KERS, o specie pe cale de disparitie

Site-ul fanilor BMW-Sauber sustine ca a intrat in posesia unui interviu acordat de Flavio Briatore in care oficialul Renault declara ca echipele din Formula 1 vor propune eliminarea sistemului KERS din Formula 1 incepand din sezonul 2010.

Intrebare: Este adevarat ca sistemul KERS va disparea la sfarsitul anului pentru ca toate echipele sunt de acord cu acest lucru?

Raspunsul lui Flavio Briatore: Da, FOTA doreste sa baneze sistemul KERS in 2010. Am inteles imediat ca sistemul KERS va fi un aspirator de bani si FIA ar fi trebuit sa stie asta. Ar fi fost necesar sa discutam despre asta inainte de inceputul sezonului, la fel ca si in cazul deflectoarelor. Acum am fost fortati sa cheltuim o multime de bani pentru un lucru ridicol de nefolositor.

Veridicitatea acestei informatii este dificil de stabilit, mai ales ca nu se precizeaza o sursa clara pentru acest interviu si, cel mai important, stirea a aparut pe un singur site. Iar acel site este un site al fanilor, nu un site al unei publicatii care ar putea avea surse din interiorul Renault.

Pe de alta parte, in cazul in care este reala, declaratia lui Briatore nu este deloc surprinzatoare, mai ales ca nu este pentru prima oara cand seful Renault critica aceasta tehnologie.

Echipele au avut intentia de a amana KERS pentru 2010 la finalul anului trecut, iar singurul constructor care s-a opus vehement a fost BMW. Este totusi putin probabil ca germanii sa se fi razgandit acum complet si sa fie dispusi sa renunte la sistem, lucru valabil chiar si in cazul celor de la Mercedes.

Pana in prezent, sistemul KERS a fost utilizat de numai patru echipe: BMW-Sauber, McLaren, Renault si Ferrari. Niciuna dintre ele nu a castigat pana acum vreo cursa in acest sezon, iar prestatiile de pe circuit in general au dezamagit. Asta ar trebui sa spuna suficient de multe lucruri despre performantele generate de aceasta tehnologie, iar daca vreti o dovada in plus faceti o comparatie cu isteria creata de deflectoare. Toti vorbesc despre cand vor introduce noul deflector, insa nimeni nu mai vorbeste acum cand va introduce Williams, Red Bull sau Toyota sistemul KERS.

Cred ca Formula 1 fara sistemul KERS nu ar fi deloc diferita fata de Formula 1 cu KERS. Insa la fel de greu imi vine sa cred ca FIA va renunta atat de usor la un sistem pe care l-a promovat intens in ultimul an ca un nou deschizator de drumuri pentru industria auto. Si stim cu totii ca parerea echipelor conteaza prea putin pentru Max Mosley.

Indiferent daca declaratiile lui Briatore sunt reale sau nu, KERS va ramane probabil in Formula 1 pentru ca asa vrea FIA.

Update 25.04.2009, 12:45: Se pare ca declaratiile lui Briatore sunt reale. Mai multe detalii aici.

7 comentarii la “KERS, o specie pe cale de disparitie”

  1. Andrei spune

    Parerea mea asa ca un total necunoscator este ca acest Kers este o mare abureala. Exista gramezi de tehnologii care pot schimba fata automobilismului dar din pacate nu exista curaj sa fie implementate.

    Acum catva timp ma uitam la un anime, care se numeste Viper’s Creed. Acolo exista niste motociclete sau ma rog mopede care se pot transforma in roboti. Facem abstractie de faptul asta dar partea interesanta era ca acele motociclete se alimentau de pe sosea. Soseaua era cea care alimenta rotile motocicletei si de acolo energia era routata catre motor :)

    Oricum nu stiu exact daca cauciucurile erau piezoelectrice sau daca transferul se baza pe o diferenta de potential dar idea este bestiala. Practic orice masina trebuie sa mearga pe o forma de sosea, fie si cea cu gropi din Romania anilor 2009 :) .

    O idee super, mai ales ca puteai sa circuri pe acele sosele si cu picioarele fara pericol de electrocutare.

    Asta m-am tot gandit ca aceste motoare Diesel sunt rau de tot in spate daca le comparam cu eficienta unoi motor de Formula 1, care este pe la 75% daca nu ma insel :) Oricum din cate am citit un motor obisnuit de masina este ceva gen 20% eficienta, discutand matematic… este un dezastru. Practic cel mai puternic motor diesel nici nu bate un amarat de dinam in eficienta. Si asta… intre dinam si motorul diesel sunt miliarde de euro investiti si vrei 100 de ani :) )) distanta :)

    De aia cand am auzit de Kers am cam ras cu lacrimi, pentru ca nu este o mare smecherie din cauza eficientei foarte slabe si a greutatii acestor baterii. Practic numai bateriile au vreo 40 de kg ceea ce este mult pentru cata energie pastreaza si pentru cat timp. Dar bateriile sunt o alta discutie pentru altadata.

    Bateriile cu Ni sau cele cu Pb au niste limite evidente si din cate vedem la stiri, nu prea au facut niste progrese extraordinare. Cel putin la laptop-uri… ma rog o las pe altadata :) ))

    Scuze daca v-a plictisit postul meu :)

  2. Andrei spune

    Aici gasiti informatii despre:

    - piezoelectricitate: http://ro.wikipedia.org/wiki/Piezoelectricitate
    - anime-ul in sine: http://anidb.net/perl-bin/animedb.pl?show=anime&aid=6236
    - nu am gasit inca pe net despre acele sosele care alimeanteaza masinile dar exista filme in care au incercat si dezbatut acest subiect :) )

    Piezoelecticitate este interesanta pentru ca foloseste cristale de cuartz… care sunt destul de banale in zilele noastre :)

  3. TeamClown spune

    Pai cel care a gresit sau nu (daca ne uitam la rezultate) este chiar Briatore. KERS este limitat ca putere datorita unor echipe din F1.
    La anul KERS va avea putere mai mare. Sper sa elimine limitarile cat mai curand si sper ca nu ne trezim cu ceva standard.

  4. scuderia spune

    acest kers este un storcator de bani…totusi sunt piloti multumiti de el:)

  5. marian popescu spune

    Dupa mine aplicarea kers la formula 1 a fost gresita din start. Atunci cand s-a vizualizat utilizarea kers de catre ham in cursa, s-a vazut ca nu intotdeauna este posibila folosirea unei puteri suplimentare pentru depasire. Pur si simplu, nu poti depasi oricand vrei, chiar daca ai un plus de 50 CP (sau cati sunt ei). S-ar putea folosi aceasta tehnologie, dar trebuie ca implementarea sa se faca altfel.

  6. wolful spune

    KERS este o povara pentru cei ce o folosesc. O masina cu KERS este mai grea astfel ca nu are rost sa vorbim de pret, ca cei din F1 nu prea tin cont de el. Vedem ca cei cu fonduri mari, exceptie este Toyota, au muscat si s-au apucat de tocat bani. Acuma la lucru s-a observat ca acei 80CP disponibili pentru cateva zeci de secunde nu compenseaza greutatea suplimentara precum si reducerea capacitatii rezervorului (vezi Ferrari care are bateriile montate undeva in spatele scaunului pilotului). De fapt Montezemolo a si reprosat FIA faptul ca initial a afirmat ca dispozitivul va fi obligator ulterior fiind declarat optional.
    Daca FIA va vrea sa ajute la implementarea KERS va impune un dispozitiv satandard, fapt ce ar sterge din posibilitatea de a face ceva istet si profitabil si ar pierde din farmecul dispozitivului pe care l-ar transforma intr-un accesoriu tactic.
    FIA ar mai putea ridica masa minima admisa si atunci cei fara KERS ar cara dupa ei un balast inutil.

  7. Andrei Alexandru spune

    Kers-ul are si niste reguli ciudate conform site-ului Formula 1: http://www.formula1.com/inside_f1/rules_and_regulations/technical_regulations/8699/