Falsa problema a deflectorului

Regulamentul tehnic al Formulei 1 pentru sezoanele 2009 si 2010 cuprinde cateva articole care au adus numeroase controverse in Formula 1. Ma refer, evident, la cele dedicate celebrului dublu deflector (sau dublu difuzor, daca preferati).

Stim cu totii scandalul care a izbucnit chiar la prima cursa a anului trecut, cand Brawn GP, Toyota si Williams au fost acuzate de incalcarea regulamentului prin utilizarea unui astfel de concept. Validarea dublului deflector de catre FIA a avut drept consecinta alocarea unui buget de ordinul milioanelor de euro de catre restul echipelor pentru adaptarea monoposturilor.

In mod aproape cert, toate echipelor vor utiliza si in sezonul 2010 acest concept, numai ca directorii tehnici au ajuns la concluzia ca acest dispozitiv ar trebui... INTERZIS.

Teoretic, motivul este unul foarte bun: dublul-deflector a marit forta de apasare aerodinamica, monoposturile au devenit cu o secunda mai rapide decat in 2008, iar pilotii au dificultati de depasire pentru ca nu se pot apropia de masinile din fata.

Toate bune si frumoase, numai ca exista doua mari elemente pe care echipele nu vor sa le ia in considerare:

  • se vor cheltui din nou cateva milioane de euro pentru revenirea la configuratia din anul 2008, exact in perioada in care echipele se lauda ca vor reduce costurile la nivelul celor de la inceputul anilor ‘90 pana in 2011. Argumentul ca se va utiliza direct configuratia din 2008 fara costuri suplimentare nu sta in picioare, pentru ca rezervorul de combustibil este mai mare ca urmare a interzicerii realimentarii cu combustibil.
  • Adrian Newey, considerat cel mai bun designer din Formula 1, a afirmat in mai multe randuri ca principalul obstacol al depasirilor este configuratia deficitara a circuitelor, nu designul monoposturilor. Explicatia este banala: exista circuite unde depasirile sunt imposibile si circuite care favorizeaza depasirile. Din pacate, se pare ca reputatul inginer britanic nu este bagat in seama de celebrul Overtaking Working Group, care nu a izbutit sa faca nimic in acest domeniu in ultimii ani.

Cred ca vorbim despre o controversa majora in F1, iar posibilitatea de a efectua depasiri este unul dintre elementele esentiale ale spectacolului in F1. Voi ce credeti ca este mai important pentru imbunatatirea sanselor de depasire: un anumit design al monopostului sau o anumita configuratie a circuitelor?

13 comentarii la “Falsa problema a deflectorului”

  1. NeoGalaxy :P spune

    Eu am avut o singura parere in legatura cu problema depasirilor: de vina sunt circuitele. De ce? Pai simplu… daca nu intra mai mult de 2 masini intr-o curba sau pe o linie dreapta, este greu rau de depasit. Asa ca…ori se inventeaza masini mai mici, ceea ce pare imposibil daca ne gandim ca masinile din 2010 vor fi mai mari decat cele din 2009, iar maritul circuitelor este iarasi discutabil pentru ca si el s-ar putea sa fie imposibil.

    Plus ca eu sunt interesat de o grila cu 3 locuri pe fiecare linie, si cel putin 5 masini sa intre pe latimea unui circuit, cu mentiunea ca curbele nu trebuie neaparat sa urmeze aceasta regula.

  2. Florin spune

    Intr-adevar cele 2 probleme care afecteaza spectacolul sunt cele enumerate mai sus de NeoGalaxy, dar mai este una foarte importanta, frica de a-si avaria masinile. Aceste masini, in fuga disperata de a fi facute mai competitive, au devenit in zonele importante foarte vulnerabile. E de ajuns sa-si atinga eleronul fata si s-a terminat cursa pentru respectivul. La fel si cu cel din spate.

  3. Flavius spune

    1. Circuite noi si mai atractive din punct de vedere al depasirilor.
    2. Maintenance-ul circuitelor mai buna…ar fi superb sa fie aderenta toata suprafatza..sa nu avem trasa ideala si restu prea prafuit si alunecos.
    3. Regulile revizuite in asa fel incat sa ramana valabile macar 5 ani fara modificari…mi se pare absurd ca dupa fiecare sezon sa se tot modifice.
    4. Cat despre deflector…daca e interzis sau toti au voie sa-l foloseasca nu-i tot una…problema e ca regulile sa fie clare de la inceput pt toti !

  4. diesel spune

    Este de inteles dorinta celor de la FIA de a-i pune pe ingineri mereu la treaba cu teme noi de casa, insa este o eroare mare sa vii acum sa spui , dupa dezbateri la sange in 2009 cand ai decis o data ca acel deflector e in regula, sa revii, sa anulezi tot ca sa ce?Sa deschizi calea unei evolutii? Nuu..te intorci de unde ai plecat, de unde au plecat Ferrari, Renault, McLaren, Bmw, RedBull, echipe care n-au interpretat altfel regulamentul decat in spiritul acestuia. Se afirma, toata lumea isi doreste o stabilitate a regulamentului in F1…si totusi, bulversam. Cred ca sunt importante ambele aspecte. Atat profilul unor viraje in care nu poti depasi, cat si configuratia aero a monoposturilor sunt importante chiar daca in proportii diferite.
    Eu vad dilema in alta parte. Vrem sa avem monoposturi foarte rapide, dar care nu pot depasi, sau ceva mai lente dar care pot face ceva mai mult show? Chiar nu poate fi gasit un compromis intre cele doua deziderate? Rapid dar cu spectacol?

  5. Daniel Popescu spune

    diesel, hai sa vedem cum e prin alte competitii… Monoposturile din GP2 sunt cu circa 6 secunde mai lente decat cele de F1, dar spectacolul este mai ridicat (evident, in primul rand pentru ca toate monoposturile sunt identice).
    Eu unul as prefera spectacolul in detrimentul vitezei. Oricum, la TV notiunea de viteza este complet diferita fata de cea observata la fata locului.

  6. diesel spune

    Daniel, e foarte adevarat ce spui tu, perceptia noastra este una subiectiva atunci cand stam in fata unui tv, insa parca nu mi-ar place ca in F1 sa “incetinim”, ma gandesc ca performanta trebuie sa fie constant progresiva. Eu as vrea, in esenta, ca pe platforma unui material de competitie performant sa vedem cel mai bun pilotaj posibil.

  7. NeoGalaxy :P spune

    La televizor… zici ca masinile stau pe loc :) ))) Daca te duci la o cursa… atunci o sa intelegi cum se defineste viteza :) ))))))))))))

  8. scuderia spune

    o intrebare am? in anii 1998-2005/6 pe aceleasi circuite ca si azi…marea majoritate..era spectacol la curse? erau depasiri? deci ce trebuie schimbat? sa vedem daca va prindeti

  9. Daniel Popescu spune

    @scuderia: In ultimii ani, calendarul s-a modificat foarte mult. Incepand de prin 2004-2005 au aparut circuite precum cele din Bahrain, China, Turcia, Valencia, Singapore si Abu Dhabi. Daca nu ma insel, niciunul dintre ele nu favorizeaza depasirile. Si vorbim de 6 circuite din cele 19 ale sezonului 2010, adica o treime din campionat.

  10. wolful spune

    Din cate am citit eu prin alta parte, s-a decis ca anul asta sa se mearga asa. Interdictia va fi din 2011.
    Aici eu nu cred ca e vorba de depasiri cat de bani. cu piese simple se consuma mai putin timp in tunelul aerodinamic, si sa stiti ca ora de functionare la magaoaia aia este scumpa rau !

  11. Daniel Popescu spune

    @wolful: Exact, din 2011, asa cum am scris si in stire (aici, pe blog, am omis sa mentionez). De altfel, era cam greu sa-l interzica in 2010, baietii deja se apropie de finalizarea monoposturile.
    Tunelul de vant este intr-adevar scump si, tocmai de aceea, utilizarea sa a fost restrictionata drastic incepand din 2009. Imi scapa acum cifrele, dar exista un numar de ore maxim pe saptamana in care poate fi utilizat.

  12. mad79 spune

    eu cred ca problema nu e numai a deflectorului,ci a intregii aerodinamici a masinii,de aceea se umbla in locurile unde nu se vede,pentru ca hai sa ne uitam la felul cum aratau masinile de f1,in anii 80 si cum arata ele acum.chiar daca s-ar construii alte circuite,desi nu cred ca e cazul,nu vad cum ar sporii ele atractivitatea,pana nu se umbla si la masini degeaba construiesti o noua infrastructura!

  13. octav spune

    Acum, ce au facut meseriasii? Au scos eleronul spate in forma lui ok si au introdus acest eleron inalt, absolut hidos. Acum, scot acest deflector si vor introduce… ce?
    In cativa ani, probabil se va ajunge la obligativitatea semnalizarii in cazul unei depasiri? Fortata comparatia, dar oarecum reala!
    Si despre schimbarea circuitelor! Cum sa schimbi un SPA sau Monza, sau mai stiu eu care. Nu, schimbi configuratia monoposturilor, dar esti consecvent: o lasi asa vreme de 4-5 ani si cred ca asta ar duce la reducerea cheltuielilor. Designerii, inginerii, nu ar trebui sa isi bata capul/ sa ia bani, pentru a dezvolta un monopost dupa alte reguli in fiecare an.
    Parerea mea.