Revolutie in sistemele de franare!

De Mircea Meșter
Publicat Joi, 08.02.2007
Siemens a inventat frana electrica, care reduce la jumatate distanta de franare in comparatie cu clasica frana hidraulica.

Sistemele de franare, elemente de securitate extrem de importante pentru masinile noastre, au trecut in istorie de la mecanisme rudimentare (franele pe saboti) la actualele sisteme hidraulice, care s-au impus in cursul secolului trecut ca standard de siguranta.

 

Ultimele functioneaza foarte simplu. Atunci cand soferul imprima o forta de franare pe pedala, aceasta forta este transmisa printr-un circuit hidraulic pe baza de ulei la organele sistemului de franare: discuri sau tamburi. Ei bine, desi aceste sisteme au devenit extrem de complexe in ultimii ani, prin adoptarea unor pachete ajutatoare cum sunt pompele, regulatorii si dispozitivele de asistenta de tip ABS si ESP, franele hidraulice sunt astazi amenintate de aparitia unui sistem extrem de complex de franare bazat pe electricitate.

 

Revolutia a fost anuntata oficial de Siemens VDO, divizia auto a cunoscutei companii, si are la baza sistemul de franare EWB (Electronic Wedge Brake), pe care Automarket vi l-a prezentat in premiera acum cateva luni, cand acesta se afla inca in faza de testare. Avantajele acestui sistem sunt multiple si foarte clare: distanta de franare este injumatatita si franele sunt cu atat mai eficiente cu cat viteza masinii este mai mare.

 

Desi la prima vedere sunt foarte dificil de observat diferentele dintre sistemul Siemens EWB si o frana traditionala pe disc, acestea sunt clare.

In primul rand, intreg sistemul se bazeaza pe mecanica unei pene din lemn. Dar sa vulgarizam putin explicatiile tehnice. Pana este de fapt o bucata de lemn de forma piramidala care asezata sub o usa o impiedica pe aceasta sa se loveasca de perete. Ei bine, stim foarte bine ca daca impingem usa cu forta ridicata, eficienta acestei pene creste prin faptul ca usa ramane intepenita. Exact acest principiu se aplica cu succes in cazul noului sistem Siemens.

 

La constructia EWB s-a plecat de la o frana traditionala pe disc din cadrul careia a fost inlaturata toata partea hidraulica. In schimbul pistoanelor si al conductelor de ulei apar doua placi (numarul 6 in figura 2) zimtate pe partea laterala, cu zimtii fata in fata. Intre zimti apar mici cilindri (numarul 5). In partea exterioara uneia dintre placi este instalata o placuta clasica de frana (numarul 2), care va actiona asupra discului in mod traditional. In momentul in care soferul actioneaza frana, placuta se lipeste de disc cu ajutorul a doua motoare electrice (numerele 3 si 4) care exercita presiune asupra cilindrilor (5) amplasati intre placi.

Rotatia rotii amplifica presiunea asupra acestor cilindri iar ecartul dintre placute este capabil sa produca o putere de franare foarte ridicata cu o risipe redusa de energie. Legaturile dintre elementele sistemului EWB este asigurata prin impulsuri electronice in timp real care ofera un trafic de informatii de 10 Mb pe secunda.

 

Vestea buna este ca primele teste, cara au avut loc pe masini reale in conditii de trafic urban, au reprezentat un succes total pentru Siemens. Rezultatele testelor au facut ca Siemens sa afirme intr-un comunicat oficial ca aceasta noua si revolutionara tehnologie va fi disponibila pe modele de serie pana la finalul acestui deceniu. Trebuie notat si faptul ca inventatorul sistemului EWB, Bernd Gombert, a primit Medalia Rudolf Diesel pentru inovatie auto.

Comentarii (21)

  • perfect
    astea o sa le aplice direct pe LOGAN :)...
    0 0
  • bbbobbbo
    sunt la fel de sigure...?
    ce nu inteleg eu totusi de unde provin impulsurile electronice la acest sistem de franare, de la o baterie probabil, da? 9fie ea principala sau auxiliara)
    dk, dupa cum am citit, au fost inlaturate total partile clasice hidraulice, ce se intampla dk Doamne Fereste bateria pateste ceva, sau din orice motiv, nu mai vine curentul la sistemul de franare in timpul mersului?

    tb sa se fi gandit la asta, nu??
    0 0
  • interesant dar cu multe semne de intrebare....
    * primul lucru la care m-am gandit a fost inlaturarea curentului din sistem(in caz de avarie) ce se intampla cu sistemul de franare :-??
    * daca tot se reduce la jum. distanta de franare atunci trebuie si cauciucuri pe masura pt ca dupa 2 frani bune s-ar putea sa ajungi pe jante :))
    * cat despre impulsurile electronice .. sunt destul de sceptic pentru ca sunt in domeniul informaticii si stiu cat de usor influentabil poate fi un impuls dat gresit de un computer de bord :(
    dar totusi este un inceput de drum destul de interesant .. si le urez multa bafta si idei cat mai ingenioase celor de la siemens (nu de alta dar se angajeaza romanii la vdo pe capete :)) )
    0 0
  • buzila
    ptr dl. care se crede informatician
    mi am dat seama ca esti in domeniul informaticii,se vede ca nu cunosti!! voi informaticienii faceti soft asa fara a avea habar de hard altfel spus o dati la nimereala pana iese.las ca va cunosc eu.si te deranjeaza ca romanii se angajeaza la diemens ? te crezi mai bun ca ei! mai infuriat cu mesajul tau drept sa iti spun.
    0 0
  • paranoia
    foarte tare
    probabil o sa fie o baterie mai mica, auxiliara care sa se "ocupe" NUMAI de sistemul de franare sau poate alternatorul va transmite...

    pt buzila: esti incult !
    0 0
  • impulsiv
    riscant...
    E interesanta ideea. Cred ca s-au inspirat de la cei care vor sa aplice tehnica asta la trenuri. Totusi, cand ai prea multa electronica pe masina esti cam expus erorilor computerului de bord. Probabil ca s-au gandit ei si la situatia in care ramai fara curent ... Apropos mmm, am Logan dar nu mi-as pune frane din astea :))
    0 0
  • bbbobbbo
    of buzila, buzila
    @buzila: dk toti cunosti atati informaticieni, nu stii pe unu care sa aiba mai mult timp sa te invete alfabetu', mmm?
    si dupa aia poti sa incepi sa postezi mai cu incredere si alte ineptii
    0 0
  • buzila
    ptr bbbbbbbb
    stai tu linistit si nu te chinui sa intelegi ca nu e ptr tine ! se vede ca si tu esti informatician! baieti de la siemens bravo voua !
    0 0
  • lol
    nu va mai certati:)) gastelor:))
    0 0
  • florin
    multi prosti...
    despre acest sistem...astept sa apara pe o masina...abia atunci poti vedea prin ce e diferit. cat despre baiatul ala care nu si-a cenzurat comment-ul...prostia e in floare...din pacate :))
    0 0
  • cozappz
    pe M4
    hai ca pana intra in fabricatie(daca intra!) o sa se mai schimbe _*MULTE*_..Sa nu uitam ca au mai existat tentative; parca si Bosch are asa ceva ;)
    0 0
  • Catalin
    fals
    Nu modul in care se franeaza roata e problema!
    Degeaba schimba placutele si discul cu altceva, tot coeficientul de frecare dintre cauciuc si asfalt determina distanta de franare, DECI NU POATE FI INJUMATATITA asa!!!
    0 0
  • Daniel
    Comentarii rautacioase
    Ca sa ii linistesc pe domnii dinaintea mea care au fost foarte ingrijorati de lipsa electricitatii penttru actionarea acestor frane electronice, i-as intreba respectuos ce s-ar intampla dak spre deosebire de lipsa alimentariicu energie a acestor frane, la actualul sistem hidraulic s-ar rupe un furtunas, etc... probleme pot apare, caci cunt tot fiare! & referitor la distanta de franare care nu poate f injumatatita... hm... pote ca s-ar putea asta... avand in vedere ca la viteze mari, prin frecarea ferodourilor se genereaza o caldura foarte mare, pe care sistemul hidraulic actual nu o poate suporta, acest sistem putand fi o replica la costisitoarele discuri ceramice folosite la masinile puternice (gen Porche Carrera). Nu vreau sa iau partea producatorului, insa acest sistem este inca pe bancul de probe & se pot imbunatatii, multe, tot ce sustin eu este sa nu mai privim cu scepticism orice noutate, totusi au fost nisteoameni capabili care au realizat acel sistem, ingineri cu multa experienta, caci SIEMENS n-ar iesi la rampa cu un prototip cu un defect de proiectare minor, cum ar fi lipsa sursei de alimentare sau altceva asemanator, este totusi o firma competenta.
    0 0
  • interesant...
    Sistemul pare interesant, desi eu nu prea inteleg cum functioneaza acei cilindri. Explicaţia nu e prea clară. Daca s-a vorbit de principiul "penei", ar insemna ca cel ori profilul cilindrilor, ori cel al causurilor in care culiseaza ar cam trebui sa fie usor conic. Cat despre protectie la disparitia tensiunii... pai nu prea stiu sa exista alt sistem de protectie in cazul disparitiei capacitatii de franare a unui automobil decat oprirea imediata a motorului, si eventual folosirea cutiei de viteze pentru franare. La automobilul bazat exclusiv pe sisteme electrice, inclusiv la controlul treptelor de viteza, ar ramane doar decuplarea motorului si incetinirea prin fortele de frecare naturale dintre mecanismele de rulare. Ar putea sa fie introduse sisteme redundante, dar e o chestiune de costuri. Nu situ daca la automobile de serie s-ar justifica. Insa distractia ca automobilul total electrificat va putea fi oprit very usor de politie... Prietenii situ d.c. ;-)
    0 0
  • distanta de franare
    Actionarile (impulsurile) electrice sunt mult mai rapide decat cele hidraulice. Orice milisecunda castigata la timpul total de actionare al franei, reprezinta un plus de siguranta (ca la aprinderea ledurilor de stop, in locul filamentelor becurilor clasice). Legat de fiabilitatea comparativa a celor doua sisteme (hidraulic si electric)nu cred ca ar putea fi o difernta majora.
    0 0
  • buzila
    da!
    imi place ca sunt oameni care gandesc gen dl.Daniel. la toti ne e frica de necunoscut! eu zic ca e un pas inainte ! astept momentul cand o sa am masina cu frana electrica! va salut pe toti!
    0 0
  • BRISCAN RAZVAN
    SIS. DE FRANARE
    SE POATE CA FRANA PE DISC SA AIBA SI DEFECTE
    0 0
  • pentru curiosi
    Angajati-va daca sunteti tari
    Acest proiect se dezvolta si in Romania deci puteti lua parte daca sunteti tari. Cautati Siemens VDO sau: http://www.myjob.ro/anunturi/97678/ewb-function-development-engineer-iasi.html
    0 0
  • tot ala
    alte info
    Siemens VDO are domiciliul in Timisoara si daca va intereseaza acest domeniu (auto) vizitati site-ul lor
    0 0
  • frana
    eSalut la toata lumea. Orice sistem de franare se rezuma la aderenta rotilor la calea de rulare. Eu am inventat frana care nu este conditionata de aderenta . Franarea se realizeaza cu o decelerare pana la limita de rezistenta a pasagerilor, in orice conditii; zapada , polei, gheata etc. In plus sistemul meu mentine vehicolul pe traectoria de deplasare , deraparea si rasturnarea sunt inposibile. Am postat si pe Bizzo . Ro. poate ca cineva este interesat de performantele sistemului care poate revolutiona securitatea rutiera . matei_baidoc@yahoo.fr 00447967971145 Londra
    0 0
  • frana electrica
    Pentru cei ce mai citesc desi subiectul este vechi, si se intreaba ce se intampla daca pica curentul, frana electrica la motoarele electrice este blocata cand acesta nu are eletricitate si se deblocheaza cand are eletricitate...asa si aici ea de fapt are o logica inversa la pornirea masini se deblocheaza la apasarea pe pedala de frana se intrerupe curentul ce e asa greu? daca curentul s-ar intrerupe in timpul mersului atunci ar frana brusc. Si inca ceva intodeauna dispozitivele electrice sunt mai rapide decat cele hidraulice.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru