PREVIEW F1 2006 (2): Regulile jocului

De Mircea Meșter
Publicat Marti, 07.03.2006
Regulile care se schimba in fiecare an au ca scop precis spectacolul. De multe ori insa modificarile ilogice au dat peste cap cursele si echipele. Cum va fi sezonul 2006?

Asa cum ne-am obisnuit in ultimii ani, nici un sezon din Campionatul Mondial de Formula 1 nu incepe fara ca FIA (Federatia Internationala de Automobilism) sa anunte noi schimbari in regulament. In 2006, acestea sunt mai importante ca oricand, pe fondul unui echilibru de forte in ceea ce priveste valoarea echipelor si a pilotilor.

Ramane de vazut cine vor fi principalii beneficiari ai noului regulament si, mai ales, ce echipe nu vor reusi sa se adapteze noilor reguli. Pentru ca, spre binele spectacolului si din nefericire pentru unii, norocosii si ghinionistii apar in fiecare an. Uneori inca din prima cursa. Ce ne pregateste Bahrein anul acesta?

SISTEMUL DE CALIFICARI

Uitati de regula unui singur tur cronometrat! In 2006, FIA introduce un sistem de calificare format din trei “etape”: primele doua de 15 minute si ultima parte de 20 de minute, cu pauze de cate 5 minute intre fiecare.
Sistemul de tip “knock-out” presupune ca in prima parte toate cele 22 de masini sa ruleze pe pista, fiecare cand considera ca este momentul potrivit pentru un tur sau mai multe. La capatul celor 15 minute, cele mai lente 6 monoposturi vor fi eliminate din competitia pentru castigarea unui loc pe grila si vor fi plasate pe ultimele pozitii la start. Urmatoarea repriza este asemanatoare, pilotii putand iesi pe pista cand doresc, fara restrictii.

La fel, ultimele sase masini la finalul sfertului de ora vor fi, in ordine, cele care se vor afla pe grila pe pozitiile 11-16.

Cele 12 masini care nu au reusit sa se califice intre primele 10 au avantajul faptului ca pot realimenta inainte de cursa, indiferent de cantitatea de combustibil cu care au inceput reprizele de calificare. In schimb, ultimele masini ramase sunt obligate sa inceapa cursa cu aceeasi cantitate de benzina cu care au inceput ultima repriza de calificare de 20 de minute. Cele 10 masini ramase in cursa pentru pole position sunt cantarite inaintea ultimei parti ale calificarilor la final fiind inlocuit combustibilul pierdut prin cele cateva tururi parcurse pentru ca greutatea sa fie aceeasi.

Este interesant (si logic in acelasi timp) faptul ca daca un pilot ii va impiedica pe ceilalti sa ruleze normal, indiferent de modul in care face acest lucru, timpii lui vor fi anulati.

MOTOARELE

Aici vorbim de deja celebrele V8-uri de 2.4 litri care au fost introduse cu titlu de obligativitate in acest sezon si care inlocuiesc motoarele V10 de 3 litri in voga anul trecut. Scopurile FIA sunt doua: in primul rand, se reduc costurile, echipele mici putand tine pasul cu gigantii F1, fiind vorba apoi de imbunatatirea sigurantei, masinile fiind mai lente decat in anii trecuti, caii putere pierduti prin eliminarea celor doi cilindri facand diferenta.

Ne astaptam, astfel, la monoposturi mai lente cu cateva secunde pe tur.
Regula propulsoarelor V8 are insa exceptia ei (vorbim, totusi, de F1, nu-i asa?), exceptie care in 2006 poarta numele Scuderia Toro Rosso. A doua echipa a celor de la Red Bull este singura care foloseste in acest sezon un V10 cu turatie limitata. Insa, desi performantele sunt asemanatoare, trebuie spus ca cuplul motor al unui V10 limitat poate face diferenta.

Se impune astfel o intrebare deloc inedita: vom vedea oare un monopost Toro Rosso sustinand trena vreunei curse in acest sezon? Raspunsul este greu, dar in orice caz, in cazul in care se va intampla acest lucru, performerii de moment vor fi redusi la tacere repede prin simpla anulare a exceptiilor.

PNEURILE

Vom vedea din nou agitatie la boxe. Avand in vedere ca schimbarile de pneuri sunt din nou permise in timpul cursei, este clar ca celebrul furnicar de mecanici de la pitstop va reveni, chiar daca pilotii vor trebui sa hotarasca inaintea calificarilor care vor fi tipurile de pneuri pe care vor trebui sa le foloseasca in acel weekend. Se pare ca meteorologii vor fi la mare pret pe linia boxelor.

Pe de alta parte, acesta este ultimul an in care Michelin figureaza ca furnizor de pneuri in Formula 1, in 2007 Bridgestone urmand sa detina majoritatea absoluta.

Comentarii (0)

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru