FEATURE: Ferdinand Alexander Porsche, părintele lui 911
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Ferdinand Alexander Porsche a fost fiul lui Ferry Porsche şi nepotul lui Ferdinand Porsche, cel care a înfiinţat marca germană.. Cei apropiaţi l-au numit Butzi, iar pentru noi va rămâne în istorie drept creatorul legendarului model Porsche 911. Spre deosebire de faimosul său bunic şi de tatăl său, Ferdinand Alexander nu a fost un inginer. El a fost atras de zona de design. Însă nu s-a considerat niciodată un artist sau designer.
Ferdinand Alexander Porsche s-a născut în Stuttgart, în 11 decembrie 1935, fiind primul copil al Doroteei şi al lui Ferry Porsche. A crescut printre maşini şi în atelierul bunicului Ferdinand Porsche, unde s-a îndrăgostit de automobile, dar mai ales de forma şi designul lor. Şi-a început educaţia la în Austria la Zell am See, apoi a trecut la colegiul Waldorf din Stuttgart. După terminarea studiilor s-a înscris la prestigioasa şcoală de design de la Ulm, dar a renunţat după un an. S-a alăturat afacerii de familie în 1957, în cadrul departamentului de design condus de Erwin Komenda.
CREATORUL LUI 911
F.A. Porsche a fost implicat în crearea a două modele importante pentru marca sportivă din Stuttgart. Primul şi cel mai important a fost modelul 911. În 1963, Ferdinand Alexander Porsche a creat practic celebra formă care dă identitatea acestui model.
F.A. Porsche a desenat primul 911, denumit atunci Typ 901. De fapt, 901 ar fi trebuit să fie şi numele acestui model, însă Peugeot s-a opus pentru că înregistrase drepturile de folosire pentru numele de model formate din trei cifre cu zero la mijloc. Astfel, Porsche 901 a devenit Porsche 911, denumirea atât de cunoscută astăzi.
Butzi a creat poate modelul cu cea mai uşor de recunoscut formă. Oricine ştie cum arată un 911, indiferent de generaţia modelului. Ferdinand Alexander a creat modelul 911 după indicaţiile tatălui său, Ferry. Aceasta dorea un înlocuitor mai confortbil şi mai performant pentru modelul 356. Butzi a reuşit să îndeplinească toate cerinţele tatălui său creând cel mai celebru model al mărcii. 911 a evoluat constant de-a lungul timpului, fiind astăzi la a şaptea generaţie. Iar dacă tehnologia a fost mereu updatată, forma în sine a rămas neschimbată.Ferdinand Alexander Porsche a desenat apoi un alt automobil emblematic, modelul 904 Carrera GTS. Mai puţin cunoscut decât 911, Porsche 904 a fost un automobil gândit pentru circuit, dar care a avut şi o variantă de stradă. Forma este la fel de clasică şi uşor de recunoscut, la fel ca în cazul lui 911. Butzi avea să spună că acesta a fost proiectul său de suflet, 904 fiind modelul său preferat din gama Porsche. Ferdinand Alexander Porsche a desenat şi modelul de curse Type 804 Formula One.
Porsche 904 Carrera GTS
Porsche Typ 804 Formula 1
PORSCHE DESIGN
F.A. Porsche avea să plece din lumea auto în momentul în care Porsche a devenit o societate cotată la bursă, în 1973. Familia a decis atunci să se retragă din conducerea companiei.
Butzi avea să înfinţeze o companie nouă, Porsche Design. Iniţial, sediul Porsche Design a fost la Stuttgart, dar apoi Ferdinand Alexander l-a mutat în Austria, la Zell am See. Noua companie a fost creată pentru a construi obiecte uzuale cu un design deosebit, în gama sa de produse fiind prezente ceasuri, obiecte electrocasnice, ochelari, obiecte de scris şi multe altele.
Toate sunt desenate cu stil, iar multe dintre ele au fost create chiar de către Ferdinand Alexander Porsche. Pe lângă propriile produse, Porsche Design crează designul unor produse ale unor mărci diferite. Acestea poartă, pe lângă propria marcă, şi inscripţia "designed by FA Porsche".
Butzi a creat o serie de ceasuri marca Porsche Design. Întotdeauna a preferat folosirea de materiale noi şi neobişnuite pentru un ceas de mână, iar acest lucru a creat o identitate specifică ceasurilor Porsche Design. Primele ceasuri au fost create împreună cu Orfina, apoi Porsche Design a colaborat cu IWC (International Watch Company). În 1996, Porsche Design a achiziţionat manufacturierul eleveţian de ceasuri Eterna.
Ferdinand Alexander Porsche a fost onorat de-a lungul vieţii sale cu numeroase premii de design. A fost recunoscut pentru crearea modelului 911, iar în 1999 a primit titlul de Profesor din partea preşedintelului Republicii Austria. Profesorul Ferdinand Alexander Porsche s-a retras din conducerea Porsche Design în 2005, din cauza stării de sănătate. Butzi a menţinut o relaţie strânsă şi cu compania mamă, Porsche AG. Din 1990 şi până în 1993 a fost membru în consiliul de administraţie, cedându-i apoi locul fiului său, Oliver. A rămas însă în funcţia de Preşedinte onorific al board-ului supervizor până la moartea sa, în 5 aprilie 2012. Professor Ferdinand Alexander Porsche avea 76 de ani. A fost înmormântat în cimitirul familiei din Zell am See, Austria.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Modele Porsche in Romania
-
Porsche 718 Boxster Preţ: 59.498 - 86.454 €
-
Porsche 718 Cayman Preţ: 57.467 - 84.423 €
-
Porsche 911 Cabrio Preţ: 140.115 €
-
Porsche 911 Cabrio facelift Preţ: 127.977 €
-
Porsche 911 facelift Preţ: 103.849 - 291.946 €
-
Porsche 911 Speedster Preţ: 276.000 €
-
Porsche 911 Targa 4 facelift Preţ: 124.325 - 156.584 €
-
Porsche Cayenne Preţ: 77.767 - 141.965 €
-
Porsche Macan facelift Preţ: 61.673 - 67.292 €
-
Porsche Panamera Preţ: 96.629 - 205.730 €
-
Porsche Panamera Sport Turismo Preţ: n/a - 195.109 €
Ultimele stiri din Feature
-
Motoarele noii generații BMW Seria 5 au fost dezvoltate de către un inginer român. Numele său este Claudius Bogusch și este unul dintre o mulțime de ingineri născuți în țara noastră care lucrează pentru nume consacrate din străinătate. În acest articol, îl vom cunoaște mai bine pe omul din spatele motoarelor noului model de clasă executive. (17.02)
-
După Al Doilea Război Mondial, BMW a fost în pragul falimentului. Din fericire, afaceristul Herbert Quandt a preluat compania și a dus la debutul modelului 1500, care a salvat compania. Totuși, dacă vom cerceta mai adânc, vom afla că sursele averii familiei Quandt aveau în spate regimul nazist. (28.11)
-
În cadrul unei vizite făcute în capitala cultural europeană Timișoara, am luat parte la prezentarea schițelor realizate de Paul Bracq, un designer foarte important și marcant pentru BMW. În același timp, am aflat și povestea din spatele celebrului sediu BMW din Munchen, botezat „Vier Zylinder”, adică clădirea „4 cilindri”. (24.10)
- Prețuri Renault Captur facelift în România: start de la 19.450 de euro
- Însetat de putere: noul Shelby Super Snake este un Mustang cu 830 de cai putere
- Noul Mercedes-AMG GT 63 S E Performance, cel mai rapid AMG din istorie
- Acesta este noul Opel Grandland: versiunea electrică oferă până la 700 de km autonomie
- Formula 1: Dublă Max Verstappen în China: victorie în cursa de sprint și pole pentru cursa mare
Comentarii (4)