Saab îşi vinde maşinile din propriul muzeu pentru a face rost de bani

De Bogdan Mirică
Publicat Marti, 17.01.2012
Administratorii delegaţie pentru a rezolva falimentul Saab au decis să scoată la vânzare 120 de maşini de colecţie aflate în muzeul constructorului suedez din Trollhattan.

Esential

120 de maşini din colecţia muzeului Saab vor fi scoase la licitaţie.

Procesul de lichidare al proprietăţilor Saab, în scopul de a achita datoriile creditorilor, a dus şi la destrămarea colecţiei de maşini istorice ale construtorului suedez. Administratorii falimentului au declarat că vor încerca să adune fondurile necesare prin scoaterea la licitaţie a 120 de automobile de colecţie, ridicate din muzeul situat în Trollhattan, locul unde îşi are rădăcinile Saab.

Printre cele peste o sută de maşini se numără prototipul UrSaab proiectat în 1946 şi primul exemplar creat cu noul logo Saab, după încetarea activităţii firmei în domeniul aeronautic. Din memoria pasionaţilor Saab vor lipsi şi conceptele 98, 99, 900 Safari şi 900 Turbo James Bond, legende care au scris istoria brandului din nordul Europei.

Pe eşafodul casei de licitaţie vor urca şi alte nume cunoscute ca 92, 97 Sonett, 900 EV-1, Saab 9X, Tribeco Concept, autocarul 9000 şi mult mai recentele 9-5 şi AeroX Concept. Nu va lipsi nici un Cadillac BLS dezvoltat cu mai multe componente ale suedezului 9-3.

Toate vehiculele vor fi evaluate corect, lichidatorii sperând să obţină şi ceva peste valoarea estimată.

via | autoblog

Comentarii (20)

  • @
    Penibili.... chiar in aceasta stare au ajuns ? Credeti ca ii salveaza ca vand 100masini sa zicem ? =))
    Trebuia sa le pastreze ca un simbol a ceea ce a fost, daca nu va mai exista.
    22 15
  • @ScorpyonVAG
    Cine o zis ca se salveaza si cine o zis ca ei vor sa le vanda? Mai citeste de cateva ori articolul, poate o sa intelegi.
    14 6
  • E ca si cum ai vinde dintii de aur ai mortului pt. a ii face CAVOU.
    SI totusi SAAB TRAIESTE =))))))
    8 6
  • @saabcuantic
    Mie jale de voi :(((.
    Procesul de îngropare a trabantului suedez totuși are loc :).
    3 17
  • In loc sa vanda cele 100 de masini trimise la casat acum cateva zile...
    5 3
  • Nu zau!
    Ma simt ca un cocean de porumb inalt, drept si falnic pe care il gadila la radacina o prapadita de buruiana liliputana, vesteda si duhnitoare care ma considera de mine buruiana...Situatia lui SAAB seamana cu a echipei de fotbal Poli Timisoara din 2002 incoace: entitatea juridica veche a ajuns pe un maidan din Popesti Leordeni, in timp ce o alta formatie s-a nascut ca din neant, a ocupat stadionul primeia si a ajuns sa fie declarata de Justitie ca adevarata Poli...Dar aspectul esential a fost ca purtatoarea de drept a numelui, Universitatea Politehnica din Timisoara, a fost de acord cu existenta acesteia si chiar s-a implicat s-o legalizeze. Ceva similar s-ar putea petrece si cu SAAB. Faptul ca societatea SAAB Automobile AB va fi radiata este intr-adevar dureros, dar nu sa agonizam stiind ca ORICAND se poate crea o alta sectie auto in cadrul companiei-mama SAAB AB (cu conditia obligatorie sa exista mai multa sensibilitate si receptivitate la nivelul conducerii, nu numai preocupari exclusiv lucrative!); ceea ce ma sfasie launtric este de fapt intentia abjecta a lichidatorilor de a se atinge nestingheriti de nestematele istoriei efective a numelui SAAB, caz in care revolta si implicatia companiei-mama devin imperios necesare, chiar stringente !!! Ca mostenitoare principala a glorioasei SAAB-Scania, SAAB AB ar trebui sa-si revendice numaidecat atat legalmente, cat si moralmente, bunurile si vestigiile din muzeul suratei auto, in plus, tacerea incredibila a statului suedez te lasa fara suflare...De altfel, acesta a constituit un subiect de dezbatere aprinsa si indignare justa la recenta manifestare din Bucuresti "We are many, We are SAAB", in care chiar si organizatorul Edy Hagiu a condamnat ferm, in termeni duri, indiferenta criminala a autoritatilor suedeze...Cum bine precizeaza @Scorpyon mai sus, de regula, de simboluri nationale (in extenso, unicitati de rang mondial, cum sunt masinile din muzeul SAAB!) n-ai voie sa te atingi sub nici o forma, niciodata, indiferent cine esti si ce vrei !!! Daca am fi totalmente siguri ca cei care ar cumpara respectivele exponate de epoca ar fi numai impatimiti de SAAB care ar urmari sa le adune apoi din nou sub acelasi acoperis, am sta linistiti si am avea incredere deplina in bunele intentii ale cumparatorilor, dar daca legendarele giuvaere ar ajunge pe mainile cine stie ale caror ghiolbani...refuz pur si simplu sa ma gandesc! In final, atat mai vreau sa subliniez - ceva ce am rostit de multe ori inainte: "Vom fi iarasi ce-am fost si mai mult decat atat" (Petru Rares)...
    7 4
  • AndreiF1
    @SAAB
    Situatia in care a ajuns firma este cel putin dezastruoasa. Si nu este vina muncitorilor ci este vina managerilor care in loc sa studieze piata, sa se adapteze noilor conditii, s-au amagit ca firma pe care o conduc este cea mai buna din lume. Nu s-au gandit niciodata ca niste masini scumpe chiar daca bune calitativ, nu mai sunt sustenabile, nu s-au gandit sa-si adapteze politica preturilor, poate si adaptarea plajei de modele la cererile pietei. Poate candva o sa renasca si o sa fie mai bine, dar in acelasi timp, poate sa fie si mult mai rau. In viata supravietuiesc cei care se adapteaza conditiilor schimbatoare pe care noi le numim: viata de zi cu zii. Totusi era bine ca acel model sa ramana in picioare nu pentru a vedea acele model SAAB rare ci pentru a intelege ca orice este efemer. Succesul, decaderea sunt doar fetele aceleiasi monezi, diferenta este data doar de capacitatea de a se adapta a noastra. SAAB nu a fost in stare sa se adapteze... din pacate sau din fericire, asa ca iese pe usa din spate a industriei auto. Unele lucruri merita salvate, as salva leii, balenele si inca mule alte specii de animale pentru ca au un rol foarte important in natura, dar nu m-as stresa niciodata sa salvez o marca auto, care nu are nici un rol si pana la urma este doar un obiect care nu este in stare sa-si depaseasca conditia de obiect. Shit happens!
    7 1
  • @SaabCuantic
    E de admirat pasiunea ta pentru marca, dar nu ai dreptate.
    Tu ai o fabrica de linguri si un muzeu cu linguri create de tine, dar intri in faliment cu datorii imense catre furnizorii tai. Executorul trebuie sa recupereze cat mai mult din bunurile detinute de compania ta si sa plateasca acei furnizori. Crezi ca ar pastra muzeul de linguri? Iti spun eu ca e in stare sa vanda si balustrada de la scarile spre birou daca nu gaseste un cumparator pentru pachetul intreg.
    Ar putea sa existe multi iubitori de linguri produse de tine care sa doreasca muzeul, dar nu suficienti incat sa supravietuiasca compania.
    Automobil SAAB (VW, MERCEDES, FIAT, BMW etc) = lingura = produs oarecare.
    Asta general vorbind. Ca ar fi un muzeu al motorsportului, al conceptelor... etc (al lingurilor care au revolutionat mancatul), ar fi altceva.
    6 1
  • @AndreiF1
    Te rog sa nu bati atata moneda pe termenul "adaptare"...Scurt pe doi: in ziua de astazi, intunericul (Beelzebul) domina, conduce si influenteaza viata intregului pamant - asa ca la ce sa te adaptezi ?! Nici in bataturi nu ma doare de ceea ce pretinde piata globala sa-i oferi; SAAB Automobile a fost creat de la bun inceput sa satisfaca nu gusturile plebee, ci cele rafinate, musai selectate, specifice celor instinctiv opusi curentului general (prin definitie fiind foarte putini raportat la mase, sic!). Iisus Hristos nu vindea nimic, de aceea a fost dispretuit, batjocorit si batut in cuie. De oferit, fiind Dumnezeu, intotdeauna daruieste (suna mai "cool" decat "ofera"!) ceva greu de inteles la prima vedere, pentru care asteapta sa ne dam si viata...Cu extrem de putine si salutare exceptii, lumea inca de la Facere adora vazutul, limitatul, inteligibilul, rahatul brut care ii potoleste nevoile primare and nothing more...Nu-ti dai seama ca traim niste vremuri atat de odioase incat nu mai nutrim respect pentru nimic, nici macar pentru istorie? As indrazni sa afirm ca mai ales pentru! Sunt ultraconvins ca istoria, ca ansamblu multidisciplinar si semnificatie spirituala vasta, treptat va ajunge sa nu mai fie predata deloc in scoli pe motiv determinist-meliorist-utilitarist ca "nu ne ajuta sa facem banu' gramada!" (cugetare de o formidabila "valoare" reliefata eventual de rasul sardonic al lui Becali sau al lui Basescu...). Ai putea sa-ti imaginezi ca am identificat o cauza pentru care ma simt indreptatit sa-I cer socoteala Insusi Creatorului meu si al tuturora?? Da, si aceasta este: de ce mi-a dat viata in aceste timpuri nepotrivite firii mele?! Citeam deunazi intr-o carte ortodoxa ca "doar cu boli si amaraciuni se vor putea mantui oamenii de pe urma"...Aha! Inseamna automat ca toti oamenii care au trait in vechime, in frunte cu sfintii, s-au bucurat de privilegiul deosebit de a nu trebui in mod inexorabil sa treaca prin asemenea cazne ca sa ajunga la liman...Dar sa revenim la ceea ce ne doare in mod expres: nimicirea muzeului SAAB se poate asemui cu o amaraciune, si inca una de proportii colosale, tinand cont cu cata munca, intelectuala si fizica deopotriva, si cu cata pasiune onesta a rezistat acest modus vivendi (deci mai presus decat o simpla denumire!) pana acum, ca sa vina hai-hui niste venetici care sa tune si sa fulgere ca creditorii trebuie neaparat acoperiti fiindca asa porunceste legea (in nici un caz a bunului simt!) sau porcaria cu aroma stiintifica a lui Lavoisier conform careia "in natura, nimic nu se pierde, ci totul se transforma"...Dar hai sa constatam impreuna ce si in ce se transforma: un calcul elementar arata fara dubii ca, cu banii incasati pe ISTORIA SAAB, respectivii speculanti de datorii isi vor cumpara mancare, din care o buna parte se va transforma ireversibil in materie fecala (cumva echivalenta practic cu o parte din aceasta istorie?!), si isi vor implini pofte trupesti de fel si chip, printre care nu-i exclus sa-i arunce si pe dezmat cu prostituate, care, la randul lor, din respectivele sume (ras)platite, isi vor achizitiona chiloti, farduri si alte acareturi in care iarasi se va inmagazina o parte din istoria SAAB...Sublim! Exagerez? Stiu, stiu, stiu, economia de piata! Mucles si iute la talcioc, nu? Mai degraba avem de-a face cu o economie de paiata...Acum Intelegi esentialmente de ce n-as fi vrut sa ma nasc?...Daca ai sti ce tentatie sugrumanta ma chinuie zilnic si anume sa-mi bag picioarele la propriu in tot ce ma inconjoara, sa renunt la tot ce-mi apartine si sa-mi caut o bucata de pamant la periferia civilizatiei, intuind ca ma voi hrani numai cu cartofi copti sau fierti, dar nemaipasandu-mi de nimeni si de nimic in virtutea ideii certe ca nestiinta provoaca fericire...Chiar ma mir de ce n-o fac! Poate din comoditate sau poate din lasitate...
    5 2
  • AndreiF1
    @SaabCuantic
    Cred ca ai luat prea personal postul meu, mai ales ca nu mi te adresam tie, ci era doar o parere (umila) despre tot ce tine de ceea ce auzim despre SAAB in aceste zile. Cat despre restul... nu stiu ce sa zic. Muzeul SAAB plateste acum greselile unor inconpetenti care de-a lungul anilor si-au batut joc de munca lor, de munca altora si mai ales de mosternirea si traditia pe care SAAB o avea (poate chiar o mai are dar nu prea conteaza acuma).

    Economia de piata nu este inventia mea, este inventia americanilor care credeau ca aceasta economie de piata este in favoarea lor, fara sa-si dea seama ca de fapt aceasta economie este si sfarsitul lor ca natie (din pct de vedere economic evident). Ca dovada SUA este inglobata in datorii, iar China incepe sa fie plictisica ca trebuie sa le plateasca datoria externa... unei natii care nu-si da seama ca se scufunda din cauza prostiei pe care o dovedesc in orice fac. Timpul masinilor care costa mult si se produc scump, chiar daca sunt masini bune a trecut deja. De fapt timpul masinilor incepe sa treaca. S-au descoperit alte mijloace alternative de transport, exista trenurile (de cateva ori mai ieftine), in orase, transportul in comun castiga teren, ma gandesc ca vor mai asista si la alte decaderi de renume in industria auto, SAAB si altii sunt doar un inceput timid.

    Nu-i bai, nu mai este asa de interesant sa conduci cand exista trenuri care se deplaseaza cu viteze de peste 500km/h, cand exista avioane si mai ales transportul in comun.

    Cat despre datorii... ce sa le faci. Baietii aia care au condus SAAB inspre prapastie... nu stiau sa-si faca treaba. Nu poti sa-i omori (desi ar merita), nu poti sa-i pui sa plateasca datoriile (nu au de unde) asa ca cineva sau ceva trebuie sa suporte consecintele. Vezi tu in viata cand faci ceva... exista intotdeauna consecinte. Fie ele bune sau rele... exista. Mi-as dori sa existe o lume in care orice fac eu (bine sau rau) sa nu aiba consecinte... dar se pare ca nu exista. SAAB plateste un pret mare pentru actiunile unor incapabili, dar se numeste consecinte si nu neaparat datorii. SAAB plateste cu munca irosita a muncitorilor ei, cu traditia si cu exponatele din acel muzeu (o parte din istoria SAAB de fapt) "reusitele" unor incapabili. Un pret scump, dar un pret pe care trebuie sa-l plateasca, asa cum si noi, civilizatia umana platim destul de scump greselile rasei umane. Printre aceste greseli as aminti poluarea (in multe variante si miresme, una mai de rahat ca alta), defrisarile, diferite rase de animale care au disparut, stratul de ozon este pe duca, americanii sunt prosti si ne duc catre dispartiei, economia de consum care duce catre consumarea tuturor resurselor de pe Terra si evident catre colaps si asa mai departe.

    Totusi fiecare dintre noi cred ca nu este interesat de aceste probleme, pariez ca nimanui nu-i pasa de prostiile astea de mai sus, ci este interesat doar de binele lui. Chiar daca privim in ochii copiilor nostri, si vedem un sfarsit tragic al rasei umane, dupa vreo 10k de ani ce civilizatie (un pumn de praf la nivel cosmic), ramanem cu impresia ca cineva ne va ajuta si ne va salva doar pentru ca esecurile de care ne bucuram in fiecare zi, credem ca sunt niste reusite.

    Personal ti-as recomanda sa te gandesti mai mult la ce se va intampla cu tine si cu viata ta, pentru ca daca ai afla ca trebuie sa omori toata populatia de pe Terra pentru ati salva viata tie, eu personal cred ca ai face-o. Iar asta spune totul despre rasa umana.
    3 2
  • @AndreiF1 & @syktasy, daca nu sunteti inca lamuriti ce este SAAB si cui se adreseaza...
    ...va marturisesc ca, la recenta intrunire SAAB de la Parlament, fiindca n-am inca un SAAB, am rugat pe un participant sa ma transporte si pe mine in masina lui si nu numai ca a acceptat pe loc, zambind larg, dar si-a mutat copilul de pe locul de langa sofer pe bancheta din spate: "Lasa-l pe domnu' sa stea in fata!"...Eu nu si nu, ziceam ca nu este nevoie, ca stau perfect in spate, dar s-a apucat si sotia dumnealui sa insiste si n-am avut incotro...De ce a tratat preferential un necunoscut absolut pentru familia dansului? Pe drum, la vreo 100m de o intersectie semaforizata, ma gandeam ca va opri vazand ca apare galben...dar a accelerat brusc al sau 9-3 FG de mi s-a parut la un moment dat ca vom decola...Placuta senzatie, cum nu? Daca eram cu scaunul rabatat, fara centura pusa, si daca era la volan vreun membru din "SAAB Performance Team", poate ca as fi zburat prin luneta...Adica omul in toata firea, trecut de 40 de ani, a vrut sa-mi transmita in subsidiar ca "This is SAAB, welcome in the nuts club!" :) Ajunsi la destinatie, i-am multumit frumos pentru deplasare, la care mi-a replicat: "Fii serios, a fost placerea mea!"...Acestia sunt iubitorii autentici de SAAB! La care calitatea morala prinoseste uneori...Nu intamplator si-au incrucisat destinele cu aceasta marca aparte. Nimic nu se petrece aleatoriu in Univers...Evident ca i-am ramas omului dator si cu prima ocazie il voi rasplati...Dar am vrut doar sa pricepeti cum stau lucrurile, deci cine vrea dinadins sa dispara SAAB Automobile, vrea implicit si sa nu mai existe asemenea semeni de pus la rana...O zi superba va doresc ;)
    7 2
  • PS necesar:
    Andrei, ce insinuezi acolo, pe cine sa omor eu?! Nu fabula, omule! Cred ca nu ma cunosti...Las' ca te vei lumina tu odata cum se omoara fiecare dintre noi si cu ce fel de moarte, daca tot amintesti de trebusoare lugubre.
    3 2
  • @
    @Cuantic: Eu daca as avea banii respectivi, cu toate ca nu sunt pasionat SAAB le-as cumpara sa le distrug, sa le duc la casat si sa imi cumpar un VW =)))))
    Au un design urat... nu imi plac deloc, insa ii respect deoarece sunt alte persoane care le place aceasta marca, si acele masini sunt un simbol pentru brandul respectiv, asa cum AUDI V8 este pentru mine un simbol AUDI, si la altii nu le place... insa va respect pentru gusturile voastre.
    Chiar nu imi place SAAB. Poate 9-3-ul modeul dinainte de ultimul facelift (ala cu faruri dreptunghiulare), si noul 9-5, in rest...
    2 5
  • Mie singurul lucur de care-mi pare rau este ca nu am bani sa cumpar Aero-X-ul...
    6 0
  • observator
    trist
    Pentru orice automobilist atras de fenomenul auto , acesta veste nu poate sa fie de cat inca o veste trista din lungul sir al lor, venit din directia SAAB ... In mod cert aceasta globalizare ingroapa mai multe marci de legenda de cat numarul celor salvate salveaza .
    P.S. Iar din randul celor salvate ..te poti trezi ca sub respectiva caroserie sa gasesti piese de la o masina de serie mult mai banala , ce face pare din grupul ce a salvat marca prestigioasa , politica platformelor comune extinse si la brandurile cu pretentii .
    6 0
  • Oh, iluzia egalitatii...
    Toti oamenii sunt egali?! De cate ori ati auzit baliverna aceasta atot-nivelatoare? Facand abstractie de nivelul fiecaruia de avere sau de comicaria capitalista a "egalitatii de sanse", doar ma uit la afirmatiile lui @observator si realizez instantaneu ca nu toti userii pot incerca aceeasi viziune pertinenta, fiindca pur si simplu nu le este dat prin formatul intelectual nativ si pace! Dar exista Cineva care ne accepta si ne poate iubi asa cum s-a nascut fiecare, numai ca oamenii au oroare din fire sa se priveasca unii pe altii dincolo de realele sau presupusele lor hibe, iar eu nu pot face exceptie, caci nu ma lasa mintea aceasta pacatoasa...Iata un mister existential greu de deslusit cu instrumentele ratiunii umane si totusi dureros in substratul imediat al simtirii...De ce? N-am nici cea mai vaga idee!
    2 2
  • florian
    SAAB
    Pacat,nu conduc Saab , nu vreau Saab , dar sincer ma oftic cand vad ca alte marci care nu au nici o treaba cu industria auto defileaza si Saabul moare, prin 95 Saab rivaliza cu Mercedes, hai sa cumparam huang xyzzzz.....made in ....Franta.....ca e mai ieftin , parerea mea
    2 1
  • hm
    In alta ordine de idei, Youngman ofera 562 de milioane de euro pentru Saab (aici incluzand si datoriile catre furnizori).

    Om trai si-om vedea. Nu s-a sfarsit aici :)
    4 0
  • soferul iadului
    SAAB si restul lumii
    Sa fie clar , or fi facut cei de la SAAB si masini bune dar in mod cert au facut si gafe , de asta au ajuns unde sunt . SaabCuantic, parca esti ruda cu domnul Cornel Dinu , " mister existential greu de deslusit cu instrumentele ratiunii umane si totusi dureros in substratul imediat al simtirii " mda ... urmeza sa ne treci si prin teoria stringurilor :-))) , poate intr-un univers paralel SAAB o duce mai bine .
    2 2
  • salut, @ztele :)
    Stirea pe care ai inserat-o este adevarata...Mai mult, este sigur ca o delegatie oficiala alcatuita din membri ai autoritatilor locale din Trollhattan si din regiunea din care face parte orasul, Vastra Gotaland, a plecat in cursul zilei de azi spre China ca sa trateze cu responsabilii de la Youngman conditiile in care s-ar putea realiza achizitia...Iata deci ca factorii de stat din provincie se misca mai repede decat cei din Stockholm; sa fie intr-un ceas inspirat! Mai ales cei de la SWAN si-ar dori ca operatiunea sa reuseasca, caz in care ar da o lovitura de business: au platit 74 de milioane de euro pentru SAAB si ar putea incasa de 7-8 ori mai mult la vanzare...Faza cu actiunile "preferentiale" din dreptul GM ramane o simpla petarda mediatica; nu exista, mai mult ca sigur! Bine, este just ca ciracii lui Muller au mai cheltuit ceva si cu supravietuirea subsidiarei de la Nord, dar, per ansamblu, Muller ar putea intr-adevar sa se dovedeasca "baiat dastapt" luand si banii chinezilor si totodata militand sa fie CEO noii companii SAAB Automobile (exact, sa se autopropuna, de ce nu?-stiti ce se spune despre tupeu in ziua de azi:))...Merita din acest punct de vedere...si merita si banii, la cat s-a zbatut aproape de unul singur sa mentina uzina din Troll pe linia de plutire cu orice pret...Iar daca l-ar bate gandul sa fie de-a dreptul genial, atunci si-ar opri numai o parte rezonabila din rasplata, pentru dansul si Spyker, iar restul sa-i investeasca in retehnologizarea companiei suedeze, adaugat la ceea ce ar plusa si galbejitii! Dar, ma rog, este doar un scenariu, mai sunt multe de intamplat pana la un asemenea deznodamant, insa, oricare va fi in definitiv noul proprietar, asa ar fi logic sa procedeze...SAAB rulz :)
    2 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru