Europa, la picioarele Americii

Acum câteva zeci de luni, în momentul în care Ford a lansat Fiesta, veştile dinspre cealaltă parte a Oceanului spuneau că acesta va fi primul model dintr-o lungă serie de maşini care vor avea acelaşi design. O strategie nouă a companiei, botezată Ford ONE şi anunţată încă din 2007, atunci când oficialii Ford anunţau – înainte de criză, atenţie – că vor încerca să utilizeze cât mai multe elemente comune pentru modelele lor pentru a menţine costurile scăzute. Această logică părea a fi una câştigătoare şi perfect corelată cu vremurile anul trecut, când Ford a fost singurul producător american de volum care nu a intrat sub protecţia legii falimentului.

Apoi, lucrurile se legau. Ford a lansat noul Fiesta şi în SUA, modelul fiind primit cu braţele deschise datorită designului său dinamic atăt de puţin comun pieţei americane. Apoi, am văzut în acţiune noul Focus, care şi-a pierdut însă din şarmul actual kinetic pentru a primi un design ceva mai americanizat. Era oarecum normal, totuşi: vorbim de un producător american şi de un model care aparţinea până acum diviziei europene. Deci decizia a fost luată pro-America, nu invers.

În tot acest peisaj dulce globalizant, cu un drum care părea lin şi clar, am primit ieri o ditai bomba. Ford a lansat în SUA noua generaţie a SUV-ului Explorer (foto jos). Un model extrem de important pentru Ford, care va încerca să facă din noul său SUV un best-seller. Problema e că acesta va fi un best-seller doar în SUA, deoarece Ford nu are şi nu a avut niciodată de gând să ducă acest model şi pe alte continente. Cum rămâne atunci cu celebra strategie Ford ONE, atât de mediatizată când e vorba de Focus şi atât de ignorată când vine vorba de modelele americane?

În limba română există o vorbă care caracterizează perfect aceste mişcări. “Fă ce spune popa, nu ce face popa”. Da, Ford ONE e foarte mişto ca strategie, e un argument extrem de puternic pentru a aduce succesele europene în SUA, dar îl aruncăm în lada de unelte inutile atunci când vine vorba de modelele americane. Practic,  strategia ONE a celor de la Ford există acum doar pe două modele 100% europene. Fiesta şi Focus.

Compromitem Europa pentru a mulţumi americanii. Mie aşa-mi sună întreaga poveste.

Ford-Explorer_2011_1600x1200_wallpaper_08

8 comentarii la “Europa, la picioarele Americii”

  1. Ady Morosan spune

    Salut Mircea! :) Ideea e urmatoarea… Ford Focus a fost primul model care a avut acelasi design si in SUA si in Europa. Si atunci vine intrebarea DE CE sa nu fie acelasi succes ca si la prima generatie Focus? Sper sa nu ma intelegi gresit, eu vorbesc de alt model, vorbesc de Focus. Stiu si clasele de masini destul de bine.

    Treaba tine de organizare. Cred ca daca s-ar infige americanii mai bine in piata europeana le-ar iesi treaba.

    Problema vine si de la noi europenii (eu si tu) care luam in deradere uneori modelele americane pe nedrept de multe ori. Ce zici?

  2. Mircea Mester spune

    @Ady Morosan

    În derâdere? Eroare.

    Nu are legătură. Cred că n-ai înţeles mesajul :) Modelele europene sunt compromise pentru a fi acceptate de americani, iar moldelele americane sunt lăsate aşa, pe motiv că “tradiţia obligă”.

    Şi nu, Ford Focus nu a fost primul model cu acelaşi design în EU şi USA. Până la lansarea ultimei generaţii, care de fapt a fost doar prezentată pe la saloane până acum, Focus era un cu totul alt model în SUA faţă de Europa. Segmente diferite, design diferit.

    Fiesta e primul model comun.

  3. Ady Morosan spune

    Mersi! Mersi mult. :) Acu m-am lamurit. Mea culpa. :) Pot primi un add pe facebook si twitter (nu mai dau invite si nici mesaje airea… sunt cuminte) :) )

  4. DaSilva spune

    Strategia asta “ONE” sau cum s-o numi ea nu e nimic nou. Este un vis al mai tuturor marilor concerne transcontinentale de a produce masini cat mai asemanatoare pentru toata lumea, iar ratiunile sunt bine stiute de toti si tin, cum altfel, de blestematele de costuri, mai ales cele de dezvoltare ale modelelor. Ar fi foarte simplu daca s-ar putea face asta, impacand perfect si capra si varza.

    Chiar si in cazul noii Fiesta, masina globala, desi la o prima vedere modelele european si american par identice, ele nu sunt, pentru ca, daca piata europeana, mult mai putin conservatoare, poate inghiti specificatii si linii mai altfel, cea americana, foarte traditionalista si “incapatanata” accepta mult mai greu “europenizarea”. Este, pana la urma, un mod de a-si pastra identitatea, chiar daca, in ultimii ani s-a dovedit o atitudine prost inteleasa, iar criza, si nu numai, a sanctionat-o extrem de puternic.

    Acum americanii par a se trezi, chiar daca e greu sa trezesti instant, peste noapte, un colos atat de bine “impamantenit” in somnul sau. Pe de alta parte, nici nu poti forta lucrurile bazandu-te pe un succes cum este Fiesta si sa te apucu sa generalizezi pana la banalizare o anumita linie (asa cum face Seat, Audi sau VW), multumindu-te sa ascunzi in spate o tehnologie avansata si o fiabilitate aducatoare mult capital de incredere. Cred ca e unanim stiut ca designul european (ca si multe alte aspecte culturale sau educationale) este topul si ca e cel mai rafinat si mai avansat, mai divers si mai bine inchegat, dar nici nu poti trece cu tavalugul “emotional” peste toate liniile caroseriilor, fie ele americane, japoneze, coreene etc.

    Asa ca, eu cred ca nu ar trebui criticati americanii pt. strategia asta duala. Pana la urma marketingul e facut sa vanda prin povesti frumoase, dar el trebuie pliat pe niste realitati imediate aducatoare de profit. Mai mult, nu cred ca se putea astepta cineva ca noul Explorer sa fie o versiune mai solida si cocotata pe roti imense a Fiestei. Daca vorbim de Focus… acolo e altceva si se vede faptul ca stilul kinetic a ajuns la o oarecare maturitate, poate prea rapida, si mai da si kixuri. Poate se mai corecteaza ceva la versiunea europeana, sau poate la face-lift. Cine stie? Pana atunci vad ca devine o regula: designer nou, filosofie stilistica noua. Nu prea mai conteaza ce a fost anterior (vezi cazul Mazda si ce se intrevede pe acolo).

  5. prudentul spune

    Mircea, nu înţeleg unde e problema. Ford ONE, aşa cum ai zis, presupune multe piese comune între modele pentru reducerea costurilor. E foarte normal pentru o marcă de volum. Şi VAG şi Renault şi Fiat folosesc, mai mult sau mai puţin, aceeaşi strategie.

    Focus-ul a primit, zici, un aspect mai americanizat? Dar e perfect normal, după părerea mea. Un produs se adaptează gustului local. Explorerul e destinat în majoritate pieţei americano-canadiene. De aceea l-au adaptat gustului local. Explorerul nu este un model global, precum Fiesta sau Focus sau Mondeo, aşa cum pick-up truck-urile, atât de populare acolo, aici sunt complet inexistente. Se va vinde cu precădere în America de Nord, nu în Europa, end of story.

    Datorită diferenţelor culturale, în America nu prind marcile de volum europene. Acolo nu exista Opel, Renault, Skoda, Seat, Fiat sau Dacia. Singurele care merg sunt mărcile premium (BMW, Mercedes, Audi, Volvo, SAAB, Range Rover), cele de lux (Bentley, Rolls-Royce) şi cele super-sport (Ferrari, Lamborghini, Porsche). Deasemenea, mărcile japoneze şi coreene.

    Din exact acelaşi motiv nici Europa nu cumpără mărci americane de volum. Opel, cu excepţia că e subsidiara GM, este 100% european în toate celelalte aspecte, Chevrolet are un singur model global (Cruze) şi ce se vinde în Europa vine din fabricile coreene, SAAB şi Volvo – vândute. Fordul vinde aici modele concepute şi fabricate în Europa (Germania).

    Aşa că nu înţeleg ce înseamnă “Compromitem Europa pentru a mulţumi americanii”. Mie nu mi se pare. Sau poate mi-a scăpat vreun aspect.

  6. Mircea Mester spune

    @prudentul

    Da, nu înţelegi unde e problema. Nu atac strategia, care e una foarte ok. Atac faptul că strategia e valabilă doar dintr-o parte, nu şi din cealaltă.

  7. InflatableNinja spune

    Pai nu prea e nimic nou sub soare in ceea ce priveste asa numita “strategie” Ford One. Ei practic incearca acum ce au incercat cu primul Mondeo si primul Focus, dar evident doar pentru modelele vandabile pe ambele piete.

    Explorer nu a fost niciodata gandita ca o masina pentru europeni (in afara de cativa ani in care a fost exportat in UK si in Israel), si nu e singurul astfel de model – cum ar fi un F-150 cu linii de Fiesta/Focus in traficul European? Nu vad de ce actuala generatie a lui Explorer ar fi trebuit sa devina dintr-odata una globala.

    PS: Fiesta de-acum nu e primul model comun EU-US, ci prima generatie a lui Mondeo, respectiv prima generatie a lui Focus, care erau aproape identice pe ambele piete.

  8. Zed spune

    Intr-adevar – si cel putin pentru moment -, pare ca Ford aplica respectiva strategie intr-un singur sens. Ma tem insa ca noul Explorer nu este cel mai bun exemplu.

    Bestseller? Lol. Masina asta abia daca are sanse sa se vanda decent in SUA, daramite in Europa. Piata pe care activeaza e la pamant, iar Ford a vandut in 2009 doar 50.000 de unitati Explorer – de vreo opt ori mai putine decat in vremurile bune. Probabil, dat fiind si elementul de noutate, noua generatie isi va gasi mai multi clientil; totusi, asta nu rezolva dificultatile pe care le-ar avea in Europa.

    Sunt multe de discutat aici, de la faptul ca are la baza o arhitectura cam vechiuta (platforma D4, pe care este mai este construit Flex si Taurus) si pana la situatia gamei de motorizari – un V6 pe benzina la baza si un turbo cu patru cilindri in rol de top model(wtf?); momentan, nici urma de V6 EcoBoost. Iar cata vreme ai mai multe “bube”-n cap decat concurenta de aici – printre care si o mare problema de imagine -, e cam greu sa emiti pretentii. Nici macar cu un diesel de zile mari.

    Dar, ma rog, daca trebuie sa fie ONE in ambele directii, ar trebui exemplificat Fusion Hybrid, care, cum-necum-nu-mai-conteaza, a mers vreo 2000 km cu un singur plin. Sau Ford Taurus SHO, care ofera tractiune integrala, motor de 365 CP si spatiu cat un sedan de lux la pret de Serie 3 mediu echipat.

    Personal, cu astea doua in peisaj, m-as gandi de 2 ori inainte sa aleg un Passat TDi, respectiv un Audi A6 V8 la mana a doua.