Divide et impera

Celebrul motto ”Divide et impera” pare să fie o idee bine întipărită în mintea politicienilor români. Declaraţiile acestora sunt un exemplu bun al acestei practici, iar Laszlo Borbely nu face excepţie. Practic, scopul său nu este de a proteja în mod explicit mediul, ci doar de a justifica taxele aberante cerute cetăţenilor care încearcă să intre în legalitate prin înmatricularea în România a vehiculului second-hand importat în ţara noastră minunată.

Laszlo Borbely a făcut din nou confuzia legată de importul de automobile second-hand şi casarea vehiculelor în cadrul programului de înnoire a parcului auto, amintind faptul că s-au importat 210.000 de maşini second-hand în 2010, dintre care 130.000 sunt mai vechi de 10 ani. Ministrul nu este deranjat de acest lucru, ci doreşte ca persoanele care aduc aceste vehicule în România să plătească o taxă mai mare pentru ele. Justificarea dânsului a fost următoarea: ”pentru că nu putem să ne permitem să dăm 720 de milioane de lei într-un an pentru casarea a 190.000 de maşini şi să se aducă 130.000 de maşini mai vechi din altă parte”. Din păcate, Ministrul Mediului a făcut această observaţie punând la egalitate vehiculele care au fost casate – unele fiind fie mai vechi de 15-20 de ani, iar altele având chiar şi 30 de ani vechime, cu automobilele importate din străinătate, acestea având o vechime mai mare de 10 ani.

Între timp, alţi reprezentanţi ai autorităţilor se bat cu pumnii în piept că elimină corupţia, taie salariile angajaţilor şi pretind că sunt cel mai bun lucru care i s-a întâmplat sistemului. În mod evident, stabilitatea nu a fost şi nu va fi niciodată un atuu al politicii de guvernare şi aici mă refer strict la găsirea unei idei bune şi respectarea acesteia cu sfinţenie.

Oricum, cât timp există pile, relaţii şi cunoştinţe la RAR, Administraţia Financiară, Primărie şi Dumnezeu-mai-ştie-unde, se vor găsi ”soluţii” de înmatriculare a unor vehicule, în timp ce ”fraierii” plătesc taxa.

Mai nou, Laszlo Borbely vrea să îi descurajeze pe cei care vor să dea statul în judecată şi să-i convingă că nu există nicio scăpare de la taxa de mediu – care trebuie să fie cât mai copioasă posibil, bineînţeles.

Mulţumim, din nou, domnule Borbely, pentru inundarea pieţei auto din România cu automobile înmatriculate în toate ţările planetei, cu vehicule cu numere false şi cu destabilizarea totală a pieţei auto second-hand din ţara noastră. Practic, un cetăţean cinstit nu are nicio şansă în faţa sistemului şi este silit să-şi cumpere o maşină deja înmatriculată în ţara noastră, sau riscă să doarmă cu teama că maşina sa poate fi furată oricând şi nu poate nici măcar să dovedească faptul că este a lui.   ( ca notă  – nu informativă, domnule Voiculescu! - sistemul din România te obligă să plăteşti impozit pentru un autovehicul furat până când demonstrezi în instanţă faptul că nu îţi mai aparţine, că doar a fost vina ta că ţi-au furat maşina).

Nu în ultimul rând, să-i mulţumim lui Călin Popescu Tăriceanu pentru ideea genială de introducere a acestei taxe şi lui Emil Boc pentru respectarea promisiunilor din campania electorală – cele legate de eliminarea taxei auto.

Sunteţi de vis!

11 comentarii la “Divide et impera”

  1. Cristi spune

    Ia spune tu, Sebastiane, ce masinuta la mana a doua de 10 ani visezi tu sa ai? De esti asa pornit impotriva taxei…

  2. serd spune

    Prin taxa asta ni se refuza dreptul la dezvoltare,daca pana acum se radea de noi in europa ca suntem ’submotorizati” la mia de locuitori,acum ni se refuza acest drept,plecand de la omul simplu care vrea sa scape de batrana dacie,pana la incepatorul care vrea sa isi ia prima masina si micul afacerist care are nevoie de o masina pt.treburile zilnice toata lumea e afectata de aceasta aberatie,si atunci in loc sa ne dezvoltam normal,ne dezvoltam ‘underground’ pt ca fiecare cauta o portita de eludare a legii,cat mai avantajoasa

  3. gtr spune

    Sa-i chis in freza!

  4. Dan_GRC spune

    @Cristi
    Daca chiar le-ar pasa de poluare, ar pune taxe f mari pe masinile non euro,si treptat din ce in ce mai mici pe cele euro,ori acum cele mai taxate sunt cele euro3 care inca sunt la putere, deci e vb doar de…cash si atat, plus ca nu se stie ce fac cu banii incasati..

  5. gelu spune

    taxa…o incercare de a opri hemoragia de valuta in exterior.

    Trebuie sa gaseasca orice solutie ca romanul sa consume cat mai putin. Cheltuielile cu auto (mai ales SH) nu sunt mici asa ca….plus cresterea TVA, diminuarea salariilor, pensiilor, desfiintarea spitalelor, etc…toate acestea reusesc sa ii ajute (pe ei, bocii) sa-si indeplineasca obiectivul. Acela de a trece peste criza iar la momentul oportun (stiti voi care) se va roti robinetul in celalalt sens (deschis) iar ei (bocii) ne vor fi, in continuare, calauzitori catre noi orizonturi de stiinta si progres. Si mai ales….succesuri.

  6. cris spune

    @gtr: ma alatur si eu tie:
    Sa-i chis si eu in freza cu jetu’ !

  7. Tase spune

    Articolul tau mi se pare aberant ! E normal sa platim taxe – asta e , sau cumva ai vrea sa ne impoziteze pe poluare ca in afara ?! Sebastian – revizuieste-ti valorile si gandeste-te cam ce e mai bine pe termen lung si mediu , nu faptul ca iti aduci o “pisicuta 320i” din 1996 si o inmatriculezi ieftin dar apoi platesti impozite de-ti sar ochii (pentru ca cel putin s-ar tripla) . O parere obiectiva – te rog citeste blogul lui Oraan . Toate bune si drumuri cu mijloacele de transport in comun .

  8. Sebastian Toma spune

    Cred că românii sunt prima naţie care se bucură la apariţia unor taxe noi.

    E gândită prost taxa, iar justificarea sa este penibilă.

    Iar ce spui tu cu gândirea pe termen lung şi mediu nu există pentru autorităţi. Fiecare face chestia asta pentru el. Cine se gândeşte bine, cine nu, nu. Eu m-am gândit şi nu mi-am luat nici maşină din afară, nici ”pisicuţă 320i”, preferând ceva cu numere de România şi actele în regulă, să pot dormi bine la noapte.

    Cât despre ce sugerează Oraan, nu cred că mai e necesar. Maşinile cu motoare mari au devenit de mult indezirabile – impozitul s-a dublat, iar carburanţii s-au scumpit cu 16% în 2010 şi cu 12% (dacă ţin eu bine minte) în 2009.

    Taxa pe poluare va rămâne în forma actuală, adică doar pentru cei care înmatriculează pentru prima dată o maşină în România.

    Oricum, tot statul pierde dacă introduce un asemenea impozit, că nu-l va mai plăti nimeni, iar toţi vor fugi în Bulgaria. S-a întâmplat deja cu cei care au >3.000 cmc sub capotă, se va întâmpla şi cu ceilalţi.

    Odată văzut cu numere pe care nu le poate lega nimeni de tine, poţi să faci aproape orice infracţiune îţi trece prin cap, nu vei fi prins. Totodată, riscul ca maşina ta să fie furată creşte dramatic, iar tu nu vei putea să dovedeşti că-i a ta.

    Toate bune şi ţie şi fuga la troleu, că nu-l mai prinzi dacă mai stai mult!

  9. Cristi spune

    Asta cu supararea voastra impotriva taxei e ca si cum englezii s-ar supara pe guvernantii lor ca ii olbiga sa cumpere masini cu volan pe dreapta. Si acolo este o piata inchisa si totusi nu vezi pe nimeni plangandu-se. Mai bine ati plange sa nu mai fie samsari de masini si nesimtiti care tin piata scumpa la masinile la mana a doua. Dar si aici e ca si pe piata imobiliara: exista cerere – avem oferta!

    PS: sunt infocat sustinator al taxei pentru ca din banii aceia s-a realizat in mare programul “rabla” si parca strazile din Romania s-au mai curatat de gioarse pe 4 roti care prindeau 100 km/h in 13….ani.

  10. florin spune

    Ptr CRISTI si toti sustinatorii taxei auto; tocmai de acea sant masinile second scumpe ptr ca exista aceste taxe de inmatriculare ff mari daca o piata ar fii libera preturile ar fi dupa cerere si oferta iar in privinta taxei auto eu sant impotriva ei asa cum este ea acum toti trebuie sa plateasca dupa cat polueaza asa ca o taxa anuala este cea mai justa forma de impozitare si asta se poate face foarte usor la RAR unde se masoara noxele sau fumul odata masurat el se transmite direct la financiar unde se va calcula si impozitul aferent cam asa vad eu taxarea asta cu poluatorul plateste .Nu poti sa intri in UE si sa joci cu regulile tale acolo existau niste reguli cand noi am aderat la ele si sant valabile ptr toti membri.

  11. bobitza spune

    “nu informativa, domnule Voiculescu” !!! Ce sens are expresia asta in contextul de mai sus? Ce treaba are securistul Voiculescu (nu informatorul!) cu taxa de poluare?