Cele două schimbări

Niki Lauda a sintetizat într-o singură frază modul în care s-a schimbat Formula 1 în ultimele decenii:

“Dacă aş fi concurat acum, nu numai că aş fi avut mai mulţi bani, dar aş fi avut şi mai multe urechi!”

Să le luăm pe rând.

Salariile din Formula 1 sunt confidenţiale, motiv pentru care toate datele sunt estimative. Chiar şi aşa, sumele vehiculate sunt suficient de elocvente pentru a ne face o idee concretă.

În 1977, sezonul în care a obţinut al doilea titlu mondial, Lauda a avut un salariu de numai 250.000 de dolari, pentru ca la al treilea titlu din 1984 să fie recompensat cu 4 milioane de dolari.

În schimb, anul trecut, Sebastian Vettel a încasat 11 milioane de dolari de la Red Bull, însă salariile altor piloţi sunt ameţitoare: Fernando Alonso câştigă 30 de milioane de euro pe an la Ferrari, în timp ce Lewis Hamilton este pe punctul de a primi o ofertă de 100 de milioane de lire sterline pentru cinci ani, adică 20 de milioane de lire anual.

Cât despre siguranţă, este suficient să menţionăm că Ayrton Senna a fost în 1 mai 1994, adică în urmă cu 18 ani, ultima victimă a unui accident mortal pe un circuit de Formula 1. Dacă luăm în calcul doar perioada 1971 – 1986, care marchează debutul şi ultima retragere a lui Lauda din Marele Circ, observăm că austriacul a fost martor la nu mai puţin de nouă accidente fatale petrecute în timpul unor curse de Formula 1.

Prin urmare, Lauda are perfectă dreptate când spune că ar fi câştigat mai mulţi bani dacă ar fi concurat în prezent în Formula 1, pe lângă securitatea net superioară.

Ironia este că, pentru a ajunge să te bucuri de aceste avantaje, ai nevoie de… bani. Cu alte cuvinte, banul la ban trage…

Etichete:

7 comentarii la “Cele două schimbări”

  1. adycd11 spune

    Celui care are i se va mai da iar celui care nu are nimic i se va lua chiar si ceea ce crede ca are.Un principiu simplu dar universal valabil.Cat despre siguranta ce pot spune?E bine ca nu mor pilotii,dar cand un monopost de F1 ajunge sa aiba doar 306 km/h viteza de top in conditii de utilizare a DRS-ului e putin cam exagerat.

  2. 1coolcalar spune

    da mestere, principiul se numeste “ne dam in barci da’ hai totusi sa nu crape nimeni” cu accent pe “sa nu crape”…

  3. unckle spune

    adycd11 .. daca tu crezi ca cei 306km/h sunt un “dezavantaj” pentru masina F1 intreaba-te cam care este diferenta intre o masina normala (sa zicem Veyron) si o masina din marele circa .. pe circuit ;)

    Cu siguranta ar fi avut mai multe urechi … adevarul este ca in vremurile alea accidentele mortale erau parte din “cotidian”.

  4. Cristian China spune

    Salutare!

    Cristi China aici (chinezu.eu) de la Blogal Initiative.
    Pentru ca am cercetat “piata” pentru cea mai recenta campanie pe care o
    desfasuram pe http://www.blogalinitiative.ro, ne-am gandit ca te-ar interesa:
    http://blogalinitiative.ro/campanii/autovit-etapa-iii

    Daca te-am deranjat cu acest comentariu, no, baga-ma in spam, desi eu sper sa
    nu fie cazu :)

    Merci,
    Cristi

  5. adycd11 spune

    @unkle – nu e un dezavantaj fata de un veyron pe care l-ar face de ras pe un circuit(oricare),dar e un dezavantaj fata de 340+ km/h cat mai prindeau monoposturile de F1 in deceniul trecut.Parerea mea!

  6. goshu spune

    @adycd11 – viteza nu înseamnă totul, în fond nu suntem la curse de drag… Pentru mine F1 înseamnă evoluție, artă de pilotaj (dac= îmi permiți termenul) și tactică/inteligență… Nu trebuie să moară nimeni pentru astea!!!
    Din punctul meu de vedere, sezonul trecut și cel aflat în plină desfășurare sunt unele dintre cele mai spectaculoase… de când urmăresc eu F1…

  7. adycd11 spune

    @goshu-Ai dreptate!Viteza nu inseamna totul si ce-i drept ultimele sezoane mi s-au parut si mie foarte spectaculoase,dar parca mi-ar placea cativa km/h in plus iar spectacolul si mai ales siguranta sa ramana aceleasi,ca pana la urma chiar nu-mi doresc sa vad piloti murind pe circuit.Probabil ca ce-mi doresc eu e fantezie pura, si probabil nici nu ar fi prea util,dar e dreptul meu sa imi doresc.Oricum,la fel cum ai zis si tu,ultimele sezoane mi s-au parut intr-adevar foarte spectaculoase,mai ales cel in plina desfasurare.
    P.S. Cand am spus 306 km/h n-am ales chiar cel mai bun exemplu.Pana la urma era pe circuitul de la Sepang si conditiile nu erau favorabile vitezelor de top mai ales pentru unele monoposturi.Sauber-ele au reusit totusi sezonul asta sa ajunga la 330+ km/h ceea ce nu e deloc rau.