Iata ca se poate!

Dupa cum stiti, vanzarile de automobile noi din Germania au crescut cu 21% in februarie fata de aceeasi luna a anului trecut. Acest fapt este datorat in principal primei de casare in valoare de 2.500 euro oferita de statul German. Pe langa aceasta prima, importatorii si distribuitorii de automobile din Germania au facut diverse oferte pentru a scapa de vehiculele de pe stoc.

Rezultatele s-au vazut imediat, luna februarie 2009 a devenit cea mai de succes luna in materie de vanzari de automobile noi din ultimii 10 ani – pentru Germania, bineinteles. Dacia a beneficiat din plin de aceasta situatie, productia la fabrica din Mioveni fiind reluata in decursul lunii trecute, iar directorii dacia au renuntat la ideea de a concedia cel de-al treilea schimb al fabricii.

Acum ne uitam cu jind la situatia auto din Romania. Prima de casare in valoare de 3.800 lei paleste ca o floare uscata in fata celor 2.500 euro oferiti germanilor pentru a isi achitiziona o masina noua. Ministerul Mediului se consoleaza cu faptul ca mai multi romani vor putea beneficia de programul rabla in acest an, numarul de locuri disponibil fiind crescut la 60.000. Din pacate, in anul 2008 au fost vandute circa 30.000 automobile prin intermediul acestui program, 10.000 ramanand fara client.

Oficialii de la Ministerul Mediului a declarat ca aceasta situatie a aparut din cauza ca unii importatori au cerut mult mai multe masini decat au reusit sa vanda. Bineinteles, asta este una dintre cauze, asa ca Ministerul Mediului a decis sa imparta programul Rabla in trei transe, ca sa poata verifica cine vinde toate automobilele pe care le-a cerut si cine nu.

Si totusi, de ce nu se vand asa de multe masini cat ar trebui? De ce vedem o groaza de masini vechi, prafuite, cu pana la toate cauciucurile, facand umbra unor locuri de parcare? Poate fiindca prima de casare este prea mica. Raportul leu-euro este nefavorabil romanilor, echivalentul in euro al primei de casare oferita in “Rabla 2009” nefiind cu mult mai mare fata de prima ofera in cadrul “Rabla 2008”. Pe langa asta, conditiile de creditare au devenit mult mai aspre fata de anul trecut, ceea ce face mult mai dificila obtinerea unui credit de la banca.

Astept cu nerabdare concluzia pe care o va trage Ministerul Mediului dupa ce se va incheia prima transa a programului rabla. O prima de casare mai consistenta ar face cumpararea unui automobil nou mult mai atragatoare pentru romani. Care este valoarea acestei prime? Raspunsul la aceasta ghicitoare ar trebui sa fie la Ministerul Mediului, dar nu l-a nimerit din prima incercare.

2 comentarii la “Iata ca se poate!”

  1. robert spune

    ar trebui ca statul sa si deie bani de casare poate 20 mil si fara ca persoana respectiva sa fie obligat sa achizitioneze o masina noua.Ar scadea poluarea ,aglomeratia,si ar fi mai noua parcul auto deoarece ar scadea astfel media varstei parcului auto romanesc.

  2. Bogdan spune

    In loc sa “subiteze” taxa prin alocarea ei catre presupusi 60.000 clienti, ceea ce nu se va intampla pe criza asta, mai bine ar fi injumatatit nr lor si ar fi dublat prima, sa o faca 2000 E. Chit ca se termina nr alocat, ceea ce e greu de crezut, macar stiau ca rezolva sigur 30.000. Asa, cu cate o “cinzeaca” la fiecare, nu multi o sa opteze pt varianta asta, mai ales ca cei care si-au luat second anul trecut profitand de taxa mica din vara cu siguranta nu vor renunta la ele prea devreme.
    Dar, ma rog, deciziile de genul asta necesita inteligenta manifestata in dorinta de a face treaba, si stim cu totii ca nu e cazul la noi.
    Si da, e ok si ce ai zis tu Robert, dar ideea principala e sa se scoata din circulatie rablele, nu si cele care stau in fata blocului nemiscate si nu contribuie la poluarea efectiva.