Inovaţia apare atunci când…

… eşti cu cuţitul la os. Cel puţin în Formula 1.

  • În 2009, Brawn GP a scris una dintre cele mai frumoase pagini din istoria Formulei 1, câştigând fără drept de apel cele două titluri mondiale după ce gigantul Honda a decis să părăsească Formula 1. Da, monopostul BGP001 era în mare parte realizat în momentul rupturii, însă Brawn&Co. au dus o luptă invizibilă publicului larg pentru a ajunge pe grila de start tocmai pentru că ştiau că inovaţiile noii maşini.
  • În 2010, Red Bull Racing a avut fără  niciun dubiu cel mai bun monopost. Motivul: dorinţa de a demonstra că nu trebuie să te numeşti Ferrari sau McLaren pentru a câştiga titlul mondial. Şi, bineînţeles, geniul lui Adrian Newey. Dar fără dorinţă şi determinare nu l-ar fi convins pe Newey să se alăture echipei.
  • În 2011, Renault surpinde paddockul cu un sistem de evacuare mai puţin obişnuit. Da, va fi copiat de toată lumea, potrivit lui Ross Brawn, dar asta e mai puţin relevant în contextul acestui articol. Renault a trecut prin schimbări majore în ceva mai mult de 12 luni: Genii Capital a cumpărat 75% din echipă, iar constructorul Lotus a achiziţionat un procent nespecificat. Atât Genii Capital, cât şi Lotus vor să obţină bani în urma acestor investiţii, iar banii vor veni numai prin rezultate. Într-un fel sau altul, Renault a fost obligată să încerce marea cu degetul. Un design obişnuit pentru R31 ar fi însemnat menţinerea în mediocritate.

De cealaltă parte a baricadei, Ferrari şi McLaren par să fi încremenit. Când regulamentul tehnic s-a schimbat din temelii pentru sezonul 2009, banii şi istoria nu au mai contat nici cât o ceapă degerată. Au trecut ani buni de când Ferrari nu a mai introdus o inovaţie pe monopost, iar F-duct celor de la McLaren din 2010 a fost anulat rapid de sistemul de evacuare al celor de la Red Bull.

Concluzia este în titlu. Cu o singură excepţie: Williams.

9 comentarii la “Inovaţia apare atunci când…”

  1. popicul spune

    Sa nu ne pripim cu concluziile referitor la Ferrari si McLaren.
    Daca cei rosii au aratat primii noua masina de fapt au aratat noul sasiu. Aripa fata este cea de anul trecut iar ce spate este una provizorie.
    Ma tem ca daca McLaren a amant pe 4 februarie lansarea Ferrari a amanat pe martie prezentarea in forma definitiva a masinii. Ferrari nu cred ca va aduce ceva revolutionar la arip si daca stam sa analizam ei nu au excelat prin inovatii ci prin capacitatea de a dezvolta la maxim o solutie banala. McLaren ne ameninta cu ceva deosebit, sa speram ca nu ceva deosebit de slab.
    Eu totusi nu cred ca Renaul va excela cu aceasta solutie, din cate stiu eu un esapament lung nu este bun la motoare turate daca nu cumva au gasit o structura rezonanta care sa faca un fel de unda de soc care sa aeriseasca motorul asa cum se face la motoarele in 2 timpi de aeromodele care si alea merg la turatii de peste 15000 r/min.

  2. Diesel spune

    Ferrari au propria versiune de evacuare, fapt anuntat inca de la lansarea lui F150 si evidentiat de insusi Brawn.Solutia de evacuare a celor de la Ferrari va aparea pe monopost in testarile din aceasta luna.Nu trebuie sa ne grabim, trebuie sa ma repet, Ferrari si Mclaren pot avea solutii care sa duca la fiabilitate mai mare. Am vazut ce-au facut cu franele Red Bull anul trecut, puteau pierde campionatul din cauza unor “detalii” pe care acum le trecem cu vederea. Asteptam solutii iesite din comun dar pe care actualul regulament nu le incurajeaza. Inovatia apare inclusiv sau mai ales in rezolvarea solutiilor banale. Un “detaliu” ar fi de ex modul de lucru al monopostului cu actualele pneuri Pirelli. S-ar putea aici ca unii sa aiba probleme, in ciuda inovatiilor de spectacol prezentate.

  3. mad79 spune

    @Daniel
    “Da, monopostul BGP001 era în mare parte realizat în momentul rupturii, însă Brawn&Co. au dus o luptă invizibilă publicului larg pentru a ajunge pe grila de start tocmai pentru că ştiau că inovaţiile noii maşini”
    sunt cateva greseli
    1)”au dus o lupta invizibila publicului larg”-explica-mi fraza aceasta
    2) fraza este incompleta,inovatiile noii masini…ce fac
    am priceput ce ai vrut sa zici,dar adaugand de ka mine:)

  4. Diesel spune

    @Daniel-Putem sa spunem cu certitudine ca Red Bull si Ferrari nu au inovat pe actualele monoposturi?

  5. Daniel Popescu spune

    @mad79: M-am referit la faptul ca noi nu stim exact cat si cum s-a chinuit Ross Brawn sa transforme Honda Racing in Brawn GP. Aproape toata lumea (inclusiv eu) credea ca se va pune lacatul pe usa.

  6. Daniel Popescu spune

    @Diesel: Putem spune doar ca inovatiile, daca exista, nu sunt vizibile cu ochiul liber :)

  7. toreador023 spune

    ,sa vedeti voi ce vor face cei de la Ferrari anu asta….vor rupe tot ! pronostic: 1. Ferrari – Alonso….si restu

  8. ctlnmihai spune

    @ admin..1.Vb de o schimbare a regulamentului dar de fapt aceste schimbări sunt tot mai dese..2.Indiferent ptr. ce locuri se dă lupta între Ferrari şi Mclaren. tot ăsta rămâne subiectul cel mai comentat..3.Important e ca inovaţia să aducă şi rezultatul scontat.La Brawn a funcţionat.,la Red Bull a funcţionat să vedem dacă şi la Renault funcţionează..

  9. Cristy spune

    Vreu sa speculezi prin asta ca Renault ar putea ar fi supriza sezonului si de ce nu ar putea fi ca campioana ca Brawn si Red Bull