Importanţa sistemului ERS în Formula 1 în sezonul 2014

Principalul subiect dezbătut în Formula 1 în perspectiva sezonului 2014 este introducerea noilor motoare V6 de 1.6 litri. Doar în treacăt se menţionează şi creşterea semnificativă a puterii sistemului de recuperare a energie.

Numele oficial al sistemului va fi schimbat din Kinetic Energy Recovery System (KERS) în Energy Recovery System (ERS), întrucât sistemul va recupera şi alte tipuri de energie, nu numai pe cea cinetică.

Ţineţi minte acest nume: ERS. Este foarte posibil ca anul viitor să vorbim despre ERS mult mai mult decât am vorbit despre KERS în 2009, cu toate problemele de fiabilitate care au existat atunci. Iar motivul este cât se poate de simplu.
Este cunoscut faptul că motoarele V6 de 1.6 litri vor avea o putere apropiată de actualele unităţi V8 de 2.4 litri, însă acest lucru este posibil în special datorită creşterii puterii sistemului ERS.

De exemplu, sistemul actual KERS presupune utilizarea unei puteri de 60 kW timp de 6.67 secunde pe tur. Raportat la puterea motorului V8 de 2.4 litri, asta înseamnă că un monopost fără KERS este cu aproximativ două secunde mai lent decât unul cu KERS. Ca o paranteză, acest lucru ar putea explica şi motivele pentru care Caterham s-a distanţat decisiv de Marussia şi HRT în 2012, ultimele două nefolosind această tehnollogie.

În schimb, sistemul viitor ERS va permite utilizarea a 120 kW timp de 30 de secunde pe tur. De aceea, se estimează că un monopost fără sistem ERS va fi cu… 15 secunde mai lent decât unul cu ERS.

Efectele unui sistem ERS nefuncţional vor fi, prin urmare, mult mai puternice decât în prezent, iar fiabilitatea tehnologiei va deveni esenţială pentru obţinerea de performanţe.

Aşteptaţi-vă aşadar la un an plin de articole care conţin cuvintele baterie, acumulator sau litiu.

Etichete: /

6 comentarii la “Importanţa sistemului ERS în Formula 1 în sezonul 2014”

  1. Cyrus spune

    Cred si eu ca este si va fi cu atat mai mult foarte important, dar nu chiar in asa masura ca sa ajunga la diferente de 15 secunde pe tur.

    L-am vazut de nenumarate ori pe Mark Webber cu probleme la KERS, dar parca nu era chiar cu 2 secunde mai lent pe tur

  2. Marsim spune

    Pare utopica diferenta de timp pe tur datorata ERS-ului. De unde atat de multa energie recuperata?

  3. bolovan spune

    @Marsim
    urmatoarele surse sunt posibile (speculatii):
    -Franare
    -caldura dejagata de frana (dar aici eficienta recuperarii ii extrem de mica…nu’s daca se merita)
    -timpii morti ai motorului (un alternator mai “potent” si in momentul in care ai piciorul ridicat de pe acceleratie, alternatorul ii stors mai tare de curent)
    -elemente aerodinamice
    -elemente giroscopice (lichidul din rezervor? Nu’s cum le spune, dar sunt o serie de generatoare de curent ce folosesc ca energie mecanica valurile marii. Mai mult, exista un vapor ce a facut inconjurul lumii, el era electric, si isi genera curentul de la valurile de sub el. Folosea un soi de zbat)
    - Se poate folosi turbina pe post de generator (presiunea generata de motor, chiar daca nu are detenta…teoretic ii suficienta sa miste turbina…)

  4. Cyrus spune

    @bolovan, nu cred ca mai obtii inergie din mareea din rezervorul de benzina. In plus, presupun ca este ceva ce nu permite acesteia sa destabilizeze masina, mai ales cu rezervoarele actuale.
    Ideia lui Marsim este ca e neverovimil sa poti obtine un plus de performanta de 15 secunde pe tur.

    Pana la urma aceasta este Formula 1 si nu concurs de eficienta, altfel erau sa fie echipate si cu panza si fotoelemente

  5. marian0904 spune

    Ideea cu obtinerea de energie din “valurile” pe care le face combustibilul in rezervor e bestiala, suprasarcinile (curbe sau frane si accelerari) generand “valuri” destul de puternice. S-ar putea ca rezervoare masinilor de F1 sa aiba sisteme antival, dar daca recuperarea de energie e eficienta sa avem astfel de generatoare in rezervoare.

  6. Cyrus spune

    marian0904, chestia cu valurile din rezervor a fost o gluma :)
    Pentru o masina de competie este foarte important sa fie foarte stabila, daca poti lua o curba cu viteza de exemplu cu 10% mai mare, ai plus atat de performante, cat si de consum