Ce să verifici când pleci de la vulcanizare

În urma unor păţanii cu vulcanizările şi anvelopele, am decis să scriu câteva recomandări privind verificările pe care trebuie să le faci la vulcanizare înainte să pleci. Eu am păţit mai multe chestii, printre care se numără pierderea unui prezon, montarea inversă a unui cauciuc, două inele de centrare pe aceeaşi jantă, etc.

Ce trebuie să ai cu tine:
- toate prezoanele ( e important să verifici de acasă dacă le ai pe toate)
- cheia de deschidere a capacelor de siguranţă de la jante / cheia pentru prezoanele anti-furt
- anvelope de iarnă ( nu-i tocmai avantajos să cumperi de la ei )
- saci pentru anvelope
- lanternă puternică
- mănuşi

Ideea e următoarea: găseşti o vulcanizare bună (e indicat să te interesezi în rândul prietenilor tăi pentru a descoperi cea mai avantajoasă vulcanizare) . Odată ajuns acolo, trebuie să discuţi cu cei care îţi vor schimba anvelopele şi să le explici ce vrei. Nu uita să specifici că vrei să ţi le echilibreze (pentru unii e opţional) şi să îi întrebi din nou dacă le-au echilibrat înainte să le monteze.

Trebuie să te concentrezi atât la anvelopele pe care urmează să ţi le monteze, cât şi la anvelopele pe care ţi le-au demontat. E foarte important să îţi primeşti propriile anvelope înapoi (un prieten a păţit-o cu treaba asta) . De asemenea, trebuie să verifici ca anvelopele primite şi anvelopele montate să aibă aceleaşi dimensiuni şi acelaşi grad de uzură.

Odată montate anvelopele noi pe jante, reaminteşte-le celor de la vulcanizare să le umfle la nivelul corect (nu la 3 bari cum mi le-au umflat mie din oficiu). Întreabă-i dacă au montat inelele de centrare şi verifică prezenţa tuturor prezoanelor. Preventiv, verifică dacă ai căpăcelele de la ventile (previn depunerile de praf şi mizerie, nu au un rol activ în menţinerea presiunii în anvelope) . Foloseşte lanterna pe care ai adus-o cu tine să verifici dacă sunt anvelopele tale şi dacă au fost montate cum trebuie (în caz că ai mers la vulcanizare seara/noaptea) .

Nu uita să îţi ridici anvelopele vechi şi să le pui în portbagaj, nu înainte de a le pune în pungi, pentru a nu face mizerie în maşină. Verifică-ţi buzunarele şi maşina, să nu cumva să fi uitat sau pierdut ceva la vulcanizare.

Înainte să laşi bacşis, fă o tură cu maşina şi verifică ţinuta de drum. Evident, vei opri muzica, întâi vei merge încet şi apoi vei încerca frânele şi direcţia. Verifică orice zgomot suspect. Dacă auzi vreo bătaie, te întorci la vulcanizare. E indicat să ceri bonul fiscal înainte să pleci, ca să ai dovada ”vizitei”

Odată ajunşi acasă, verificaţi din nou presiunea în anvelope şi depozitaţi anvelopele de vară într-un loc ferit de lumină, apă şi temperaturi extreme. Verificaţi din nou presiunea peste încă şapte zile.

Aşadar, atenţie mare! Se trag ţepe cu zâmbetul pe buze.

16 comentarii la “Ce să verifici când pleci de la vulcanizare”

  1. Ion sau Gheo spune

    Cata dreptate ai !!

    Folosind articolul o sa scot o lista de operatii pe care o sa bifez pe fiecare in parte.

    Si ca un pesimist ce sunt, o sa revin cu noi puncte de adaugat in lista :)

  2. Sebastian Toma spune

    Chiar te rog.

  3. Lexas spune

    Mi se pare foarte logic sa te fac pe la spate..esti roman..esti gasca..esti fraer..oricum pui botul la tot ce spun eu…la OPC..n-au curaj sa mergi ca habar nu stii pe cine torni…si daca totusi esti din categoria cu tupeu…mergi sa faci plangere…te rezolv frate..cu 1 whisky lejer te fac la OPC ..daca merg sa vb cu fetele de acolo..asa ca…indiferent de ce serviciu primesti in Romania..conformeaza-te…sa primesti un serviciu conform tarii tale…
    Nasol…dar daca stai ..furi cu mine..daca nu i-ati liber din tara…
    Sadic..dar adevarat..

  4. Kap spune

    Pe scurt: am fost la vulcanizarea preferata cu o problema relativ minora – baiatul de serviciu, arogant, a incercat o serie de prosteli cu scopul final de a-mi baga pe git un nou pneu de la el, eventual nou.Nu m-a convins, iar tupeul lui si lipsa de argumente m-au directionat la o alta vulcanizare unde sa rezolv problema.
    Revenind la vulcanizare dupa o vreme, din vorba in vorba, prietena mea ii povesteste patronului, un om serios si corect, tentativa angajatului tepar.
    Concluzia nr 1: baiatul arogant si tupeist a zburat (probabil nu era la prima abatere), iar noi beneficiem de servicii civilizate si corecte la aceeasi vulcanizare.
    Concluzia nr. 2:Se poate.Nu si daca lasi capul jos.
    PS: Util si foarte corect articolul.

  5. Maka spune

    Inca ceva ce nu e pe lista si e foarte important:

    1. daca aveti anvelope run-flat, cereti dovada servisului de roti ca majina care dejanteaza e acreditata pentru pneuri RUN FLAT.

    2. Cautati pe net cuplul corect de strangere pentru rotile masinii dvs. La jantele cu adaptor de antifurt nu ii lasati sa puna pistolul pe adaptor ca s-ar putea sa nu mai aiba cu ce sa va monteze toate prezoanele.

    Din anii trecuti o janta ciobita si una zgariata de toata frumusetea pe contur de la “niste profesionisti”, nu spun cine ca nu stiu daca se poate, dar oricum sunt una din cele mai mari retele din Bucuresti cu multe servisuri.

    Anul asta m-am dus personal la service-ul de roti, am verificat masina aia de dejantat (si la telefon si cand am ajuns acolo), am cerut la service-ul de reprezentanta cuplul corect de strangere la roti pentru masina mea (am o cunostinta careia i s-a platit o dauna pentru ca i s-a desprins o roata dupa o vizita la “specialisti”).

  6. ally_great spune

    Eu sunt un client destul de dificil asa ca in momentul in care am schimbat anvelopele am spus din prima tot ce vreau. Bineinteles ca nu m-am miscat de langa masina si am urmarit fiecare operatiune, mi-am luat acasa toate anvelopele vechi, chiar daca stiu ca unele nu le mai folosesc nici macar ca si rezerva.
    Au facut ei mutre, dar asta e!

  7. cris spune

    Foarte corect articolul, merita un “sticky” !
    Pe cand un articol si despre service?
    Dar despre cum sa-ti faci un Casco corect?

  8. eee spune

    eu as adauga sa stai langa cel care echilibreaza roata si sa vezi ca aparatul arata un OK mare in coltul din dreapta sus. Abia atunci roata e echilibrata bine. Am patit-o odata, si de atunci tot timpul stau cu ei sa vad ce fac, inclusiv verificat sensul de reotatie.

  9. Sebastian Toma spune

    În ceea ce priveşte CASCO-ul, sunt foarte mulţi factori implicaţi. Cel mai bun sfat este să ai pe birou mai multe oferte, de la mai mulţi asiguratori. Fii sincer cu brokerul şi nu ezita să îi pui întrebări.

    Nu uita să cauţi pe forum-uri pentru a afla ce probleme au alţii cu asiguratorii respectivi, pentru a afla cine are mai puţine probleme.

    La service, la fel, sunt multe probleme implicate. În limita timpului disponibil, voi încerca să scriu un articol şi despre acest subiect.

  10. unckle spune

    o sa iti ia catva ani sa scrii articolul ala cu problemele de service . . . stim cu totii in ce tara traim :)

    interesante cele de mai sus — poate o sa-i faca pe unii sa deschida ochii si sa nu accepte invitatia la “cafea” a shefului de la service – statul langa amsina + urmaritul oamenilor cat isi fac treaba este sfant ;)

  11. Sebastian Toma spune

    @unckle
    Poţi să îi urmăreşti zi şi noapte, că nu ai cum să verifici TOT ce fac ei. Plus, e posibil să nu te pricepi, caz în care te uiţi degeaba. În multe cazuri, trebuie să ai ani de experienţă să ştii că mecanicul care lucrează la maşina ta greşeşte.

    Desigur, sunt şi excepţiile, când omul respectiv lucrează ”la mişto”.

    Ideea e că nu ai cum să verifici fiecare lucrare făcută de mecanic, dar poţi evita o ţeapă. E complicat CUM poţi evita o ţeapă, însă.

    Mersul la reprezentanţă nu e soluţia întotdeauna, eu ”mi-am furat-o”.

  12. alecstm spune

    Cel mai simplu sa ai in garaj inca o pereche de jenti de tabla cu cauciucuri de iarna, le schimbi tu acasa, sau daca nu esti in stare le duci la vulcanizare, daca esti acolo le mai echilibrezi o data. E mai sanatos asa. De cand mi-au busit jentile din aliaj la vulcanizare, mi-am luat un set de jenti de tabla. In cativa ani iti scoti banii.

  13. George spune

    Salut, de obicei la echilibrat roti in functie de cat de performant este aparatul poti vedea pe monitor abaterea.in momentul cand scrie ok stanga si ok dreapta inseamna ca omul a pus corect plumbii pe janta.Un manometru pt masurat presiunea este foarte ieftin (cca 5-7 ron) dar trebuie verificat daca indica bine si corect.
    @Sebastian Toma: Ei ti-au umflat cauciucurile din oficiu la 3 bari cu un scop….cica sa se aseze bine cauciucul pe janta iar dupa 500 km parcursi sa scoti presiunea din ele si sa le aduci la presiunea normala.
    Probabil ca el a uitat sa iti spuna asta.

  14. Sebastian Toma spune

    @George: Posibil să ai dreptate. Cât timp au uitat să îmi spună, au dat cu bâta în baltă, că nu am de unde să ştiu dacă a vrut să îşi facă treaba perfect sau a umflat ”să fie”.

    Bonus: Nu toate erau la fix 3 bar. Mă îndoiesc că am pierdut 0.3 atmosfere într-o ora:)

    Cu manometrul am aflat şi ”noua” presiune în anvelope.
    Eu le ţin oricum mai umflate, dar nici chiar la 3 bar.
    :)

  15. Marian spune

    Foarte important e sa nu iti stranga rotile cu pistolul ala. Se poate sa stanga asa de bine ca in cazul in care faci pana sa nu poti desface roata sa pui rezerva. Am rupt 3 chei sa pot desface o roata. Noroc era ca am vrut sa pun vaselina la roti si am renuntat la idee si am mers la ei sa imi desfaca prezoanele. Ce se intampla daca ramaneam in pana noaptea cine stie pe unde?

  16. NewSymbol spune

    Mie mai mereu imi incurca capacelele de la ventile , m-am trezit cu 2 mai lungi 2 mai scurte.
    Am patit-o odata la o vulcanizare din Braila, (scumpa oricum fata de concurenta), un pneu nu mi l-a curatat bine de praf si nici solutia aia adeziva (nu stiu cum se numeste) nu a prins, ori nu a aplicat-o bine. Si a doua zi vad ca tot scadea presiunea. Ajuns la o alta vulcanizare , presiune 1,2 chiar aratandu-mi zona de 10-15 cm pe unde pierdeam presiune. (jantele si pneurile erau in stare buna) .
    In Bucuresti , ma tot cicalea unul de la vulcanizare sa-i bag presiune cu azot (30 de lei) sau sa-i dau 10 lei fara sa vada sefu.
    In privinta casco, primul considerent e sa te lase sa-ti repari masina in orice service autorizat pe care-l vrei tu, nu cu cine au ei contract de decontare directa