Autonomie de patru cifre

De Bogdan Mirică
Publicat Sambata, 21.06.2008
Intr-o Romanie macinata de cresterea excesiva a pretului carburantilor si scindata intre fanii benzinei si cei ai diesel-ului, Automarket a incercat sa traseze avantajele diesel-ului intr-un oras aglomerat. Renault Megane 1.9 dCi incearca sa demonstreze tuturor ca in ciuda pretului de la pompa mult mai mare, motorina ramane in continuare alternativa celor care pun mare pret pe economie.

O sa va intrebati probabil ce cauta in rubrica test-drive un model care exista deja pe piata de sase ani si a carui inlocuire este asteptata in aceasta toamna la Paris.

Automarket nu a ramas in pana de idei ci doar incearca sa va ofere de aceasta data o alta abordare asupra unui test auto. De aceasta data nu ne vom indrepta atentia atat de mult asupra designului, calitatii materialelor de la interior sau a performantelor motorului. De aceasta data vom testa consumul unui model deja consacrat pe piata din Romania.

Am ales aceasta abordare pentru ca pretul carburantilor in continua crestere a dus la o deruta a publicului din Romania. Pretul motorinei a crescut foarte mult in comparatie cu cel al benzinei, depasindu-l chiar in urma cu cateva luni. Diferenta a continuat sa creasca si publicul a inceput sa ia in considerare reintoarcerea la versiunile benzina si renuntarea la cele diesel, care au devenit deja o moda la noi in tara.

Se pune insa intrebarea: "Este mai economic sa cumperi o versiune pe benzina sau una diesel in conditiile in care pretul motorinei creste amenintator?". Din aceste considerente am ales un model recunoscut pentru calitatile sale de "econom" atunci cand vine vorba de o versiune diesel. Este vorba de Renault Megane II echipat cu un propulsor de 1.9 litri si 130 de cai putere.

De ce tocmai un model Renault? Pentru ca in acest moment constructorul francez este printre putinii producatori de pe piata al carui consum oficial este aproape identic cu cel real. Am ales un diesel cu o capacitate cilindrica mare care sa impace si "capra si varza": si pe cei care au nevoie de peste 100 de cai pe masina si pe cei care vor sa uite ca trebuie sa alimenteze. Intr-un cuvant, un motor "economicoputernic".

Sa o luam insa cu inceputul, adica cu o analiza generala a designului, un design de care unii poate s-au plictisit sau pe care unii inca il mai considera atragator. Judecand dupa vanzarile Renault s-ar parea ca aspectul Megane-ului inca place.

Inspirat de designul coupe-ului Avantime, un model vandut in Franta intre 2001 si 2003, care nu s-a bucurat de foarte mare succes, designul noului Megane a fost criticat la inceput de cei care erau inca reticenti in ceea ce priveste filosofia de design futurista adoptata de Patrick Le Quement.

Imi aduc aminte ca pe atunci, in perioada adolscentei, cand vedeam masinile doar ca pe un mijloc de transport fara personalitate, am fost socat de aceasta aparitie insolita. Obisnuit cu liniile cuminti ale vechii generatii am avut surpriza sa gasesc o masina "scurta" (era vorba de un hatchback), cu un aspect frontal agresiv (poate mult prea agresiv pentru acea vreme) si un posterior ciudat.

Schimbarea radicala pe care am observat-o mi-a ramas intiparita mult timp in minte si Megane a reprezentat, o perioada, cea mai deosebita aparitie din fata blocului.

Treptat insa, asemeni oricarui model popular, imaginea s-a estompat si hatchback-ul francez a devenit o banalitate, o masina a controverselor criticata de multi pentru probleme de fiabilitate.

Revenind insa la modelul testat, trebuie sa precizam ca am avut de a face cu o versiune Extreme, destinata publicului tanar care se individualizeaza printr-o serie de accesorii sportive. Jantele de 16 inch din aliaj, logo-ul "extreme" inscriptionat pe luneta si praguri si trapa electrica completata de un acoperis panoramic pentru locurile din spate sunt elementele care condimenteaza exteriorul unei masini care isi asteapta deja inlocuitorul.

La interior tapiseria din textil este inviorata de acelasi logo "extreme" in partea superioara a scaunelor, regasit insa si la nivelul torpedoului. Putinele insertii cromate incearca sa completeze discret aspectul sportiv.

Confortul interior si tehnologia nu lipsesc insa, acestea fiind asigurate de climatizarea automata, sistemul audio cu magazie de 6 CD-uri, oglinzile electrice incalzite si rabatabile electric, pilotul automat si limitatorul de viteza.

Sa trecem insa la obiectul principal al acestui test si anume motorul economic. Asa cum v-am mai spos am avut de a face cu motorul de 1.9 litri dCi, capabil sa dezvolte 130 de cai putere. Pentru un hatchback de dimensiuni relativ reduse, se pare ca resursele sunt chiar suficiente.

Masina raspunde bine atunci cand calci acceleratia iar cei 130 de cai se simt cel mai bine la 4000 de turatii. Ceea ce impresioneaza insa si mai mult este cuplul motor de 300 de Nm capabil sa te faca fericit de la 2000 de turatii in sus.

Cutia manuala cu sase rapoarte se simte destul de bine, desi cursa este mai lunga si putin cam imprecisa, o trasatura normala pentru modelele Renault. Zgomotul produs de diesel-ul francez nu s-a resimtit deloc inconfortabil in habitaclu, trasatura care aduce o mare bila alba hatchback-ului francez, dCi-ul dovedindu-se mult mai silentios decat motoarele TDI promovate de grupul Volkswagen.

Stabilitatea a avut insa de suferit din cauza pachetului de drumuri grele instalat pe hatchback-ul testat de noi. Accentul cadea mai mult pe o rulare confortabila, de care ne-am bucurat pe strazile pline cu gropi, si mai putin pe o stabilitate de invidiat in virajele stranse.

Sa vorbim insa si de consum, care trebuie sa recunoastem ne-a impresionat "pana la lacrimi". Am "plans de bucurie" cand am vazut ca poti face un drum de 100 de kilometri cu doar 5 litri de motorina si ca computerul de bord poate indica o autonomie de 1200 de kilometri.

Se cuvine insa sa oferim mai multe detalii despre aceste performante. Am planificat mai intai un test de consum intre Buzau si Bucuresti, pe o distanta de aproape 100 de kilometri in conditii atmosferice normale, pentru a putea stabili un consum extraurban al Megane-ului.

Am resetat consumul la iesire din Bucuresti si am incercat sa stam cuminti pe banda intai, sa nu fortam motorul si sa schimbam treptele de viteza pana in 2200 de rpm.

Pentru ca testul sa fie mai edificator, am pornit si aerul conditionat, deoarece rulam in conditii de vara. Mai sus de 120 de km/h nu am urcat si am incercat sa pastram o viteza constanta pe tot parcursul drumului.

La destinatie, viteza medie indicata de computerul de bord era de 78.2 km/h iar consumul indica doar 5.2 litri la 100 de km.

Sa trecem insa la adevarata provocare a unui diesel, traficul urban. In Bucuresti, in conditii de trafic aglomerat, Megane-ul a reusit sa inregistreze un consum oscilant, cuprins undeva intre 7.8 si 8.2 litri la 100 de km. In provincie insa, intr-un oras in care traficul nu este atat de aglomerat, consumul urban a scazut mult computerul de bord indicand chiar si 7.0 litri la 100 de km.

Se cade astfel sa tineti cont si de traficul din orasul dumneavoastra atunci cand va doriti un diesel. Daca este vorba de Bucuresti consumul real nu va reusi sa atinga valorile recomandate de constructorul francez.

Trebuie sa mentionam ca la predarea masinii am incercat un ultim artificiu pentru a testa consumul hatchback-ului francez. Am resetat computerul de bord la plecarea de acasa, pentru a observa comportamentul masinii in conditiile unei zile speciale pentru bucuresteni: luni dimineata la ora 09.00. Pentru cei care nu stiu foarte bine ce se intampla in acest moment al zilei, precizam ca traficul din capitala este practic sugrumat pe mai toate arterele.

Am pornit de pe Soseaua Fundeni si ne-am oprit la Metro Militari, adica un traseu de 15.4 kilometri. Cu o viteza medie de 15.6 km/h si un consum mediu de 8.2 litri la 100 de km am reusit performanta de a consuma doar 1.2 litri. ceea ce inseamna ca am parcurs capitala de la un capat la celalalt cu mai putin de 5 lei noi, in conditii de confort. Transportul in comun, ne referim aici la cel subteran, are un nou rival.

Daca nu v-am convins de avantajele diesel-ului si va temeti inca de cresterea exploziva a pretului motorinei, nu va ramane decat sa mergeti la un test-drive care sa va elucideze asupra performantelor noului Megane de 1.9 litri si 130 de cai. Consumul de combustibil nu va mai fi un subiect tabu decat pentru cei care inca nu se pot desparti de motoarele pe benzina, atat de costisitoare cand vine vorba de litri la 100 de km.

Comentarii (0)

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru