De-a v-ati ascunselea

Povestea Toyota trece din registrul clasic al unui recall, fie el si unul monstru, in cel al unei povesti care pare mai degraba mioritica decat americano-japoneza.

Conform unui document intern Toyota care pana mai ieri era strict secret si care dateaza din iulie 2009, biroul american al japonezilor se lauda in fata sefilor de la Tokyo ca a reusit sa economiseasca 100 de milioane de dolari negociind cu NHTSA (organizatia americana care reglementeaza siguranta din traficul SUA) ca problemele cauzate de posibilele probleme ale pedalei de acceleratie sa se transforme intr-unele cauzate de covorasele care aluneca in pedale. Mai direct, Toyota si NHTSA au ajuns la un acord conform caruia pedalele care se blocau involuntar pe pozitia apasat sa fie invartite pe dupa cires pana cand un posibil recall tehnic care ar fi insemnat modificari ale pedalierului sa se transforme intr-unul dedicat simplei modificari a covorasului.

Totul parea roz in iulie 2009, cele 100 de milioane de dolari “economisite” transformandu-se insa intr-o mare problema o luna mai tarziu, cand un accident cauzat de buclucasa pedala blocata a reactivat investigatiile comisarilor americani. De aici au pornit toate problemele ulterioare ale japonezilor, care au fost nevoiti in final sa recheme in service-urile din intreaga lume aproape 8 milioane de masini.

Povestea celor 100 de milioane de dolari a fost doar fitilul unei noi bombe. Suita de documente interne Toyota a continuat cu o prezentare datata 2009 in care administratia Obama este numita “not industry friendly” iar NHTSA sunt acuzati ca au angajat mai multi avocati decat ingineri, concentrandu-se pe “problemele legale” mai degraba decat pe cele ingineresti. Evident, afirmatiile ar putea sa treaca neobservate intr-un context normal, dar in conditiile in care SUA va audia Toyota in legatura cu presupusa ascundere a problemelor pana cand bula a explodat, imaginea incepe sa aiba purici.

As pune pariu ca se vede doar varful aisbergului. Am insirat aici informatiile din doua pagini, iar totalul documentelor analizate acum de americani depaseste 50.000 de pagini.

La ce sa ne mai asteptam?

Etichete: /

3 comentarii la “De-a v-ati ascunselea”

  1. unckle spune

    Pai ar trebui sa ne asteptam la minunata veste cum ca masinile nu sunt facute :
    - sa fie fiabile,
    - sa fie rezistente,
    - sa fie confortabile,
    - sa pota proteja pasagerii la impact,
    - sa reziste in timp ,
    - sa faca multe treburi….

    si ca masinile sunt facute pentru:
    - a se strica repede,
    - a rugini fix in ziua in care iese din garantie,
    - a ceda pe la toate semeringurile posibile ( evident fix in ziua in care ies din garantie ) ,
    - a nu proteja pasagerii – ci doar pentru a lua 5 stele la NCAP ( si cred ca deja publicul “cult” al automarket poate sa fac diferenta intre NCAP si un accident real )
    - a aduce oamenii in service — se stie ca majoritatea posesorilor de masini din lume merg la service “autorizat” … si cu totii stim ca acolo preturile sunt un pic mai piperate :)
    - sa te faca sa iti doresti ALTA MASINA – MAI SCUMPA SI MAI ” ALTFEL” , si de preferinta de aceiasi marca :)
    si nu in ultimul rand – masinile sunt facute pentru a fi ieftine, ieftineeee , cat mai ieftine cu putinta , pentru ca apoi sa fie intocmita o lista de optionale care ( fiind un pic indispensabile in lumea “moderna” ) sa umple niste buzunare, sa plateasca pentru reprezentante opulente, sa asigure salarii unor mecanici flegmatici care iti arata o parcere plina cand te duci la service… si ca sa intri in fata…
    Parerea mea este ca industria auto fura de la cumparatori, fura pe fata, iar cumparatorii sunt de acord – pentru ca nu au alta optiune … acealasi tratament il primesc de la absolut toti producatorii de masini …. bine, poate daca iti cumperi un aston sau un ferarri mai primesti o cafea si un breloc de la dealer.. dar in rest..

  2. Dan M spune

    Eu cred ca daca Toyota va scapa din acest scandal va fi o companie total schimbata. Repet, daca…

  3. Andrei spune

    Parafrazand-ul pe Unckle al carui post imi place, personal nu pot decat sa adaug ca… societatea capitalista este bazata pe consum. Capitalismul fara consumerism nu exista. Iar consumerismul este… opusul calitatii. Idea se poate dezbate foarte simplu analizand idea de calitate si de piata de desfacere. Companiile cresc si cresterea lor este bazata pe acumularea de alte noi piete si/sau altor clienti al altor marci. Ei bine… asta este problema… nu exista clienti infiniti, nici o companie nu creste infinit si nici marcile nu sunt eterne. Cu cat se incearca acumularea de noi procente si de clienti noi cu atat compania consuma si arde practic mai multi bani fara sa fie sigura ca acei noi clienti vor venii. Ceea ce duce ori la falimentul altor companii si de aici alti bani arsi pentru a le sustine, ori la scaderea numarului de clienti ai companiei, prin pierderea celor care nu doresc masini noi. Iar atata timp ca toata economia mondiala este bazata pe strategia de mai sus nu cred ca exista vreo solutie care sa reduca problemele cu care ne confruntam ca natie/civilizatie.