Europenele mele

Un concediu petrecut in masina, prin partea estica a Europei, iti arata exact care e diferenta dintre ai nostri si ai lor in materie de oameni aflati in spatele volanului si nu numai. O sa o iau treptat.

Romania (dus): A plouat cu galeata, asa ca nu am vazut toate gropile in care am dat pana si cu mama suspensiilor, pentru ca toate craterele erau pline cu apa si se aflau la nivelul fostului asfalt. Am observat, in schimb, ca in Romania se munceste ciudat. In unele zone, pe una dintre benzile de mers, s-au sapat gropi si s-au pus semafoare electrice ori s-a aruncat la bataie un baiat cu o vesta reflectorizanta care tine in mana o paleta cu verde/rosu. Nu spun ca am vazut aceleasi gropi si la intoarcere (o saptamana e un termen genial de mare in Europa pentru a repara naiba stie ce se stricase acolo), ci ca indiferent de cat de mare era traficul in volum, baietii mei si semafoarele functionau in aceeasi cadenta. Nu conta ca intr-un sens asteptau doua masini si ca pe celalalt se inghesuia juma’ de planeta. Cele doua masini aveau acelasi timp de “verde” precum celelalte.

Ungaria (dus): Dupa ce in Romania esti depasit la mare arta de SUV-uri care trec prin tine, peste tine, pe sub tine (in principiu trec pe oriunde, in afara de locul prin care trebuie in mod normal sa depasesti), in Ungaria ii ajungi din urma. Motivul: cele 200 de kilometri pe ora din Romania se transforma brusc in 50 km/h in Ungaria, ca asa e legal acolo. Sau 90 km/h in afara localitatii. Brusc, romanul fara scrupule din spatiul mioritic se imbraca in haine de miorita si isi analizeaza cu mare atentie pasii. Motivul: cu politistii maghiari nu-i de glumit, aia chiar te amendeaza. Iar acolo spaga-i in euro. Nu aduc aminte de socul senzorial pe care il ai cand atingi cu rotile autostrada din Ungaria. Sau chiar soselele de acolo.

Austria (dus): Dupa ce treci de Ungaria, austriecii ies in evidenta prin reduceri in magazine, ceea ce face ca romanii si ungurii sa ia cu asalt fosta organizatoare a Campionatului European de Fotbal. Ce e ciudat e ca aici, pe autostrazile civilizate, romanii care la noi iti semnalizeaza din fundul gradinii ca se apropie si ca si-au cumparat banda pentru a merge cu 450 de metri pe secunda isi vad de treaba si functioneaza dupa alte legi ale fizicii.

Slovacia (dus): Nu stiam la ce sa ma astept de la prima tara din fosta Cehoslovacie, insa faptul ca imediat dupa granita esti in Bratislava si faptul ca aici circuli la fel de civilizat ca in lumea buna m-au facut sa ma gandesc la faptul ca estul incepe ceva mai inspre Rasarit. In afara de limba necunoscuta si de moneda la fel de putin abordabila (cel putin la inceput, pana te obinsnuiesti cu ea), slovacii se pot considera europeni cu acte in regula. Au insa o problema: nu prea vorbesc limbi straine. Nici macar in benzinariile de pe marginea autostrazii. Nici engleza, nici franceza, nici italiana, nici germana. Din cand in cand dai de oameni care te pot ajuta, dar atat. In rest, o tin pe-a lor, chiar si daca inteleg ca trebuie sa iti explice. Dar iti explica in slovaca. Sau in ceha, ca e cam tot aia.

Cehia (punct terminus): Cehii au o problema. Una frumoasa. pe langa faptul ca au o tara in care satele arata ca-ntr-o Germanie combinata cu Franta si au sosele impecabile, cehii isi permit sa fie mai relaxati decat restul popoarelor din fostul bloc comunist. Sunt curati, sunt extrem de amabili si isi permit sa nu te considere usor un partener retardat de discutie doar pentru ca vii din Romania. In plus, cehii nu stiu ce-i ala slalom printre benzi pe sosele iar daca ai o problema te ajuta fara probleme. Din pacate, tot in limba ceha. Exista si o asemanare intre noi si ei: la ei e plin de Skoda, la noi e plin de Dacia.
Continuarea calatoriei prin Europa, in insemnarea de maine.

5 comentarii la “Europenele mele”

  1. bogdan spune

    super tare comentariu tine-o tot asa!!!

  2. DavE spune

    tare faza cu cehia.
    din ce masina ai vazut toate astea? indraznesc sa intreb…

  3. Automarket Blog » Europenele mele (2) spune

    [...] Continuarea insemnarii de ieri. De acesta data o luam invers. [...]

  4. Mircea Mester spune

    @DavE: Cu a mea :)

    Se misca bine, are 150 de cai si consuma putin. Mai multe detalii nu dau, ca nu tre sa ne atasam de o marca sau de alta.

  5. DavE spune

    320? :D