A fi sau a nu fi turbo în F1

Oricât de ciudat pare la prima vedere, ceea ce se întâmpla în această săptămână în Formula 1 seamănă cu evenimentele comice din fotbalul românesc.

Să le luăm pe rând şi să începem cu Formula 1:

Pe de o parte, avem FIA sub conducerea lui Jean Todt, care încearcă din răsputeri să introducă motoarele turbo în patru cilindri de 1.6 litri începând din sezonul 2013.

De cealaltă parte a baricadei îl avem pe Bernie Ecclestone, reprezentantul companiei care deţine drepturile comerciale ale Formulei 1, care încearcă să găsească portiţe în regulament pentru a bloca trecerea la unităţi turbo.

O decizie finală ar putea fi luată chiar miercuri, în cadrul întâlnirii Comisiei F1.

Trecem rapid prin fotbalul românesc, acolo unde preşedintele LPF face tot posibilul să găsească mici lacune ale regulamentului pentru ca două echipe de fotbal să fie retrogradate, în timp ce preşedintele FRF încearcă să împiedice acest lucru.

Nu ştiu care va fi decizia care va fi luată miercuri în Formula 1, dar sigur nu-mi doresc ca presa specializată să publice ştiri atât de contradictorii precum în fotografiile de aici.

UPDATE 22.06.2011: Până la urmă va fi tot turbo, dar în şase cilindri, nu în patru. Detalii aici.

12 comentarii la “A fi sau a nu fi turbo în F1”

  1. falnessus spune

    Un NU hotarat ar trebuii spus acestei treceri….acum fiecar cu parerea lui,dar personal nu cred ca mi-as dorii sa vad in Formula 1 motoare in 4 cilindrii,fie turbo sau nu,fie de 500 CP sau 1500CP.
    Pur si simplu mi se pare o aberatie,si desi asta ar insemna plecarea motoristului Renault…atunci prefer sa vad[sau mai bine zis aud] 8 cilindri……caci din 12 au fost 10 apoi 8….maine poimaine trecem la 2 cilindri,la motoare in 2 timpi si apoi electrice :) ))

  2. mad79 spune

    si voi o luati pe partea cancanului?Se pare ca gesepeu,sport.ro fac progenituri si in formula1 :)
    Vorbind serios acum,revenirea la motoare turbo,inseamna o revenire a Formulei1 de unde a plecat,acum 30 si de ani,ceea ce in conditiile actuale de siguranta si dezvoltare tehnologica inseamna un pas mare in directia buna!!!
    Nu ca vocea mea ar conta,dar sunt pentru revenirea motoarelor turbo in Formula1!Din pacate sunt cam singurul de pe aici :)

  3. eddy spune

    Comparatia este destul de buna, insa la fotbal ai cam dat-o in bara. Presedintele LPF nu incearca sa retrogradeze cel 2 echipe ci din contra , incearca sa le salveze.Si nici presedintele FRF nu doreste retrogradarea echipelor, ci doreste doar sa se respecte un regulamant pe care cele 2 echipe “l-au incalcat”.

  4. Daniel Popescu spune

    @eddy: Multumesc pentru detalii, recunosc ca nu m-a interesat aproape deloc subiectul cu fotbalul pentru a fi la curent cu toate amanuntele, dar intr-un fel situatiile se aseamana.

  5. falnessus spune

    mad79,nu zic sa nu revenim la turbo,dar tie ti se pare normal sa fie 4 cilindri?Pai mai bine ne uitam la celelalte formule,unde numarul de cilindri este mai mare si posibil si caii putere…..

  6. tika spune

    si de ce ar fi rau daca se trece la turbo? nu gasesc pe nicaieri + si -

  7. falnessus spune

    tIKA…trecerea la turbo,nu este in sine o problema sau sa zic ceva rau ci reducerea de la 8 la 4 cilindri…….
    Mi se pare de neconceput ca F1,varful sportului cu motor sa foloseasca motoare de 4 cilindrii,fie ei si turbo….
    Puterea generata ar fii mult mai mica,caci oricat de “mesteri” ar fii inginerii,exista o limita cat se poate scoate …..din 4!
    Nu mai zic de viteza de top,de felul cum se aude un V8/10/12 fata de un 4 in linie sau chiar si in V desi nu cred……ca o sa conceapa asa ceva…..sau flat[subaru :) )
    Repet mie mi se pare o mare greseala nu trecerea la TURBO ci,la diminuarea numarului de cilindri…..
    OMOARA TOT FARMECUL SI SPECTACOLUL IN ACEST SPORT!
    De ce va uitati la F1?
    Nu pentru modul in care se aud,vitezele obtinute etc?
    Pai astea vor disparea din pct. meu de vedere daca taiem din cilindri….
    Astept contraargumentatii,poate gresesc eu…..

  8. unckle spune

    Flanessus, din pacate sunetul primit prin TV nu are nici o legatura cu ce se aude langa pista :(
    Plusuri si minusuri la alternativa “turbo” sunt multe , iar printre minusuri nu cred ca vom gasi puterea mai mica (daca astia scot miliarde de cai putere din 2,4l aspirati cred ca din 1,6 turbo vor scoate mai mult, parerea mea)

  9. Diesel spune

    1.6 V8 turbo plus kers reprezinta un pas inainte. Motoare mai putin poluante cu un mare plus tehnologic. Puterea lor va fi cel putin la fel de mare ca ale celor din prezent. Ideea de competitie nu poate fi scoasa din contextul noii evolutii a automobilului. Iar “trendul” este acum..verde. Sunt convins ca vor suna bine.

  10. Diesel spune

    Daniel, s-ar putea sa-l superi pe Mitica, lucrurile stau cam invers fata de prezentarea din textul tau:)

  11. hakkinen spune

    Va tot certati si trceti cu vederea un detaliu important: pe langa trecerea de la 8 la 4( sau 6? ) cilindrii, SE VA LIMITA TURATIA MOTOARELOR DE LA 18.OOORPM LA 12.000RPM !!!!Si mad79-chestia cu “revenirea la origini” sper ca nu o crezi nici tu.
    Mie personal mi-a placut cel mai mult V10-le de 3L.

  12. marian0904 spune

    Ce dracu, macar un motor V6 sa avem la F1, s-a bagat si McL. Dupa mine nu ar strica sa avem o perioada in care sa se poata concura cu motoare de 4 si 6 cil, bineinteles cu specificatie de performante/parametri comuna. S-ar putea sa avem mari surprize, iar Ferrari chiar din cauza asta nu vrea 4 cil in F1. Cat priveste sunetul, nu va faceti griji; analizele acustice pe computer sunt destul de avansate.