Exclusiv: Interviu cu romanul de la Renault F1 Team

De Daniel Popescu
Publicat Luni, 07.07.2008
Automarket a realizat un interviu in exclusivitate cu singurul angajat roman al fabricii Renault F1 Team de la Enstone.

Echipa Automarket a facut la sfarsitul lunii iunie o vizita la fabrica echipei Renault F1 Team de la Enstone, fapt relatat pe larg la momentul respectiv . Cu aceasta ocazie, am aflat cu surprindere si bucurie ca in cadrul fabricii Renault lucreaza si un roman, Adrian Feurdean, in varsta de 26 de ani. Din pacate, timpul foarte scurt avut la dispozitie nu ne-a permis sa ne intalnim fata in fata pentru a discuta despre munca pe care o indeplineste in cadrul echipei.

Totusi, Adrian a fost incantat sa acorde echipei Automarket.ro un interviu in exclusivitate in care vorbeste despre particularitatile muncii indeplinite la Renault F1, despre sistemul ECU, despre vizitele pilotilor Renault la fabrica, dar si despre modul in care romanii se pot angaja la fabrica Renault F1 de la Enstone.

Automarket: Pentru inceput, spuneti-ne cateva detalii despre dvs.

Adrian Feurdean: Sunt nascut in Piatra Neamt, un oras de munte fermecator care imi lipseste foarte mult. Am terminat Facultatea de Automatica si Calculatoare la Bucuresti. In timpul liber imi place sa joc tenis, sa ma uit la competitiile auto, sa fac excursii in natura sau sa ies cu prietenii.

Automarket: Cum ati ajuns sa lucrati pentru Renault F1 Team?

Adrian Feurdean: Sunt consultant Altran, liderul european in consultanta in tehnologie si inovatie (www.altran.com/cee ). Ca partener tehnologic al Renault F1 Team, Altran are in jur de 30 de consultanti ce participa an de an la imbunatatirea monopostului. Proiectul meu pentru Renault F1 necesita experienta in lucrul cu ECU (Electronic Control Unit), precum si abilitati de comunicare interpersonala si de a vorbi fluent limbi straine – franceza si engleza. Cu Altran am avut inainte si alte proiecte pentru Peugeot Citroen si Renault, unde am lucrat tocmai cu ECU.

Automarket: Ce pozitie ocupati in structura Renault F1 Team?

Adrian Feurdean: La Enstone fac parte din departamentul „Sisteme Informatice” unde cream programe software care proceseaza si analizeaza intr-o maniera automata date ce vin din calculatorul monopostului Renault F1. Rolul meu este unul transvers, acela de Business Analyst. In cateva cuvinte, munca mea consta in a stabili specificatiile functionale si tehnice pentru un viitor sistem software. Acesta va fi folosit in calibrarea softului imbarcat in unitatea electronica de control a monopostului.

Automarket: Ce parere aveti despre sistemul ECU utilizat in F1? Credeti ca este benefic ca toate echipele utilizeaza un sistem unic?

Adrian Feurdean: Consider ca sistemul unic este unul fair play. Intr-adevar, partea Hardware este unica, Programul este de asemenea unic pentru toate echipele, dar sa nu uitam ca cele 18 000 de constante pe care programul le citeste atunci cand ruleaza sunt calibrabile 100%.

Inca un amanunt, o data ce masina a inceput cursa, calibrarea parametrilor ECU nu mai este nici ea permisa. Acest lucru este absolut normal deoarece cursa este o competitie intre piloti ce trebuie sa isi pastreze caracterul sportiv. Asadar noul sistem ofera libertate intr-un cadru unic, lucru ce mi se pare cel mai corect.

Automarket: Cum decurge o zi de munca obisnuita?

Adrian Feurdean: Ziua de munca obisnuita este…obisnuita. Lucrul incepe la 8:30 si continua pana seara tarziu cu pauzele de rigoare. Poate fi in schimb si deosebita, in principal pentru ca monoposturile se asambleaza la cativa metri de birourile noastre. Sunt zile in care se testeaza motoarele, zile in care cei de la de aerodinamica aduc modificari caroseriei. De asemenea, se exerseaza contracronometru schimbatul rotilor sau alimentarea cu carburant. Suntem primii care aflam ce modificari se aduc monopostului pentru urmatoarea cursa. Fotografiatul este interzis, iar supravegherea video este prezenta peste tot. Un lucru este cert, zgomotul unui motor puternic si fara toba de esapament provoaca senzatii de neuitat!

Automarket: Care sunt particularitatile muncii?

Adrian Feurdean: Este incredibil cat de multa pasiune exista si cat de bine pregatiti sunt cei care lucreaza aici. Munca mea presupune sa intru in contact cu cei din alte departamente, Vehicle Performance, Vehicle Control, Engine, Race Performance, Electronics, Trackside Engineers. Fiecare dintre ei sunt foarte experimentati in domeniul lor, iar simpla discutie cu ei poate fi foarte interesanta. Cea mai uimitoare experienta este aceea de a observa indeaproape procesul de productie : cum este proiectata, construita si testata o masina de Formula 1. Tehnologiiile sunt de varf si este foarte motivant sa lucrezi in asemenea mediu, chiar daca anumite zile presupun 10-11 ore de lucru.

Automarket: Ce conditii trebuie sa indeplineasca o persoana pentru a ajunge sa lucreze la Renault F1?

Adrian Feurdean: Aici este foarte importanta garantia calitatii, pretul trecand pe locul urmator. De aceea nu este usor de ajuns aici, dar nici imposibil. Pentru persoane tinere, studenti, eventual masteranzi, un mijloc de a ajunge sa lucrezi la Renault F1 este de a participa la concursul Altran Engineering Academy (www.altran-academy.com ). Anul trecut castigatorul a fost un student din Republica Ceha. Premiul a fost un stagiu de 6 luni in departamentul de Cercetare si Dezvoltare, stagiu ce se poate continua cu un contract ferm. România are oameni cu capacitati deosebite si as fi cel mai mandru daca un roman ar fi castigatorul de anul viitor!

Automarket: Cei de la Renault F1 se mandresc cu noul centru CFD care va fi inaugurat in curand.

Ce parere aveti despre acest centru si cum credeti ca va ajuta echipa Renault F1 sa progreseze?

Adrian Feurdean: Centrul CFD este un calculator cu o capacitate de calcul imensa care emuleaza clasicul tunel aerodinamic. Din punct de vedere al puterii de calcul se afla in topul primelor 100 supercomputere. Deja se constata ca tunelele aerodinamice sunt uzate moral. Viitorul este al centrelor CFD, iar viitoarele campioane se vor alege din randul celor ce vor sti sa exploateze optim capacitatile unei asemenea centru.

Automarket: Pilotii echipei viziteaza ocazional fabrica pentru a discuta cu inginerii?

Adrian Feurdean: Pilotii vin, dar nu atat de des din cauza lipsei de timp: In afara curselor sunt ocupati cu teste si cu reprezentarea imaginii Renault la nivel mondial. Atunci cand vin, discuta cu inginerii de pista si cu cei ce se ocupa de performanta. Acesti ingineri de performanta personalizeaza setarile masinii conform stilului de condus si dorintelor pilotului. Masinile celor doi piloti sunt in mod evident calibrate diferit, in principal dupa Unitatea Electronica de Control. Cateodata, atat Alonso cat si Piquet Jr. vin si iau masa la cantina fabricii. Atunci se revitalizeaza sentimetul de echipa. Munca se desfasoara cu un elan sporit dupa asemenea zile!

Automarket: Aveti relatii apropiate cu vreunul dintre pilotii titulari sau pilotii de teste?

Adrian Feurdean: Inginerii de pista lucreaza direct cu pilotii. Eu lucrez pentru IS si R&D, asa incat nu imi petrec timpul cu pilotii, ci cautand si analizand idei noi pentru a castiga in performanta.

Automarket: Cand credeti ca va reveni Renault in lupta pentru titlul mondial?

Adrian Feurdean: Sper sa reiteram cat de curand seria 2005/2006. Deja monopostul este mai bun, am inceput sa marcam puncte si sa fim din ce in ce mai competitivi. Ma astept ca deschiderea centrului CFD de luna viitoare sa aiba o contributie semnificativa. De anul viitor in mod cert ne vom bate pentru locul 1. Fiti cu ochii pe noi!

Automarket: Ganduri pentru cei de acasa?

Adrian Feurdean: As dori sa transmit salutari parintilor mei de care imi este dor si de asemenea toate gandurile mele de bine pentru tara mea si generatia mea. Amandoua au un viitor promitator in fata si le urez mult, mult curaj!

Comentarii (11)

  • sunshine64sm
    Foarte frumos, deci se poate ajunge sus
    Cuvintele cheie sint "munca in echipa", o echipa foarte bine organizata. As mi se pare si normal. Si de asemenea tehnica moderna, intr-un domeniu de virf, si foarte frumos spus, "...deja se constata ca tunelele aerodinamice sunt uzate moral". Satisfactia de a lucra in cadrul unei astfel de ecipe ? E ceva extraordinar, "...zgomotul unui motor puternic si fara toba de esapament provoaca senzatii de neuitat!". Succes mai departe !!
    0 0
  • wrctheo
    Felicitari
    Felicitari omule!!!
    Apropo, noi, romanii, mai avem un compatriot angajat in F1. Este vorba de o romanca, care lucreaza la Ferrari si este specialista in aliaje, practic alege aliajele pentru motor.
    U can reach her olso for an interview :)
    0 0
  • george.b
    Stiu ce cineva care a cerut 1000euro la interviu la renault aici in RO si sa faca stop cardiac francejii.Cea mai de cacao rasa din europa sunt; niste scartari,care fac pe nebunii cand vin in Romanica pt ca li se permite
    0 0
  • ce se da si ce se cere....
    Mai, Georgica.b, tata!? de cerut stiu sa ceara toti la angajare, important e ce sti sa faci de banii aia, si asta e cam greu.......
    0 0
  • Romania
    romani destepti
    am fost cu 3 muncitori romani , specialisti in CNC , la proba de lucru in Belgia. Cand le-a dat desenul si le-a zis faceti piesa, au inceput: ca ei au alt sistem de comanda la masini, ca in Romania altii le fac programele, s.a. Si acolo , niste arabeti dee 20 de ani isi faceau singuri programele si lucrau in draci. Asa ca lasati-ma cu specialistii romani.
    0 0
  • Nu e singurul roman din F1, mai este Collin Coles (Calin din nastere) care lucreaza chiar in cadrul echipei de mecanici.Acum cred ca este la Toyota dar anu trecut a fost sigur la Honda. Felicitari la toti care au reusit !
    0 0
  • cei mai de cacao is romanii asa k na...
    0 0
  • Un roman la Renault
    Felicitari Adi
    0 0
  • george.b
    @blax
    Stie mult mai mult decat tine.
    0 0
  • Greseala
    ECU nu va refereati cumva la ENGINE control unit?
    0 0
  • FELICITARI !
    Felicitari ! Si pentru articol (Daniel Popescu) Si felicitari lui Feurdean pt. performanta de a ajunge la Renault ! Hai baieti ca se poate !
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru