Cum se promovează motorsportul în România

Aşa cum v-am anunţat cu câteva zile în urmă, începând din acest an am extins conţinutul editorial pentru secţiunea de motorsport de pe Automarket. Printre altele, vă oferim informaţii proaspete şi despre Campionatul Naţional de Raliuri (CNR), practic cea mai importantă competiţie din lumea sporturilor cu motor din România.

Este pentru prima oară când ne documentăm cu adevărat despre o competiţie sportivă autohtonă, ştirile sporadice de până acum fiind completate astăzi cu o mini-avancronică a sezonului 2013.

În acelaşi timp, este pentru prima oară când ne confruntăm de dificultăţi reale în ilustrarea articolelor pe care le pregătim pentru voi. Poate că asta vi se pare de necrezut în anul de graţie 2013, însă pur şi simplu nu există un site de presă cu informaţii şi fotografii oficiale despre Campionatul Naţional de Raliuri.

Într-o astfel de situaţie, nu putem decât să ne întrebăm cum putem promova sporturile cu motor din România pe Automarket, dacă cei care sunt cel mai mult interesaţi de asta nu sunt capabili să ofere astfel de informaţii vitale pentru jurnalişti. Să publici o ştire despre CNR fără să ai poze oficiale la dispoziţie este, vorba lui Mircea, ca şi cum ai concura în raliuri cu o maşină fără roţi.

Şi pentru că tot am atins acest subiect, merită să atragem atenţia şi asupra altor lucruri care, în orice ţară civilizată, ar putea incredibile la nivelul anului 2013:

Campionatul Naţional de Raliuri nu are site oficial

Da, există cnr.ro, dar acesta nu aparţine organizatorilor, ci unei persoane private pasionate de sporturile cu motor care promovează competiţia.

Singurele informaţii oficiale despre CNR sunt pe un site FRAS din 2010

Puţinele informaţii oficiale despre CNR sunt disponibile pe site-ul oficial al Federaţiei Romane de Automobilism Sportiv (FRAS), adică un fel de FIA pentru Formula 1. Dacă intraţi pe el, veţi fi redirecţionaţi spre http://2010.fras.ro/, semn că nici acest site nu beneficiază de o atenţie sporită, aşa cum se poate observa şi prin prisma designului.

FRAS plăteşte pentru ca televiziunile să promoveze CNR

Pe site-ul FRAS, cel mai nou material este un interviu Ovidiu Mazilu, preşedintele FRAS, în care acesta afirmă că o parte din banii strânşi din taxele de participare ale concurenţilor au fost folosiţi pentru ca posturile TV România TV şi TVR să difuzeze materiale despre etapele de CNR de anul trecut. Ciudat, noi nici măcar nu ne-am gândit la o astfel de posibilitate de a monetiza conţinutul despre CNR publicat pe Automarket.

În aceste condiţii, noi pentru ce ne agităm aici?

16 comentarii la “Cum se promovează motorsportul în România”

  1. Mad Rider spune

    Te pricepi la motorsport romanesc mai putin chiar decat la F1. Nu te gadila singur ca de ce RTV si TVR1 iau bani pentru stirile pe care le difuzeaza, iar automarket o face pe gratis. Stai tu linistit ca daca le-ai spune pilotilor ca din suprataxa pe care ei o platesc pentru promovare in mass-media ar aparea pe un site cu nume de vanzari auto nu s-ar mai inscrie niciunul. Nici F1 nu o intelegi, dar despre mass-media intreaba pe cineva cati bani se investesc in Romania in televiziuni si cat in online.

  2. Slysoft spune

    Când vii din sferele înalte (WRC și F1), nu te aștepți ca un sport sărac, susținut numai de pasiunea echipajelor să nu aibă reprezentare la nivel european. Cu site, poze, informații, tot tacâmul.
    Înseamnă că ori te prefaci că nu cunoști starea motorsportului românesc, ori urmărești prin acest articol să lovești la conducerea FRAS, ori să demisioneze, ori să aibă o decizie managerială care să schimbe situația.
    Scrie așa articolul, pentru că nu se supără nimeni. N-o suci pe după cireș.

    Starea sportului ăsta e jalnică. Nu critica la nivelul ăsta! Vezi mai sus, la guvern. Degeaba are guvernul foști practicanți (și pupați în dos de unii piloți), în funcții mari! Nu sunt în stare nici de țară, nici de motorsport.
    Cât despre poze oficiale, dacă vrei, momentan, ceri celor prezenți acolo , care postează pe site-uri, sau ca publicație ce te afli, trimiți un fotograf la toate etapele. Că fotograf ai. Iar dacă te înregistrezi la biroul de presă primești și informații pe e-mail. Pentru restul, trimite oameni pe probe, la sosire, la start…. Să nu facem presă din fotoliu. Să scriem ce vedem, nu ce vor alții să-ți ofere.
    Ce zici?

  3. Mihai Popescu spune

    wellcome to the club, guys :) Eterna si fascinanta Romanie, eh? :) Poate ne gasim la Brasov sa povestim, despre metehnele raliurilor din Romania! Pana atunci, daca va putem ajuta cu ceva…

  4. Tudor spune

    De mai bine de 15 ani se intampla acelasi lucru, dragilor. Federatia (FRAK sau FRAS) considera ca investesc prea mult in mediatizare si primesc prea putin. Nu ai cum sa-i faci sa inteleaga ca pentru o crestere de audienta trebuie sa faci mediatizare ani de zile cam peste tot ca sa vezi roadele. Nu! Daca am strange banii cheltuiti de ziaristi din buzunarele proprii, banii cheltuiti de redactii pentru deplasari si banii cheltuiti de importatori pe carburantul cu care s-au dus ziaristii la etapele de curse din ultimii 10 ani cred sincer ca s-ar strange suficient incat sa se alerge gratis 2 ani! Eu am fost privilegiat in cateva randuri: am avut cazarea gratuita si chiar si mancare. Dar in doar cateva randuri.

  5. Septi spune

    Site-urile care se ocupă de fapt cu promovarea raliurilor în România sunt http://www.autorally.ro și http://www.rallymax.ro care din păcate nu cred că beneficiază de nici un euro din acei bani din taxa mărită

  6. Daniel Popescu spune

    @Mad Rider: Cred ca ai inteles gresit mesajul meu. Mi se pare anormal ca o televiziune, un site sau orice fel de publicatie sa scrie despre un anumit subiect doar daca primeste bani de la organizatori. Cu atat mai mult cu cat vorbim si despre postul public de televiziune, finantat partial de noi toti. E ca si cand Autosport ar primi bani de la FIA sa scrie despre Formula 1…

    Iar daca tu judeci un site doar in functie de numele lui…

  7. Daniel Popescu spune

    @Slysoft: Nu am niciun interes ascuns. Eu vreau doar sa scriu despre CNR. Atat. Nu ma intereseaza cine este la conducerea FRAS sau, de exemplu, scandalurile interminabile dintre FRAS si Federatia de karting.
    Pur si simplu m-am lovit de niste probleme pe care nu ma asteptam sa le intalnesc, cum ar fi un amarat de site oficial cu poze pentru presa.

  8. Daniel Popescu spune

    Ca o completare, noi doar am atras atentia asupra unor probleme elementare pe care le are CNR. In loc sa vina cu solutii, unii dintre voi ne acuza ca suntem “un site cu nume de vanzari auto” sau ca “urmarim sa lovim conducerea FRAS”.

    Nu pot decat sa spun ca Mihai Popescu are dreptate: “Eterna si fascinanta Romanie”…

  9. Daniel Popescu spune

    Va mai lansez o provocare: exista undeva informatii despre cele mai bune locuri din care fanii pot vedea actiunea din Raliul Brasovului?

    Cred ca genul asta de informatie ar fi foarte apreciat de cei care merg pe probele speciale.

  10. Slysoft spune

    @Daniel, știi ce face un fotograf freelancer? Vinde poze de la astfel de competiții.
    Știi cum face un fotograf freelancer să le obțină? Înaintea sezonului își face un buget de deplasări, echipament, consumabile, etc. Apoi merge pe probe, face poze, le postează online și așteaptă ca produsul muncii lui să fie valorificat. Te așteaptă pe tine și pe alții din presă.
    Entuziaștii care dau fotografii gratuite, așteaptă cel puțin să fie menționați cu credite complete, pe orice site sau publicație tipărită.
    Cam așa stau treburile în lipsa unei organziări solide la federație.

  11. Slysoft spune

    Pentru informații suplimentare și găsirea de locuri bune pentru spectatori, te invit în grupul acesta pe Facebook. Nu e grupul meu, nu are scopuri comerciale, etc. E înființat de Alex Mirea (pilot CNR).

    https://www.facebook.com/groups/CNRally/

  12. Mircea Meşter spune

    @Slysoft

    Este evident că există resurse ale pasionaţilor – create şi întreţinute gratuit de cele mai multe ori. De altfel, asta vrea şi Automarket să facă. Am adunat tot ce scriam despre Motorsport într-o secţiune, iar secţiunea asta e realizată din pură pasiune.

    Ideea nu e însă asta. Suntem în minunatul an 2013, când internetul stă să împlinească 20 de ani în forma sa modernă, de masă. Pur şi simplu nu există explicaţii şi argumente pentru lipsa unui site oficial ţinut la zi. În 2013 nu exişti dacă n-ai un site, nu e niciun secret lucrul ăsta.

    În rest, pentru cei care au găsit de cuviinţă să acuze Automarket – indiferent de context şi motiv – nu pot să spun decât că mă amuză. Rău. Dacă atât înţeleg ei din conceptul Automarket, nu pot decât să le urez o viaţă excepţională.

  13. Slysoft spune

    @Mircea, știi ce reiese din articolul colegului tău? Că se ceartă cu un site (care nu există).
    De ce nu aveți curajul să spuneți lucrurilor pe nume?
    Eu n-am acuzat pe nimeni. Se înțelege greșit mesajul meu. Ba chiar mai mult, susțin că trebuie să te iei de cineva în mod expres. Nu să scrii generalități. E plină presa și bloggingul de generaliști.
    Scrieți fraților: conducerea FRAS, să vă fie rușine că nu aveți un site bine întreținut! Să vă fie rușine că x, y, z.
    Și încă ceva pe aceeași temă: dacă vreți să dați un brânci motorsportului românesc, în timp ce faceți articole concrete, documentate, despre starea jalnică a federației, poate susțineți și voi atât cât puteți această ramură sportivă. Puneți și voi bannere pe site, scrieți despre eveniment, din surse proprii, etc. Ar fi și mai de folos! Nu zici?

  14. Mircea Meşter spune

    @Slysoft

    Dacă aveai atitudinea asta de la început, puteam vorbi civilizat. Dar dacă intri în casa noastră ţipând şi fără să întrebi înainte ce se întâmplă aici şi cu ce ne ocupăm, ai şanse să primeşti răspunsuri extrem de caustice. Din fericire pentru tine, am răspuns cât se poate de simplu şi concret.

    Revenind: colegul meu ar vrea un site oficial de presă al competiţiei. Iar el nu există. Nu se ceartă cu nimeni, trage doar un semnal de alarmă. Iar faptul că subiectul ăsta a ajuns deja discutat din ce în ce mai mult după nicio zi de la redactare mă bucură. Poate s-or schimba naibii câteva lucruri şi vom începe de la bază: cu un nenorocit de site simplu şi util.

    Serios acum, faptul că vine cineva, oricine, şi spune că o competiţie nu are site oficial ce înseamnă? Nu e un semnal de alarmă tras în faţa celor care ar trebui să facă site-ul ăsta? Dacă scriu asta, nu acuz nici maimuţele cu fundul roşu din Malaezia şi nici poliţiştii din Brazilia. Acuz lipsa unui site. Iar asta cade în responsabilitatea organizatorului competiţiei şi, indirect, în sarcina echipelor şi a piloţilor, pentru că ei ar fi trebuit să ţipe primii că nu există aşa ceva. Până la urmă, ei doresc sponsorizări şi bani, iar vizilitatea cât mai bună i-ar ajuta în demersul ăsta.

    Mi se pare amuzant că ai început discuţia ţipând, deşi suntem de fix aceeaşi părere: starea sportului e jalnică. Şi nu doar a motorsportului, de altfel.

    Acum, în ceea ce priveşte politica noastră editorială, fii sigur că avem oameni care se ocupă de subiectul ăsta. Altfel, începem să scriem organizat despre competiţie. Vom analiza ulterior posibilitatea de a dezvolta subiectul şi subsecţiunea în funcţie de câţi oameni vor fi interesaţi de subiect. Deocamdată testăm apele. Şi ne lovim de probleme, după cum se observă.

    Ştii, ajungem la concluzia că ar fi fost mult mai linişte dacă nu ne-am fi băgat deloc. Scriam în continuare despre F1 şi WRC pentru cele câteva mii de oameni care intră pe secţiunile astea şi era totul ok, pentru că din fericire avem cu cine să dialogăm acolo. Dar încerci să înţelegi ceva şi să descoşi aţele astea obosite, scrii de faptul că nu există nici măcar o bază la noi, şi ce primim? Un buchet de sudalme şi înjurături care spun fie că vrem să dăm jos conducerea FRAS (WTF?), fie că avem un site cu nume de vânzări auto. Cool enough, nu?

  15. Slysoft spune

    @Mircea, nu am simțit deloc ceva caustic în răspunsurile voastre. Sunt trecut prin multe, ca să mă mai miște o discuție în termeni civilizați, dar la obiect. :) Mănânc presă pe pâine de vreo 14 ani.
    De asemenea, eu n-am țipat la nimeni. Am formulat fraze și întrebări scurte și la obiect. Crede-mă, scopul meu este de a vedea această ramură, acolo unde ar trebui să fie. Sunt mulți bani investiți și avem piloți extraordinari.
    Dar așa cum spuneam, trebuie mai multă acțiune. Mai cu viață!
    Dacă mă întrebi pe mine cum aș fi pornit subiectul ăsta, crede-mă că îl demaram din timp, fără să scriu ceva, cu interviuri, discuții cu piloți, șefi ai asociaților sportive sau cluburi, oameni din federație, minister, etc. Făceam, ca să zic așa, o anchetă. Căci site-ul ăla, este doar 10% din greutatea problemelor ce apsă pe umerii zonei despre care vorbim.
    Discută în parte cu cât mai mulți piloți. Nu doar cu cei pe care-i cunoști personal. Discută cu ei sub protecția anonimatului. Vei afla multe lucruri ce atrag nemulțumiri, regrete…
    Fă apoi un rezumat bine categorisit și vei obține un articol sau un serial bine argumentat.
    Oare numai Tolontan poate să facă asta? Aveți și voi destulă experiență, cunoștințe și resurse pentru a face asta.
    Iar pe cei care v-au înjurat, nu-i ignorați și nu le întoarceți spatele. Sunt și ei cititori de-ai voștri. Fiecare are o dorință, o durere, o frustrare. Acordați-le tuturor atenția și respectul cuvenit. Nu-i alungați!
    Oricum, nu-i veți putea mulțumi pe toți. Asta e o regulă veche de când lumea :)
    Succes!

  16. flo spune

    Bai mircea Popescu se vede de la o posta ca esti un ferarist….