Doliu în lumea auto: a murit Ferdinand Alexander Porsche, creatorul lui Porsche 911

De Mircea Meșter
Publicat Vineri, 06.04.2012
Unul dintre cei mai respectaţi oameni din designul auto mondial s-a stins din viaţă ieri, în Austria. Ferdinand Alexander Porsche avea 76 de ani.

Ferdinand Alexander Porsche, designerul versiunii originale a modelului Porsche 911, s-a stins din viaţă ieri, la Salzburg. "Butzi" Porsche avea 76 de ani.

Designerul german a fost nepotul lui Ferdinand Porsche, creator al mărcii din Stuttgart şi cel care a desenat primul Volkswagen Beetle. Ferdinand Alexander a imaginat primul 911 în 1962, modelul fiind prezentat oficial un an mai târziu. Respectat de întreaga industrie auto pentru aportul adus designului printr-o formă care continuă să atragă priviri şi fani chiar şi după aproape 50 de ani, Ferdinand Alexander Porsche s-a retras din companie în 1972, odată cu ceilalţi membri ai familiei, în momentul în care Porsche s-a transformat în societate pe acţiuni.

După ieşirea din structurile Porsche, Ferdinand Alexander a fondat Porsche Design Studio, o companie care continuă şi astăzi să ofere alternative simple şi eficiente la nivel estetic ale unor obiecte uzuale. 

"Din poziţia sa de creator al lui Porsche 911, a stabilit o cultură a designului care modelează modelele noastre sport chiar şi astăzi.

Filosofia sa a designului bun este, pentru noi, o moştenire pe care o vom onora cu respect în viitor", spune Matthias Muller, CEO Porsche, într-un comunicat de presă publicat aseară.

"Designul trebuie să fie funcţional şi funcţionalitatea trebuie să fie implementată vizual fără elemente complicate care trebuie explicate" - Ferdinand Alexander Porsche.

 

Comentarii (4)

  • Inainte de orice elogiu: Dumnezeu sa-l odihneasca!
    Intr-o perioada teribila de deruta profesionala, dezintegrare ideologica si alunecare prozelitista spre kitsch-uri omni-vandabile, care caracterizeaza si totodata decoperteaza lumea auto, sub privirile impaienjenite de nepasare sau de neputinta ale fanilor de pretutindeni, vestea plecarii spre zari senine a lui Ferry Porsche al IIl-lea m-a descumpanit putin...Porsche 911 a insemnat mai mult decat etalonul benzinarelor turbo all-time: a insemnat gustul sofisticat, rafinat, conservat cu grija, in materie de incantatie vizuala fata de formele, spatiile si liniile parca incremenite in timp, care refuza cu obstinatie sa se predea cu capul plecat in fata actualului tavalug uni-modelator si atot-nivelator, iscat, in mod surprinzator fara nici o stavila normativa, de catre deja arhi-cunoscutele si arhi-incetatenitele "tendinti" gregare de design, dotare si functionalitate, dictate tunator dinspre Laboratorul Ocult de globalizare cu forta si "cu ridicata"...
    Ramas bun, draga deschizatorule de drumuri batatorite in autenticitate si elocinta. Daca voi apuca vreodata sa realizez un drive-test cu aceasta jucarie epopeica - 911 turbo - indiferent din ce generatie ar proveni, cu siguranta il voi sustine in amintirea si spre onoarea dumitale! Nu te vom uita niciodata, draga "Butzi", si, pe cat posibil, daca vom sti cum si mai ales daca vom vrea acest lucru: Save Porsche!...

    PS: Evident, declaratia de omagiere postum avansata de CEO Muller pare a fi doar una de complezenta; de fapt, firma isi va pierde gradat caracterul exclusivist, actuala platforma a lui 911 fiind complet noua, adoptand unele elemente specifice de la alte modele loco, inclusiv de la "sedanizatul" Panamera, astfel ca, daca ai compara, una langa alta, silueta "pura" a primei generatii de 911 cu silueta usor "volkswagenizata" a celei actuale, diferentele, atat de ansamblu, cat si de detalii, ar fi destul de izbitoare, chiar si pentru un ochi mai neavizat...De pilda, incet-incet, canalele "carnoase" al "globilor oculari" (nici acestia nu mai sunt rotunzi ca altadata), care constituie farmecul inconfundabil in special al istoriei lui 911, tind sa se "absoarba" in corpul masinii, iar "botul", prin proeminenta lui atipica, incepe sa semene tot mai pronuntat a Audi...Miscari de relief pe care "Butzi" sigur le-a observat, dar nu cred ca, admitand necesitatea fireasca a evolutiei design-ului, a considerat ca trebuie corcita alura emblematica...Cert este ca adevaratele sale ganduri de viitor le-a luat cu dumnealui...
    23 7
  • :(
    4 0
  • R.I.P.
    Omul asta va ramane vesnic in istorie......................!
    6 0
  • Sa-i fie tarana usoara.Respect pt.ce a lasat in urma sa.
    4 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru