Cum se formeaza aglomeratia

In cazul in care va intrebati cum se formeaza o aglomeratie pe un drum in aliniament, americanii de la Jalopnik au creat o schita explicativa. Asa cum probabil banuiati, soferii vinovati sunt cei din fata cozii, care se “trezesc” in ultimul moment sa schimbe banda sau sa intre pe o strada laterala. Schita de mai jos reprezinta o autostrada, dar principiul sau se aplica si la bulevardele din Bucuresti.

Ce ar trebui sa ne spuna asta? Ca incadrarea pe banda corecta, semnalizarea si bunul simt sunt esentiale pentru un trafic mai putin aglomerat.

Cine e de vina pentru cum se circula la noi? Sunt chiar prea multi vinovati pentru a mai schimba ceva, unii dau vina pe instructorii auto, altii pe politistii examinatori, dar vina sta in educatie si in lipsa de bun simt a soferilor din trafic.

Ce mi se pare absolut bizar este modul in care s-a aglomerat traficul in ultimele luni, dar si fluctuatiile bizare ale acestuia.  Mi se pare absurd sa fie aglomerat orasul la 01 AM, sau ca tronsonul paralel cu linia tramvalui 41 sa fie aglomerat in weekend la un nivel similar cu cel intalnit dimineata in timpul saptamanii. Desi par sa fie mai putine masini decat in mod “normal”, acestea circula mult mai incet si soferii par sa fie mai neadaptati cu traficul.

Aici am o explicatie: de vina sunt soferii de weekend, care sunt vinovati  (in parte) si pentru aglomeratia “adusa” odata cu 15 septembrie. Soferii de weekend nu stiu cum sa se comporte in traficul de zi cu zi din Bucuresti si sunt obisnuiti sa incurce traficul putin cate putin ( aici ma refer la incadrari aiurea, ezitari lungi inainte de efectuarea unor manevre si o oarecare lipsa de indemanare). Inceputul scolii a adus si o groaza de mamici pe sosele, care intra cu brio in categoria “soferi de weekend” si au cu totul alte preocupari in masina in defavoarea atentiei la drum. Asa ca merg cu 40-si-ceva “pe ceas”, deoarece “nu ma grabeste nimeni si oricum nu vreau sa fac accident”. Si uite asa se creeaza lantul din desenul de mai jos.

Nu incerc sa spun ca soferii care circula de zi cu zi in Bucuresti ar fi cu mult mai buni decat soferii de weekend, dar macar acestia au o oarecare experienta in traficul din Capitala si se comporta altfel – NU inseamna ca se comporta mai bine, dar par sa fie mai previzibili.

Cei mai periculosi soferi de weekend mi se par, de departe, cetatenii in varsta. Aici ma refer la cei care au fie o Dacia 1300 din anii 1970, fie au primit o masina mai noua de la copii/nepoti si se plimba si ei prin oras. Reflexele acestora sunt la pamant, vederea si viteza de reactie de asemenea. Ei au permis de conducere de ~30 de ani, dar au parcurs doar cateva mii sau zeci de mii de km in timpul asta, deoarece “asa era pe vremuri”.

Hai sa privim imaginea de mai jos, poate mai invatam ceva:)
500x_trafficinchworm

3 comentarii la “Cum se formeaza aglomeratia”

  1. Paul spune

    Perfect adevarate rezultatele si observatiile. Asa se intampla si la noi. Cel mai trist este cand ai in fata un drum de 500 de km si cei din fata ta sunt la promenada cu 60 km/h pe Valea Oltului la o limita de 100 km/h.

  2. icee spune

    aglomeratia se formeaza adunand foarte multe automobile pe unitatea de suprafata-drum, la care se adauga semaforizare defazata,semnalizare rutiera defectuoasa si insuficienta, soferi care nu resprecta regulile stricte si explicite de circulatie si drumuri proaste.

  3. icee spune

    si completare: nu ii poti cere unui sofer sa circule cu o anume viteza minima in oras decat in zone cu oprirea interzisa.

    si soferii de peste 65 de ani nu mai au ce cauta la volan!!!