Noul Seria 5 este, inca, al lui Bangle

Dupa ce BMW a lansat aseara noul Seria 5, jurnalistii auto din toata lumea s-au grabit sa laude primul model din era post-Bangle, adica primul BMW dezvoltat de echipa de design dupa plecare controversatului designer american care si-a pus amprenta pe intreaga gama BMW incepand cu Seria 7 din 2002. Uralele jurnalistilor vin dupa ce noul Seria 5 a renuntat la artificiile inutile de design care au imprimat cateva expresii indoielnice pe fetele unora dintre fanii BMW, noul model de segment mare al germanilor fiind mult mai simplu, mai “orientat spre vechile BMW-uri”, asa cum anunta la unison presa auto.

mare

Evident, toata lumea s-a inghesuit sa il laude pe Adrian van Hooydonk, cel care a ramas in varful ierarhiei designerilor BMW dupa plecarea lui Bangle. Iar acesta si-a insusit intregile laude, pozand triumfator langa noul Seria 5.

Exista, insa, o problema. Stim cu totii ca un model este dezvoltat, tehnic si estetic, cu mult inainte de prezentarea sa oficiala in fata presei. Tind sa cred ca liniile actuale ale noului Seria 5 au fost dezvoltate undeva la inceutul anului 2008, daca nu chiar mai devreme. Asta pentru ca inginerii au fost nevoiti sa gaseasca solutii de fabricare pe baza schitelor si liniilor oferite de designeri. Ei bine, in conditiile in care Bangle a anuntat ca paraseste BMW la inceputul lunii februarie 2009, adica acum 10 luni, nu vi se pare ca accesul de onor la arma pe care-l are van Hooydonk este putin cam fortat? Refuz sa cred ca acest Seria 5 a fost dezvoltat sau chiar finisat in ultima jumatate de an. La fel cum refuz sa cred ca van Hooydonk a sarit, dupa plecarea lui Bangle, pe proiectul Seria 5 F10, retusandu-l din temelii pentru a sterge orice urma de “bangleleala” din designul masinii.

Enjoy. Seria 5, asa cum il vedeti aici, este (inca) una dintre operele lui Bangle.

11 comentarii la “Noul Seria 5 este, inca, al lui Bangle”

  1. InflatableNinja spune

    Serie 7 E 65/66 a aparut in 2001, nu 2002, si a fost desenata… drum roll… de Adrian van Hooydonk, nu de Bangle. Singurul motiv pentru care van Hooydonk pozeaza acum langa noul 5 este rangul sau de head-designer pe toata marca BMW.

    Tinand cont de liniile masinii, eu mi-as pune banii pe faptul ca noul Serie 5 F10 e desenat de Karim-Antoine Habib, cel care a facut si Serie 7 F01/02 si conceptul CS (a se observa liniile extrem de asemanatoare intre cele trei masini).

    Toate bune!

  2. Mircea spune

    Lansata la Frankfurt in 2001 ca MY 2002: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_E65/E66

    Si tot de acolo: The arrival of E65 7-Series heralded a new styling era for BMW with the work of chief designer Chris Bangle.

    In ceea ce priveste noul Seria 5, look: It is designed by Adrian van Hooydonk, with a more prominent upright split kidney grille and the absence of the “Bangle butt” rear-end styling of its E60 predecessor.

  3. InflatableNinja spune

    Da, in 2001 chief designer era Chris Bangle. “Chief designer” as in “tipul care supervizeaza directia de design a marcii BMW”. Singurele modele desenate cu adevarat de mana lui Bangle la BMW sunt X5 E53, Serie 3 E46 si E90, faceliftul lui Serie 5 E39 din 2000 si cam atat. Restul doar au fost supervizate si/sau au incorporat idei de-ale sale, gen “flame surfacing”.

    Omul “vinovat” de Serie 7 E65 e van Hooydonk, care pe vremea aia era seful BMW DesignWorks din State, iar asta a fost practic proiectul care l-a transformat in protejatul lui Bangle.

    Serie 5 E 60, cu “flame surfacing” la greu, a fost desenat de Davide Archangeli.

    Ca o mini concluzie, designerul sef al unei marci nu deseneaza neaparat fiecare model in parte, dar el raspunde de nereusita (sau reusita) unei linii de design, asa cum s-a intamplat si cu Bangle.

    Nu vreau sa intru intr-o polemica aiurea dar lucrurile astea m-au interesat dintotdeauna si chiar le stiu (si nu de pe Wikipedia). :)

    PS: mi se pare normal ca Serie 5 F10 sa nu-i fie creditat lui Karim-Antoine Habib din moment ce omul lucreaza de anul asta la Mercedes-Benz. :P

  4. Alex Seremet spune

    Mircea, ai dreptate.

    Chiar daca Bangle nu mai e designer, asa cum stiu procesul de productie, primele linii ale modelului s-au tras acum 3 ani.

    Si chiar daca Bangle nu mai este, Adrian Van Hooydonk este adept al stilului Bangle.

    Ce cred ca s-a intamplat – stilul lui Bangle s-a rafinat in timp si a devenit tot mai “placut”. Avem acelasi elemente definitorii ale stilului – jocul cu volumele, alternanta concav-convex etc.

    Nu cred ca pentru ca i s-a luat “meritul” lui Karim Habib. Asa ceva nu se face in lumea asta. Pur si simplu are multe in comun cu limbajul de design de la 7, pentru ca au multe elemente comune. Insa prezenta masinii mi se pare profund diferita – 5-ul e mult mai “slik”.

  5. Mircea spune

    Nu contest ce spui, stim amandoi foarte bine ce rol are un Chief Designer. Ideea e ca in toate interviurile ulterioare, bangle explica liniile controversate ale modelelor respective numindu-le “my ideas”. Iti dai seama ca nu a stat intr-un birou asteptand ppropuneri pe care sa le accepte sau nu. A pus osul din greu la creatie.

    Ma rog, pana la urma ambele variante duc la aceeasi concluzie. Chiar daca E65 a fost desenat de van Hooydonk sau de Bangle, noul Seria 5 nu are cum sa faca parte decat din linia de creatie Bangle. Daca l-a facut van Hooydonk, inseamna ca l-a desenat sub indrumarea lui Bangle. Daca l-a facut Bangle, la fel. Daca l-a facut Habib, asa cum spui (si tind sa te cred, din moment ce in momentul plecarii spre Mercedes se stia clar ca el este in charge de noua gama F), tind sa continuu sa cred ca tot sub bagheta lui Bangle l-a desenat. El a dat cu subsemnatul, deci i-a convenit forma. Deci a fost responsabil :) In niciun caz van Hooydonk.

    Irelevant. Pana la urma, discutia a inceput de la faptul ca multi (ii vezi si tu, ca te ocupi cu asta) spun ca F10 nu are legatura cu era Bangle. Wrong.

    Si da, nu-mi place deloc van Hooydonk. Poate si pentru ca a dat pe-afara in relatia sa profesionala cu mentorul sau :)

    Alex, sunt absolut de acord cu ce spui.

  6. InflatableNinja spune

    @Alex
    Cum sa se “rafineze” cand prima masina a lui Bangle la BMW a fost X5-ul E53, care, sa fiu scuzat, arata mai rafinat decat orice alta masina pusa in carca lui (fara a fi desenata cu adevarat de el, repet)?

    BTW, ca un side-topic dar oarecum pe subiect, stiai ca “free-standing bootlid” (sau Bangle-butt, if I may) e de fapt “imprumutat” dintr-o schita Mercedes-Benz din 1993? :)

    Schita respectiva era semnata de un englez, BTW, si nu a fost facut niciun concept pe baza ei. Pentru cei care vor sari de fund in sus, am chiar o copie a schitei acasa. :P

  7. InflatableNinja spune

    @Mircea Foarte corect! (scuze domnului Pruteanu!)
    Cam asta e concluzia discutiei.

  8. Mircea Mester spune

    Mdap. Intre timp, ca sa revenim la oile noastre, Koenigsegg a anuntat ca renunta la cumpararea Saab. Nasol. Si pacat. Mare pacat.

  9. Vlad.P spune

    Am fi avut niste mini Koenigsegg-uri :p. Cu siguranta ar fi fost mult mai bine pentru Saab…

  10. Mircea spune

    Alex (InflatableNinja): vin cu informatii noi. Designerul exteriorului lui Seria 5 F10 este Jacek Frohlich. Nu e nou, dar e primul sau proiect de anvergura.

  11. Ady Morosan spune

    Designul noului Seria 5 e ok. In ce sens? I s-a dat un nou look, o noua interpretare. Ce-i drept ma bucur ca era Bangle incepe sa se stinga. Ma bucur ca vin designeri noi, cu o “noua” interpretare a designului. Asta e ceea ce le lipsea modelelor BMW, o reintoarcere la origini.
    poate par nostalgic, dar decat sa faci experimente nereusite mai bine te reintorci in trecut si te reinventezi. :)