Razboi civil in F1

Formula 1 s-a transformat intr-un adevarat butoi cu pulbere dupa ce Ferrari a anuntat oficial ca se retrage din Formula 1 daca FIA nu modifica regulamentul tehnic pentru sezonul 2010.

Poate ca amenintarile celor de la Toyota, Red Bull Racing si Scuderia Toro Rosso au fost tratate cu indiferenta de presa generalista, dar anuntul facut de Ferrari va face inconjurul lumii si va atrage si mai mult atentia asupra Formulei 1.

Practic, avertismentul dat marti de italieni este o replica pe masura la afirmatia lui Max Mosley, potrivit caruia Formula 1 poate supravietui fara Ferrari. Ferrari a ales sa joace o carte foarte mare. A decis sa riste totul pe calea atacului. Miza, la randul ei, este nepretuita, pentru ca Scuderia este singura echipa care a participat in toate sezoanele de Formula 1 din istorie. Insa niciodata in istoria competitiei nu au existat doua seturi de reguli pentru echipa.

Evident, marele semn de intrebare este daca McLaren, Renault si BMW se vor alatura Scuderiei Ferrari in acest demers. Probabil este doar o chestiune de zile. Cert este insa ca Formula 1 traverseaza un moment de rascruce. Este greu de anticipat cine va ceda in acest razboi, insa cu siguranta ceva se va schimba. Exista practic doua mari variante:

- FIA nu cedeaza presiunilor, constructorii se retrag, iar Formula 1 se scufunda in adancuri cu tot cu grasutul sistem KERS atarnat de unul dintre tentacule. Nu stiu ce parere aveti voi, dar Formula 1 fara Ferrari, McLaren, BMW, Renault, Toyota si Red Bull ar fi o competitie fara noima care ar cadea in anonimat.

- FIA cedeaza presiunilor, iar echipele isi impun punctul de vedere asupra regulamentului. Apele se linistesc, iar sezonul 2010 decurge lin si fara probleme.

De fapt, acesta este si principalul scop al echipelor, cu Ferrari in frunte: incearca sa profite de situatia actuala pentru a-si impune punctul de vedere si pentru a-si creste influenta in Formula 1. Iar asta nu poate fi decat un lucru bun.

Va invit sa va spuneti parerea despre rezultatul acestui conflict prin intermediului poll-ului de mai jos:

Etichete: / / /

37 comentarii la “Razboi civil in F1”

  1. Mandu spune

    Mosley este in razboi cu Ferrari de ceva timp si asta se observa cu usurinta. Problema lui este ca si-a pus majoritatea echipelor in cap, cu siguranta se vor face compromisuri.

  2. ally_great spune

    Ceilalti 3 sunt prea “mici”. Iar Ferrari e greutatea care inclina balanta in favoarea tuturor care sunt de partea ei.

  3. wolful spune

    A si aparut o declaratie a lui Bernie in Times. El este sigur ca se poate cadea la o intelegere cu Ferrari si considera ca o formula 1 cu doua divizii este tot mai putin probabila.
    Acuma se vede ca este justificat statutul privilegiat al lui Ferrari in F1.
    Daca ceilalti, si in special Garajisti, cum le spunea IL DRAKO (Enzo Ferrari) celor ce construiesc numai sasiuri,flosind motoare furnizate de altii, nu se prea pun cu FIA, Ferrari o face si va salva situatia.Ei sunt acum un fel de lider de gasca. Nu sunt santajabili economic si sunt constienti ca au o importata deosebita in lume automobilelor.
    Sunt sigur ca Eckelstone va face uz de toata puterea sa pentru a tine pe Ferrari in F 1 pentru ca altfel in cativa ani vom avea o replica a Indycar sau Champcar o serii care sunt in pragul falimentului tocmai pentru ca s-a aplicat o politica gresita in ce priveste regulamentele. Si acolo s-a gandit numai la cum sa facem sa cheltuiasca echipele cat mai mult si s-a ajuns ca un pilot care facea ce vroia acolo sa fie un figurant penibil in F.
    Forza Ferrari lupta pentru ca Madd Max sa nu poata distruge o competitie care, chiar daca are nevoie de unele ajustari la regulament, este cea mai interesanta.
    Cred ca in vara Mosley va fi schimbat de la sefia FIA si in loc sa i se multumeasca pentru ce a facut va primi un sut la spate jos si va disparea din lumea auto.

  4. Matrixu spune

    Daca au de gand sa fie de onoare si sa isi respecte cuvantul dat (sa nu se inscrie pana pe 29) au cel mai mare respect din partea mea desi nu sunt fan Ferrari.
    Formula 1 nu se poate fara ei si echipele inscrise pana acum nu pot aduce mai mult de cateva sute de mii de spectatori.
    Cred totusi ca se va ajunge la un compromis. Intotdeauna a fost asa.

  5. wolful spune

    scuze vroiam sa spun ca la Indy care se umbla dupa reducere costurilor, mam grabit ca m-am aprins.

  6. alex spune

    eu sper sa nu se ajunga la compromisuri. peste tot sunt compromisuri, ceea ce denota ca de fapt nu s-a facut mai nimic, ci doar cel care isi impunea punctul de vedere a facut unele concesii amarate cu care le-a inchis gura celorlalti. iar daca cele trei echipe care s-au anuntat deja pleaca si vor mai urma si altele, tare as fi curios sa vad ce rahat de formula 1 va fi aia cu 3-4 echipe :) ))) sa aiba doar 8-10 masini pe grila de start. cine s-ar mai uita la asa ceva??? eu unul, nu. urmaresc formula 1 de vreo 17 ani, dar aberatii ca astea nu am auzit pana acum.

  7. Marian spune

    Constructorii trebuie sa atace frontal. Sa-si desemneze un candidat la functia de presedinte al FIA. Trebuie dat in Max pana cade. Bernie Va fi cu Fer pt ca altfel ii cade afacerea cu cel putin 50%. “Baietii” sa se uite ca nu mai sunt multe competitii auto rentabile. Brandul Ferrari este mult mai cunoscut acum decat FIA sau Formula 1, deci mosii au nevoie de Fer.

  8. Daniel Popescu spune

    @alex: Se fac multe speculatii pe tema numarului de echipe din 2010. Una dintre ele este ca daca vor ramane doar 3 echipe restul locurilor vor fi ocupate de echipe din GP2…

  9. alex spune

    @ daniel: Pai si ce Formula 1 mai e aia în care alearga masini din GP2? Ce buget uriaş le trebuiesc celor din GP2 pentru a concura in ambele formule!!! Cred ca e doar praf in ochi, un fel de a spune, na, ca se poate si fara voi; dar cred ca tartita li s-a facut tare mica…

  10. alex spune

    bugete uriase; scuze de greseala

  11. alex spune

    parerea mea pe http://razvratit.blogspot.com/

  12. Bruno_Senna spune

    E mai mult circ :) ) e vb de banii se vor intzelege ei ,nu va mai stressaati ,maik bine sa ne concentram sa scapam de cei 2 idioti!!!!!

  13. Daniel Popescu spune

    @alex: Pai n-am mai vorbi despre Formula 1, evident.

  14. Masini noi spune

    Daca si Ferarri se retrage din F1, care cica are de munca nu gluma, ce se va intampla cu restu?!

  15. ctlnmihai spune

    Ferrari trebuia sa aiba atitudinea asta fata de Fia acum 10 ani .Acum este prea tarziu…

  16. wolful spune

    Daca stam sa ne uitam la lista celor ce vor sa plece, Ferrari, Renault, BMW, Toyota si cele doua ale lui Red Bull se observa cu “surprindere” ca sunt echipele nebritanice.
    Oare englezoii astia sunt atat de ingusti incat vor accepta un campionat “mondial” al englezilor?
    Penibil, penibil, penibil.

  17. ctlnmihai spune

    @ Tot englezoii aia au fost printre singurii care n-au vrut sa semneze tratatul Concorde ,in timp ce Ferrari semna acorduri preferentiale cu Fia..Ferrari se ridica cu pretentii intr-un moment in care nu merge prea bine in F1
    si asta ridica mari semne de intrebare asupra demersului lor…la conducerea Fia se afla aceeasi persoana care acum cativa ani prin 2006 cred cand Ferrari se lupta cu Renault , in momentul cand ferrari s-a plans forului suprem de faptul k Renault folosea
    mass-damper-ul ,Fia imediat s-a conformat si a interzis acest dispozitiv.. si ma intreb de ce atunci fia a fost buna si de ce acum nu mai este..Si nu sunt un fan Max Mosley

  18. ShArKy spune

    @wolful

    am mai zis-o si o repet : cei de la Mclaren le e frica sa scoata o vorba de frica penalizarii .

  19. Andrei spune

    @ctlnmihai

    Eu nu imi aduc aminte ca Ferrari sa se planga la FIA de mass-damperul dar stiu ca McLaren a facut o cerere pe tema asta. In toata istoria Formulei 1 a exista o singura echipa care a acuzat orice alta echipa, a spionat orice alta echipa si mai ales a reclamat orice alta echipa de cate ori a avut ocazia si se numeste McLaren. In 1998 s-au plans pe tema cauciucurilor, in 1999 pe tema aripioarelor si tot asa mai departe. Daca vrei iti fac o lista si cred ca o sa te sperii.

  20. ctlnmihai spune

    @Andrei – mai citeste despre F1

  21. ctlnmihai spune

    @sharky – nu trebuie sa fi un geniu k sa-ti dai seama asta

  22. ctlnmihai spune

    @ andrei – da-mi voie sa ma indoiesc k ai idee despre istoria F 1..nu de alta dar cred k n-ai nici varsta necesara ptr. lucrul asta

  23. ctlnmihai spune

    @ Andrei -http://www.formula1latest.com/category/mass-dampers/..culmea e k dupa ce a inaintat un protest la Fia privind acest dispozitiv pe care-l considera ilegal ,Ferrari a creat un asemenea dispozitiv pe care l-a folosit si abia la rugamintile ”politicoase” Fia ,aceasta nu l-a mai folosit nici ei.. mai citeste nene ,mai citeste..

  24. Andrei spune

    @ctlnmihai

    Nene mai citeste sau incearca sa intelegi cum sta treaba. Deci conform citatului de aici: “The FIA has never revealed what information led to the decision to ban the mass dampers, and Briatore initially accused McLaren and Ferrari of pushing for the ban. McLaren boss Ron Dennis, however, has denied it was his team that protested the device.”

    Si in caz ca nu stiai textul de mai sus este o prostie. Pentru ca mass-damperul nu mergea pe masinile cu pneuri Bridgestone, iar McLaren era le Michelin. Smecheria este ca in 2006 erau doar cateva echipe pe Bridgestone iar una dintre ele a fost si Toyota care de altfel a si participat la audieri. Asa ca scuze, dar nu stii nici despre ce vorbesti. Daca cei de la Ferrari au fost destepti si impreuna cu altii au cerut sa fie declarat ilegal inseamna ca sunt destepti. Iar smecheria generala este ca mass-damperul nu merge pe pneurile Bridgestone, deci ce spui tu este o mare prostie :) ))))

    Iar de varsta necesara… scuze ca-ti spun. Macar sa ai cata minte si cunostinte am eu la varsta mea si tot este un inceput bun. Sa-ti cumpar niste lecitina?

  25. ctlnmihai spune

    Da da tu esti un mic mozart al F1

  26. Andrei spune

    Te inteleg ca esti impotriva echipei Ferrari. Dar sa stii ceva interesant. Ura ta impotriva lor nu duce la nimic bun. Mai rau este ca te consuma pe tine. Si pana la urma… important este sa te bucuri de Formula 1 nu sa te lasi prada unor asemenea sentimente. Evident, asta daca te-ai bucurat vre-odata de Formula 1 cu adevarat.

  27. ctlnmihai spune

    Perhaps more interesting than all this optimism (par for the course before the season opener), are Briatore’s conclusions after the recent tests on Bridgestone tires. He says he understands now why Ferrari instigated the ban on mass dampers halfway through the 2006 season; the dampers just don’t work with Bridgestone tires.
    It amazes me that Ferrari’s influence on the FIA seems to be accepted now; other teams raise no eyebrows at Flavio’s sometimes pointed remarks, almost as if it were common knowledge that the rules are made with Ferrari’s benefit in mind. Of course, we all know they are, but it shows a certain defeatism that no-one even bothers to protest anymore.

  28. ctlnmihai spune

    @andrei – Da ,nu suport echipa Ferrari asa cum nu suporti nici tu echipa McLaren..Oricum cred k Mosley sufera mult acum cand echipa Ferrari pe care a ajutat-o nu de multe ori s-a intors impotriva lui..Si nu ma consum deloc sa stii.. in fond n-am de castigat de pe urma celor
    2 echipe ..Punctul meu de vdere ramane:Ferrari trebuia
    sa protesteze de acum cativa ani ..

  29. Andrei spune

    Eu ma bucur ca au protestat acum. Este evident, cel putin pentru mine care Max a luat-o razna. Dar daca protestau mai de mult poate acuma nu mai discutam de Formula 1. Acum exista ceva mai mult constructori si impreuna au mai multa putere. Toyota + Renault + Ferrari este ceva mai interesant decat numai Ferrari. Plus ca nu mai este decat BMW ca constructor sa li se alature si astfel situatia devine clara. Sunt cateva chestii care ma streseaza rau de tot dar din pacate, ce propune Max pentru anul/ii viitori… pur si simplu nu mai este Formula 1.

    Nu imi pot imagina Formula 1 fara schimb de pneuri, realimentare si fara fiecare constructor cu acele mozaicuri de culori. Iar la suma pe care o doreste el, mai bine produc eu un monopost si-l vand la toti ca tot dracul ala este :) ))

  30. ctlnmihai spune

    Sunt de acord cu tine aici k schimbarile survenite au distrus mai mult decat imbunatatit F 1..si cu protestul Ferrari si fara Mosley oricum cred n-ar mai avea nicio sansa sa fie reales.. ar fi prea de tot sa fie reales

  31. wolful spune

    Ferrari si-a construit imaginea de supermasina sportiva nu in F 1 ci in cursele de anduranta.
    Abia in anii 70, o data cu venirea lui Montezemollo la conducerea departamentului sport, Ferrari a renuntat la cursele de anduranta si s-a focalizat pe F1.
    Ce s-a intamplat este evident, la cativa ani dupa retragerea Ferrai, campionatul mondial de anduranta a disparut din lipsa de interes. A ramas o singura cursa de anduranta, 24 h de la Le Mans, care aduna in majoritate constructori mici si numai cate o marca serioasa (Mercedes, Mazda, Porsche, Audi sau Jaguar) care investea serios si castiga. Cum aparea un altul sa investeasca cel ce era deja acolo se retrage. Acum, de cativa ani, s-a lansat un campionat de anduranta “European LM series” care incepe sa atraga atentia si consider ca Ferrari se gandeste foarte serios sa revina acolo unde s-a construit imaginea marcii.
    In alta ordine de idei Porsche, are nevoie de F1 pentru a vinde masini sport?
    Numai Max cede ca Ferrari moare fara F 1. Eu ma tem ca este invers……

  32. ctlnmihai spune

    Anul trecut ,in timpul scandalului creat in urma orgiei sexuale a lui Max Mosley ,Ferrari din nou si-a exprimat suportul fata de acesta…atunci de ce n-a luat atitudine?

  33. wolful spune

    in legatura cu scandalul cu sexul eu cred ca fiecare are dreptul la viata privata si Ferrari a judecat astfel. Din pacate in cazul lui Max Mosley comportametul sexual a fost o oglinda a unor tulburari de atitudine.
    Si acolo si in functia pe care o are se crede dictator.
    De ce McLaren care a cerut demisia lui Max este acum silentioaasa? Pedeapsa pe care a primit-o se poate activa numai daca repeta greseala pentru care a fost pedepsita, adica de a induce oficialii in eroare.
    A spune ca nu vrei un anume fel de regulament nu cred ca este o astfel de fapta, decat daca ei cred ca un astfel de regulament le este favorabil…?

  34. ctlnmihai spune

    Pai e destul de simplu..Mclaren care a fost iertata acum
    de Fia e pur si simplu legata de maini si de picioare..In plus Mercedes e pe val cu BrawnGp.. asa pot sa te intreb si eu de ce Ferrari a incheiat Acordul concorde acum n ani , n-a spus nimik cat a fost pe val..Spre deosebire de Mclaren care a avut de suferit de pe urma Fia,Ferrari inca nu suporta consecintele protestului sau,si nu va suferi nici in viitor ptr, ca Mosley va pleca de la conducerea Fia si Bernie si-a exprimat suportul ptr. Ferrari si asta dovedesrte impartialitatea celor care conduc

  35. Andrei spune

    Singura problema este ca doar Ferrari le este partenera celor din FIA. Asta incerca sa spuna Bernie. Restul sunt trecatori, dar Ferrari este o parte din F1. Este poate alaturi de idea de Formula 1, emblema acestui sport. Restul s-au tot perindat, au plecat, au venit, au schimbat motoristi si alte chestii dar Ferrari au fost foarte dedicati acestui sport. Daca au facut bine ca au fost dedicati sau nu, personal consider ca marca este prea mica pentru a-si permite prezenta in toate sporturile sau ramurile din sportul motorizat care conteaza.

    Cat despre impartialitate, mda, Ferrari au fost ajutati in cateva decizii, cea mai interesanta este aia din 1999 cu celebrele deflectoare laterale. Dar au fost si penalizati pentru diferite tampenii facute de piloti, au fost si sabotati de FIA pentru ca au castigat prea mult si evident, au fost si spionati de echipele adverse. Deci le-au trait cam pe toate. Din pacate, McLaren inca nu a vazut cam cum arata cu adevarat aceste chestii. Nici pana acum nu au recunoscut ca acel caiet fabulos a fost in posesia lor, Lewis nu recunoaste nici o greseala pe care o face iar daca graseste… este vina altcuiva. Momentan McLaren a reusit in doar 3 ani sa umbreasca imaginea Formulei 1 prin cele cateva scandaluri create la un nivel poate fara precedent. Singurul lucru care a scapat Formula 1 de faliment, au fost 2 de fapt, Ferrari si Renault, al caror fani il vad pe orice circuit in gramezi foarte mari. Deci Ferrari aduce imagine, traditie, stabilitate, talent, pasiune si mai ales, spiritul latin, iar Renault vine cu pasiune, talent, ambitie si cu acelasi spirit latin.

    Sportul s-a schimbat mult, nu mai este un sport pentru “gentelmen drivers” este un sport pentru talent. Iar daca talentul vine si cu acel spirit latin, asta inseamna ca se arata o petrecere super :)

    Parerea mea :)

  36. Andrei spune

    Sunt curios ctlmihai, iti mai aduce aminte de 4 situatii interesante:

    In 1999 la Imola, Mika a abandonat, ai vazut cati fani s-au ridicat in picioare?
    In 1999 la Monza, Mika a abandonat iarasi si daca nu ma insel a si plans, dar toti aceasi fani s-au ridicat in picioare.
    In 2008, in Brazilia, ai vazut cati fani au venit s-al felicite pe Felipe pentru castigarea cursei de acasa si din pacate, pierderea titlului mondial?
    In 2009, Spania, ai vazut cati fani s-au ridicat cand Fernando l-a despasit pe Felipe, care de abia mai tinea apasata pedala de acceleratie?

    Aia sunt fani adevarati. Pana acum, ai vazut vreo cursa la care fanii McLaren sa faca acelasi lucru? Asta poate iti da de gandit :) )))))

    Si sper sa vezi ideea si evenimentele impartial daca tu poti :) )))

  37. ctlnmihai spune

    Ma intreb daca fanii care s-au ridicat in picioare erau fani Renault sau fani Fernando Alonso..Si oricum cred k au facut acelasi lucru si acum 2 ani cand Alonso concura ptr. Mclaren Mercedes..Nu contest popularitatea
    echipei Ferrari despre care oricine stie k are cei mai multi
    suporteri ci deciziile acestei echipe..Si alte sporturi au pierdut sportivi de renume si au mers inainte..oricum stai linistit k Ferrari nu se va retrage din F1