Avancronica Marelui Premiu al Spaniei: sub spectrul revenirii Red Bull

de Daniel Popescu
Joi, 08.05.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Lewis Hamilton şi Nico Rosberg rămân principalii favoriţi la victorie şi în Marele Premiu al Spaniei, însă există ipoteza unei reveniri a celor de la Red Bull Racing.

Esential 1991 este anul in care circuitul de la Barcelona a debut in calendarul Formulei 1
17 este numarul curselor desfasurate la Barcelona care au fost castigate de pilotul din pole position in cele 23 de editii de pana acum
8 victorii a obtinut Ferrari pe circuitul de la Shanghai
Patru victorii în primele patru curse ale sezonului. Palmaresul celor de la Mercedes este unul de invidiat şi unul care, cel puţin la nivel teoretic, ar trebui să fie îmbunătăţit în continuare şi pe parcursul Marelui Premiu al Spaniei, care va marca la sfârşitul acestei săptămâni debutul sezonului european.

De altfel, echipa are mai multe bătăi de cap cu modul în care cei doi piloţi vor lupta pentru victorie, în condiţiile în care oficialii Mercedes vor face totul pentru a evita apariţia unui incident pe circuit. Pentru moment, echipa este determinată să-i lase pe cei doi să lupte unul împotriva altuia doar atât timp cât rivalii rămân departe de ei.

"Nu trebuie să gestionăm nimic, ci doar să-i lăsăm să concureze. Vrem doar să ne asigurăm că nu va fi implicat şi un al treilea pilot. Atunci voi fi fericit. În acest moment suntem pe drum cel bun, dar lucrurile se pot schimba", explică Niki Lauda, preşedintele Mercedes.

Red Bull, principala ameninţare

Cele mai mari temeri pentru Mercedes vin din partea rivalilor de la Red Bull Racing, care ocupă locul doi în clasamentul constructorilor cu ceva mai mult de o treime din punctajul germanilor.

Monopostul RB10 este unul performant, iar Sebastian Vettel va primi un nou şasiu, însă echipa este trasă în jos de performanţele mai puţin satisfăcătoare ale motoarelor Renault. Deşi constructorul italian spera iniţial ca în Spania să ajungă la capacitate maximă, acest lucru s-ar putea petrece abia în Canada, adică peste trei curse.

"Este corect să spunem că Barcelona sau Monaco nu sunt circuite foarte importante pentru motor, ci pentru energie. În curse va fi important ca unităţile de propulsie să funcţioneze corect. Cel puţin avem trei săptămâni pentru a continua să muncim şi apoi la Montreal poate vom avea ceva aproape de 100%", spune Remi Taffin, directorul de operaţiuni al Renault.

Ferrari stă la pândă

Învăţăm cum să obţinem mai multă performanţă din acest nou set de reguli şi sperăm să facem monopostul mai competitiv.

James Allison
Director tehnic Ferrari
Considerată echipa cu al doilea cel mai bun motor de pe grila de start, Ferrari nu a reuşit până în prezent să lupte pentru victorie, iar presa italiană susţine că o greşeală de design este responsabilă pentru aceste rezultate modeste.
Oficialii Scuderiei nu au confirmat informaţiile, însă admit că există unele probleme care trebuie corectate în timp util pentru a permite creşterea de performanţă.

"Învăţăm cum să obţinem mai multă performanţă din acest nou set de reguli şi sperăm să facem monopostul mai competitiv. Cheia pentru un sezon de succes este să îmbunătăţim monopostul la fiecare cursă. Dacă putem face asta şi putem aduce noi performanţe la fiecare dintre aceste curse, vom face paşi înainte. Iar asta va defini adevăratul F14 T, nu o singură cursă", spune James Allison, directorul tehnic al echipei.

Ferrari pare însă mai degrabă angrenată într-o luptă cu Force India pentru locul trei, în timp ce McLaren şi Williams sunt undeva spre locul cinci, iar Lotus şi Sauber speră să obţină primele puncte. Singurul lucru cert este că aproape toate echipele, cu excepţia celor de la Toro Rosso, vor introduce update-uri semnificative cu care speră să înregistreze progrese.

În plus, Barcelona este de regulă circuitul care evidenţiază cel mai bine performanţele, întrucât un monopost cu rezultate bune aici este considerat bun pe orice alt circuit.


Circuitul de la Barcelona şi regulamentul DRS

Circuitul de la Barcelona oferă o linie dreaptă de start-sosire în lungime de 880 de metri şi viraje lente şi de mare viteză. Cu toate acestea, oportunităţile de depăşire sunt extrem de limitate din două motive: pista este suficient de îngustă pentru a nu exista multe traiectorii posibile, iar linia de start-sosire, unde au loc depăşiri pe cele mai multe circuite, este precedată de un viraj rapid.

Din acest motiv, pentru un pilot este foarte dificil să se poziţioneze în spatele unui rival la intrarea pe linia dreaptă, motiv pentru care nu are timp suficient să încerce o depăşire în primul viraj.

Prin urmare, speranţele se leagă de eficienţa sistemului DRS, care va putea fi activat în timpul cursei pe această linie dreaptă de start-sosire, dar şi pe o linie dreaptă mai scurtă amplasată între virajele noua şi 10.

Cifrele circuitului

Lungime tur 4.655 km
Numar tururi 66
Distanta totala 307.104 km

Provocările pentru unitatea de propulsie

Pe o scară de la 1 (puţin solicitant) la 5 (foarte solicitant), iată cât de solicitant este circuitul din Spania pentru principalele componente ale unităţii de propulsie şi pentru respectarea limitei de 100 de kilograme de carburant în cursă:

Motorul cu combustie interna 3
MGU-K 3
MGU-H 3
Unitatea de stocare a energiei 3
Recuperarea energiei 4
Consum de carburant 2

Strategiile schimburilor de pneuri

Sperăm să nu vedem mai mult de trei opriri pentru cei mai mulţi piloţi.

Paul Hembery
Director Pirelli Motorsport
Pirelli va oferi piloţilor cele mai dure compoziţii de pneuri pentru Marele Premiu al Spaniei, medium şi hard.
Prin prisma faptului că circuitul este unul abraziv, iar temperaturile aerului sunt relativ ridicate, cauciucurile se degradează într-un ritm accelerat, aceasta fiind şi explicaţia pentru care cursa de anul trecut a fost câştigată cu o strategie cu patru opriri la boxe. Pirelli speră însă ca de data aceasta piloţii să efectueze cel mult trei opriri pe la boxe.

"În trecut am văzut până la patru opriri la boxe în Spania. Cu schimbările pe care le-am făcut la pneuri în acest an, sperăm să nu vedem mai mult de trei opriri pentru cei mai mulţi piloţi", spune Paul Hembery, directorul departamentului de motorsport al producătorului italian.

Informaţii meteo: primăvară autentică

După ploile care au bulversat în special calificările în debutul sezonului, piloţii vor avea parte de o vreme favorabilă la sfârşitul acestei săptămâni. Cerul va fi preponderent senin în fiecare dintre cele trei zile ale competiţiei, iar temperaturile maxime vor oscila de la 21 de grade vineri la 23 de grade pentru sâmbătă şi 20 de grade pentru ziua cursei.

Statistici pentru Spania

▶ 10 dintre ultimele 12 curse şi 17 dintre cele 23 de curse de la Barcelona au fost câştigate de pilotul care a plecat din pole position;

▶ doar doi piloţi au câştigat la Barcelona fără să plece din prima linie a grilei de start: Michael Schumacher (locul trei pe grilă în 1996) şi Fernando Alonso (locul cinci pe grilă în 2013);

▶ Ferrari are cel mai mare număr de victorii la Barcelona (8) în cele 23 ediţii ale cursei; Ferrari a ajuns la 71 de curse consecutive în care a câştigat cel puţin un punct, o serie care a început la Marele Premiu al Germaniei din 2010.

Sezon Castigator
2013 Fernando Alonso (Ferrari)
2012 Pastor Maldonado (Williams)
2011 Sebastian Vettel (Red Bull)
2010 Mark Webber (Red Bull)
2009 Jenson Button (Brawn GP)

Marele Premiu al Spaniei la TV

În România, Marele Premiu al Spaniei se va desfăşura la orele tradiţionale, întrucât diferenţa de fus orar dintre cele două ţări este de numai o oră: Începând din acest sezon, drepturile TV ale Formulei 1 pentru România au fost preluate de Dolce Sport, însă calificările şi cursele pot fi urmărite în ţara noastră şi pe posturile de televiziune RTL şi M1.

Eveniment Ziua Ora Transmisiuni TV
Antrenamente 1 vineri, 18 aprilie 11:00 -
Antrenamente 2 vineri, 18 aprilie 15:00 -
Antrenamente 3 sambata, 19 aprilie 12:00 -
Calificari sambata, 19 aprilie 15:00 Dolce Sport, RTL, M1
Cursa duminica, 20 aprilie 15:00 Dolce Sport, RTL, M1

▶ Formula 1 la TV, pe internet şi pe tablete în 2014: unde poţi vedea în direct cursele din Marele Circ

Comentarii (11)

  • "un monopost cu rezultate bune aici este considerat bun pe orice alt circuit". Anul trecut Alonso a dominat clar cursa din Barcelona si totusi n-a fost competitiv pe oricare alt circuit.
    22 1
  • Anu trecut a fost o curs mai degraba a pneurilor, performanta monopostului conta prea putin. ;)
    14 2
  • jul1974
    @ferr1
    anul trecut amintesteti ca ferrarirevenise bine in lupta in prima jumatete de sezon apoi s-a schimbat regulamentul in privinta pneurilor si de acolo a inceput declinul ferrari si au revenit RB, amintesteti ce RB in prima parte a sezonului nu prea se intelegea cu pneurile apoi au reusit doar ei stiu cum sa ii faca pe cei de la FIA sa schimbe regulamentul si sa revina la vechile pneuri
    15 5
  • pablo256r
    Rog corectati
    "Deşi constructorul italian spera iniţial ca în Spania să ajungă la capacitate maximă ...". Fiind vorba de Renault producatorul este francez.
    17 0
  • Lewis,Fernando si Kimi pe podium ar fi ideal
    9 10
  • @pablo De fapt italienii chiar vor fi la capacitate maxima in Spania, in ceea ce priveste motorul. Cel putin asa anuntasera. Ca vor da totul. Ramane de vazut daca vor recupera si daca vor continua sa aiba un motor fiabil sau le va bubui in nas.

    @jul Adevarat. Stiu foarte bine. Schimbarea pneurilor a fost cea mai mare dezamagire din ultimii ani, puteau doar sa renunte la anumite tipuri de pneu si sa le foloseasca pe cele care rezistau mai mult. In fine, Alonso n-a facut mare lucru la Monaco sau Silverstone, unde a concurat cu pneuri 2013. Abia dupa Silverstone s-au schimbat pneurile. La Monaco a obtinut locul 7, iar in Anglia a ajuns pe podium dupa ce a abandonat Vettel(parca) si dupa ce i-au bubuit pneurile lui Hamilton. Si nici in Canada n-a fost exceptional, tinand cont ca a termina pe 2 la vreo o diferenta mare de Vettel si era sa-l bata si Hamilton. Nu sunt atat de sigur ca Ferrari se putea bate la victorie pe orice circuit.
    10 0
  • Ady 16
    Si totusi Renault sunt constructori francezi nu italieni, dar daca voi credeti ca Fiat are bani sa-i cumpere poate invata si ei sa faca motoare pt Ferrari, ca altfel nu au nici o sansa cel putin pana in 2016 cand se da drumul din nou la dezvoltarea motoarelor asta daca nu cumva se rasgandeste J. Todt si mai schimba inca o data motoarele (poate le baga pe alea electrice care merg deja pe E-Formula) si atunci sa vezi F1.
    6 0
  • pablo256r
    ferr1
    In articol s-a strecurat o greseala referitor la nationalitatea Renault.
    La asta m-am referit.
    Cat priveste Ferrari ... cred ca sint pe drumul bun.
    In teste au pus pe monopost tot felul de senzori care monitorizau tot felul de date. Cu un tunel de vant performant si ingineri capabili ar trebui sa cresca performantele de la cursa la cursa.
    Interesant e ca odata cu schimbarea conducerii Ferrari s-a schimbat destul de mult si modul ce comportament fata de presa si fani. In China nu au mai fost delcaratii sforaitoare, nu au mai fost nici un fel de promisiuni, de laude.
    De la Sauber am aflat ca Ferrari are un update la motor pentru Montmelo. Echipa Ferrari nu a spus nimic despre asta.
    Altfel spus mai putina vorbarie si mai multa munca?
    Ar fi bine. Dar Merc sint prea puternici deocamdata.
    4 1
  • Marius
    "vom avea ceva aproape de 100%"
    Aproape de 100% din ce? Sa inteleg ca ajung la punctul unde nu mai pot dezvolta, sau i-au ajuns pe Mercedes?
    5 0
  • asta da revenire redbull mai ales vet
    1 0
  • Care revenire RBR? Ca in primele 2 antrenamente Vettel n-a alergat decat 2-3 tururi...
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru