Cum funcţionează: BMW Connected Drive, relaţia om-maşină

De Bogdan Mirică
Publicat Miercuri, 23.02.2011
BMW expune la Geneva un amalgam de tehnologii noi, ce vor debuta pe modelele sale viitoare: sistemele sale vor detecta pietonii, vor evita colizunile laterale, vor parca maşina prin telecomandă şi vor oferi prim-ajutor în caz de infarct.

Inginerii BMW şi-au făcut conştiincioşi temele pentru ediţia de anul acesta a Salonului Auto de la Geneva. Ei vor putea expune publicului un concept nou, revoluţionar, pe care vi l-am prezentat în urmă cu două săptămâni: Vision Connected Drive.

Pe lângă look-ul futurist şi speculaţiile care anunţă un potenţial model de serie Z2, conceptul destinat salonului elveţian va avea rolul de promotor al noului val de tehnologii Connected Drive. Vorbim despre o avalanşă de gadget-uri revoluţionare, care vor ajuta la o mai bună interacţionare între şofer şi vehicul.

BMW, un pionier al relaţiei om-maşină

BMW este unul dintre pionierii gadget-urilor auto, axându-se mereu pe evoluţia relaţiei dintre om şi maşină. Eforturile bavarezilor începeau încă din 1991, când BMW introducea primul sistem de asistenţă la parcare, controlat prin ultra-sunete, o premieră pentru acea vreme, care a ajuns mai apoi să fie produsă la scară globală.

Tot ca o noutate absolută, BMW a introdus în 2004 un suport tehnic pentru iPod pe modelele sale, tehnologie preluată de asemenea la scară largă. În 2009, ideea Connected Drive a început să prindă viaţă prin implementarea unei tehnologii care a permis folosirea internetului în maşină. Tehnologia fost preluată mai apoi şi de ceilalţi constructori prezenţi pe segmentul premium.

În prezent, BMW duce mai departe ideea de Connected Drive cu o serie de tehnologii noi, ce îşi vor găsi utilitatea pe viitoarele modele create în Munchen. Gadget-urile au fost expuse pe conceptul Vision Connected Drive, redefinind ideea de relaţionare a omului cu automobilul.

Pedestrian Protection - viaţă pentru pietoni

Deşi pare împrumutată de la Volvo, ideea unui sistem care să prevină impactul cu pietonii a fost exploatată şi de BMW într-un mod diferit şi ceva mai evoluat. Sistemul Pedestrian Protection foloseşte o cameră video care identifică potenţialul unui accident, avertizează şoferul în timp util şi aplică frânele. Astfel şansele de supravieţuire cresc simţitor, chiar şi atunci când este vorba doar despre o reduere a vitezei şi nu despre o oprire totală.

Camera poate fi folosită şi pentru celelalte sisteme de siguranţă contemporane, cum sunt: recunoaşterea semnelor de circulaţie, avertizare de impact şi avertizare la depăşirea benzii de circulaţie.

Cercetătorii BMW lucrează în prezent la o serie de măsuri de prevenire mai eficiente. Proiectul a primit numele Amulett şi ilustrează un vehicul concept care poate comunica cu un emiţător radio, pe care un ciclist sau un pieton îl poartă. Astfel, şoferul va fi avertizat din timp de prezenţa sa.

Mobility Assistant - croieşteţi drum cu autobuzul sau maşina

Şi sistemul de navigaţie este pe punctul de a fi revoluţionat de BMW. Funcţionarea acestuia a fost pusă într-o abordare nouă de oamenii de creaţie ai bavarezilor, care au dezvoltat proiectul Mobility Assistant. Testat deja în Berlin ca o aplicaţie pentru telefoanele mobile, sistemul caută să ofere utilizatorului cea mai rapidă metodă de transport din punctul A în punctul B.

Odată selectată destinaţia, sistemul oferă o compilaţie de forme de transport ce pot fi folosite: maşina personală, autobuzul, metroul sau viitoarele sisteme Park+Ride.

Mobility Assistant poate crea o rută pe care utilizatorul să îşi folosească maşina personală şi apoi mijlocul de transport în comun cel mai rapid.

Sistemul gândit de BMW este şi foarte versatil. El poate recalcula traseul atunci când apar blocaje în trafic sau drumuri închise, luând în seamă toate mijloacele de transport din zonă. Utilizatorul va putea alege ca preferinţe pentru căutare cea mai scurtă rută sau ruta cu un mijloc de transport preferat.

Park Distance Control - parcarea, o joacă cu telecomanda

BMW nu a uitat nici de cei care au dificultăţi la parcare. Sistemul Park Distance Control a evoluat simţitor şi beneficiază acum de funcţia Active PDC, care funcţionează în trei secvenţe diferite, bazate pe calcularea vitezei şi a frânării. Utilitatea sa se dovedeşte în zonele cu o vizibilitate limitată.

Bineînţeles, pe viitor, această funcţie va putea fi exploatată doar cu ajutorul telecomenzii. Sistemul se numeşte Remote Controlled Parking şi este responsabil pentru parcarea maşinii în zone ce pot fi accesate doar cu partea frontală. Senzorii preiau rolurile şoferului şi parchează automobilul.

Emergency Stop Assistant - prim-ajutor în caz de infarct

Ghidându-se probabil după vechiul proverb "Frica păzeşte pepenii", BMW a dezvoltat un sistem de siguranţă care salvează viaţa celui de la volan şi a celor din jur.

Să presupunem că un BMW Seria 5, echipat cu sistemul Emergency Stop Assistant, rulează pe autostradă. Şoferul suferă un infarct şi nu mai poate controla comportamentul automobilului. În mod normal această situaţie ar pune în pericol viaţa celor din jur. Graţie noului sistem, maşina detectează situaţia de urgenţă şi iniţiază procesul de oprire în siguranţă.

Bazându-se pe sisteme deja cunoscute, cum sunt Cruise Control cu Stop&Go şi Lane Change Warning, maşina reuşeşte să se autoghideze, lateral şi înainte, cu luminile de avarie aprinse, până când ajunge pe banda de urgenţă, unde poate opri în siguranţă.

În tot acest timp, sistemul a apelat cele mai apropiate unităţi de asistenţă medicală, indicând poziţia cu exactitate. În prezent, proiectul este testat împreună cu Siemens şi Berlin Charite University Clinic, toţi cei implicaţi analizând pas cu pas fiecare decizie a sistemului aflat încă în perioada de testare.

Mood Base playlist - muzică pentru stări de spirit diferite

BMW se preocupă şi de starea de spirit a celor de la volan. Mulţumită tehnologiei Seamless Media Access, şoferul va putea avea acces la muzică, filme şi audio-book-uri, elemente care erau până acum folosite cu precădere doar prin intermediul computerului personal.

 

Şi pentru că un anumit tip de muzică este asociat întotdeauna cu o stare de spirit, BMW oferă clienţilor săi un nou sistem, Mood-Based Playlist, care întocmeşte rapid o lista de melodii celebre, romantice, monotone sau active, pe care le descarcă de pe internet, pentru a-ţi oferi o o senzaţie totală de confort şi relaxare.

Lateral Collision Advance - evită coliziunile laterale

Pentru că avem în prezent sisteme care previn coliziunile frontale şi posterioare, era normal ca cineva să se îngrijească şi de cele laterale. BMW a încercat să prevină astfel de situaţii, rezultate atunci când neatenţia pe şoselele cu mai multe benzi de circulaţie duce la coliziuni laterale.

Sistemul Lateral Collision Avoidance funcţionează pe drumurile cu cel puţin două benzi pe sens, bazându-se pe o serie de senzori care monitorizează zonele laterale.

Dacă un alt automobil intră în zona monitorizată, acest lucru este semnalizat pe Head-Up Display. Dacă apropierea este periculoasă, avertizarea se transformă într-un senzor sonor, iar volanul resimte un impuls direcţional, care încearcă să evite contactul.

MicroNavigation - navigaţie până în faţa magazinului

BMW a exploatat obsesiv ideea unui sistem de navigaţie precis. Constructorul bavarez intenţionează să lanseze în cadrul aceluiaşi ansamblu Connected Drive şi o aplicaţie botezată MicroNavigation. Funcţionarea sa este pe cât de simplă pe atât de utilă.

Să presupunem că va îndreptaţi către un centru comercial, unde aveţi ca ţintă precisă un anume magazin sau o anume intrare. Sistemul MicroNavigation vă îndrumă până la un loc de parcare gol, situat în imediata apropiere a magazinului sau intrării preferate. Funcţia se dovedeşte extrem de utilă atunci când vă aflaţi într-o parcare supra-etajată.

Şi pentru ca totul să fie dus la extrem, BMW oferă posibilitatea de a transfera sistemul de ghidare pe telefonul mobil, continuând astfel ruta către magazinul preferat chiar şi atunci când aţi părăsit maşina. Pe viitor, sistemul va putea descărca live poziţionarea unor puncte de interes şi va putea indica şoferului banda de rulare optimă pentru a ajunge la destinaţia dorită.

MicroPause - ştiri sau joculeţe la semafor

Acest sistem pleacă de la o nevoie simplă: atunci când vă aflaţi blocaţi în trafic sau aşteptaţi lumina verde a semaforului, timpul petrecut la volan trebuie folosit cât mai bine. Graţie aplicaţiei MicroPause, acest lucru este posibil.

Atunci când maşina se află în staţionare, pe instrumentarul de bord sunt proiectate fie ştiri de ultimă oră, fie joculeţe mici, care alungă plictiseala. Pentru a nu afecta însă fluenţa traficului, BMW intenţionează să creeze o conexiune între aplicaţia MicroPause şi semafor, ceea ce ar face ca ştirile şi joculeţele să dispară de pe ecran atunci când s-a făcut verde.

MicroPause ar urma să intre în funcţiune atunci când şoferul are de aşteptat mai mult de 10 secunde. Inginerii se gândesc că ar fi potrivit ca aplicaţiile MicroPause să dispară cu cinci secunde înainte de culoarea verde a semaforului, pentru a permite şoferului să se pregătească de plecare.

Comentarii (7)

  • mda...asa se anunta viitorul!
    dupa cum observ....asta o sa fie viitorul in segmentul "Dotari" la viitoarele masini.
    Probabil cand o sa fiu batran o sa imi zica nepotu-meo: "tataie nu poti pleca cu masina la pescuit ca ti-a expirat antivirusul si iti da RARu amenda" :))))))))))))))))
    19 0
  • In imaginea 5 iti zice defapt cum sa faci slalom printre masini, poate are si dotarea de anuntare cand poti sa depasesti coloana de masini care asteapta la semafor.
    1 3
  • Cosmin
    Pret
    Sunt interesante sistemele dar vor arunca preturile in aer. Imaginati-va viitoarea serie 5 cu toate aceste sisteme pe ea.
    0 0
  • @p/u cei care ma critica
    aveti ceva de comentat la continutul articolului ???

    BMW e Numarul 1 mondial ,.,
    Relatia Sofer , volan , asfalt sunt la cel mai mare nivel din lume .
    Felicitari celor din Munchen.
    FREUDE am Fahren .
    10 2
  • kumite
    Superinteligent!
    Da,masinile devin din ce in ce mai inteligente si capabile.De domeniul SF.Bun,masinile au din ce in ce mai multe computere si alte "porcarii"electronice.Sunt inteligente,deci au inceput sa gandeasca in locul nostru.DE CEEE?
    Raspunsul e simplu de tot.Ce vine din urma(capital uman),este sub orice critica!De ce trebuie sa facem masini cu cerebele?Cei care le conduc nu mai au bibilica?Se pare ca da.E misto de tot sa ai o masina care trebuie sa te scobeasca in nas, sau in dos,in timp ce "sofezi".E o placere divina sa ai un "deget" de bavarez in tine,cand conduci.Tu ,asta obsedatu' o sa ai comanda speciala pt .orgasmele intense produse de bavarezi.
    2 7
  • kumite
    Superinteligent!
    Da,masinile devin din ce in ce mai inteligente si capabile.De domeniul SF.Bun,masinile au din ce in ce mai multe computere si alte "porcarii"electronice.Sunt inteligente,deci au inceput sa gandeasca in locul nostru.DE CEEE?
    Raspunsul e simplu de tot.Ce vine din urma(capital uman),este sub orice critica!De ce trebuie sa facem masini cu cerebele?Cei care le conduc nu mai au bibilica?Se pare ca da.E misto de tot sa ai o masina care trebuie sa te scobeasca in nas, sau in dos,in timp ce "sofezi".E o placere divina sa ai un "deget" de bavarez in tine,cand conduci.Tu ,asta obsedatu' o sa ai comanda speciala pt .orgasmele intense produse de bavarezi.
    2 7
  • Kostynson
    E frumos sa scrii despre sisteme sofisticate, e frumos sa le citesti, e frumos sa te lauzi cu inovatiile, mai greu e cand le pui in practica de zi cu zi, in situatiile care nu sunt la fel de exacte ca si computerele... E frumos, dar 99% ireal... Rezolvati va rugam acel 1%!
    1 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru