Arta si pasiune vs. eco si ratiune

Arta sau mediu? Asta-i intrebarea pe care marii constructorii de supercaruri europeni o adreseaza Comisiei Europene, care se incapataneaza sa sustina o lege care e OK in ceea ce-i priveste pe producatorii de masa, dar care ar ingropa istoria unor constructori de nisa cum sunt Ferrari, Lamborghini, Maserati, Aston Martin, Morgan si asa mai departe.

Pe scurt, daca oficialii europeni confirma necesitatea unui mediu mai curat prin cele 120 de grame de CO2/km care intra in vigoare ca lege stricta in 2012, cifrele de astazi (media europeana este de 160 de grame CO2/km) sunt stricate de producatorii de supercar-uri. Comisia a incercat sa stinga spiritele aprinse si a anuntat ca toti constructorii de supercar-uri care vand mai putin de 5000 de masini pe an in spatiul UE isi pot negocia separat limitele de CO2. Foc de paie. Motivul: Lamborghini, Maserati sau Ferrari nu intra in lista fericitilor auto-negociatori deoarece fac parte din grupuri auto mari, iar emisiile lor se calculeaza prin media tuturor modelelor si marcilor din respectivul grup.

Si acum, reactii:

“Ca brand de lux inalt, reprezentam Europa in lume. Ar trebui sa fim specie protejata” – CEO-ul Lamborghini, Stephan Winkelmann

“Suntem interesati sa reducem emisiile de CO2 in urmatorii ani, astfel ca facem tot ce se poate pentru a face posibil acest lucru fara a distruge ADN-ul brandului. Insa un lucru e clar si simplu: nu vom putea niciodata sa atingem un nivel de 120 sau 130 de grame CO2/km” – acelasi Stephan Winkelmann.

“Nu cred ca intentia este ca noi sa fim exterminati” – Brandley Yorke-Biggs, director de strategie Aston Martin.

“Masa totala a masinilor pe care le producem este un element din care am putea sa economisim mult din punctul de vedere al emisiilor” – Acelasi Yorke-Biggs, in conditiile in care Lotus Elise S a ajuns la 196 de grame CO2/km cu o caroserie din fibra de sticla si cu un sasiu din aluminiu.

“Un Aston Martin inseamna pilotaj emotional. Va dati seama cata atractie s-ar pierde daca am adopta motoare electrice, de exemplu? Unui client obisnuit Aston i-ar lua ceva timp sa inteleaga si sa accepte acest lucru” – Yorke-Biggs.

“Posesorul unui Ferrari ar putea intelege necesitatea unui motor verde in conditiile in care masina ar dispune de aceleasi calitati perfecte de design cu care ne-a obisnuit pana acum. Nu cumperi doar o masina, ci iti achizitionezi o parte din istorie, iti iei o particica din echipa de Formula 1. Totul e parte a pasiunii” – Peter Everingham, secretarul Clubului Posesorilor Ferrari din Marea Britanie.

6 comentarii la “Arta si pasiune vs. eco si ratiune”

  1. Alex spune

    Eu nu inteleg de ce nu se pune o taxa de mediu sa bubuie la nivelul UE la masinile cu peste x grame CO2/km. Bogatasii care s-au obisnuit cu Porsche, Ferrari etc. vor plati mai mult pt. dreptul de a polua pe sarantoci. Iar restul brand-urilor vor trebui sa se alinieze la noile standarde sau vor pierde clienti.

  2. george spune

    In primul rand, emisia de CO2 nu ar trebui sa fie considerata poluare…

    In al doilea rand, iuresul asta cu limita de 120 de grame e o initiativa absolut superflua: pretul combustibilului, de ani de zile, nu de ieri de azi, este cel mai eficient stimulent pentru achizitia de masini cu consum redus…

    Si in al treilea rand, observ ca e deosebit de dificil pentru unii oameni sa gandeasca (vorbesc de cei de la UE)…Lamborghini, Ferrari si altii din aceeasi categorie, sunt cea mai mica amenintare pentru nivelul de CO2 din atmosfera. Astea sunt masini accesibile unui numar extrem de mic de oameni care, in plus, nici nu merg prea mult cu ele…(doar prin Rumanica, se plimba idiotii cu Ferrari zi de zi, inclusiv iarna, pe zapada)…Dar din cauza unor capete de creta de la UE, toata lumea le vede ca pe un pericol enorm pentru planeta…

    Pericolul mare este cand masinile mari consumatoare de zeama se democratizeaza…Ceea ce s-a intamplat in America timp de mai bine de 50 de ani…Tot idiotu` de american isi cumpera cu nimica toata de bani o masina cu motor de 7000 cmc care consuma 30 de litri la suta iar benzina era o nimica toata…facea plinu cu maruntisu` din buzunar…Cum s-a rezolvat problema acolo? Simpluuuu: a crescut pretul benzinei…

    Sa speram ca o sa le vina mintea la cap acestor “ingineri” ca altfel o sa ne uitam la Golf-uri si la Astre ca la niste supercaruri…pentru ca astea vor fi cele mai capabile masini de-aici incolo…

  3. marius spune

    “ar trebui sa fim specie protejata” haha…ce dume are ala :) ). George ce vrei sa spui cu “sa speram ca o sa le vina mintea la cap acestor “ingineri” ?”…adika pana la urma ejti de acord sau nu cu aceasta “democratizare” a supercarurilor?

  4. george spune

    @ marius

    Pai la ce vor astia de la UE sa faca, asta se va intampla. Masini precum Ferrari, Porsche sau Aston Martin vor disparea…

    In sfarsit, supercarurile, bineinteles, daca nu vor disparea de tot, nu se vor democratiza niciodata (cu exceptia celor chinezesti, dar asta e alta poveste; eu n-as merge cu un supercar chinezesc). Mai ales acum cand zeama a ajuns la scorurile astea. Cand am spus ca masinile mari consumatoare de zeama se democratizeaza, ma refeream la masini hai sa le spunem normale din punctul de vedere al utilitatii dar supradimensionate in mod grosolan. Exemplul pe care l-am dat se referea la delirul iresponsabil al americanilor de a pune motoare de pana la 8300 cmc pe berline, sportive sau utilitare “mici” (Chevrolet El Camino era un fel de papuc si a fost dotat cu motoare pana la 7400 cmc). Pe ce masina europeana gasesti motor de asemenea cilindree? Raspuns:NONEWHATSOFREAKIN`EVER. Pana si Bugatti, care e bestia suprema are “doar” 7993 cmc. Si la un milion de euroi, aia e masina pe care si-o cumpara doar cativa in toata lumea. Si dupa ce si-o iau, o baga in garaj de unde o mai scot la cate o sedinta foto…pe platforma si sub prelata sa nu i se matuiasca vopseaua. In schimb, in America nu numai masina era extrem de accesibila dar si zeama era pe toate drumurile si era mai ieftina decat apa minerala…la ce a dus combinatia asta nefericita? La un dezastru: consumul a crescut exponential, la fel si emisia de CO2. Dar chestia asta n-a interesat pe nimeni acolo.

    In concluzie, la circumstantele actuale, reglementarea asta e nu numai inutila ci chiar contraproductiva. Daca o sa vrei sa-ti iei o masina normala, gen Vectra, s-ar putea sa ai de ales intre un diesel de 1.5 sau un benzinar de 1.6…iti inchipui ce inseamna asta? In conditiile in care n-o sa se realizeze mare reducere de emisii pentru ca un motor de 1.6, ca sa traga, are nevoie de zeama multa…

  5. prudentul spune

    Un aspect esenţial mi se pare ăsta :”emisiile lor se calculează prin media tuturor modelelor şi mărcilor din respectivul grup”. Aşadar, degeaba face Fiat modele economice ca 500-le, că e tras în jos de camioanele Iveco. Judecând invers, să înţeleg că Peugeot o să fie ajutat (sub aspectul emisiilor) de scuterele pe care le produce?? Este aberant.

    Poluarea nu cunoaşte graniţe, din moment ce noxele şi codoiul circulă nestingherite prin văzduhul planetar. Nu pot înţelege cum birocraţii din uie sunt atât de obtuzi încât sabotează industria auto continentală. Să fii în mijlocul lacului cu bormaşina în mână şi să începi să dai bărcii găuri cu spor – iată ceva ce depăşeşte capacitatea logicii mele, multă-puţină, cât o fi acolo.

    Nu poţi uniformiza automobilul, să-l reduci doar la un rol strict utilitar. Farmecul său vine şi din excese nebuneşti, şi din concursuri, şi din specificaţii şi performanţe mult peste cei 50 km/h la care avem dreptul.
    Ciudat, nimeni n-a propus ceva similar pentru avioane sau motoarele de locomotive. Că veni vorba, motoarele vapoarelor le reglementează cineva? Dar motorul motocositoarei? Motoarele tancurilor? Elicopterelor? Da’ motoru’ lu’ naveta cea spaţială, că scoate a dracului de mult fum (sau ce-o fi) când o ia din loc?

    Economia e bună, dar făcută cu cap şi echidistant. Ori reglementăm totul, ori nimic. Nu e corect ca toată lumea să arate cu deştu’ la otomobil. Aşa că nu-s de acord cu elucubraţile “verzilor” europeni, în forma actuală. Să se revizuiască primesc, dar să nu se schimbe nimic…

  6. george spune

    @ prudentul

    Asta cu bormasina in barca e de nota 10 cu felicitari…mai ales pentru similitudinea cu treaba cu “codoiul”…