Dezmembrarea unei aripi

Debutul in Formula 1 a patru noi echipe in sezonul 2010 provoaca dureri de cap pentru mecanici si ingineri. In acest sens, nu trebuie sa fie o surpriza ca noile monoposturi au parte de probleme tehnice pe care echipele stabile le-au ocolit cu multi ani in urma.

Virgin Racing este prima si, pana in acest moment, singura dintre noile echipe care si-a lansat monopostul. Rezultatul: In doua zile si jumatate de teste, echipa a parcurs numai 16 tururi: 5 in prima zi si 11 in a doua zi.

Motivul este unul cat se poate de simplu: Aripa fata a monopostului pilotat de Timo Glock a zburat pur si simplu in timp ce acesta rula pe circuit, fara ca germanul sa loveasca vreun alt pilot sau bordurile circuitului. Cauza defectiunii a fost montarea necorespunzatoare a aripii, iar echipa asteapta ca vineri la pranz sa soseasca la Jerez componente de schimb. Chiar daca poate parea ridicol la prima vedere, fotografia de mai jos demonstreaza din plin acest lucru:

Virgin_aripa

Da, atat de greu merg lucrurile pentru echipele noi.

PS: Mi se pare mie sau culorile monopostului VR-01 sunt mult mai frumoase in fotografiile de studio decat in cele realizate live la Jerez?

Via | Twitpic

Etichete:

17 comentarii la “Dezmembrarea unei aripi”

  1. vulpe andrei spune

    oricum nu are nici o linie masina aia , se vede ca nu prea a intrat in tunelul aerodinamic , e dreapta toata , ma ajuti si pe mine sa stiu de ce au jante de 13 ” cu balon mare si nu de ex jante de 20 cu balon mic ? care e ideea

  2. Daniel Popescu spune

    Pai monopostul Virgin nu a intrat deloc in tunelul de vant. Cat despre jante, cred ca NeoGalaxy a explicat foarte bine situatia in postul anterior. In anii ‘50, cand monoposturile aratau ca niste masini de strada, pneurile erau mult mai mari si mai inguste. Odata cu micsorarea inaltimii monoposturilor s-au modificat si pneurile.

  3. mirco spune

    In opinia mea echipele noi, respectiv Virgin, Campos, USF1, Lotus vor fi mult in urma celorlalti. Ne-am bucurat ca vor fi 26 de masini la start dar se pare ca aceste echipe noi au si vor avea mari probleme. Cred ca la prima cursa diferenta dintre cea mai buna masina si masinile echipelor nou venite, poate fi si de 10 secunde/tur, asta in cazul fericit in care vor reusi sa ajunga in Bahrain.

  4. Daniel Popescu spune

    @mirco: Virgin si Lotus cred ca vor fi la 4-5 secunde in urma. Probleme vor avea insa USF1 si mai ales Campos. Exista si varianta de rezerva Stefan GP, dar daca Ralf Schumacher si Kazuki Nakajima vor fi pilotii lor succesul este practic exclus.

  5. mirco spune

    4-5 daca vor munci pe branci si vor nimeri setarile cele mai bune. Sincer, sunt dezamagit de aceste echipe noi. Americanii au anuntat, daca nu ma insel, de acum doi ani intrarea in f1, si uitete ca nu se aude mai nimic de ei.

  6. mad79 spune

    mie chiar imi pare rau pentru cei de la Virgin,pentru cum arata masina,la culori ma refer.Sunt curios cum se vor descurca cei de la Lotus,sper ca si USF1,sa se descurce bine,cat despre Campos,imi pare rau ca Bruno Senna a ales aceea echipa,merita mai mult!

  7. ctlnmihai spune

    hm ciudat.. joe saward a avut un blog mai ieri pe aceeasi tema :)

  8. ctlnmihai spune

    http://joesaward.wordpress.com/2010/02/11/front-wing-failures/

  9. diesel spune

    Este consecinta aplicarii, inca mult prea timpurii, a tehnologiei Dinamicii Fluidelor Computationale,(CFD) si mai ales a ponderii acesteia de 100%. Eu cred ca inca nu avem capacitatea de a simula atat de precis, Newey avea mare dreptate, n-ai cum sa nu testezi in tunelul de vant! Sunt atat de multe variabile inca, deocamdata riscul este foarte mare.Utopia duce pana acolo incat, risti sa-ti vezi dezmembrata pe pista minunatia de masina proiectata atat de “asistat”..:)

  10. scuderia spune

    @all mai sus in stire se spunea ca din cauza necorespunzatoare a aripii s-a intamplat acel indicent. adica de o eroare umana. nu din cauza tehnologiei CFD. cel putin asa reiese din aceasta stire.

  11. NeoGalaxy :P spune

    Baietii sunt la inceput si asta se vede. Nu au experienta si evident, nu stiu sa asambleze perfect un monopost. Este doar prima problema si sigur vor mai exista si altele. Ce s-ai intamplat la ei se poate intampla si oricare din echipele de inceput pentru ca… sunt la inceput. Iar de CFD pot sa spun cu siguranta 500% ca este doar un model teoretic si nu o testare practica. Nu exista un calculator (ma refer la o ferma de servere si nu la un calculator cum il stiti toti) care sa poate simula curgerea aerului cum se intampla in realitate. Intr-o zi acest lucru se va intampla dar nu in urmatorii 20 de ani :) .

    Plus ca in tunelul de aer poti folosi un gaz colorat care iti arata exact cum curge curentul pe masina in timp ce merge. Depinde de scara modelului folosit dar totusi… ajuta extraordinar de mult. Ceea ce in CFD nu poti sa faci :)

    Dar in CFD se foloseste modelul tehnic si poti aplici forte, sa vezi unde poate crapa materialul si asa mai departe.

    Parerea mea :)

  12. marian06 spune

    Dintre noile echipe cred ca totusi Lotus se va descurca binisor – va fi in urma ultimei echipe din cele actuale cu probabil 1-1.5 sec care se vor micsora pe parcursul sezonului, chiar avand sanse sa intre in plutonul de mijloc al F1.
    Virgin si USF1 cred ca vor fi ultimele pe grila de start.
    Neutilizarea tunelului de vant isi va pune amprenta pe evolutia monoposturilor lor; poate un mic plus pentru Virgin care are un pilot capabil sa dezvolte masina -Glock-.
    Campos poate vi se pare ciudat de ce spun dar poate fi cea mai rapida masina din a celor 4 noi echipe. Sunt convins ca Dallara vor face o masina buna dat fiind faptul ca au ceva experianta in F1 (chiar dc este din anii 88-92), dar au in plus o masina de GP2 care poate avea timpi apropiati de cei din F1. O evolutie a acesteia cred ca poate da rezultate. Sincer vorbind nu cred ca ii vom vedea pe cei de la Campos in F1(cel putin nu in acest an).

    StefanGP are toate sansele sa faca o figura frumoasa. Au un pachet motor-monopost bun dezvoltat de Toyota, niste piloti acceptabili (Nakajima a terminat sezonul trecut de multe ori pe locuirile 9 si 10 care aduc puncte in 2010) si cine stie prin absurd poate vedem o figura asemanatoare celei facute de BRAWN in 2009.

  13. marian0904 spune

    Si in CFD poti face lucrurile astea. Poti simula mult mai multe cazuri decat intr-un tunel aerodinamic unde, spre exemplu, nu poti simula decat comportarea pe o linie dreapta. Ceea ce este foarte dificil este utilizarea unui model cat mai aproape de cel real. Practic, sunt piese sau spatii mici unde, pentru a surprinde bine efectele, modelul trebuie discretizat fin sau f. fin. De aici rezulta implicatii mari asupra marimii modelului si a vitezei de calcul necesare, deci asupra performantei “calculatorului”. Nu mai insist pt ca sunt multe de spus. Daca unora li s-a parut cam simplut inseamna ca, practic, VR a pornit de la un model de analiza CFD (simplificat), pe care l-au optimizat, nu de la unul proiectat pe care sa-l verifice. E interesant.

  14. diesel spune

    :) pai cu softuri sau nu, punerea in opera tot oamenii o fac. Ori o prindere daca n-o verifici(apropo de conditiile de stres la care este supus un element) altfel decat prin acel cfd patesti ceea ce a patit Virgin:)

  15. diesel spune

    Chiar ma intreb daca in variabilele lor de sistem au “simulat” eroarea umana:).Ceea ce spune Neo e adevarat, drumul pana la softul ideal e lung si nu va face altceva decat sa tinda spre starea unei situatii fizice.

  16. marin spune

    daniele unde ma inscriu in f1champ?

  17. Daniel Popescu spune

    marin, putina rabdare, vom lansa F1 Champ in aceasta dimineata.