Paul Ricard – Spa-Francorchamps, o alianţă moartă din faşă

“Duminică a fost o zi mare pentru sporturile cu motor din Franţa!” – Aşa începe articolul prin care prestigioasa publicaţie franceză L’Equipe anunţă că circuitele Paul Ricard şi Spa-Francorchamps vor găzdui alternativ curse de Formula 1 din sezonul 2013.

Fără îndoială, Ecclestone a făcut un compromis: a păstrat circuitul de la Spa-Francorchamps în calendar în schimbul unei alianţe cu Paul Ricard, circuit aflat în proprietatea sa. Din păcate, istoria recentă a sporturilor cu motor demonstrează că astfel de alianţe nu rezolvă problemele financiare. Ba chiar mai mult, le agravează.

Spa-Francorchamps – costuri uriaşe, venituri mici

Spa-Francorchamps plăteşte 20 de milioane de euro anual pentru a găzdui Formula 1, în timp ce veniturile din bilete sunt semnificativ mai mici. Chiar dacă 60.000 de spectatori vin anual la cursă, organizatorii nu câştigă prea mulţi bani, pentru că cele mai multe locuri sunt de tip “intrare generală”, dealurile din jur făcând imposibilă construirea unor tribune. În plus, circuitul păstrează numai 15% din veniturile din publicitate, restul curgându-se, evident, în conturile FOM.

Taxa de 20 de milioane de euro va fi plătită acum doar o dată la doi ani, însă vine cu preţul înjumătăţirii veniturilor din bilete şi o reducere similară a turismului în zonă. Construirea unor tribune suplimentare nu se justifică dacă Formula 1 vine o dată la doi ani. Şi, oricum, de unde ar veni banii?

Paul Ricard – facilitaţi modeste

Circuitul de la Paul Ricard nu beneficiază de facilităţi demne de Formula 1. Lucru logic, întrucât doar FIA GT a vizitat circuitul în ultima perioadă şi aproape nimeni nu-l foloseşte pentru teste. Iar Ecclestone nu are nicio motivaţie să investească bani în el, pentru că el decide calendarul competiţional. De noţiunea de “conflict de interese” o fi auzit?

Lista eşecurilor celebre

Nurburgring – Hockenheim este cel mai cunoscut exemplu de circuite care găzduiesc alternativ Formula 1. Parteneriatul are atât de mult succes încât proprietarii ambelor circuite au avertizat în ultima perioadă că nu dispun de fondurile necesare pentru a continua în acest mod, nici măcar o dată la doi ani.

Alianţa Fuji – Suzuka a ţinut doar un an, până când Honda a decis că nu este rentabil să găzduiască Formula 1 pe propriul circuit, mai ales că tocmai se retrăsese complet din competiţie.

Dar cel mai interesant exemplu este poate Campionatul Mondial de Raliuri: la jumătatea deceniului trecut, aproape fiecare ţară găzduia raliuri doar o dată la doi ani, ceea ce a dus la scăderea în popularitate a sportului. Marea pierdere a fost Raliul Monte Carlo, care a preferat să se refugieze în IRC timp de trei ani, înainte de a reveni în WRC în 2012, când calendarul va fi mult mai stabil.

Prin urmare, singurul motiv de bucurie este că Spa-Francorchamps va rămâne în Formula 1. Însă presimt că această bucurie va fi de scurtă durată şi că este este doar o chestiune de timp până când aşa-numitul living-room al lui Schumacher va spune adio competiţiei.

11 comentarii la “Paul Ricard – Spa-Francorchamps, o alianţă moartă din faşă”

  1. emerson spune

    Din pacate…ai dreptate,Daniel. Pe cat e de frumos si imprevizibil, Spa e ineficient financiar, ori in ziua de azi,banul e “regele”,iar nostalgiile nu tin loc de eficienta. Pt.asta nu mai au loc sentimentele, sau,pana la urma…tavalugul “eficientei”darama totul.

  2. Matrixu spune

    Eu nu vreau sa cred ca pilotii si echipele vor accepta sa renunte la Spa. Spa este la fel ca si Monaco. Una din cursele iconice ale campionatului. Refuz sa cred ca o sa il scoata din campionat.

  3. unckle spune

    sportul s-a nascut din pasiune … si moare cand incepe sa “genereze profituri” .. sad but true ;)

  4. emerson spune

    Din pacate sau din fericire, depinde din ce unghi privesti,nu depinde de ce vor echipele si daca vor sau nu, nu ele baga bani in circuite,odata cu ele ar aparea alte interese si ambitii. Posibil F1 nu era ce e azi daca Bernie nu gasea modalitatile de a o face o afacere de asemenea anvergura. sPa a mai trait episoade cu suspendari, unul fiind la interzicerea reclamelor la tigari,atunci s-a hotarat Bernie sa duca F1 in Asia si in orice alta parte unde veneau bani, care faceau sa bubuie motoarele F1.

  5. emerson spune

    Din pacate si Monaco,atat cat e de sacru, s-a ales in ultimii ani doar cu etapa din IRC nu cu cea de inaugurare din WRC, cum era obiceiul de zeci de ani…asa ca…

  6. sabina F1 spune

    Bernie e cel mai lacom om care a pasit vreodata pe fata Pamantului. ziceti-mi mie un circuit care face profit organizand F1 ( mai putin Monaco, desi nici aici nu sunt sigur) 20 de mil de euro pt 3 zile e enorm, doar asa ca sa ajunga in buzunarul lui Bernie. I-a luat lu fie-sa casa de 150 de milioane de euro, cea mai scumpa casa din SUA!! Nu stie decat sa ceara bani si cui nu-i convine, pa! Am pierdut Fuji, Magny-Cours, Barcelona, Turcia e pe duca. Nurburgring, Hokenheim se plang si ei. Ca sa ce? sa se imbogateasca un pitic evreu de 99 de ani, 20 de milioane? ce stii sa faci, bai, mosulica de banii astia? 90% din incasari se duc la bernie in cont. Imi e scarba de el. scuzati-mi tonul, dar nu mai pot….

  7. gabi spune

    @ Daniel Popescu

    Din cate stiu eu Paul Ricard este unul din cele mai moderne circuit si specializat in teste. Nu ca sa ma laud dar avut privilegiul sa
    vorbesc cu managerul circuitului si cu cei din conducere. Daca citesti in presa, circuitul de la Abu Dhabi (care a avut un pret record) a fost facut sub directia managerului de la Paul Ricard, tocmai pentru ca Paul Ricard este un circuit nu cu facilitati modeste ci chiar bun.

    Dar daca la facilitati te referi tribune probabil ca nu este cel mai mare ca si capacitate.

    Cu toate astea sunt de acord cu tine ca multe circuite nu fac bani. Cel putin pentru urmatorii ani este bine insa ca Franta are un GP si in acelasi timp Spa ramane.

  8. Daniel Popescu spune

    @gabi: Multumesc pentru informatiile de interior. Nu ma refer la circuit in sine, ci la facilitatile din jurul sau, inclusiv tribune.

    Despre Richard Cregan si implicarea sa in constructia circuitului de la Abu Dhabi am scris si aici, pe Automarket.

  9. gabi spune

    @ Daniel Popescu

    Ma refeream la Philippe Gurdjian
    (http://www.laprovence.com/article/auto-moto/philippe-gurdjian-quitte-le-circuit-paul-ricard-pour-celui-dabu-dhabi)

    El a ajutat la dezvoltarea GP de la Sepang, Abu Dhabi, si GP al Spaniei. Sper sa iasa bine in Franta.

    Nu am multe informatii din interior, pe asta o stiu pe asta am spus-o :) .

  10. Daniel Popescu spune

    Multumesc, de Philippe Gurdjian chiar nu stiam :)

  11. emerson spune

    Rentabilitatea unui circuit nu rezulta numai din organizarea unui Grand Prix o data pe an. Devine rentabil organizand diferite curse:GT,Porsche CuP,ILMS,si orice altceva,dar e poate mai importanta infrastructura din jurul circuitului,hoteluri,localuri,locuri de vizitat de catre turisti,sosele de acces,parcari,etc,etc. O fi Bernie hapsan,dar e cel a carui minte, in principal,a adus F1 la ceea ce e azi. Bineinteles s-a gandit si se gandeste intai la propriul buzunar,apoi tot la el si ce ramane imparte cu altii. Oricare dintre noi am face la fel …sa nu ne mintim pe noi si pe altii. Ar fi naivitate sa o faci numai din altruism.