Patimi concentrate

Toyota se pregateste sa anunte un nou recall, de aceasta data pentru o inexactitate la sistemul de franare al lui Prius. Ar fi al treilea recall major in ultimele trei luni, dupa cel legat de covorasele care apasa involuntar pe pedale si de cel legat de posibila blocare a pedalei de acceleratie. Pare – si este – extrem de mult pentru un producator de talia japonezilor. Evident, toate cele trei povesti adunate intr-un interval contractat par a fi opera unui complot american, opinie imbratisata de o parte a presei. Asta chiar daca si clientii japonezi s-au sesizat in legatura cu pedala de frana a lui Prius, si nu cred ca acestia pot fi acuzati ca au legaturi subterane cu GM.

Din punctul meu de vedere, Toyota aduna atat injuraturi din partea unora, cat un val de simpatie din partea celor care scriu despre evenimentele din jurul japonezilor. Si care vor scrie si mai tarziu, avand in spate aceasta simpatie stransa in aceasta perioada. Este compatimirea normala care apare pentru un ins aflat intr-o situatie idioata. E absolut normal sa simti asta pentru un producator care e lovit de probleme si care pana acum a fost laudat din toate partile.

Paradoxal, recall-urile en-gros venite in acelasi timp ajuta Toyota din acest punct de vedere., in conditiile in care cu cat apar mai multe informatii de acest tip, cu atat mai mult creste acest sentiment. Exista insa si un risc: acesta va aparea daca toata povestea asta se va termina pentru moment si peste vreo 5-6 luni va aparea un alt recall, legat de orice altceva. Ei bine, prieteni, intreaga poveste se va sparge atunci in capul japonezilor. Pentru ca toata teoria conspiratiei legata de complotul american va cadea. Pana atunci, insa, Toyota este doar un constructor care patimeste concentrat, in trei luni, ce au patimit altii pe parcursul a 10 ani.

7 comentarii la “Patimi concentrate”

  1. george spune

    Mircea, cred ca faci o confuzie aici. De compatimire vor avea parte probabil doar din partea fanaticilor pro Toyota sau pro japoneze, a celor care nu cunosc subiectul nici macar superficial si a celor care n-au treaba cu masinile. Pentru ca aici nu e vorba de o disfunctionalitate banala (nu mai porneste motorul si bordul arata ca un tavan de discoteca). Este vorba de niste defectiuni de genul ca masina dobandeste brusc personalitate si accelereaza cand si cat vrea ea si ca masina nu se mai opreste atunci cand vrei tu. Pe romaneste, astea inseamna coliva. Odata ajunsi in punctul asta, majoritatea oamenilor (care mai au un minim instinct de conservare) isi vor pierde simpatia pentru Toyota…

    In alta ordine de idei, patimile Toyotei nu se vor limita la 3 luni.
    In primul rand, lovitura de imagine este catastrofala dat fiind pe de-o parte ca vorbim de “regina” fiabilitatii si, pe de alta parte fiindca este o defectiune care iti da transpiratii reci daca esti proprietar de asa ceva .
    In al doilea rand, daca vrea sa-si revina cat de cat (nu complet), Toyota va trebui sa o lase mai subtire cu reducerea costurilor ceea ce va duce la scumpirea masinilor si asta intr-o perioada in care toata lumea din toata lumea umbla numai dupa chilipiruri…

  2. Mircea Mester spune

    Ramane de vazut. In principiu, recall-uri au existat si vor exista pentru toata lumea si n-a murit nimeni inca din cauza asta :)

  3. george spune

    Din pacate, da, recall-uri o sa mai vedem garla peste tot. Asta cu muritul e in schimb mai neclara. Te referi la inginerii/responsabilii care au organizat aceste actiuni? Sau la cei din masina care s-au facut carne de mici fiindca li s-a accelerat motorul de nebun/au ramas fara frane?
    Apropo de murit, s-ar putea sa primim in curand astfel de vesti in care sunt implicati oameni de la Toyota…Stii ca astia isi mai fac si in ziua de azi singuri buzunare ventrale/marsupii atunci cand constata ca (s)au dezonorat pe cineva…

  4. Cristian spune

    Iata un articol interesant pe aceata tema al celor de la Bloomberg : http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aFAbB4LZ3h6A&pos=5

  5. Mircea Mester spune

    @Cristian: nu merge nicaieri linkul :)

    @george: sa speram ca nu se ajunge pana acolo, totusi :)

  6. george spune

    Desi unii ar spune ca imi doresc sa-i vad morti pe cei cu ochii mici si oblici, sincer, si eu sper sa nu se ajunga acolo chiar daca alti oameni au mierlit-o din cauza asta.

    De principiu, cel care invata din propriile greseli devine mai atent si mai responsabil. Ar fi pacat sa irosesti atatia ani de pregatire a unor ingineri…

    Culmea e ca japonezii sunt vinovatii in prea mica masura de asta. Proiectarea se pare ca a fost corecta iar pedalele fabricate in JP au fost OK. Cele produse de CTS au bagat mortu-n casa lu` Toyota. Vina celor de la Toyota se reduce la faptul ca au facut compromisuri din astea pentru a economisi 3 lei si ca n-au urmarit conformitatea produsului cu caietul de sarcini.

    Aspectul pozitiv in toata povestea asta (poate n-o sa crezi dar exista asa ceva), este ca se va stopa sau macar diminua delirul asta cu reducerea costurilor. Asa poate o sa invete si lumea ca, deh, calitatea “coasta”…Apropo de cei care spun chiar de Toyota (sau alte marci) ca e prea scumpa…

  7. Mircea Mester spune

    @george

    Absolut corect. Si eu cred ca nebunia reducerii costurilor va fi limitata de acum inainte. Pana la urma, vad si ei ca e una sa reduci costurile materialelor din interior si alta sa reduci costurile elementelor esentiale ale masinii. Ei au preferat sa ia din acestea din urma, pentru ca nu se vad inainte de cumparare.