Forza Rossa: şi totuşi, se întâmplă

Blog: Forza Rossa: şi totuşi, se întâmplă
Noile informaţii apărute în presa internaţională, potrivit cărora echipa românească Forza Rossa va concura în Formula 1 începând din sezonul 2015, au generat numeroase reacţii contradictorii printre cititorii noştri.
Câţiva sunt entuziasmaţi şi aşteaptă o linie de piloţi alcătuită din Robert Vişoiu şi Mihai Marinescu, alţii preferă să aştepte un anunţ oficial din partea FIA, în timp ce alţi câţiva cred că totul este o utopie şi ne acuză că scriem astfel de “aberaţii” în goana după trafic.
Mi-am mai exprimat părerea despre o echipă românească în Formula 1: este o utopie. Nu putem însă să ignorăm informaţiile provenite de la doi dintre cei mai cunoscuţi, respectaţi şi vechi jurnalişti din Formula 1: Adam Cooper şi Joe Saward. În prezent freelanceri, cei doi au prin CV-uri locuri de muncă precum Autosport, F1 Racing sau MotorSport Magazine.
Prin urmare, trebuie să tragem adânc aer în piept şi să admitem că, oricât de incredibil ar putea părea la prima vedere, vom avea o echipă românească în Formula 1.
Ce înseamnă asta? Înseamnă doar că echipa va avea licenţa românească, aşa cum Red Bull Racing are licenţă austriacă, deşi sediul echipei este în Marea Britanie. În rest, vorbim despre un monopost construit în Germania, un motor francez sau italian şi, probabil, ingineri străini.
Marea întrebare nu este însă ce motorizare va avea monopostul. Nici care va fi linia de piloţi. Marea întrebare este dacă Forza Rossa va reuşi cu adevărat să ajungă pe grila de start a Marelui Premiu al Australiei din 2015. Aparent, finanţarea este asigurată de Ion Bazac, guvernul României şi o serie de companii private, însă Formula 1 este, poate, cel mai scump sport din lume: cu 40-50 de milioane de euro îţi permiţi doar să concurezi aşa cum o face în prezent Caterham.
Într-o lume ideală, aceşti bani ar veni de la sponsori. În lumea reală, nimeni nu se înghesuie să dea bani unor astfel de echipe: McLaren, una dintre echipele de referinţă ale competiţiei, nu are nici acum un sponsor principal, iar în afară de Ferrari, Mercedes şi Williams nu prea există alte echipe cu sponsori majori. Iar dacă ne uitam în ograda celor de la Marussia şi Caterham, posibili colegi de suferinţă cu Forza Rossa, vedem doar logo-urile unor companii deţinute de proprietarii echipelor.
A doua sursă de venit vine de la piloţi, însă cifrele nu sunt îmbucurătoare. Formula 1 are un singur Pastor Maldonado cu 35 milioane de euro. La echipele mici, piloţii vin cu maxim 11 milioane de euro (vezi cazul lui Max Chilton la Marussia), iar alţii concurează gratis (vezi cazul lui Kamui Kobayashi).
Aparent, FIA a acceptat Forza Rossa doar prentru că Haas a amânat debutul pentru 2016 şi nici oficialii forului mondial nu par prea încrezători în proiect. Nici nu ar avea cum, după ce experimentul din 2010 a eşuat lamentabil: USF1 nu a mai ajuns pe grilă, HRT s-a retras în 2012, Caterham caută investitori, iar Marussia a obţinut primele puncte în al cincilea sezon. Prin urmare, ce pretenţii putem avea de la Forza Rossa?

Noile informaţii apărute în presa internaţională, potrivit cărora echipa românească Forza Rossa va concura în Formula 1 începând din sezonul 2015, au generat numeroase reacţii contradictorii printre cititorii noştri.

Câţiva sunt entuziasmaţi şi aşteaptă o linie de piloţi alcătuită din Robert Vişoiu şi Mihai Marinescu, alţii preferă să aştepte un anunţ oficial din partea FIA, în timp ce alţi câţiva cred că totul este o utopie şi ne acuză că scriem astfel de “aberaţii” în goana după trafic.

Mi-am mai exprimat părerea despre o echipă românească în Formula 1: este o utopie. Nu putem însă să ignorăm informaţiile provenite de la doi dintre cei mai cunoscuţi, respectaţi şi vechi jurnalişti din Formula 1: Adam Cooper şi Joe Saward. În prezent freelanceri, cei doi au prin CV-uri locuri de muncă precum Autosport, F1 Racing sau MotorSport Magazine.

Prin urmare, trebuie să tragem adânc aer în piept şi să admitem că, oricât de incredibil ar putea părea la prima vedere, vom avea o echipă românească în Formula 1.

Ce înseamnă asta? Înseamnă doar că echipa va avea licenţa românească, aşa cum Red Bull Racing are licenţă austriacă, deşi sediul echipei este în Marea Britanie. În rest, vorbim despre un monopost construit în Germania, un motor francez sau italian şi, probabil, ingineri străini.

Marea întrebare nu este însă ce motorizare va avea monopostul. Nici care va fi linia de piloţi. Marea întrebare este dacă Forza Rossa va reuşi cu adevărat să ajungă pe grila de start a Marelui Premiu al Australiei din 2015. Aparent, finanţarea este asigurată de Ion Bazac, guvernul României şi o serie de companii private, însă Formula 1 este, poate, cel mai scump sport din lume: cu 40-50 de milioane de euro îţi permiţi doar să concurezi aşa cum o face în prezent Caterham.

Într-o lume ideală, aceşti bani ar veni de la sponsori. În lumea reală, nimeni nu se înghesuie să dea bani unor astfel de echipe: McLaren, una dintre echipele de referinţă ale competiţiei, nu are nici acum un sponsor principal, iar în afară de Ferrari, Mercedes şi Williams nu prea există alte echipe cu sponsori majori. Iar dacă ne uitam în ograda celor de la Marussia şi Caterham, posibili colegi de suferinţă cu Forza Rossa, vedem doar logo-urile unor companii deţinute de proprietarii echipelor.

A doua sursă de venit vine de la piloţi, însă cifrele nu sunt îmbucurătoare. Formula 1 are un singur Pastor Maldonado cu 35 milioane de euro. La echipele mici, piloţii vin cu maxim 11 milioane de euro (vezi cazul lui Max Chilton la Marussia), iar alţii concurează gratis (vezi cazul lui Kamui Kobayashi).

Aparent, FIA a acceptat Forza Rossa doar prentru că Haas a amânat debutul pentru 2016 şi nici oficialii forului mondial nu par prea încrezători în proiect. Nici nu ar avea cum, după ce experimentul din 2010 a eşuat lamentabil: USF1 nu a mai ajuns pe grilă, HRT s-a retras în 2012, Caterham caută investitori, iar Marussia a obţinut primele puncte în al cincilea sezon. Prin urmare, ce pretenţii putem avea de la Forza Rossa?

Etichete:

6 comentarii la “Forza Rossa: şi totuşi, se întâmplă”

  1. zorro spune

    E frumoasa analiza ta dar nu mai scrie ca Bazac e finantator ca nu are bani. Banii vor veni daca vor veni prin internediul lui Colin Kolles daca va avea o scrisoare de garantie. Altfel nu ii da nimeni bani.

  2. jumbo1974ro spune

    Banii in sport sunt o nebuloasa care vin cand nu te astepti si dispar cand esti aproape sigur pe ei. Dar trecand peste problema financiara, mai exista si alte probleme de functionalitate:
    Problema care sigur are rezolvare este ce a a pilotilor, intrucat sunt multi pe piata care vor sa intre sau sa reintre in F1 indiferent de conditii.
    Dar, Colin Kolles are experienta in F1 doar la echipe care nu au supravietuit, gen Midland, Spyker sau Hispania Racing Team (HRT). In conditiile astea nu stiu ce garantie poate oferi ca va putea gestiona o noua echipa care sa dea rezultate sau macar sa termine primul an.
    Finantarea, cum foarte bine a punctat Daniel Popescu este de asemeni importanta in F1 intrucat s-a ajuns la nivele aerodinamice incat o gaura in plus in podea deja face schimbari majore, numarul de angajati este de ordinul sutelor si nu cred ca acestia muncesc pe branci pentru nasturi ca la noi. Oricum se spunea ca vor fi multi din fostii angajati HRT, care sunt deja patiti, plus ca nici acolo nu prea au dovedit.
    In aceste conditii eu personal nu prea am incredere in Forza Rossa ca va lua startul, sau daca totusi da, atunci va si avea un minim de rezultate. Cat despre marea echipa romaneasca… cred ca o asemenea imagine ar dauna mai mult decat ar fi apreciata in ansamblu…

  3. KALEL spune

    Daniel, cred ca te inseli putin in privinta sponsorilor. Caterham are ca sponsori Airbus si Intel, iar cei 2 nu cred ca patroneaza echipa

  4. Daniel Popescu spune

    @KALEL: Fernandes detine, printre altele, si operatorul aerian low-cost AirAsia. Cu ceva timp in urma a cumparat niste avioane Airbus pentru companie si a obtinut un pret mai mic pentru ca a fost de acord sa puna logo-ul Airbus pe monoposturi.
    Intel este partener tehnic al echipei, adica furnizeaza gratuit computerele echipei in schimbul acelor logo-uri.

  5. KALEL spune

    mersi de clarificare. ramanem cu speranta ca vom vedea primul pilot roman din F1 in urmatorii ani

  6. Petriu Daniel spune

    Asta cu piloti romani este o utopie deocamdata.Nu spun asta pentru ca nu cred in romani, di contra,cred ca noi romanii am fi mult mai sus ca natie cu mai multa mandrie si curaj (ca sarbii,croatii,etc.).Este vorba despre capacitatea pilotilor sus mentionati (Visoiu si Marinescu)de a face fata in marele circ lucru de care ma indoiesc.
    Nu in ultimul rand materialul de concurs este o nebuloasa sau in cel mai bun caz ramasite HRT care sa fim seriosi nu stiu ce performante vor avea.