Atac la supremaţia Red Bull

Formula 1 este în pragul unui nou scandal de proporţii în plin sezon competiţional pe tema regulamentului tehnic. Intenţia FIA de a modifica regulamentul privind calibrarea motoarelor va avea un impact semnificativ pentru toate echipele, dar unele dintre ele vor fi afectate mult mai mult decât altele.

Evident, ar trebui să fim cel puţin naivi să credem că intenţia FIA de a modifica regulamentul este strict financiară, sub pretextul reducerii costurilor. Lucrurile sunt mult mai complexe, însă pentru a desluşi o parte din acest mister trebuie să răspundem la trei întrebări simple:

  • Ce echipă este interesată de interzicerea calibrării motoarelor în actuala formă?

În primul rând, o echipă care nu a reuşit să extragă maximum de performanţă din acest punct de vedere. În al doilea rând, o echipă cu rezultate relativ modeste în debutul sezonului. În al treilea rând, o echipă de top. În al patrulea rând, o echipă capabilă să influenţeze FIA. Răspuns probabil: Ferrari, eventual şi Mercedes GP.

  • Ce echipă ar obţine cel mai mare avantaj prin schimbarea regulamentului?

Evident, vorbim despre o echipă care nu a reuşit să obţină cele mai bune rezultate prin calibrarea motorului. Probabil că în această categorie putem include cele mai multe echipe din a doua jumătate a clasamentului, însă în lupta la vârf Ferrari şi Mercedes GP ar fi probabil cele mai avantajate.

  • Ce echipă ar fi cel mai grav afectată de recalibrarea motoarelor?

Fără nicio îndoială, Red Bull Racing, urmată la mică distanţă de Renault. Nu puţini sunt cei care susţin că performanţele obţinute de Red Bull în debutul sezonului se datorează în mare măsură calibrării motorului, în timp ce rivalii de la Renault au cel mai radical sistem de evacuare de pe grila de start. Ambele echipe folosesc practic acelaşi concept pentru evacuarea gazelor printr-o implementare radical diferită.

Nu trebuie să uităm că FIA a modificat regulamentul tehnic şi în timpul sezonului precedent, atunci când a decis să dubleze duritatea testelor de flexibilitate pentru aripa fată. A fost, evident, o măsură anti-Red Bull, care prin geniul lui Adrian Newey a reuşit însă să se strecoare printr-o portiţă de regulament.

Acum se încearcă o nouă stopare a dominaţiei Red Bull prin modificarea regulamentului pentru calibrarea motoarelor, iar şansele de reuşită sunt, cel puţin la prima vedere, mai mari. Newey este însă în continuare acolo şi cel mai probabil că găsi o nouă portiţă în regulament pentru ca echipa să nu-şi piardă din valoare.

Nu în ultimul rând, continui să susţin că este o aberaţie să modifici regulamentul tehnic în timpul sezonului.

13 comentarii la “Atac la supremaţia Red Bull”

  1. Alex spune

    Si uite asa Ferrari e curva formulei 1.

    Tot timpul au facut orice cu oricine ca sa castige.

  2. Cyrus spune

    Alex, afirmatia ta e putin cam exagerata.

    Din cate am inteles, propunerea a fost respinsa vehement de catre echipe, printre care s-ar putea sa fie si Ferrari. Deci sa nu ne grabim cu acuzarile la o echipa sau alta.

    Daniel, tot vorbeai de interesul echipelor de top, dar straniu ca nu mentionezi nicaieri echipa McLaren. Nu mai este o echipa de top sau esti putin impartial?

    Cred ca cel mai probabil initiativa a venit din partea FIA, pt a mai echilibra fortele, dar se pare ca nu prea inspirata. Cel putin nu intimpul sezonului.

    Ca cineva de la FIA ar putea avea preferinte pt o echipa sau alta n-ar trebuie sa arunce automat vina pe una din ele.

  3. Diesel spune

    Nu Ferrari au determinat testele FIA din 2010, eu stiu ca altcineva era extrem de vocal atunci, iar acum aceeasi echipa Ferrari este una din echipele care foloseste sistemul cu din ce in ce mai mare succes. Daca autorul articolului are si alte informatii in sensul ca Ferrari sau Mercedes ar fi avut influente decisive asupra deciziei FIA atunci ar fi corect-din punct de vedere jurnalistic- sa le precieze. Altfel vorbim doar ca sa provocam can-can.

  4. Andrei Alexandru spune

    Daca va uitati la pagina tehnica de pe site-ul Formulei 1 o sa vedeti ca McLaren apare doar cu 2 modificari tehnice, in rest sunt Ferrari, Mercedes si Red Bull. Asa ca as spune eu ca McLaren sunt cei care bat pasul pe loc si nu restul. Este posibil ca Ferrari si Mercedes s-o fi dat in bara la inceputul sezonului dar momentan par sa fie si echipele care recupereaza cel mai rapid. Evident, McLaren si Renault par acuma sa fie in urma. Vedem dupa Spania cum sta treaba pentru ca este o cursa unde echipele vor aduce modificari importante monoposturilor si ne vom face o imagine clara a sanselor fiecarei echipe. Oricum sper ca aceasta noua idee a celor de la FIA sa nu fie implementata, mai ales in timpul unui sezon. La sfarsitul sezonului daca nu au ce face s-o interzica si gata. Dar nu inainte.

  5. unckle spune

    Ar putea foarte simplu sa transforme F1 intr-un campionat mono-marca, ar simplifica rapid toate aceste discutii si ar aduce F1 acolo unde niste minti cretine gandesc ca trebuie sa fie.
    … va fi interesant de vazut ce le debiteaza mintile in cateva luni, dupa ce nici aceasta schimbare nu ii va da jos pe RB.

  6. ionut spune

    totusi, mercedes se grabeste sa copieze sistemul de evacuare renault …. cum sa ceara tot ei aceasta masura de la FIA ?

  7. dan spune

    Eu sunt de parere ca ar echipele ar trebui lasate sa foloseasca artificii de genul, in limita unui buget maximal. Asa ar fi stimulata inovatia la nivel inalt, care ar aduce lucruri ce ar putea fi folosite si la masinile de serie.

  8. ionut spune

    asta cu gazele eliminate prin podea ar fi de real folos la masinile de strada pentru a reduce consumul

  9. ctlnmihai spune

    Cyrus are dreptate ..Cred ca nicio echipa de top n-are interesul sa schimbe regulamentul in timpul jocului.e o decizie gandita de Jean Todt …

  10. Radcargt08 spune

    deci Ferrari avantaj? nu cred ..insa clar prea multe aripioare si chesti aerodinamice :(

  11. hasu spune

    tot Ferrari e c….!!!!!!! Degeaba ii luati apararea.

  12. NELU spune

    ORGANIZATORII marelui circ se gandesc la relansarea competitiei in F1 daca ar ramane asa pana la sfarsitul sezonului red bull s-ar distanta fata de urmaritori si competitia ar pierde din farmecul ei

  13. Daniel Popescu » Blog Automarket » Dacă nu e Ferrari, e Papa Frank spune

    [...] să încep acest post într-o notă 100% personală: cel puţin parţial, am greşit când am acuzat Ferrari că este în spatele deciziei FIA de a modifica regulamentul în privinţa sistemelor de [...]