Borsec şi Dacia – branduri româneşti

Aflu astăzi cu surprindere că, într-un top pe care presa ni-l prezintă ca fiind cel al “Celor mai tari branduri româneşti”, Borsec se află în faţa Dacia, la o diferenţă apreciabilă. De ce vorbesc de surprindere? Am două argumente solide.

1. Încercaţi să tastaţi în bara de adrese Borsec şi apoi domeniul oricărei ţări din lume. Implicit cel al României. veţi avea surpriza de a vedea că “cel mai tare brand românesc” nu are nici măcar domeniu propriu de internet în ţara lui. Apoi, încercaţi Dacia şi apoi domeniul multor ţări din Europa. Knowledge.

2. Pentru ca un brand să-şi asume prima poziţie într-un astfel de top, ar trebui ca acesta să fie cunoscut şi apreciat mai ales în afară. Eu, unul, nu am văzut apă minerală Borsec undeva în afara ţării. (Unii spun că Borsec se găseşte în Ungaria, în Israel şi în SUA). Altele din afară în România da, dar invers nu prea.

Probabil e vorba de un sondaj realizat în România, între românii care înjură Dacia, dar au o bucată în faţa curţii. Atunci îmi explic. Dar Borsec? La naiba, un brand se construieşte prin prezenţă, comunicare şi promovare, nu prin faptul că unii băieţi au rămas marcaţi de perioadele anterioare de tristă amintire.  Sau prin faptul că apa minerală trebuie să se vândă şi toamna, chit că afară s-a răcorit.

LATER EDIT: Am pus mâna pe datele de referinţă ale studiului. Avem aşa:

1. Studiu calitativ (20 de interviuri cu persoane între 18 şi 45 ed ani, femei şi bărbaţi, studii şi venituri cel puţin de nivel mediu)
2. Studiu cantitativ (1314 interviuri telefonice). S-au notat notorietatea, frecvenţa de consum, imaginea percepută a mărcii în interiorul categoriei sale de referinţă, performanţa mărcii determinată de intensitatea preferinţei şi implicarea emoţională.

Având în vedere că, la capitolul băuturi alcoolice, a câştigat detaşat Timişoreana, probabil că sondajul a fost făcut cu precădere în Timişoara şi Borsec. Aşa se explică.

Etichete: / /

21 comentarii la “Borsec şi Dacia – branduri româneşti”

  1. InflatableNinja spune

    http://borsec.romaqua-group.ro/ :D

    Dar da, sunt de acord cu parerile tale.

  2. Mircea Mester spune

    @InflatableNinja

    Ştiu asta, dar nu vorbim de un domeniu de brand. Borsec.ro ar fi fost corect, dar borsec.whatever.ro nu arată decât faptul că cei care deţin brandul respectiv habar n-au ce să facă cu el :)

  3. unckle spune

    acum ceva vreme la Radio Guerilla oamenii se plangeau ca intr-un “top” al audientelor erau undeva sub trinitas ( sau cum i-o zice la radioul ala religios ) . . . si se pare ca explicatia era destul de simpla – sondajul fusese realizat prin telefon, sunand acasa la oameni . . . numai ca oamenii care conteaza erau plecati la munca ( aia care au salarii si cumpara produse carora li se face reclama la un post de radio comercial ) iar acasa raspundeau la telefon babe pensionare si ( poate ) copii …. deci un mare sondaj , cu niste rezultate mai mult decat relevante :)
    probabil asa a fost facut si acest “top” al barandurilor romanesti …

  4. ionut spune

    @unckle

    totusi s-a inventat si telefonul mobil!!!

  5. 2-10 spune

    Heh, se gaseste Borsec si Ursus pe rafturile multor magazine din SUA, probabil si in Italia si Spania unde exista comunitati importante de romani.

  6. Mircea Mester spune

    @2-10
    Irelevant. Comunităţi de români nu înseamnă brand awareness peste graniţă. În plus, dacă zici “Ursus şi Borsec se găsesc pe rafturile multor magazine”, află că Ursus e în spatele Timişoreana în topul lui peşte. Deci nu se pupă.

  7. Ion sau Gheorghe spune

    In afara de Deshia (parca asa pronunta englejii Dacia ;) nu am auzit decat de un singur brand romanesc in strainatate. Si ala e Ceausescu(R), care e marca inregistrata.

    Cred ca noi de pe aici nu am inteles ca studiul este despre branduri romanesti, vizibile in Romania, intre 13-14, cu Gheorghe.

  8. AnaIon spune

    mare pacat ca topul cu pricina l-a omis pe Dracula, chiar dezamagitor. Daca te duci cu topul asta la un strain oarecare o sa-ti spuna sigur ca e prost facut…

  9. razvanis spune

    Da clar , sondaje tipic romanesti la comanda

  10. andrei spune

    e normal ca ursus sa fie in spatele timisoreana, cea de a doua e o bere populara, cu un pret popular.Cat despre Dacia versus Borsec…aici conteaza foarte mult cum au fost formulate intrebarile din chestionar.Da, apa borsec este foarte buna in comparatie cu comcurenta, iar masini;e dacia poate nu au aceeasi apreiere.
    Probabil in acest top al brandurilor a contat mult prea mult satisfactia clientilor decat notorietetea sau alte elemente mult mai importante.

  11. andrei spune

    scuzati’mi greselile de ortografie

  12. Radu-Mihai spune

    @Mircea Mester: Anul trecut, cand am fost la Budapesta, am vazut in meniul mai multor localuri apa minerala Borsec; se vindea la preturi intre 300 si 500 de forinti sticla de jumate. In Metro (Ungaria) se vindea la 200 de forinti. Probabil o sa spui ca nu-i relevant, dar o sa te contrazic pentru ca borsec e una dintre cele mai bune ape minerale/plate de la noi. Ca cei care administreaza acest brand nu stiu sa-l puna in valoare e alta mancare de peste. Sa stii ca nu-s postac al Romaqua, dar inainte de a critica Borsec e bine sa faci unele “sapaturi”. Romania ar putea trai de pe urma a 3 mari branduri: Dacia, Dracula si Borsec (sau oricare alta apa minerala pentru ca le avem, dar nu stim sa le promovam).

  13. Mircea Mester spune

    “…sau oricare altă apă minerală…” – aici e cheia în tot ce ai spus tu. Şi da, faptul că se vinde în Ungaria nu e un plus mare pentru brand. Dacia vinde în toată Europa, iar în clasament e mai jos. Eu contest Dacia versus Borsec, nu neapărat Borsec în sine.

  14. Radu-Mihai spune

    Nu e un plus mare pentru brand, dar… Probabil ca n-are rost sa ne “certam” (eu oricum nu fac asta). Ai spus bine dacia se vinde in toata Europa si nu numai in schimb consumul de apa minerala a scazut si astfel s-a facut un “sondaj” (probabil platit de Borsec) si astfel au iesit castigatori. Parerea mea e ca un top al brandurilor romanesti ar trebui facut in afara ca sa vedem exact cum suntem perceputi (in afara de hoti si tigani).
    Apropo` inca nu s-a lansat la Salonul din Moscova Skoda “LoganKiller”. Se zvonea ca va fi lansata la sfarsitul lunii august, dar pauza; se pare ca e un mare FÂS – exact ca in cayul altor marci.

  15. Mircea Mester spune

    @Radu-Mihai

    Urmăreşte mai atent Automarket, în fiecare zi, şi vei fi la curent cu toate informaţiile. Implicit cu cea legată de Logan killer-ul de la Skoda :)

    La Salonul de la Moscova s-a anunţat că modelul va exista, nu se ştie însă când va fi lansat.

  16. dr-stupid spune

    Banuiala mea e ca “sondajul” a avut urmatoarele intrebari:

    - ce apa minerala consumati? (922 de raspunsuri Borsec, 184 Dorna, etc)
    - ce masina conduceti? (692 de raspunsuri Dacia, probabil 300 VW, 300 Opel, etc…)
    - etc…

    S-a aplicat un filtru “made in romania”, si normal ca dacia a iesit pe locul 2… sondaje romanesti, ce sa zic

  17. ccb spune

    Cum s-a facut sondajul e una, daca au avut intrebari de verificare a credibilitatii in el, samd, si ce rezultate au iesit e alta. Eu am gasit brand-ul Borsec in magazine in Israel in anul 2004 cand am lucrat acolo. Deci ?…

  18. valentin spune

    BORSEC, DORNA, URSUS -IN SAN FRANCISCO-LA ORICE SUPERMARKET/HIPERMARKET

  19. Mircea Mester spune

    @ccb, @valentin

    Vă spun şi vouă ce am spus şi mai sus. Nu contest Borsec în sine, ci Borsec versus Dacia. Faptul că vezi pe rafturile magazinelor din Israel şi SUA e un argument important, însă şi mai important ar fi argumentul conform căruia Borsec face performanţă în ţările astea între apele lor. Dacia face asta în Europa. Big time.

  20. stefanel spune

    Dupa parerea mea, multa lume aici, inclusiv autorul articolului, nu intelege faptul ca acest sondaj se refera la brand awareness-ul produsului/companiei X printre romanii din Romania, punct. Nu conteaza cat vinde in afara tarii, ce vinde si cum o face, conteaza cat de puternic este brandul aici.
    Din punctul asta de vedere, mie mi se pare ca Borsec a tras lozul castigator: desi nu sparge milioane de euro pe promovare, reuseste sa-si adjudece primul loc fara drept de apel iar pentru asta, jos palaria.

  21. Mircea Mester spune

    @Stefanel
    Am specificat clar în articol faptul că un sondaj realizat exclusiv printre românii din România nu are voie să fie prezentat ca unul care ne arată “cel mai cunoscut brand românesc”. Dacă e prezentat aşa, să-şi aroge toate drepturile şi obligaţiile care decurg din asta. Diferenţă semantică.