MercedesGP: cauze si efecte

Tranzactia prin care Mercedes a cumparat Brawn GP nu reprezinta in niciun caz o surpriza, primele confirmari ale intelegerii datand inca de la inceputul lunii septembrie.

Decizia constructorului german va avea insa o serie de efecte menite sa schimbe radical filosofia partilor implicate direct: efecte pozitive pentru Mercedes si Brawn GP si mai putin pozitive pentru McLaren.

Mercedes: Momentul potrivit pentru sporirea influentei in F1

Motivul pentru care Mercedes a achizitionat Brawn GP este relativ simplu: constructorul german si-a dorit propria echipa in Formula 1. Concret, si-a dorit sa ia singura decizii in privinta implicarii sale in Formula 1, iar acest lucru nu era posibil in cadrul parteneriatului cu McLaren.

Momentul ales de Mercedes sa aiba propria echipa se dovedeste a fi extrem de oportun: cu numai un an in urma existau sase constructori in Formula 1: Ferrari, Mercedes, Renault, BMW, Toyota si Honda. Ultimii trei au parasit deja Formula 1, iar Renault analizeaza oportunitatea de a le calca pe urme.

In acest context, Mercedes va castiga enorm la capitolul imagine numai prin simplul fapt ca va ramane singurul constructor din Formula 1 alaturi de Ferrari. Practic, germanii isi vor spori inevitabil influenta in competitie, mai ales ca incearca sa gaseasca solutii pentru a furniza motoare si pentru o a patra echipa. Iar rivalitatea cu Ferrari are toate sansele sa devina capul de afis al Formulei 1 in urmatorii ani.

Brawn GP: Cum Honda devine Mercedes

Dupa tranzactia de luni, Brawn GP va fi singura echipa din istoria Formulei 1 (cred) care a concurat un singur sezon si care a cucerit in acest scurt interval de timp ambele titluri mondiale.

Povestea din spatele acestei echipe este incredibila, daca ne gandim ca a fost fondata in mod oficial pe 6 martie 2009, iar 8 luni mai tarziu a fost cumparata de Mercedes. Este o zi glorioasa pentru Ross Brawn, care culege roadele muncii titanice pe care a depus-o in iarna precedenta pentru a salva echipa din Brackley de la inchidere. Pe scurt, Brawn GP va ramane in istorie drept intermediarul dintre Honda si Mercedes.

McLaren: Un pas inainte, doi pasi inapoi

Indiferent cat de mult incearca Ron Dennis sa ne convinga ca McLaren are un viitor luminos in fata, nu este foarte complicat sa realizam ca echipa britanica nu va traversa o perioada prolifica. Parteneriatul cu Mercedes le asigura numeroase avantaje strategice si, mai presus decat orice, avantaje financiare, care vor disparea in numai doi ani.

McLaren va trebui acum sa isi asigure intregul buget din surse proprii, ceea ce nu va fi tocmai usor in actualul climat economic.

Pe de alta parte, nu cred in parteneriatul valabil pana in 2015 privind furnizarea motoarelor. Daca analizam putin comunicatele de presa ale celor doua companii vom observa diferente majore de opinie: in timp ce McLaren sustine ca va utiliza motoare Mercedes pana in 2015, Mercedes sustine ca ar putea furniza motoare pentru McLaren pana in 2015.

In contextul in care McLaren a lansat deja supercarul MP4-12C cu motor propriu, nu este greu de inteles ca britanicii lucreaza deja la un motor si pentru Formula 1. Este doar o chestiune de timp pana cand McLaren va utiliza propriile motoare, dar tocmai aici intervine al doilea pas inapoi: Mercedes detine in prezent cel mai performant motor din Formula 1, pe cand McLaren nu are nicio garantie ca motorul propriu se va ridica la inaltimea pretentiilor unei echipe cu aspiratii la titlu.

Dupa cei doi pasi inapoi, a venit momentul sa vorbim si despre paul inainte: Jenson Button pare sa fie acum si mai aproape de McLaren dupa aceasta tranzactie. Marturisesc ca nu inteleg logica din spatele acestui rationament, pentru ca nu cred ca Mercedes ar risca sa parieze pe doi piloti germani daca acestia nu sunt suficient de buni. Chiar daca Button nu este tocmai cel mai valoros pilot din Formula 1, britanicul ar obtine cu siguranta rezultate mai bune decat Heikki Kovalainen.

27 comentarii la “MercedesGP: cauze si efecte”

  1. Silviu spune

    Nu stiu cat de corect este rationamentul din final. Se poate ca ACUM Mercedes sa aiba cel mai performant motor, insa asta nu garanteaza ca la fel va fi si la anul, dar in 2012 sau 2015. Sa nu uitam ca la o masina de F1 nu conteaza numai motorul. Eu nu zic ca nu e important, dar sa nu uitam ca acum cativa ani (cand inca Williams era motorizat de constructorul bavarez) BMW avea cel mai puternic motor din F1. A luat Williams vreun titlu? Mai tineti minte cate motoare au distrus Montoya si Ralf Schumacher.
    Asa ca se poate ca McLaren sa fi invatat ceva din parteneriatul cu Mercedes. Cum au gresit cand au furat secrete Ferrari, poate de data acesta au folosit cuvantul in sens constructiv si in 15 ani de parteneriat au invatat cum sa faca si motorul, nu doar un sasiu performant si o aerodinamica indrazneata. In plus, sediul echipei de la Woking este SF, deci pot crea masina care sa aduca noi titluri mondiale!

  2. ctlnmihai spune

    Eu cred ca Mclaren n-a pierdut foarte mult…singura care va pierde cred ca o sa fie Ferrari…Daca Mercedes va furniza motoare si celor de la Red Bull o sa fie un spectacol interesant la anul..Si in plus Mclaren are posibilitatea de a construi un motor propriu dupa 2015
    ca sa revin la subiectul blogului..cum williams n-a disparut de -a lungul anilor ,acest lucru nu o sa se intample nici cu Mclaren care-l are totusi pe Ron Dennis :)

  3. Daniel Popescu spune

    Silviu, sa nu uitam ca Ralf Schumacher a pilotat in Formula 1 mai degraba datorita fratelui sau. iar Montoya avea o predilectie pentru a produce accidente in doua curse din trei.

  4. Daniel Popescu spune

    ctlnmihai, asa spun si eu, ca implicarea agresiva a celor de la Mercedes in F1 va stirbi putin din influenta pe care o are Ferrari in prezent.

  5. diesel spune

    McLaren a pierdut incontestabil.Cat de mult,vom vedea in urmatorii ani.Parteneriatul cu Mercedes au facut posibile infuzii financiare considerabile la echipa,n-ar fi exclus sa piarda si tehnicieni importanti.Una peste alta,noua echipa Mercedes GP se anunta un candidat puternic,in viitorul apropiat la castigarea titlurilor.Au o echipa de “10″ iar acum,un background tehnico-financiar extrem de puternic.Le doresc succes.

  6. mad79 spune

    ma gandesc asa,daca cei de la McLaren vor cumpara anul viitor uzina de motoare BMW sau poate chiar BMW-ul sa revina in Formula1,atunci acest schimb motor contra pilot,ar fi mult mai bun,iar de bani nu ar fi cazul sa ne ingrijoram daca stam si ne amintim ca in actionariatul McLaren se afla un fond de investitii din Dubai sau de undeva de acolo,iar acestia stim cat de generosi pot fi cu propriile lor interese:)!poate ca Button,nu este cel mai bun pilot,dar este calitativ superior unui Heidfeld,unui Nico Rosberg,insa pana in 2011-2015,mai e destul timp si multe se pot schimba.deocamdata Formula1,trebuie sa isi gaseasca pneuri ,pentru ca degeaba ai motor daca nu ai pneuri!!!

  7. TeamClown spune

    Chiar eram curios cat va lua pana va aparea primul sa prevesteasca apocalipsa la McLaren.

    Macar e amuzant sa citesti cum unii cred ca McLaren a fost creata o data cu Mercedes. McLaren castigand cu Porsche, Ford sau Honda cred ca sunt lucruri straine.

  8. ayrton senna spune

    In mod logic, oricum ai lua-o, McLaren inregistreaza un regres.Sunt fan McLaren, insa nu ma bucura “miscarea” Mercedes.Evident McLaren nu este avantajata.Despre apocalipsa nu vorbeste nimeni,in afara de regizorii din 2012, insa motive de ingrijorare ar putea fi, mai ales ca nu mai avem Porsche, Ford, Honda pe-aproape.Sunt insa convins ca vor gasi o solutie.

  9. ctlnmihai spune

    Ai dreptate Teamclown…..Daca stau bine sa ma gandesc Mercedes ar trebui sa multumeasca celor de la Mclaren ca i-a ajutat sa revina in F1 nu invers…

  10. ctlnmihai spune

    Eu cred ca Ferrari o sa-l piarda pe Vettel odata cu infiintarea echipei Mercedes Gp…

  11. Cristian spune

    Azi Norbert Haug a afirmat ca este posibil sa fie o surpriza mare in alcatuirea liniei de piloti a echipei Mercedes GP . Eu cred ca a facut referire la Kimi Raikkonen, care este in momentul de fata cel mai bun pilot pe care il poate angaja Mercedes . Al doliea pilot al echipei, cred ca numai este nici un secret pentru nimeni va fi Nico Rosberg .

  12. ctlnmihai spune

    Mda..Mercedes Gp cu rosberg si kimi ar fi o echipa de temut..

  13. hasu spune

    Daca Kimi renunta la salariul umflat pe care il cere la ora actuala, poate fi o varianta.Sa afirmi totusi ca ,pina acum McLaren i-a facut o favoare lui Mercedes este o eroare ,totusi.Urmarile plecarii se vor vedea insa in timp, ptr ca este foarte greu sa construiesti un motor competitiv peste noapte.Oricum este bine pentru formula 1 sa fie mai multe echipe puternice ,numele Mercedes spunind ceva.

  14. ctlnmihai spune

    @hasu – e o parere de a mea..Oricum ar fi fost greu ptr. Ron Dennis ca dupa ce a construit McLaren Group si echipa de F1 sa o cedeze constructorului Mercedes..Ptr. Ross Brawn cred ca e mai usor insa sa accepte acest lucru..sincer si eu m-as fi simtit aiurea ca fan Mclaren sa accept acest lucru chiar daca Mercedes garanteaza la ora actuala sanse mai mari de castig decat alti furnizori de motoare..Oricum asta e farmecul sportului

  15. ctlnmihai spune

    The Guardian spune ca in cateva zile Jenson Button va semna cu Mclaren Mercedes un contract pe 3 ani in valoare de 6 milioane gbpounds pe an..

  16. Cristian spune

    McLaren nu poate rezista mult timp fara un motorist oficial alaturi . Dupa sezonul 2011, ei vor plati pentru motoarele Mercedes ceea ce se va resimti in bugetul companiei . Ei incearca sa preia modelul Ferrari, dar uita un lucru esential si anume Ferrari este detinut 90 % de catre FIAT . Cu o productie de maxim 4000 unitati anual cat spera sa vanda McLaren nu poti sa intretii singur o echipa de formula 1 . Cred ca dupa 2011, McLaren va cauta sa se asocieze cu un constructor puternic de automobile, grupul VW si Hyundai ( care si-a exprimat in trecut dorinta de a intra in F1 ) fiind doi posibili canditati . In istoria sa, McLaren a avut trei perioade prolifice, alaturi de TAG ( motoare Porsche rebranduite TAG ), Honda si Mercedes . Fara un constructor puternic alaturi, McLaren risca sa aiba soarta echipei Williams care din echipa campioana mondiala a devenit o echipa de mijlocul clasamentului .

  17. Cristian spune

    Oficial : Button a semnat pentru 3 sezoane cu McLaren !

  18. Daniel Popescu spune

    Cristian, oficial este numai cand anunta echipa acest lucru. Este aproape cert transferul, dar nu este oficial.

  19. diesel spune

    Interesanta optiune, sa vedem cine se duce la Mercedes GP:)

  20. Cristian spune

    Aveti dreptate .

  21. Cristian spune

    @ Daniel Popescu . Mai stiti ceva de intrarea din 2010 in F1 a concernului finlandez Nokia ? In urma cu 2 luni aparusera in presa informatii referitoare la intrarea Nokia in F1 alaturi de Renault, finlandezii urmand sa-l aduca la Renault pe Kimi Raikkonen . Cum viitorul Renault in F1 este incert si Nokia este un furnizor important pentru Mercedes ( Nokia furnizeaza sistemele de navigatie de pe autoturismele Mercedes si a proiectat centrala de comanda Command de pe S-klasse si nu numai ) nu m-ar mira ca Nokia sa devina sponsorul principal al echipei Mercedes GP . Daca acest lucru ar deveni realitate, aducerea lui Raikkonen la Mercedes GP ar fi o formalitate, o mare parte din salariul sau daca nu chiar tot urmand a fi platit de Nokia . Ramanand la sponsori, presa germana anticipeaza ca gigantii germani Siemens si SAP vor parasi McLaren si se vor alatura echipei de uzina Mercedes GP .

  22. Daniel Popescu spune

    Cristian, despre Nokia nu s-a mai vehiculat nimic in ultimele luni, iar informatia precedenta era un simplu zvon. Rationamentul prezentat ar putea deveni realitate, insa depinde de planurile de marketing ale companiei si, mai ales, de ceea ce va face Raikkonen.

  23. mad79 spune

    eu cred ca i se arata pisica lui Kimi,in legatura cu Button,ca sa mai scada din pretul cerut in contraact,pe de alta parte daca ar venii Button la McLaren,ar face o echipa supercompetitiva,pe care s-ar bate multi sponsori,insa odata cu competitivitatea vine si scandalul!va fi un sezon 2010 foarte interesant!!!

  24. kDett spune

    Kimi este un om caruia nu ii pasa de nimik
    faptul k il va lua McLaren pe Button nu il va face sa ceara mai putin bani,va sta pe margine,va lua 17 milioane de la Ferrari si va fi linistit..va asigur k nu va concura la anu in formula 1..ceea ce ma intristeaza incredibil..as vrea sa fie mai ambitios,mai motivat si sa ii pese mai mult de glorie decat de bani..dar asta e Raikkonen..trebuie sa il acceptam asa cum e..mie unu imi va lipsi mult :)

  25. unckle spune

    Discutiile par sa concluzioneze ca McLaren ar putea sa treaca printr-o perioada de “pluton” asa cum s-a intamplat dupa ce au pierdut sprijinul honda. Dar , cand tragem aceasta concluzie , multi dintre noi nu cred ca au la activ o vizita pe site oficial al McLaren.
    Faptele : “The shareholding structure of the Group is 40% Daimler, 30% Mumtalakat Holding Company, 15% Ron Dennis and 15% TAG Group (Holdings) SA” . Poate Daimler va renunta la cele 40 de procente in viitor, dar pana vor renunta la acele procente sunt in fruntea consiliului de administratie al Grupului McLaren, care nu face numai masini de Formula 1 . Grupul McLaren a devenit peste ani un centru de cercetare renumit, ei proecteaza si produc sisteme electronice folosite in sateliti … au vandut catre F1 sisteme electronice ( ECU de la cam toate masinile F1 este produs de McLaren daca nu ma insel ) etc. Mclaren nu va disparea doar din cauza ca or sa trebuiasca sa cumpere motoare … costa intr-adevar, dar datorita “trendului” de restrictii din ultimii ani este posibil sa ajungem la 5-6 curse pe motor ca cerinta de regulament – pretul motorului nu va mai conta atat de mult.
    In ceea ce priveste dezvoltarea unui motor propriu – este posibil, dar este mult mai mare probabilitatea unei asocieri. Munca de cercetare din Formula 1 anjunge eventual in masinile de serie (dupa 20 de ani, dar ajunge ) si sunt ferm convins ca , daca Mercedes nu vor mai fi interesati de parteneriatul cu McLaren se va gasi rapid un alt grup care sa doreasca un parteneriat. Valoarea experientei acumulate in proectarea, testarea si utilizarea unui motor in conditiile extreme ale F1 este enorma, mult mai mare decat banii bagati in R&D . Aceasta experienta poate sta la baza dezvoltarii de noi motoare – si stim cu totii cat de des apar stirile in care un mare grup producator de masini vine cu un motor nou…

    Parerea mea este sa vedem cum se desfasoara lucrurile in continuare – deocamdata vom avea o “simbioza” benevola ( datorita contractelelor ) intre McLaren si Mercedes… mai departe… numai timpul ne va putea arata ;)

  26. unckle spune

    Dati-mi voie sa retrag o mica parte a comentariului de mai sus, respectiv cea in care ma intrebam daca Daimler va renunta la cele 40% din actiunile la McLaren. Este cat se poate de adevarat. Avem o stire chiar pe site la McLaren …. nu mi-am facut temele si am deschis gura .. scuze :)

    http://www.mclaren.com/latestnews/mclaren-news.php?article=380

  27. Daniel Popescu spune

    unckle, informatia este disponibila si pe Automarket inca de cand a fost confirmata:

    http://formula1.automarket.ro/stiri/articol/26451/oficial-mercedes-va-furniza-motoare-pentru-mclaren-pana-in-2015.html