Coloana lui Rovana

Ieri am fost la un eveniment Renault unde a fost invitată şi Rovana Plumb, Ministrul Mediului şi al Schimbărilor Climatice. Vorbesc despre Gala Femeilor de Succes de la Renault România, unde doamna Plumb a ţinut un mic discurs. Însă, vizita doamnei Plumb a mai avut un punct în agendă: conducerea unei maşini electrice. Din ce am înţeles, este prima maşină electrică pe care o conduce actualul ministru al mediului, ceea ce nu-i chiar excepţional când ne gândim că ministrul s-a angajat să susţină aceste vehicule fără măcar să se fi urcat vreodată la bordul unuia.

Sigur, realizez că nu toată lumea a condus maşini electrice până acum, dar vorbim despre un ministru, totuşi, de la care ne aşteptăm să aibă mai multe porţi deschise decât cetăţeanul de rând. Ca să nu mai vorbim despre beneficiile de imagine pe care ar putea să le aibă un importator sau distribuitor de automobile prin faptul că maşina sa electrică sau ecologică este condusă de ministrul mediului dintr-un stat, ocazie bifată cu succes de cei de la Renault. Foarte bine.

Probabil că vă întrebaţi ce naiba a fost aşa de special la plimbarea lui Rovana Plumb de m-a făcut să scriu despre asta. Doamna Plumb a condus Renault Fluence Z.E.  de la hotelul Ramada din Piteşti până la Uzina Dacia din Mioveni, parcurgând un traseu de 18 kilometri.

Ei bine, până să se urce la volanul lui Fluence Z.E., doamna Plumb a participat alături de noi la conferinţa celor de la Renault. Recunosc, nu am observat când a sosit dânsa, dar abia așteptam să ajungă, în vederea unui mic interviu pentru voi. La fel ca puhoiul de jurnalişti, cameramani şi fotografi prezenţi la eveniment, am alergat afară pentru a-i face câteva fotografii în momentul în care se va urca la volanul modelului electric produs de francezi. Ajung în faţa hotelului cu pricina şi văd un Renault Fluence Z.E., încadrat de mai multe maşini negre. Ok, zic eu, probabil că sunt cei de la SPP, responsabili de protecţia unui demnitar, cum este și doamna Plumb.

Ce n-am înţeles prea bine şi a ajuns să mă indigneze este faptul că, în paralel cu vehiculul electric al francezilor, staţiona un Audi A8 al generaţiei precedente, care avea motorul pornit. La prima vedere nu-i mare lucru, deja ne-am obișnuit cu fenomenul. Însă, A8-ul în cauză făcea parte din delegația doamnei Plumb.

Menţionez că doamna Plumb era cel mai înalt oficial al guvernului prezent la eveniment, în timp ce oficialii Renault circulau cu modele Renault, deci este exclusă posibilitatea ca mașina să îi fi aparținut altui personaj important de la eveniment.  Aşadar, vorbim despre maşina cu care doamna Plumb a sosit la eveniment, care o va urma până la Uzina Dacia şi care o va duce înapoi la Bucureşti.

Acum vin două întrebări de bun simţ:

1. De ce naiba circulă ministrul mediului cu o maşină de lux (cel mai mic motor din gama A8 are 2.8 litri, dar maşina cu care circula doamna Plumb era echipată cu un diesel, deci vorbim despre un propulsor de minim 3.0 litri)?

2. De ce avea maşina respectivă motorul pornit dacă demnitarul nu urma să meargă cu ea?

E mai mult decât o problemă de imagine aici. Este o problemă de bun simţ. Nu am pretenţia ca un ministru să circule cu bicicleta, dar flota Guvernului este suficient de generoasă încât să găsească un model mai ecologic. Mi se pare ipocrizie să declari sus şi tare ”Poluatorul Plăteşte”, iar tu să circuli cu o maşină care emite 229 grame CO2 pe kilometru şi are motor de 2.967 centimetri cubi (mă refer aici la versiunea 3.0 TDI, cea mai probabilă motorizare pentru respectivul model). Spre comparaţie, fostul ministru Nicolae Nemirschi primise de la Lexus în custodie un LS450 Hybrid. Nu sunt specialist în domeniu, dar AŞA “SE FACE PR”!

Mai mult decât atât, când orice producător de automobile îţi recomandă să opreşti motorul la orice staţionare mai lungă de 30 de secunde, este chiar aberant să stai cu motorul pornit >10 minute, cât am stat noi acolo până când a sosit şi plecat doamna Plumb. Până la un punct, este o treabă de securitate şi cei de la SPP au, probabil, normele interne pentru proceduri de genul. Dar “nu dă bine” un asemenea lucru, căci pericolele la care era supusă doamna Plumb erau aproape nule – fiind înconjurată atât de reprezentanţi ai SPP, cât şi de cei mai importanţi oameni din ierarhia Renault România, nefiind nevoie de extracţia urgentă a demnitarului în orice clipă, căci nu avea cine să-i pună în pericol siguranţa. E ca şi cum ai purta două veste antiglonţ într-un buncăr antiatomic, când eşti singurul din buncăr şi ţara ta nu-i în război. Iar dacă ar fi fost nevoie de o ”extracţie” ca-n filmele americane, ghinion, pentru că maşina respectivă era prinsă între alte două vehicule dintr-o coloană, nefiind posibilă ”fuga” în cazul unei situaţii de urgenţă adevărate.

Am trecut şi peste partea morală a întregii experienţe. Acum, vine partea de grijă exagerată: pentru ”testul” doamnei Plumb, s-a format o coloană oficială care a inclus peste 10 vehicule, incluzând aici antemergător de la Poliţia Rutieră, Fluence-ul electric menţionat mai sus şi vehiculele SPP aferente.

Ca idee, noul Papă de la Vatican s-a afişat în public într-o maşină mai ieftină decât cea în care este plimbată doamna Rovana Plumb, respectiv un Volkswagen Phaeton, iar evenimentele la care a participat Papa Francisc au inclus şi plimbări la bordul unui G-Klasse decapotat, unde Papa a stat în picioare, fără niciun fel de scut.

Am ataşat şi două imagini pentru a ilustra ce şi cum, regret că nu am pozat şi maşina doamnei Plumb.

Acum, serios, cine este mai important şi mai în pericol? Ca să nu mai vorbim despre faptul că Preşedintele României a venit la mai multe evenimente şi a plecat de la aceleaşi evenimente cu o coloană oficială mult mai modestă, care număra mai puţin de cinci maşini.

Ultima dată când am verificat, Preşedintele Băsescu a condus, în repetate rânduri, un automobil standard prin traficul din Bucureşti. Fără coloană oficială, fără nimic (sau, cel puţin, nu erau vizibile respectivele maşini).

De unde şi până unde are nevoie Ministrul Mediului de o asemenea coloană oficială şi de ce necesită atâta protecţie? Să fie din cauza unui timbru de mediu exagerat şi prost gândit, care afectează zeci de mii de şoferi, mulţi dintre ei ajungând să piardă câteva mii de euro pe fondul acestei taxe gândite cu cizma?

9 comentarii la “Coloana lui Rovana”

  1. Catalin spune

    Foarte bine scris Sebastian. Din pacate dupa 20 de ani in care am fost condusi de astfel de specimene, scarba a devenit o obisnuinta si tot mai putini taxam astfel de “iesiri”.

  2. cristi spune

    imi pare rau,dar esti un prefacut la fel de mare, ca si d-na plumb….te faci ca nu intelegi ce-i cu farsa asta cu timbru ,cu sustinerea masinilor eco,cu grija pt mediu a guvernantilor,etc,etc…parca nu stiti si voi cum stim si noi ca e vorba pur si simplu de bani si atit….imi pare rau dar sinteti la fel de nocivi si voi,presa(nu conteaza ce culoare aveti,politica,economica,statistica,etc), ca si ploiticienii

  3. agoox spune

    Ne cam meritam soarta, si asta-i foarte trist.
    Este mai bine de o zi de cand a fost publicat articolul asta pe blog si nici un comentariu nu a aparut. Majoritatea care au citi, probabil, au zis in sinea lor ca sunt de acord cu ce scrie in articolul, dar nu vor intreprindre nimic pentru a schimba asta. spre deosebire de articolu in care este prezentat o liniuta intre Range Rover şi Porsche Cayenne
    unde multi sunt cunoscatori (atotstiutori) si-si dau cu parerea.

  4. octav71 spune

    1.Poate este o chestie de finete pe care nu o prind, dar nu era mai corect “Coloana Rovanei”?
    2.Nu ai ce sa-i ceri unei persoane care a falimentat si vandut bucata cu bucata o fabrica numita “Miraj”. Dar, asa ajungi in guvern.
    3.Soferul Audiului s-a nascut prost si este pila sefului de cabinet al rovanei, corect?
    4. Pe rovana o doare la bashcheti de ce se spune prin presa despre ea. Atat timp cat a cotizat in campanie si are asigurat postul – indiferent cate remanieri vor veni- chiar nu o intereseaza.
    5. Asta este Romania, tara care ne mananca toti nervii.

  5. alex spune

    Nu stiu ce temperatura era afara, dar soferul din masina banuiesc ca are dreptul la unele conditii.

  6. Terck spune

    Asa un exemplu doar ea putea sa dea…alaturi de ceilalti demnitari care folosesc flota de masini al guvernului.. Ceeace nu inteleg este cum de demnitarii nostrii nu pot sa circule cu masina nationala Dacia.. ca sa dea exemplu conationalior ? Oare este chair asa de groaznic ca un deputat sau senator sa urce la volanul unei Dacii.
    Chair doamna ministru e cea care tine partea acestor masini … Si apoi tergivesatat taxa de mediu ea adat-o in utilizare… Ea de ce nu o respecta.. oare ea nu polueaza mai mult decat un om oarecare cu Euro 4 care merge de 4-5 ori cu masina pe luna ? Faceti un calcul doamna Depuat ca, capul nu o aveti ca nu va ploua in gat.

  7. Marian spune

    Cred ca exagerezi putin, cum sa polueze un Audi in halul asta: “229 grame CO2 pe kilometru” ? Totusi nu e vapor, e doar o salupa mai mare. :)
    In rest ce pot sa zic, n-ai cu cine ba, niste …. cunoasteti continuarea.

  8. Kap spune

    Foarte bine ii faci, merita si ea taxata de cite ori o comite.
    Din pacate nu ma mir, mie exemplarul asta mi se pare de o prostie iesita din comun.Uitati-va la ea cind recita plat aberatiile pe care i le scriu inteligentii intrati prin concurs (dat la partid) la minister.Sincer, uneori cred nici nu intelege ce recita.

  9. Coloana lui Rovana - REVISTE spune

    [...] Schimbărilor Climatice. Vorbesc despre Gala Femeilor de Succes de la Renault România, unde… vezi in revista Sursa: Reviste – auto/moto – automarket.ro /* (function(d, s, id) { var js, fjs = [...]