Avancronica Marelui Premiu de Formula 1 al Australiei - start într-o nouă eră

de Daniel Popescu
Joi, 13.03.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Marele Premiu al Australiei marchează debutul unei noi ere în Formula 1 prin introducerea celor mai mari schimbări în regulamentul tehnic din ultimii ani, care au potenţialul de a modifica raportul de forţe şi de a creşte nivelul spectacolului.

Esential 1996 este sezonul in care a debutat circuitul de la Melbourne in calendarul Formulei 1
8 este numarul de curse in care pilotul care a plecat din pole position a castigat cursa de la Melbourne
3 este numarul victoriilor obtinute de Jenson Button la Melbourne
După 12 zile de teste care s-au dovedit a fi insuficiente pentru numeroasele provocări generate de noul regulament tehnic, cele 11 echipe participante în Formula 1 au lăsat deoparte frigul din sudul Spaniei şi deşertul din Orientul Mijlociu şi s-au regrupat în însoritul Melbourne, gazda uneia dintre cele mai apreciate curse din calendarul Marelui Circ.

Piloţii, inginerii, managerii şi fanii aşteaptă cu sufletul la gură să afle dacă ipotezele apărute în teste în privinţa performanţelor sunt reale. Adevărul este însă că Melbourne nu este nici pe departe locul potrivit pentru a trage concluzii definitive cu privire la potenţialul echipelor.

Caracterul semi-permanent al circuitului şi configuraţia acestuia sunt relativ atipice pentru celelalte 18 piste din calendarul competiţional. Aceasta va fi însă prima ocazie de a vedea la lucru în ritm de cursă noile motoare turbo V6 de 1.6 litri şi, mai ales, de a afla caracteristicile sunetului acestora. Noile unităţi de propulsie sunt integrate în noile monoposturi care, în cea mai mare parte, sunt inestetice, dar acest aspect este prea puţin relevant pentru performanţa.

 Avancronica F1 2014 - ghidul schimbărilor de regulament

În plus, Australia marchează debutul numeroaselor schimbări din cadrul echipelor, cea mai importantă noutate fiind revenirea lui Kimi Raikkonen la Ferrari, dar şi transferul lui Felipe Massa la Williams.

▶ Avancronica F1 2014 - analiza fiecărei echipe

Cuvântul de ordine este "precauţie"

Sigur că este bine şi satisfăcător să fim în frunte în teste, dar nu înseamnă că vom fi în frunte sâmbătă sau duminică.

Toto Wolff
Director Mercedes Motorsport
Înaintea noului sezon există doar câteva certitudini: Mercedes este considerată principala favorită la victorie, pe baza timpilor înregistraţi în teste şi, mai ales, a fiabilităţii noului monopost. În plus, germanii formează singura echipă care a efectuat simulări de cursă în fiecare dintre cele trei sesiuni de teste.

Totuşi, directorul de motorsport Toto Wolff preferă să fie precaut înaintea cursei de debut a noului sezon. "Sigur că este bine şi satisfăcător să fim în frunte în teste, dar nu înseamnă că vom fi în frunte sâmbătă sau duminică. De aceea, trebuie să ne temperăm optimismul în acest stadiu şi să vedem cum vor decurge lucrurile aici şi în Malaysia", explică el.

Williams este văzută de specialişti drept a doua favorită la victorie, iar decizia de a utiliza motoare Mercedes se dovedeşte a fi una plină de oportunităţi. Felipe Massa anticipează un start bun de sezon, însă, deloc surprinzător, preferă să rămână şi el precaut. "Este un pic dificil să spunem unde suntem, este important să rămânem cu picioarele pe pământ. Sigur, sunt entuziasmat că lucrurile pot merge bine pentru noi şi că putem avea un start bun. Ştim că unul dintre cele mai importante lucruri pentru prima cursă este să fim competitivi, dar şi să avem o fiabilitate bună", spune el.

Cei de la Ferrari sunt probabil singurii care au avut curajul să-şi dezvăluie obiectivele pentru prima cursă de la Melbourne.

Considerată a treia forţă după Mercedes şi Williams, Ferrari îşi propune o dublă clasare pe podium prin Kimi Raikkonen şi Fernando Alonso.

Dacă facem totul corect, atunci punctele şi chiar podiumul reprezintă o posibilitate.

Fernando Alonso
Pilot Ferrari
"Este dificil de spus dacă Ferrari poate câştiga. Cu siguranţă acesta este obiectivul, dar sunt multe necunoscute în acest weekend. Trebuie să vedem cum începem, să încercăm să dăm tot ce avem mai bun, să terminăm cursa şi sper să fim cel puţin pe podium", spune finlandezul, înainte de a fi completat de coechipierul său: "Dacă facem totul corect, atunci punctele şi chiar podiumul reprezintă o posibilitate. Dacă facem o greşeală foarte mică, poate cursa pentru acest an se încheie, trebuie să ne concentrăm 100%".

De departe, Red Bull Racing se află în cea mai ingrată poziţie. După patru titluri mondiale consecutive la piloţi şi constructori, echipa austriacă a avut numeroase defecţiuni tehnice în teste, atât în cazul monopostului, cât mai ales a motorului Renault. Speranţele pentru un rezultat pozitiv în Australia sunt minime, însă Sebastian Vettel anunţă update-uri majore pentru monopostul RB 10. "Va fi un monopost foarte diferit. Am avut o mulţime de probleme pe parcursul testelor, aşa că nu am apucat să testăm prea multe lucruri, dar sperăm să concurăm mai mult aici şi să echipăm monopostul cu componentele despre care credem că sunt mai bune pentru performanta", afirmă germanul.

Circuitul de la Melbourne şi regulamentul DRS

Circuitul de la Melbourne are un caracter semi-permanent şi este relativ rapid, cu nouă zone în care piloţii au oportunitate de a apăsa la maxim pedala de acceleraţie. Cu 10 viraje de dreapta şi alte şase viraje de stânga, Melbourne este un circuit cu câteva zone de frânare violentă, însă în general este lipsit de aderenţa specifică circuitelor tradiţionale.

Prin urmare, echipele sunt nevoite să folosească setări pentru monoposturi care să asigure o forţă de apăsare aerodinamică cât mai mare. Prin prisma configuraţiei sale, Melbourne este un circuit solicitant pentru monoposturi, în special în privinţa consumului de carburant, limitat acum la numai 100 de kilograme pe cursă, dar şi a motorului cu combustie internă şi a sistemelor de recuperare a energiei.

Regulamentul sistemului DRS a rămas cu cel de anul trecut: există un singur punct de detecţie pentru diferenţa de o secundă între doi piloţi, situat cu 13 metri înainte de virajul 14, şi două zone de activare. Prima dintre ele începe cu 762 de metri înainte de primul viraj, în timp ce a doua este amplasată cu 510 metri înainte de intrarea în virajul trei.

Cifrele circuitului

Lungime tur 5.303 km
Numar de tururi 58
Distanta totala 307.574 km

Provocările pentru unitatea de propulsie

Pe o scară de la 1 (puţin solicitant) la 5 (foarte solicitant), iată cât de solicitant este circuitul de la Melbourne pentru principalele componente ale unităţii de propulsie şi pentru respectarea limitei de 100 de kilograme de carburant în cursă: 

Motorul cu combustie interna 4
MGU-K 3
MGU-H 3
Unitatea de stocare a energiei 3
Recuperarea energiei 4
Consum de carburant 5

Strategiile schimburilor de pneuri

Pirelli va furniza în Marele Premiu al Australiei pneuri de compoziţie medium (cu dungă albă) şi soft (cu dungă galbenă), care vor fi supuse unor presiuni semnificative: aderenţa scăzută şi zonele de frânare violenta pot genera derapaje pentru piloţi, iar pneurile de pe puntea spate vor fi afectate şi de nouă unitate de propulsie cu două sisteme de recuperare a energiei.

Cauciucurile acestui sezon sunt mai durabile decât cele de anul trecut, însă Paul Hembery, directorul de motorsport al Pirelli, anticipează pentru început două-trei opriri la boxe pe parcursul cursei de duminică.

"Ne aşteptam la două sau trei opriri la boxe pentru fiecare monopost, însă vom putea face predicţii mai corecte după ce vedem monoposturile în antrenamentele libere. Prima cursă a sezonului este întotdeauna imprevizibilă, iar acest lucru este mai adevărat ca niciodată în 2014", explică el.

Informaţii meteo: posibile ploi în calificări şi cursă

Pe lângă noile motoare şi regulamente, piloţii vor avea de înfruntat şi o vreme potrivnică. Dacă în timpul antrenamentelor de vineri cerul va fi parţial senin, iar temperaturile vor ajunge până aproape de 30 de grade Celsius, un front de aer rece îşi va face apariţia sâmbătă după-amiază.

Prin urmare, o aversă de ploaie sau chiar o furtună este posibilă în timpul sesiunii de calificări, atunci când temperaturile vor rămâne însă ridicate, până spre 29 de grade Celsius. Ploaia se va intensifica în noaptea de sâmbătă, iar vremea se va răci semnificativ duminică, astfel că la ora cursei nu vor fi mai mult de 19 grade Celsius. Tot atunci este posibil să-şi facă apariţia una sau două averse de ploaie mai slabe cantitativ decât cele din calificări.


Statistici pentru Australia

 Jenson Button (McLaren) a câştigat trei dintre ultimele cinci curse desfăşurate la Melbourne (2009, 2010, 2012);

 recordul pentru cel mai mare număr de victorii la Melbourne este deţinut de Michael Schumacher cu patru victorii;

 de la debutul în calendar în 1996, cursa de la Melbourne s-a desfăşurat de 18 ori şi a fost câştigată de opt ori de pilotul care a plecat din pole position;

 începând din 2002, s-a întâmplat de şapte ori că învingătorul cursei din Australia să cucerească titlul mondial;

 Kimi Raikkonen (Ferrari) a câştigat ediţia de anul trecut pentru Lotus după ce a plecat de pe locul al şaptelea al grilei de start.

Sezon Castigator
2013 Kimi Raikkonen (Lotus)
2012 Jenson Button (McLaren)
2011 Sebastian Vettel (Red Bull)
2010 Jenson Button (McLaren)
2009 Jenson Button (Brawn GP)

Marele Premiu al Australiei la TV

Din cauza diferenţei de fus orar, Marele Premiu al Australiei se desfăşoară la primele ore ale dimineţii. Începând din acest sezon, drepturile TV ale Formulei 1 pentru România au fost preluate de Dolce Sport, însă calificările şi cursele pot fi urmărite în ţara noastră şi pe posturile de televiziune RTL, M1 sau RAI Uno. 

Eveniment Ziua Ora Transmisii TV
Antrenamente 1 vineri, 14 martie 03:30 -
Antrenamente 2 vineri, 14 martie 07:30 -
Antrenamente 3 sambata, 15 martie 05:00 -
Calificari sambata, 15 martie 08:00 Dolce Sport, RTL, M1, RAI Uno
Cursa duminica, 16 martie 08:00 Dolce Sport, RTL, M1, RAI Uno

▶ Formula 1 la TV, pe internet şi pe tablete în 2014: unde poţi vedea în direct cursele din Marele Circ

Comentarii (8)

  • uite ca si Mercedes tot rFactor Pro are
    2 1
  • excelenta avancronica,vor fi astfel de avancronici si pentru celelalte circuite?chiar daca multe informatii nu-s noutati,nu le gasesc ca monotone,chiar dimpotriva
    5 0
  • @danoe: Acest format de avancronica va fi folosit pentru toate cursele din sezonul 2014.
    10 0
  • Marius
    Multumesc DIGI pentru 3 ani de antrenamente. Restul vad ca nu se sinchisesc de ele.
    10 0
  • daci76
    @Marius,asa e,pacat ca nu mai putem vedea antrenamentele,dar ma intreb cam ce audienta va avea dolce la f1,daca digi,mult mai titrati ca ei au renuntat la f1?
    4 0
  • Marius
    Asta nu inteleg nici eu. Exista experienta GSPTV-ului, au pornit pe ideea de post exclusivist (Liga 1) doar la un operator cablu TV, inclusiv daca incercai sa vezi un gol sau un rezumat pe pagina lor cereau bani si totusi nu au rezistat desi fotbalul e mult mai popular decat F1.
    Cei de la Digi evident nu au considerat ca merita sa mai investeasca in F1 desi au cam 4 mil abonati, cei de la Romtelecom care au cam 2 mil de abonati ce spera sa obtina?
    Un post lasat liber ar fi obligatoriu must carry si banii din publicitate ar fi mai multi pentru ca audientele sunt mai mari. Poate ne lamureste cineva sau poate cei de la Automarket pot sa solicite un punct de vedere de la Dolce.
    Ce e si mai ciudat e poti sa iti faci cont la dolce tv si contra cost poti sa vezi filme. In schimb Formula 1 nu poti sa o vezi contracost.
    4 0
  • Sa-mi trag palme. Anul trecut aveam Dolce si Formula 1 era la Digi, in noiembrie mi-am pus Digi si Formula 1 e la Dolce.
    :( Sunt blestemat. Sper sa nu ma dezamageasca internetul.
    3 0
  • am vreo sansa sa pot urmari si eu cursa daca nu am dolce?unde asi putea sa o vad?
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru