Avancronica testelor de la Jerez: noile motoare turbo V6 de 1.6 litri prind viaţă!

de Daniel Popescu
Luni, 27.01.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Prima sesiune de teste de la Jerez din perioada 28-31 ianuarie va marca debutul oficial pe circuit al noilor motoare turbo V6 de 1.6 litri. Sesiunea nu va aduce o clarificare a performanţelor monoposturilor, dar ar putea fi marcată de numeroase defecţiuni tehnice.

Esential 4 zile este durata primei sesiuni de teste de la Jerez
10 este numarul echipelor participante la sesiunea de la Jerez
1 singura echipa nu va participa la sesiunea de evaluare de la Jerez (Lotus)
O nouă eră este pe punctul de a începe în Formula 1 în momentul în care piloţii vor parcurge primele tururi pe circuit cu monoposturile pentru sezonul 2014, care sunt propulsate de noile motoare turbo V6 de 1.6 litri care înlocuiesc unităţile aspirate V8 de 2.4 litri.

Echipele care luptă cu regularitate pentru titlurile mondiale şi care au bugete suficient de mari au început dezvoltarea noilor monoposturi în urmă cu aproximativ doi ani, la scurt timp după ce FIA a oficializat în iunie 2011 introducerea noilor motoare în Formula 1.

Celelalte echipe au alocat de regulă resurse semnificativ mai mici, însă chiar şi în acest context în monoposturile pentru 2014 au fost dezvoltate pe o perioadă mai mare de timp decât în anii precedenţi. Mercedes, Force India şi Toro Rosso au efectuat deja primele tururi cu noile monoposturi, însă într-un ritm lent şi exclusiv cu scopul de a realiza clipuri publicitare.

Obiectivele primului test de la Jerez

În mod tradiţional, prima sesiune de teste premergătoare unui nou sezon are ca obiectiv principal parcurgerea unui număr cât mai mare de kilometri pentru a verifica modul în care funcţionează sistemele în ansamblu.

In ziua în care se vor aprinde luminile verzi pentru prima zi de teste vom fi pregătiţi să mergem pe circuit pentru a parcurge un număr de kilometri similar cu cel din primele teste de anul trecut.

James Allison
Director tehnic Ferrari
Acest lucru va fi cu atât mai important la Jerez cu cât noile monoposturi beneficiază de motoare noi combinate cu unităţi puternice de recuperare a energiei, la care se adaugă numeroase schimbări aerodinamice şi pneuri cu aproximativ un kilogram mai grele decât anul trecut.

"În acest an probabil că va fi mai multă anxietate decât în mod normal, pentru că monoposturile sunt mult mai complexe. Dar lucrăm la motor şi la şasiu cu instrumentele pe care le avem la fabrică pentru a ne asigura că în ziua în care se vor aprinde luminile verzi pentru prima zi de teste vom fi pregătiţi să mergem pe circuit pentru a parcurge un număr de kilometri similar cu cel din primele teste de anul trecut", explicat James Allison, directorul tehnic al Scuderiei Ferrari, strategia pentru Jerez.

De altfel, Mercedes se va concentra în cadrul testului pe funcţionarea noului tren de rulare, în timp ce performanţa generală va fi analizată abia în testele în Bahrain de pe parcursul lunii februarie.

"La Jerez ne concentrăm pe trenul de rulare şi pe funcţionarea sistemelor şi mai puţin pe performanţa şasiului, aerodinamică sau pneuri.

Vom face stinturi scurte şi lungi şi vom verifica sistemele pentru a ne asigura că nu există probleme fundamentale", a explicat Paddy Lowe, directorul tehnic executiv al echipei germane. 

Nu este însă exclus că programul obişnuit al echipei să fie bulversat de defecţiuni tehnice, mai ales că printre ingineri există temeri că inclusiv tururile de instalare vor fi dificile.

McLaren spera sa faca uitat sezonul 2013

Lista piloţilor care testează la Jerez

Lotus va fi singura echipă care nu va participa la sesiunea de teste programată în perioada 28-31 ianuarie pe circuitul de la Jerez. Echipa britanică susţine că a luat această decizie pentru a dezvolta mai mult monopostul E22 în tunelul de vânt, însă presa internaţională speculează că adevăratul motiv este o lipsă de resurse financiare, ipoteză accentuată recent de plecarea şefului Eric Boullier.

Toate celelalte 10 echipe au confirmat prezenţa la Jerez, iar unele dintre ele şi-au lansat deja monoposturile pentru acest an, în timp ce altele vor dezveli maşinile chiar în dimineaţa primei zile de teste.

Echipa 28 ianuarie 29 ianuarie 30 ianuarie 31 ianuarie
Red Bull Racing Vettel Vettel Ricciardo Ricciardo
Mercedes Hamilton Rosberg Hamilton Rosberg
Ferrari Raikkonen Raikkonen Alonso Alonso
McLaren Button Button Magnussen Magnussen
Force India Perez Hulkenberg Juncadella
Sauber Gutierrez Gutierrez Sutil Sutil
Toro Rosso Vergne Kvyat Vergne Kvyat
Williams Bottas Bottas Massa Massa
Marussia Chilton Bianchi Chilton Bianchi
Caterham Ericsson Ericsson Frinjs Kobayashi

* Lista piloţilor care testează la Jerez va fi completată pe măsură ce echipele dezvăluie programul complet.

Circuitul de la Jerez

Jerez este unul dintre cele mai populare circuite din Formula 1, în ciuda faptului că nu a mai găzduit niciun Mare Premiu din 1997.

Pista se numără printre preferatele echipelor şi pentru că permite găzduirea de teste pe timpul iernii, datorită temperaturilor relativ ridicate din sudul Spaniei înregistrate în mod obişnuit în lunile de iarnă. Circuitul are o lungime de 4428 metri şi 13 viraje, putând adăposti în tribune până la 125.000 de spectatori.

Vremea la Jerez: ploi slabe în două zile

Principala temere a echipelor este reprezentată de condiţiile meteo, întrucât piloţii au nevoie de o temperatură cât mai ridicată pentru a simula cât mai bine condiţiile pe care le vor întâlni pe parcursul anului.

Potrivit serviciului AccuWeather, temperatura maximă în cele patru zile de teste de la Jerez va fi de 16-17 grade, una apropiată doar de cea întâlnită de regulă la Marele Premiu al Marii Britanii, motiv pentru care comportamentul noilor pneuri furnizate de Pirelli va fi dificil de estimat pentru cursele desfăşurate la temperaturi ridicate.

În plus, pe parcursul zilelor de miercuri şi joi se anunţă precipitaţii slabe cantitativ, care ar putea determina piloţii să testeze şi pneurile intermediare şi de ploaie.

Cel mai probabil, testele de la Jerez se vor desfăşura în intervalul orar 10:00 - 18:00 (ora României) pentru fiecare dintre cele patru zile de teste. 

Configuratia circuitului de la Jerez

Ghidul lansărilor noilor monoposturi din 2014:

▶ 22 ianuarie: Force India: prima fotografie cu noul monopost

▶ 23 ianuarie: Williams: imagini digitale cu FW36

▶ 24 ianuarie: McLaren: lansarea noului MP4-29

▶ 24 ianuarie: Lotus: imagini în premieră cu monopostul E22

▶ 25 ianuarie: Ferrari: galerie foto completa cu F14 T

▶ 26 ianuarie: Sauber: prezentarea digitala a lui C33

▶ 27 ianuarie: Toro Rosso: primul STR cu motor Renault

▶ 28 ianuarie: Red Bull prezinta noul monopost RB10

▶ 28 ianuarie: Mercedes lanseaza noul W05

▶ 28 ianuarie: Williams, Marussia şi Caterham;

▶ 19 februarie: Lotus

Teste de iarnă 2014:

▶ 28-31 ianuarie: Jerez;

▶ 19-22 februarie: Bahrain;

▶ 27 februarie - 2 martie: Bahrain.

Comentarii (10)

  • atamorketu
    pilotul care testeaza al doilea are avantajul cunoasterii de date de la celalalt plus ca se mai fac si schimbari de catre mecanici in functie de primele rezultate
    4 2
  • adica Rici e avantajat,Magnussien la fel,in dauna lui Vettel si Button,mai ticlueste la zvonistica,mai ales ca va si ploua joi si vineri sau daca nu ploua cere Pirreli sa se ude pista,asa ca tzatz' avantaj!
    3 0
  • aftermarket
    si ce daca ploua, sunt date proaspete de care se poate folosi in cunoasterea monopostului. Nu m-am referit la timpi, practic primul pilot face pe testerul celuilalt, "pretesteaza" si ii da de-a gata; iar Vettel poate o vrut o vacanta mai lunga
    2 2
  • O porcarie sa testezi iarna la Jerez. In nicio zona din Europa nu sunt mai mult de 15 grade in perioada asta.
    De ce nu se testeaza acum la Bahrain, iar in martie sa se vina la Jerez. Stiu ca Jerez e in Europa si Bahrain e la mama naibii, dar macar in martie temperaturile la Jerez vor fi de 20 de grade. In martie aia se gandesc deja la plaja. Era bine daca se testa la Jerez si pe perioada vacantei de vara.

    Nici un pilot nu are vreun avantaj. Nu sta nimeni sa doboare recordul circuitului. Toti vor fi interesati sa testeze motorul cat mai mult si sa-i vada fiabiilitatea. Deja au date suficiente despre aerodinamica, tinand cont ca nu s-a schimbat mare branza la acest capitol.
    5 2
  • afterwards
    s-a scgimbat multa branza la capitolul aerodinamica. Un nou motor cu arhitectura noua, alte dimensiuni, alta greutate, alt centru de greutate are implicatii mari aspura aerodinamicii spare. Secretul lui Newey pentru monopostul McLaren din 1998 a fost motorul Mercedes, mai mic, mai usor si cu un centru de greutate mai jos decat alte motoare. A fost un avantaj mare pentru aerodinamica
    1 0
  • Televizeaza vreun post din Romania testele????
    Aceeasi intrebare si pentru campionat.
    3 0
  • ciprian
    ferr1...se testeaza la jerez nu numai pt ca este in europa ci pt ca este unul dintre cele mai bune circuite de teste cu multe viraje ..diferentze de nivel si chiar est un circuit de unde poti culege date cel mai bine ..eu am fost acolo in 2006 ,2007 ,2008 si 2009..am muncit si am stat chiar in jerez de la frontera. si din ce spunea pe acolo presa pana si pilotii sunt multumiti de aces circuit....aa inca ceva daca nu ma insel e foarte ieftin f1 plateste putin pt aceste teste...o zi buna..ps daca nu ma crezi dami un id de ceva sa iti trimit poze nu ca vreau sa ma laud doar ca vreau sa ma crezi ca nu mint sau vb prosti...
    1 0
  • ciprian
    ferr sa nu ma intelegi gresit deci am fost pe circuit 4 ani la rand..si nu am comentat aici ca sa te cert sau sa ma dau destept dora ca din comenturile ce leam citit al tau mia atras atentia si am zis sa imi dau cu parerea..fara suparare...
    1 0
  • @ciprian
    si ce ma, tu esti mai destept ca ala doar ca ai fost pe circuit? E imposibil sa fi prost pe marginea circuitului sau (mai) informat in fata televizorului?
    0 3
  • ciprian
    asta de mai sus...de ce nu te-ai uitat mai bine la ce am scris....am zis eu ca nu este informat?mi-am zis o parere fara sa jicnesc fara so fac pe desteptul ce nu iti convine....? ti se pare tie ca m-am luat de el..mai citeste odata...si apropos..is mai cunoscator in sportul asta ca multi de paicea..dar trebuie sa vina cate unu asa cu comentari rautacioase..
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru