Când dragostea pentru raliuri aproape ucide

Accidentul suferit duminică de Robert Kubica în timpul unui raliu cvasi-anonim din Italia a readus în discuţie o polemică care datează de ani buni în Formula 1: este sau nu este corect că piloţii din Formula 1 să aibă dreptul de a concura în alte competiţii?

Cei mai mulţi dintre voi şi-au exprimat deja opiniile radicale împotriva acestui concept în comentariile articolului de duminică, însă cred că, cel puţin parţial, greşiţi. Chiar dacă nimic nu s-ar fi întâmplat dacă Robert nu s-ar fi urcat la volanul acelui Skoda Fabia, hai să vedem împreună faptele şi din alte unghiuri:

  • Fără îndoială, raliurile reprezintă marea pasiune a lui Kubica, iar polonezul se gândea chiar la o carieră în WRC după retragerea din Formula 1. Pur şi simplu nu poate sta departe de raliuri, este un fel de dependenţă, un fel de drog, elemente caracteristice multor piloţi. A spus asta de foarte multe ori, ultima oară cu numai patru zile înainte de accident. “Acum mă pot bucura de raliuri pentru că pot pilota fără să mă concentrez pe rezultat, ci doar pe distracţie. Probabil ar fi diferit dacă aş deveni pilot profesionist, dar nu exclud posibilitatea să facă această schimbare în viitor. În raliuri poţi fi competitiv indiferent de vârstă şi asta îmi oferă timp înainte de a lua o decizie”.
  • Cei care acuză Renault că i-au permis polonezului să concureze în raliuri trebuie să înţeleagă un lucru: atunci când Renault l-a vrut la echipa pentru sezonul 2010, polonezul a insistat că va semna contractul doar dacă înţelegerea va include o clauză prin care să poată concura în raliuri. Cei de la Renault au fost cu mâinile legate, Kubica era în acel moment printre cei mai buni piloţi liberi de contract, practic nu au avut de ales. Kubica era elementul cheie pentru progresul echipei.
  • Ferrari şi McLaren interzic cu desăvârşire piloţilor să participe în competiţii non-F1, dar nu uitaţi că vorbim de cele mai importante echipe din Formula 1. Un pilot nu va refuza niciodată Ferrari sau McLaren doar pentru că nu poate concura în alte competiţii. Cu excepţia cazului în care numele pilotului este Kimi Raikkonen. Chiar şi aşa, Massa concurează în karting în luna noiembrie, alături de Michael Schumacher sau Rubens Barrichello. E adevărat, cu riscuri mult mai puţine.
  • Accidente dramatice pot avea loc oricând, în orice competiţie, chiar şi pe un drum public în timp ce te duci la un film. Cu toţii ştim accidentul prin care a trecut Kubica în 2007 la Montreal, însă puţini ştiu că polonezul a avut parte de un accident de maşină ca pasager pe un drum public în 2003. De atunci, el are în umărul drept câteva şuruburi de titan.
  • Vreţi să ştiţi motivul pentru care Kubica a concurat în Raliul Andorei? După imposibilitatea de a concura în Raliul Monte Carlo, Kubica a insistat în faţa celor de la Renault să ia startul într-un raliu. Cunoscând pasiunea sa pentru raliuri, Renault a acceptat şi i-a permis chiar să concureze cu o maşină non-Renault într-un raliu anonim din Italia.
  • Ca orice pilot, Kubica ştia la ce riscuri se expune, la fel de bine cum ştia şi Renault. Dar uneori dragostea poate fi oarbă. Sunt curios însă dacă Kubica ştia cum arăta traseul primei probe speciale din raliu. Pentru că, trebuie să recunoaştem, imaginile de mai jos, sunt puţin horror:

Etichete: / / /

13 comentarii la “Când dragostea pentru raliuri aproape ucide”

  1. Sak spune

    Daniel nu are cum sa fie locul accidentului la min. 2:17, cand la sfarsitul filmului se vede masina imediat dupa accident.
    Pacat de Kubica, a avut mare ghinion. Copilotul nu a patit nimic. Se vede in imagini cum acesta incearca sa-l ajute pe Kubica.

  2. Diesel spune

    La min 2:17 este ambulanta. La finalul filmului e masina in glisierele metalice..nicio urma de zid..

  3. Diesel spune

    parapeti metalici

  4. unckle spune

    da, pana la urma el s-a ranit in glisierele alea care au facut gaura in masina. Pe filmul de l-ai postat ieri la un moment dat se vede din interior asfaltul…pe unde trebuia sa fie motorul…

    pacat, era talentat baiatul, iar la cat de acerba este competitia in F1 ii va fi foarte greu sa revina — dar cum speranta moare ultima, trebuie sa fim optimisti.

  5. michael_schumacher spune

    in astfel de momente nu conteaza cine este fan Mc Laren sau Ferrari.
    Nu stiu voi, dar eu fara sa vreau la primirea vestii am simtit acel fior si furnicaturile pe sina spinarii, apoi compasiune, respect si dorinta ca indiferent ce se va intampla cu cariera lui in F1 sa isi revina fizic, sa se poata misca normal si sa treaca peste socul fizic si emotional. Corpul uman este ca o floare. Este rezistent si totusi delicat. Va trebui atat noi cat si Kubica sa fim realisti si sinceri in ceea ce priveste speranta ca pilotul sa isi mai revina la parametrii de dinaintea accidentului. Am un exemplu pe care il tot repet, este o intamplare reala petrecuta acum cativa ani in urma careia am tras mai multe concluzii si am avut si cateva revelatii. Am oprit pe autostrada cu avariile puse intrucat era un accident in fata mea; cei din spate nu si-au dat seama ce s-a intamplat si au intrat in mine cu peste 100km/h(unul cu 110 si altul cu 130). Cu cateva clipe inainte sa ma loveasca am avut reflexul sa ma uit in oglinda si sa ma inspaimant cum se apropie de mine. Am scapat din acel accident teafar, insa au fost consecinte… Din punct de vedere material nu se pune problema aici, nici din punct de vedere fizic nu am patit nimic grav, dar din punct de vedere psihic s-a produs o schimbare in mine; urmatorul an de fiecare data cand opream la un semafor si ma uitam in oglinda la masina din spate ma trecea un fior si gandul imi zbura la acea zi si brusc ma trezeam ca retraiesc momentul impactului. in doar 1an am retrait acest sentiment de nenumarate ori si nu am suferit rani serioase, nu sunt pilot si nu trebuie sa merg la parametrii maximi si cu toate astea am ramas marcat. Oare cum credeti ca va fi Kubica?
    Nu am vazut pana acum nici macar un pilot cu adevarat bun care sa se plafoneze numai la un anumit campionat. Sunt dependenti de viteza, de gustul victorei, de laurii de deasupra capului, de aplauzele fanilor si cum noi ai urmarim de placere, asa si ei se distreaza in alte campionate . Mi se pare absolut normal sa fie lasat sa concureze in alte campionate. Riscul insa cade pe umerii pilotului. Aceasta este povara cu care trebuie sa traiasca si sa concureze totodata.
    Sper din tot sufletul sa isi revina si sper ca determinarea si munca sa sa dea rezultate. In orice caz, cat de greu va fi nici unul din noi nu isi va putea imagina…

  6. Andrei spune

    Cat ghinion poate sa aiba acest om.Este un pilot excelentchiar foarte talentat si are stofa de campion insa soarta se pare ca vrea altceva.El nu are ce cauta la renault locul ui este la ferrari sau mclaren ca sa iasa campion.Omul asta chiar merita sa fie camipon pt viata care o are si talentul imens.

  7. Cristy spune

    Am citit in mare articolele aparute si pe blog si pe site si din ce am inteles se va recupera si va pilota peste un an sau mai repede (din ce stiu si la Valentino Rossi s-a zis la fel si a revenit mult mai repede) dar Daniel ai spus ca va fi o minune daca va fi prezent pe grila la Bahrain , intrebare mea este cine va urca in cokpitul Renault in lipsa lui Kubica pentru sezonul 2011

  8. Daniel Popescu spune

    @Cristy: Situatia este incerta, voi publica spre seara un articol cu posibilii inlocuitori. Deocamdata nu s-a luat nicio decizie oficiala.

  9. Cosmin spune

    Sper ca Robert sa se faca bine si ii doresc sa aiba puterea de a trece cu bine peste momentele dificile de acum. Perioada de recuperare va fi crunta dar sper ca motivatia care la adus in lumea sporturilor cu motor sa il ajute sa treaca cu bine peste aceasta si sa revina acolo unde ii este locul, in F1. Multa sanatate Robert !
    Cat despre subiectul de mai sus nu pot sa nu fiu de acord cu ce a scris Daniel. Mi se pare cel putin absurd ca sa ii interzici unui om sa faca lucru pentru care traieste, lucrul care ii da sens vietii lui, oricare ar fi riscurile la care se expune. O face constient dar stie ca fara asta nu poate trai. Pentru asta s-a nascut si asta il duce mai departe, asta il motiveaza sa fie mai bun in ceea ce face, altfel pentru el viata nu mai e aceasi.
    @Daniel
    Multumim, sau cel putin multumesc pentru update-urile si pentru faptul ca ne-ai tinut la curent ieri toata ziua si chiar noaptea cu starea lui Robert. Stiu ca in mare parte ti-ai facut datoria si era poate in fisa postului dar cred ca a fost mai mult decat atat. ;)

  10. Daniel Popescu spune

    @Cosmin: Multumesc pentru aprecieri. De fapt, fiind o zi de duminica fara curse de Formula 1 sau etapa de WRC, aveam zi libera. Dar cand se intampla astfel de evenimente nu poti amana informarea publicului.
    Update-ul 5 de la ora 00:00 a fost scris de Mircea.

  11. NeoGalaxy spune

    Interesante puncte de vedere, dar departe de realitate. Kubica a vrut sa pilote in raliuri, treaba lui. Renault puteau sa nu semnez dar au mizat pe… nu stiu exact pe ce au mizat. Eu personal nu stiu ce experienta are un pilot de Formula 1 in raliuri, si pe niste masini care se conduc foarte foarte diferit de o masina de Formula 1. Plus mi se parea un traseu complicat chiar daca era intr-un raliu cvasi-anonim. Plus nu cunostea nici traseul si nici masina. Imi pare rau ca s-a accidentat pentru ca anul acesta putea sa fie o sansa extraordinara pentru el (masina putea sa fieexact ce-si dorea) iar acuma… tot sezonul este practic ruinat (ma gandesc si la mecanici, ingineri care si-au cam pus sperantele in el, de cei de la Lotus nu mai zic nimic).

    Pacat ca s-a accidentat grav, dar sper sa aiba o recuperare rapida si sper eu fara urmari grave. Vedem in 2012, daca o sa mai aiba aceleasi instincte pe care le-a demostrat pana acuma. Totusi exista sansa se fie si mai slab decat a fost Massa anul acesta. Despre inlocuitorul lui, oricine ar fii acela, nu stiu exact cat conteaza. Masina a fost gandita si conceputa pentru Kubica si nu pentru Petrov… deci… orice pilot probabil ca ar merge la fel. Eu as miza pe Hulkenberg pentru ca as spune ca este motivat sa dea tot ce poate si asta este practic sansa lui. Poate si Grosjean. Restul… ii putem sterge de pe lista.

    Personal ma bucur ca este in viata si ca are toate sansele ca recuperarea sa mearga bine si anul viitor sa fie pregatit pentru a sarja in Formula 1 :)

  12. NeoGalaxy spune

    Am mancat cateva litere “piloteze” si “semneze”.

  13. vw_tr spune

    Inainte de toate, am mai spus asta, sper ca acest pilot extraordinar sa se recupereze complet, fara sechele. Asta conteaza pana la urma cel mai mult, indiferent de ce va urma. Robert ar fi avut anul acesta o sansa pe care a asteptat-o mult in F1. Este la fel de posibil ca el sa fi avut un accident de bicicleta (de exemplu) si sa sufere o operatie care sa-l tina departe de F1 in acest an. Nu asta conteaza. Ceea ce conteaza si ceea ce cred eu ca este important: Robert avea o pasiune mai mare pentru raliuri decat pentru F1. A si spus ca Formula 1 este munca lui iar raliurile sunt pasiunea sa. Sincer cred ca daca pasiunea sa pentru F1 era mai mare ca pasiunea pentru raliuri, astazi era probabil mult mai sus in lumea F1.
    Referitor la contractele echipelor, punandu-ma in locul detinatorilor echipelor, as interzice clar orice participare la activitati care sunt mai periculoase decat ridicatul unui pahar cu apa. Nu fiti ipocriti, daca banii vostri ar fi in joc, va garantez ca nu l-ati lasa pe angajatul vostru sa tina jar in palma seara, stiind ca a 2-a zi trebuie sa serveasca meniurile la terasa din care traiti voi. Da, e adevarat ca nu e prost cine cere, prost e cine da. Aici nu pot sa-l acuz pe Robert dar nici nu-i plang pe cei care au ramas acum fara pilot.
    Inca o data ii doresc lui Robert sanatate multa, insanatosire grabnica si putere pentru a trece peste acest hop. Cine stie, dupa recuperare poate ca o sa se dedice complet pasiunii sale sau, poate o sa renunte la pasiunea asta si se va dedica complet “serviciului”sau.