Revolutie in Formula 1

Cate depasiri spectaculoase ati vazut in ultimii ani in Formula 1? Cred ca le-am putea numara pe degetele de la cele doua maini. Propuneri pentru schimbarea regulamentului in aceasta privinta au existat si vor mai exista, insa aproape niciuna nu pare a garanta sporirea spectaculozitatii.

Niciuna, cu exceptia celei despre care a amintit si Patrick Head: pilotii sa ia startul in cursa in ordinea inversa a locurilor din clasamentul general. Cel putin la prima vedere, propunerea asta pare cu adevarat intersanta: cum ar fi ca Alonso sa plece de pe 20, Hamilton de pe 21, iar Raikkonen de pe 22? Si in prima linie a grilei sa fie Davidson si Sato? Probabil ca am astepta cu sufletul la gura sa vedem cum se termina o lupta intre Kimi si Rosberg pentru locul 12, de exemplu. Si probabil ca am vedea mai des piloti gen Wikelhock pe primul loc la jumatatea cursei de la Nurburgring.

Totusi, este greu de crezut ca Mos Bernie va fi de acord cu o astfel de propunere. Si stiti de ce? Pai asta ar insemna eliminarea sesiunii de calificari. Daca in prezent atentia in F1 este acaparata de calificari si cursa, cu un astfel de regulament am ramane doar cu cursa. Implicit, veniturile din drepturile TV pe care le va castiga Bernie vor scadea. Nu dramatic, dar vor scadea. Si nu cred ca Bernie isi va permite “luxul” de a renunta la cateva teancuri de US Dollars “doar” pentru cresterea spectacolului in F1. Desi astfel de curse ar atrage cu siguranta audiente mult mai mari.

In final, va invit sa discutam despre cele mai interesante depasiri pe care le-ati vazut recent in F1 si sa va spuneti parerea despre aceasta posibila schimbare radicala de regulament.

Etichete:

3 comentarii la “Revolutie in Formula 1”

  1. Ionut Bratu spune

    Nu calificarile sunt sau vor fi solutia, indiferent de modul lor de desfasurare. Solutia este eliminarea sau construirea unui difuzor de aer care sa nu perturbe fluxul de aer care se ridica la spatele monopostului. Aerodinamica acestor monoposturi este extrem de complexa si cel mai bun exemplu este cazul Renault-ului din 2007. Au avut macheta R27 in tunelul aerodinamic avand pneurile Michelin. Si cand au lansat monopostul incaltat cu pneurile BS, si-au dat seama ca au festelit-o rau de tot. Un amarat de pneu Michelin care avea profilul usor diferit de cel Bridgestone si deja aerodinamica a fost data peste cap.

    In concluzie, vrem depasiri? Atunci trebuie sa faca ceva in privinta aerodinamicii. Trebuie ca monopostul urmaitor sa nu piarda atat de multa apasare aerodinamica atunci cand urmareste monopostul din partea sa. Nu l-am avut pe Massa anul trecut, in Australia, plecat ultimul? Si? Ce-a facut? In conditiile in care Ferrari-ul sau era mai rapid cu peste jumatate de secunda fata de McLaren. Si cu toate acestea n-a putut depasi cu usurinta nici macar un Super Aguri care folosea monopostul Honda din 2006 cu ceva imbunatatiri.

    Este evident si de aceea regulamentul se va schimba in 2009. Apasarea aerodinamica se va reduce prin regulament cu 50% iar pneurile slick vor creste aderenta mecanica. Toate acestea cu scopul de a creste spatiul de franare si pentru a favoriza depasirile. Insa, pana nu vor veni cu idei concrete asupra difuzorului de aer, slabe sanse sa mai vedem depasiri ca pe vremea lui Senna.

    Si in cifre: pierderea aerodinamicii atunci cand un monopost urmareste un alt monopost este in proportie de 10%. 5% din pierderea fortei aerodinamice echivaleaza cu 3-4 zecimi de secunda pe tur. Deci, pentru a putea depasi, pilotul trebuie sa fie mai rapid cu 2 secunde pe tur. Dar nici asta nu garanteaza, asa cum am asistat la duelul Schumaher-Alonso in 2005 si respectiv Alonso-Schumaher in 2006, la Imola.

  2. biggy spune

    cea mai aberanta propunere, stii ce inseamna ca cei mai rapizi piloti sa fie la coada ? o gramda de accidente
    asta nu e nascar . . .

  3. livelyF1 spune

    eu unul am cam vazut ceteva depasiri in sezonul trecut si as propune sa ne mai plangem singuri de mila cu privire la lipsa spectacolului din f1. anul trecut a fost unul spectaculos si, deopotriva, interesant.

    cu siguranta regulamentul tehnic ce va fi introdus in 2009 va aduce imbunatatiri si nici anul asta nu va fi deloc rau, dupa parerea mea, in privinta depasirilor – asa ca nu e nevoie de inversarea grilei de start.