Taxa de mediu naşte monştri

Comportamentul guvernanţilor scoate ce-i mai urât din noi. La nervi, românii atacă internetul şi varsă furia pe unde apucă, dar plătesc cu capul plecat orice bir care li se pune în drum.  Schimbări nu vor exista prea curând, cel puţin nu în societatea în care unii se bucură că s-a scumpit benzina şi râd de cei care protestează în frig împotriva mecanismului oligarhic al consorţiilor străine ce operează în ţară

La fiecare ştire cu taxa auto, apar diverse comentarii, unul mai agresiv decât altul. Printre înjurături, comentariile răutăcioase la adresa altor cetăţeni şi a altor useri Automarket, apar şi câţiva ”băieţi deştepţi”, care vin cu ”soluţii”.

Respectivele comentarii au apărut atât la ştirile legate de înmatriculările în România, cât şi la impozitele mărite şi la obligativitatea anvelopelor de iarnă pe zăpadă şi gheaţă. Uneori, comentariile sunt ignorate de ceilalţi useri, sau sunt luate în derâdere de următorii comentatori. Nu asta e problema. Avem o problemă de mentalitate, alimentată de guvernanţi.

Dacă guvernul nu ar fi introdus taxa de mediu şi pentru automobilele înmatriculate înainte de 2007, pentru care au fost plătite taxe vamale în cazul în care au fost importate, iar impozitele nu ar fi fost mărite la cote aberante, cetăţenii nu s-ar fi grăbit să scornească soluţii de ”fentare” a taxelor şi a guvernanţilor. În timp ce sunt de acord cu obligativitatea anvelopelor de iarnă pe zăpadă şi polei, nu pot să fiu de acord cu noua taxă auto. Mi se pare un gest de nesimţire crasă faţă de cetăţenii cinstiţi, care nu au făcut decât să-şi plătească impozitele la zi şi să respecte legile în vigoare. Singurii avantajaţi? Bişniţarii, bineînţeles. Respectivii indivizi oricum nu păstrau un automobil înregistrat pe numele propriu la ”finanţe”, preferând să dea mai departe certificatul fiscal al fostului proprietar (în cazul în care vorbim de un automobil înmatriculat în România).

Prin noua măsură, Guvernul îi favorizează pe cei cu automobile importate din alte state ale Uniunii Europene, dar şi pe cei care şi-au înscris maşina în ţară după anul de graţie 2007. Dacă ai un automobil fabricat în 2006, spre exemplu, şi înscris în acelaşi an, ghinion. Plăteşti de-ţi ies ochii din cap.

Scuza guvernanţilor este pe atât de simplă, pe cât de ipocrită: nu plăteşte proprietarul, ci următorul cumpărător. Adevărat, dacă mergi pe ideea că valoarea unui automobil nu se schimbă cu niciun leu după aplicarea acestei măsuri şi următorii cumpărători sunt absolut cretini şi banii nu îi lasă să între în propria casă.

Practic, proprietarul va fi nevoit să taie o bună parte din valoarea taxei din preţul cerut pentru automobilul său, în special dacă vorbim de un vânzător de bună credinţă. Următorul client poate fie să înscrie automobilul pe numele său, fie să circule ilegal folosind actele predecesorului (doar dacă automobilul a fost înmatriculat în România). În cazul respectiv, acesta nu va transcrie dreptul de proprietate al automobilului, deşi legea îl obligă să facă acest lucru şi va circula în continuare de parcă ar fi împrumutat maşina de la un prieten pentru o zi. Un prieten din alt judeţ, în urmă cu câteva luni. Problema apare la ITP, în cazul unui accident şi la apariţia unei amenzi.

Vehiculul respectiv nu este înregistrat pe numele niciunei persoane, fiind radiat la Circa Financiară de proprietarul care apare în acte şi nefiind înscris de noul proprietar. Rezultatul – şoferul respectivului automobil poate să fugă de la locul unui accident fără să fie depistat şi să evite plata amenzilor trimise la domiciliu. Fostul proprietar prezintă, în caz de probleme, documentele care atestă vânzarea automobilului şi scapă de orice vină. Până la proba contrară, acesta nu are nicio vină, fiind un vânzător de bună credinţă. Pentru noul proprietar, problema apare doar la ITP, când are nevoie de cartea de identitate a maşinii, document care nu este întotdeauna înstrăinat în cazul unei asemenea afaceri, alături de buletinul proprietarului din acte.

Efectele noii legi vor fi observate în timp, numărul de automobile care îşi schimbă proprietarul urmând să fie redus dramatic. Nu vrea nimeni să-i plătească Statului Român câteva mii de euro doar ca să aibă plăcerea de a conduce un vehicul vechi de 10-15-20 de ani, înmatriculat în România. Nu vă faceţi griji, Guvernul a fost prevăzător şi deja şi-a făcut planul cu noua taxă – vor să încaseze 330 de milioane de euro. De unde şi de la cine, nu este clar. Un lucru îmi este cert – nu vor scoate nici jumătate din suma respectivă. Unii îşi vor păstra maşina mai mulţi ani, ducând la îmbătrânirea parcului auto, în timp ce alţii vor prefera să-şi dezmembreze autoturismul în vederea obţinerii unei sume de bani mai mari, spre comparaţie cu o revânzare.

Odată cu acest proiect de lege, posibilitatea recarosării unui automobil pentru a înmatricula un exemplar identic din Occident devine ceva rezervat doar celor care deţin deja ”vehiculul donator”, în caz contra fiind o afacere ratată din faşă.

Cea mai amuzantă parte a noului proiect de lege mi se pare învelişul ecologic pe care l-a primit acest proiect. Într-o ţară în care defrişările sunt în toi, iar pădurile dispar de parcă un copac ar creşte mai repede ca o buruiană, Guvernul s-a trezit să impoziteze cel mai mare poluator (defapt, cea mai uşoară pradă) – automobilistul.

17 comentarii la “Taxa de mediu naşte monştri”

  1. Radu spune

    La noi fiecare se bucara de raul celuilalt.Sa fim uniti?nu nici vorba.Daca s-ar face niste proteste ca si in orice tara civilizat si daca s-ar vota cu capul nu cu….., si dupa un 50 de votca electoral, atunci poate ca am avea guvernanti si legi pe masura.

  2. cris spune

    Ce te poti astepta de la un popor care a fugit mereu cu coada intre picioare din fata inamicului, si mai are si zicale de genul:”La placinte inainte, la razboi inapoi!”, “Capul plecat, sabia nu-l taie!”, “Tara arde si baba se piaptana!”…etc. Plus ca unde ati mai auzit voi(la ce alt neam…) sa se taie hectare de vita de vie, ca sa mearga la razboi geto-dacul(vezi Herodot despre Burebista), sa existe un Tepes care trebuia sa omoare la greu ca sa starpeasca necinstea, boieri care se duceau la Inalta Poarta cu cadouri ca sa fie el pus pe tron…etc. Cititi cu atentie istoria ca sa intelegeti de ce suntem de !@#$%^&* ca sa ma exprim elegant!

  3. unckle spune

    “Vehiculul respectiv nu este înregistrat pe numele niciunei persoane, fiind radiat la Circa Financiară de proprietarul care apare în acte şi nefiind înscris de noul proprietar” … o cocoana cu #@#@ mare de atata stat pe scaun (angajata la taxe si impozite sector 5) mi-a spus ca, in caz ca eu radiez masina din financiar si ea nu este inregistrata de noul proprietar in termenul de valabilitate al certificatului de atestare fiscala, masina ti se intoarce in “cont” si esti in continuare responsabil de ea. Nu stiu cat de adevarat poate fi acest lucru in haosul administrativ din romania… dar respectiva era destul de convinsa de afirmatia proprie. Evident asta este valabil pentru masinile inmatriculate in romania … aia de spania/anglia/bulgaria/etc. este cu totul alta poveste.

  4. distrugerea unei natii spune

    o corectie as vrea sa fac autorului.
    in ultima parte a articolului se inlocuieste cuvantul “automobilistul” cu “cetateanul de rand” sau “romanul”.
    acesta este folosit pt a plati toate gaurile realizate de cei putini de la conducerea mafiota a taii.
    cand s-au ratat acele miliarde de euro din cupoanele internationala ce s-a intamplat? nimic. un prim ministru care a stranutat putin la televizor in vara si gata.
    nu a cazut nici un cap nu a intra tnimeni la inchisoare. la fel si cu petrolul tarii instrainat degeaba unor corporatii internationale de catre “matusa tamara”. au venit astia portocalii si te-ai fi asteptat sa il mucifice pe respectivul tradator. nimic.
    cand hotul cel mai mare isi face legi sa te fure legal tu, multimea ce poti sa faci?
    /hint: use “istoria umanitatii” change “sistem actual defect”

  5. Sebastian Toma spune

    @unckle
    Am senzaţia că nu-i aşa. Să-ţi spun şi de ce: nu există un sistem informatic care să verifice respectivele informaţii.
    Pe scurt, cucoana de la taxe şi finanţe sector 5 s-a săturat să îi vină amenzi în nas şi să nu aibă cui să le trimită, aşa că a băgat o mică minciună. Din câte ştiu, nu au un sistem informatic care să le arate cine şi-a plătit impozitul şi cine nu, respectiv dacă maşina respectivă a fost sau nu radiată de la fiscal.

    Să presupunem că este adevărat. În cazul acesta, tu, vânzător de bună credinţă, vinzi maşina unui bişniţar din alt oraş, eventual din celălalt colţ al ţării, că aşa se face de obicei. Respectivul nu îşi trece maşina pe fiscal, nu plăteste rovinietă, nu face nimic. Este absurd să îţi treacă la loc maşina pe numele tău. Dacă totuşi se întâmplă asta, ai actele de la vânzare, care dovedesc faptul că ai înstrăinat maşina. Caz în care mergi frumos cu teancul de hârtii (mă rog, e o singură pagină, de la Circa Financiară) şi le propteşti respectivul document în faţă. Pac! End of story.

  6. unckle spune

    un sistem informatic au cu siguranta — de fiecare data cand (de prost ce ma aflu..) imi platesc impozitele merg la ghiseu si o tanti baga acolo CeNePeu’ si imi da o hartiuta cu care trebuie sa ma duc la CECbank (o idiotenie cretinoida comunistoida ramasa de la impuscatu’) sa le platesc . . . . treaba este computerizata si dureaza 30 de secunde sa se afle ce am de plata. Ceea ce nu stiu cu “siguranta”, si poate cineva care lucreaza in domeniu poate clarifica, este daca bazele de date au legatura intre entitatile administrative …

  7. Sebastian Toma spune

    Ultima dată când a fost discutat subiectul, nu exista o bază de date comună a entităţilor administrative. Este stupid, dar românesc.

  8. paul spune

    eu as da o lege prin care sa pun niste taxe exorbitante pe motoarele mai mari de 1.6 l, si pe cele ce emit mai mult de 130 g CO2 astfel incat sa dispara toate celelalte automobile ce nu se incriu la normele astea, de asemenea as impune o taxa limita exorbitanta pe noxa CO2 pentru vehicolelel trasportoare de marfa (pt ca acestea vor avea nevoie indubitabil de motoare mai mari pentru cuplu).

    in felul acesta vom avea un aer mai curat, un buzunar mai plin, taxe mai mici si vom scadea consumul de benzina/motorina/GPL.

    problem solved.

  9. unckle spune

    @paul — si va trebui sa calatoresti cu trenul ca sa iti aduci singur salamul de la fabrica de cinestieunde, pentru ca transportul la magazinul din colt ar insemna inzecirea pretului …
    __
    solutiile extreme nu sunt solutii, sunt “lipsa de imaginatie” ;) . . . cam cum a fost treaba aia cu -25% din salariile bugetarilor … care, dupa un an si ceva, se vede cat de mult a ajutat romania. Poate ti-ai reformula parerea intr-o taxa care sa creasca exponential cu cilindreea si emisiile de codoi, incurajand astfel motoarele mai eficiente, nu neaparat pe cele de cilindree mica.

  10. paul spune

    in privinta celor de marfa ziceam sa fie de asa natura taxa incat sa ramana doar vehicolele cu cele mai eficiente motoare de ultima generatie.

    insa la masini, oricum ai da-o motoarele mari la acelasi grad de eficienta cu cele mici vor consuma mereu mai mult, +CO2.otto or diesel(diesel ul l-as ia-s da banned la cata poluare produce)

    si au cam toate in prezent cam aceeasi eficienta.

    cu cateva exceptii stralucite “oleaca” mai eficiente

  11. pui spune

    Mîine cumpăr o maşină de la nenea Yon , nu am so transcriu îi voi plati impozitu ,îi voi da toate datele mele CI ,nr tel în caz de îi vin amenzi să stie unde sa le trimită . cu proprietaru maşini voi face contract de vinzare cumpărare dar nu fac fişa fiscală va rămîne pe numele lui.

  12. Sepu spune

    @ Paul
    Oare pe poluanti adevarati care polueaza cam de 10 ori cat masinile din romania i-ai putea inchide ??? NU pt ca cei din conducerea combinatelor sunt cu scaunul sub cur in parlamanet, sau mai stiu eu ce institutie care sponsorizeaza conducerea … emisile de CO2 de la masini fac mai putin rau decat padurile defrisate pana acum … si cum spune si Sebastian au gasit “cea mai usoara prada” OMUL DE RAND …

  13. Laurebtiu spune

    ….”Guvernul s-a trezit să impoziteze cel mai mare poluator (defapt, cea mai uşoară pradă) – automobilistul.”

    Sebastian – voi sinteti pasionati de chestia asta cu masini, motoare etc. Poate faceti o statistica privind cantitatea de CO2 emanta de autovehicule (apropo de cel mai mare poluator), avioane, vapoare….Parca a mai facut un editorialist auto – mai timid, asa, parca i-a fost frica sa spuna clar….S-ar putea sa avem niste rezultate pe care i le putem “infunda” pe git Mediului, ministrului, guvernului si altor imbuibati care nu stiu cum sa-si mai faca plinul propriului ‘ass’…..Numai bine

  14. unckle spune

    nu este nevoie sa faci cinestie ce statistica pentru a afla daca “automobilistii polueaza” .. doar trebuie sa cauti date despre cantitatea de combustibil vanduta in romania — Petrom a vandut in 2010 5,47 milioane de tone de combustibili rafinati , combustibili care s-au transformat in CO2, apa si altele, respectiv 12.75 milioane de tone de CO2 eliberat in aer de “noi” din produse petrom … si cam 25milioane de tone in total din arderea combustibililor la masini.

    In romania, anual, se consuma cam 55TWh de energie electrica, si (conform unei hartite trimise de ENEL) fiecare kWh “emite” ~400g CO2 – deci cam 22 de milioane de tone. Problema este ca, din astea 22 doar vre-7 sunt ale “noastre” .. restul sunt ale marilor consumatori industriali care mai si cumpara curentul electric la preturi sub pretul pietei. Logic vorbind .. dintre poluatorii “tarii” sunt alesi cei care sunt mai usor de taxat … aia mici.

  15. Detailing spune

    Sunt de acord cu taxa de mediu, in felul asta nu au mai venit toata cazanele de masini din vest. Numai ca, si cei care si-ar dori o masina retro pentru weekend-uri, si nu o pot inscrie ca masina retro, sufera din cauza acestei taxe. E cu dus si intors! Oricum, poluarea este foarte mare la noi in tara!

  16. Masaj erotic Timisoara spune

    E cu dus si intors! Oricum, poluarea este foarte mare la noi in tara!

  17. unckle spune

    Sebastian .. mai este un pic si se implineste un an de la ultimul articol ..