RCA pe persoană fizică – să fie aceasta soluţia pentru un trafic civilizat?

Am preluat astăzi o ştire de la colegii de la Capital, care se referea la intenţiile companiilor de top din domeniul asigurărilor, care doresc să facă lobby pentru a schimba modul cum se fac poliţele RCA. Dacă, în urmă cu câţiva ani le-a venit ideea introducerii clauzei bonus/malus, asiguratorii vor acum să taxeze fiecare şofer în parte. La nivel teoretic, dacă-ţi plăteşti singur poliţa RCA, vei conduce cu mult mai multă atenţie, deci vor fi mai puţine accidente pe şosea. Dar teoria nu se pupă aproape niciodată cu practica, urmând să ne ”trezim” cu o poliţă RCA obligatorie, eventual, pentru toţi cei care au permis de conducere, alături de o eventuală obligaţie de a se asigura pentru fiecare categorie de permis deţinută.

Practic, dacă se adevereşte intenţia asiguratorilor, nu vei mai face asigurare pentru o sigură maşină, ci vei face asigurare pentru orice vehicul pe care îţi permite permisul să-l conduci. Acest lucru ar putea fi avantajos pentru cei care au mai multe maşini pe care le conduc doar ei, pe când familiile care împart o maşină între doi sau trei membri ar putea suferi cel mai mult de pe urma noului proiect.

Însă, odată cu noul proiect, apar o grămadă de neclarităţi, pe care astăzi le avem rezolvate.

Nu pot să nu mă întreb ce se întâmplă cu şoferii care au permis pentru mai mult de 2 sau 3 categorii. Să zicem că ai permis pentru categoriile A, B, C, CE şi BE. Deci poţi conduce motociclete, autoturisme, autorisme cu remorci mai grele de 750 kg cu frână, autocamioane şi autocamioane cu remorcă. Bravo ţie! Dar cât ar trebui să plăteşti asigurarea RCA? Plăteşti mai puţin pentru că eşti profesionist, deci e mai puţin probabil să faci o greşeală şi să buşeşti maşina, sau plăteşti mai mult, pentru că poţi conduce o grămadă de vehicule, cu care poţi face pagube de miliarde de RON?

Ce se întâmplă dacă vorbim despre un automobil cumpărat în leasing, care aparţine unei companii? Compania nu mai trebuie să facă poliţă RCA, dar toţi şoferii săi trebuie să facă, deşi aveau nevoie până acum doar de un permis de conducere valabil pentru a folosi respectivul vehicul. Aşa sună logic, dar le aduci cheltuieli groaznice tuturor celor care îşi câştigă existenţa la volan, de la taximetrişti şi livratori de pizza, până la şoferul salvării de care speri să nu ai niciodată nevoie. În situaţia asta, ce se va întâmpla? Va deconta compania respectivă poliţa pe care o va folosi angajatul în scop de serviciu?

Cum afli în timp real dacă o maşină are sau nu poliţă RCA? În prezent, există aplicaţii pentru smartphone şi site-uri. În viitor, va fi aproape imposibil, pentru că vei avea nevoie de datele personale ale şoferului o conduce în momentul respectiv.
Oare noua politică va ajuta şoferii care conduc vehicule înmatriculate în Bulgaria? Greu de zis, căci acestea nu puteau fi asigurate din România în mod oficial (din câte ştiu eu). Dar dacă da, cât ar trebui să fie asigurarea pentru un asemenea vehicul?

Mai mult decât atât, cât ar trebui să coste o asigurare pentru un şofer începător, una pentru un pensionar şi alta pentru un şofer trecut de 35 de ani, căsătorit, cu doi copii acasă? Va mai schimba cilindreea vehiculului său cota de asigurare în vreun fel? Daca da, de ce?

Mă întreb dacă datele din sistemul bonus/malus vor fi folosite în vreun fel pentru noul sistem de asigurări. Teoretic, ar trebui să fie folositoare. Practic, suntem în România, iar lucrurile astea nu se gândesc până la capăt.

Pe forumuri, părerile sunt împărţite, ca de obicei. Unii spun că le este mai avantajos noul sistem, că au mai multe maşini, deşi nu ştiu cuantumul viitoarelor poliţe RCA (instinctul îmi spune să nu vă bucuraţi, că vor costa mai mult), în timp ce alţii se plâng de absurdul situaţiei în care eşti în dreapta, ai permis valabil, nu ai băut, şoferului i se face rău şi tu nu-l poţi conduce până la spital/acasă/etc pentru că nu ai poliţă RCA valabilă pe numele tău.

În unele state, asigurarea se face pentru vehiculul în sine, indiferent de cine îl conduce, pe când altele asigură vehiculul şi un conducător principal, eventualii şoferi ”de rezervă” urmând să fie posibili doar dacă proprietarul achită o asigurare cu o valoare mai mare.

7 comentarii la “RCA pe persoană fizică – să fie aceasta soluţia pentru un trafic civilizat?”

  1. Jean spune

    Aberatie in stil romanesc.
    Solutia este simpla: franciza sa fie cat un salariu mediu pe economie.
    As fi mai fericit cu 500 de Euro dar merge si cu salariul mediu.
    Si in plus, nu ai voie sa circuli cu masina lovita mai mult de 30 de zile dupa declararea evenimentului rutier la politie/asigurator/undeva.

  2. Ovidiu spune

    Solutia era decontarea daunei pe RCA propriu, nu al vinovatului. Dar nu s-a dorit, pentru ca ar fi disparut urgent multe societati. Fiecare individ si-ar fi facut un RCA mai scump, ca sa fie sigur ca va fi despagubit, si s-ar fi pastrat astfel pe piata doar firmele serioase. A fost la cativa pasi de adoptare, dar bineinteles ca nu s-a dorit. Asigurarile in tara noastra sunt o mafie, in care se invart milioane de euro. Fiecare sef din CSA are broker o ruda ceva, iar fiecare companie de asigurari e obligata sa contribuie la bunastarea acelui broker…

    Ei nu stiu decat sa complice sistemul. Dilemele enuntate in articol sunt extrem de complicate, iar sistemul probabil va fi deficitar, asa cum de la taxa de inmatriculare, care la inceput nu a fost atat de scandaloasa, prin modificari repetate, in loc sa se amelioreze s-a ajuns la un sistem de neinteles pentru o persoana cu minim 1 neuron.

  3. Preda Daniel spune

    Bunaziua locuiesc in Belgia de 3 ani si as vrea sa imi cumpar o masina si as vrea sa stiu ce bonus malus am pentru ami calcula asigurarea auto aici. am permis de conducere belgian de anul trecut si am carnet de conducere din 2002 fara accidente ,De unde pot sa iau acest certificat bonus malus . Astept raspunsul dvs pe aceasta adresa de mail: danielpredatorul@yahoo.com .
    Va multumesc mult

  4. Sebastian Toma spune

    @ Daniel Preda

    Salut. Din păcate, nu sunt familiarizat cu normele din Belgia şi nu am cum să te ajut.

    Dacă tot locuieşti acolo, cel mai bine te informezi direct de la un ghişeu specializat.

  5. Andrei spune

    La intrebarile din articol au raspuns altii, in alte tari, nu e Romania prima tara cu sistemul asta.
    Aici in Anglia masina are un RCA sanatos (1000lire pe an pt un Ford Ka din ‘99 1.3l benzina) si are trecut pe polita soferii autorizati (poti sa adaugi cati vrei tu, si in functie de varsta lor asigurarea creste sau scade).
    E un sistem ce functioneaza de ceva vreme, nu vad de ce ar fi asa de greu de implementat.
    In plus, aici se ia in considerare si cate mile face masina pe an, unde e tinuta peste noapte etc… sunt calcule deja facute.

  6. Dracovenie spune

    @Andrei:

    Bagi pixu, cum sa platesti valoarea dubla a masinii pe un RCA ? Ford Ka = 500lire. Atunci la un motor de 3.000 cat as plati ?

  7. Marin spune

    Bun și ce se întmplă cu firmele de : Inchirieri auto ? ; transportatori mari cu zeci de mașini că la ăștia șoferi unu pleaca altu vine fluctuație mare de personal ?