20 de lucruri pe care nu le stiai despre... FIAT

De Bogdan Mirică
Publicat Vineri, 08.05.2009
In aceasta saptamana, rubrica "Stiati ca..." va poarta prin istoria marcii Fiat, de la fondarea sa in 1899 si pana la renasterea noului 500 in 2007.

1. Fiat a luat nastere in anul 1899, atunci cand italienii au lansat primul lor automobil, o masina de 4 cai putere ce putea atinge 35 de km/h si care s-a vandut in primul an in patru unitati. Compania a fost infiintata de Giovanni Agnelli, un antreprenor de 33 ani. Numele brandului italian este de fapt un acronim pentru Fabbrica Italiana Automobili Torino.

2. Dupa o serie de modele considerate la acea vreme exclusiviste, prima masina Fiat cu adevarat accesibila populatiei a fost produsa in 1932. Ea s-a numit 508 Balilla si costa pe atunci 12.500 de lire italiene, adica salariul pe doi ani jumatate al unui muncitor.

3. In prezent, activitatea Grupului Fiat include, pe langa fabricile de autoturisme si vehicule comerciale, si productia de masini agricole si pentru constructii (CNH), vehicule industriale (Iveco), componente si sisteme de productie (Magneti Marelli) dar si editura La Stampa cu ziarul omonim. Pe langa publicatia amintita mai sus, grupul italian mai detine si Itedi si Italiana Edizioni. Anumite publicatii nationale si locale sunt controlate de cele trei grupuri media.

4. Prima fabrica Fiat avea 150 de angajati si a fost fondata in anul 1900 in Corso Dante. In anul deschiderii oficiale, fabrica a produs 24 de unitati. In acest moment, Grupul Fiat are peste 220.000 angajati, dintre care jumatate lucreaza in afara Italiei. In 1921, muncitorii au preluat controlul fabricilor Fiat si au ancorat un steag comunist deasupra acestora. In semn de protest, Giovanni Agnelli si-a dat demisia.

5. La fabrica Fiat Lingotto din Torino, pista de incercare pentru noile modele se afla pe acoperisul cladirii. Constructia cu 5 etaje, cea mai mare fabrica din Europa in acea perioada, a fost considerata una dintre cele mai avangardiste, linia de productie incepand de la parter si urcand treptat spre etajele superioare. Dezafectata in 1982, cladirea adaposteste astazi, printre altele, si un hotel.

6. Fiat detine recordul titlului de "Car of the Year" sau "Masina anului" in Europa, vitrina italienilor gazduind pana acum 9 trofee, ultimul castigat cu modelul Fiat 500, in anul 2008.

Daca socotim insa si celelalte modele din cadrul grupului care au obtinut titlul "Car of theYear", respectiv Lancia si Alfa Romeo, Grupul Fiat detine 12 premii. Modelele care au castigat aceasta distinctie sunt: Fiat 124, 128, 127, Lancia Delta, Fiat Uno, Fiat Tipo, Fiat Bravo/Brava, Fiat Punto, Alfa Romeo 156, Alfa Romeo 147, Fiat Panda si Fiat 500.

7. Motorul 1.3 Multijet de 70 de cai putere, creat de Fiat, a fost ales in anul 2005 Motorul International al Anului. Era atunci cel mai mic propulsor diesel in 4 cilindri, cu un consum ce poate ajunge la doar 3,3 l/100 km. A doua generatie de motoare Multijet va fi lansata in 2009.

8. Constructorul de automobile Seat a fost "pus pe picioare" cu ajutorul sprijinului Fiat. Spaniolii au produs modele Fiat sub marca Seat pana in anul 1981, cand producatorul italian si-a retras sprijinul.

9. In timpul Primului Razboi Mondial, pe 9 august 1918, 8 avioane produse de Fiat au survolat orasul Viena distribuind fluturasi cu mesaje de pace. In perioada interbelica Fiat a produs o serie de aeronave, care au fost foarte apreciate la acea vreme. Acestea au fost modele precum CR 32, CR 42 si CR 25. Producatorul italian a produs noua modele de aeronave in decursul istoriei sale. Pe parcursul celui de al doilea Razboi Mondial, Fiat a produs tancuri si aeronave militare pentru armata italiana si pentru cea germana.

10. Modelul Fiat S76 a batut recordul mondial de viteza in 1912, la New York, parcurgand distanta ceruta cu 290 km/h. Modelul a fost supranumit atunci 300 CP si este pana in prezent unul dintre cele mai puternice creatii marca Fiat.

11. Hidroavionul MC 72, care a atins recordul mondial de viteza in 1934, neegalat pana in prezent, a fost echipat cu un motor Fiat de 610 CP. Viteza atinsa de acesta a fost de 709 km/h.

12. In 1922, prima locomotiva diesel-electrica din lume a fost echipata cu un motor Fiat care dezvolta 440 de cai putere.

13. In anul 1979, Fiat 147 a fost prima masina produsa in serie ce functiona exclusiv cu etanol in loc de benzina.

In prezent Fiat este producatorul cu cea mai redusa medie europeana de emisii CO2: 133.7 g/km.

14. Din anul 2005 si pana in prezent, Fiat este liderul pietei auto din Brazilia, cu o cota de piata fabuloasa, de peste 25%.

15. Pana la relansarea sa din 2007, Fiat 500 a fost produs in aproape 3.500.000 de unitati,dintre acestea 600 000 existand si in prezent. Fiat 500 Club Italia, o asociatie independenta a fanilor Fiat 500, are peste 12 000 de membrii din intreaga lume si un site care, din 7 iunie 1999, a fost accesat de peste 3.450 000 de ori: www.500clubitalia.it

16. Cu ocazia campaniei de lansare a noului cinquecento, Fiat a dezvoltat in premiera o plarforma multimedia prin care publicul era invitat sa isi deseneze si configureze propria masina, aducand astfel sugestii proiectantilor ce finalizau proiectul la fabrica Mirafiori.

17. Pana in anul 2006 Fiat a detinut statiunea de ski Sestriere din Muntii Alpi, o asezare fondata de familia Agnelli, propietara initiala a marcii.

18. Sigla FIAT, ovala pe fundal albastru, desenata de Biscaretti, a fost adoptata in 1904. De atunci, Fiat si-a schimbat designul siglei de 14 ori in decursul istoriei sale.

19. In anul 2000 Fiat a semnat o alianta cu producatorul american GM ale carei rezultate au fost, printre altele, propulsoarele JTS si JTD Multijet. In anul 2005 colaborarea s-a incheiat.

20. In 1945, anul in care Mussolini a fost indepartat, Comitetul National Italian pentru Eliberare a indepartat familia Agnelli de la conducerea Fiat. Motivul invocat a fost colaborarea acestora cu guvernul lui Mussolini. Urmasii fondatorului Giovanni, mai exact nepotul acestuia Gianni, a revenit in cadrul Fiat in 1966 ca manager general si mai apoi ca presedinte pana in 1996.

Comentarii (36)

  • cineva
    interesant
    continuati-o tot asha ,si astept una cu volvo
    17 1
  • HONDA/ACURA
    .............iar eu astept cu/despre HONDA/ACURA :)
    multumesc anticipat!
    14 0
  • adtiza
    interesant
    astept una cu Skoda.
    13 4
  • nimeni
    Volvo?
    Despre Volvo ? Ce e asa interesant la volvo ? E o marca fara istorie.
    0 34
  • vivi rachita
    renault
    Despre renault, care conduce romania impreuna cu dacia.Despre motoarele wiliams,cele mai adevarate motoare fabricate vreodata.
    4 8
  • @Fiat
    Frumos...de cand asteptam episodul despre FIAT.
    E chiar interesanta pista de pe TOP`ul cladirii. Nu stiam de existenta ei.

    Bafta in continuare cu seria "Stiati ca..."
    7 0
  • ptr. nimeni
    Volvo este o marca fara istorie ? Da-ti o palma si da-te jos din Logan ... nu mai vorbiti in necunostinta de cauza
    24 1
  • @ReVoLuTiOn
    Mai bine spus date jos din logan si mai da niste palme la ...
    7 10
  • andrei
    FIAT
    fiat are o adevarata istorie in spate.
    ca si grup e multe peste alte grupuri concurente.
    bv lor
    10 5
  • mamma mia
    pfoai, bre care de la Automarket a scris atatea comentarii aici? Se vede ca in lipsa de subiecte va da-ti singuri elogii. Hai sa fie bine la toata lumea,,,,,,,,,,,,,
    2 16
  • cristof
    Fiat
    Excelenta rubrica "Stiati ca....". Cu o istorie de peste 100 de ani, era pacat ca Fiat sa nu redevina o forta pe plan european si mai nou pe plan mondial, si asta datorita unor modele ca 500, Bravo sau Grande Punto.
    Bravo!
    14 2
  • andrei
    @eu
    ba asta care nu isi da numele.
    ce vrei sa zici prin "bre care de la Automarket a scris atatea comentarii aici?"
    fiat are destui fani cat sa scrie mai mult decat toti cei de la VW, cred ca te numeri printre ei.
    degeaba e vw o masina buna daca e posedata de niste romani care habar nu au ce'i aia istoria unei marci.
    14 1
  • Tot asa
    Frumos articolul...sunt multe lucruri noi care nu le stiam despre Fiat.
    Spunea cineva ca Volvo nu are istorie...nici nu stiu ce cauta acea persoana pe acest site...cred ca va fi surprinsa sa afle cate lucruri a inovat Volvo in industria auto.
    12 0
  • mistoca
    merveilosa :D
    3 4
  • andrei asculta aici
    omule, de la Fiat am ce alege, Lancia, Alfa Romeo, sau Maserati. Nu sunt un anti-Fiat, domle. Chiar ma numar printre cei care apreciaza marca, avand in vedere nu doar istoria ci si aportul lor la mersul lumii automobilistice, vezi common-rail, MultiAir, relansarea lui 500, etc. Tin sa te anunt ca in 2003 am reusit sa vizitez unul din siturile de productie ale Fiat. Mai mult decat atat am p?sit in vechea uzina din Torino, astazi birouri, amplasata in apropiere gara Porta Pallazzo.

    Nu sunt fan VW, daca asta vrei sa afli, dar apreciez deopotriva marcile germane.

    By the way. Te anunt ca Fiat are de gand sa dea lovitura si pe piata hibridelor, un sistem avansat fiind testat acum la uzina Mirafiori. Dar astea sunt secrete de culise care nu ar trebui spuse celor cu atatea surse de informare, se stiu ei....care este.

    Directia comentariului meu era cu totul alta...capito, bello???
    12 1
  • CRISTI13
    pt ''destepti''...
    Desteptii care care nu apreciaza aceste articole cu '' STIATI CA...''de ce va mai obositi sa le mai cititi? eu ca preferinta am marca BMW dar citesc cu mult interes si aceste articole cu diferite marci,asa de cultura generala si macar un pic de respect fata de cine se chinuie sa faca o ...istorisire ,sa zicem. Bravo domnilor sa mai vedem si alte '' STIATI CA...''
    12 0
  • bogdan
    FIAT
    ASA....sa nu mai zica , cocalariii si fanii vag ca fiat e varza cand aceasta firma are 9 premii COTY......despre motoare nu mai zic ,pana si Mercedes apeleza la ei pt dezvoltarea motoareler
    5 4
  • andrei
    @eu
    asa da.
    mai vii p'acasa;)
    marcile germane sunt apreciate de mai toata lumea, dar e bine de stiut ca mai sunt si altii care fac masini bune , de frumoase
    nici nu mai zic.
    o seara faina
    5 4
  • Unu care da cu tunu
    ... in prosti
    Eu am si un ML 320 de la Mercedes , am si un Golf 3 de la VW, am si un Ford F350 de la Ford America, si un GMC Canyon , si un GMC Safari, si un Chevy Astro , si un Chevy Caprice Police Interceptor .

    Imi plac masinile la nebunie , si am sa imi cumpar cate una si din celelalte firme
    3 10
  • AI UITAT SA MENTIONEZI
    PT CEL CARE DA CU TUNU . . . IN PROSTI
    LA CATE MASINI AI TU NU STIU CUM DE MAI AI TIMP SA MAI INTRI SI PE AUTOMARKET,CE AI FACUT AI DAT SERCH PE GOOGLE SA VEZI CE MASINI SUNT BUNE DE PUS IN GARAJ?
    MAI COCALARE CARE ESTI!
    2 4
  • AI UITAT SA MENTIONEZI
    APROPO
    APROPO ,POATE IS POSTERURI NU?
    PT CEI DE LA AUTOMARKET CHESTIA CU 20 DE LUCRURI E SUPER LE CITESC DE LA INCEPUT SI SUNT BUNE,SA MAI VEDEM SI ALTELE.
    ACUM HAI CU COMENTARII MISS UNU CARE DA CU TUNUL
    2 4
  • AI UITAT SA MENTIONEZI(ALEX)
    SA NU SPUI CA IMI ASCUND NUMELE
    SA NU SPUI CA IMI ASCUND NUMELE
    1 3
  • andrei
    bine ca le ai tu pe toate
    noi ne multumim cu o masina, poate 2.
    tu nu ai decat sa te apuci sa dai cu tunu in ele:)) ca oricum nu cred ca iti permiti nici macar sa cumperi combustibil pentru fiecare:))
    hai fugi la munca
    1 0
  • Fiat
    Mda, si cand am zis despre BMW ca e o marca a carei istorie nu este cine stie ce, multi mi-au sarit in cap. Uite dom'ne ce inseamna istorie.
    Pentru Nimeni: frate, ai baut ceva inainte sa scri ca Volvo nu are istorie? :))
    So, automarket va rog sa luati in considerare si Volvo. Nu de alta, dar sa vada si Nimeni cine este Volvo. ;)
    2 1
  • Multumesc
    E foarte buna ideea dumneavoastra de a face aceasta serie "Stiati ca". O citesc cu mare placere si va multumesc pentru ea. In ceea ce priveste Fiat, sunt multe de spus despre o firma atat de veche. Un episod interesant a fost colaborarea dintre Fiat si SAAB din urma careia a rezultat modelul 9000, o masina extraordinara. Cine a avut sansa de a pilota un 9000 turbo stie bine ce spun.

    Pentru ca tot se vorbeste mult despre SAAB si marile probleme pe care le are, ma gadesc la faptul ca ar fi interesant si un "Stiati ca" despre ei. Este o firma de traditie despre care nu prea multi au auzit si foarte putini stiu si cate ceva despre ea si meritele ei in lumea automobilistica. E pacat sa se stie doar faptul ca producatorul suedez e in prag de disparitie.
    2 0
  • giorgionio
    cate lucruri interesante am aflat despre fiat, inainte ma uitam la aceasta marca cu un zambet pe buze, crezand ca sunt si ei niste italieni de umplutura. stiam ceva de genu ca ar fi vrut sa cumpere ferrari prin anii 60 daca nu ma insel?
    super tare rubrca cu "stiati ca..." astept cu nerbadare sa citesc in continuare despre cat mai multe firme auto. ms automarket pt aceste articole, sa zicem acest capitol.
    0 1
  • Cristian
    Punctul 7
    Pentru Automarket
    Se vede ca dati copy-paste, dar macar verificati inainte sa faceti asa ceva.

    Motorul de 1.3 despre care se vorbeste a fost produs de Fiat-GM Powertrain Europe, 2000-2005

    In momentul de fata licentele si fabrica pentru acestor motor de la Bielsko Biala din Polonia apartin 50% GM Europe/Opel si 50% Fiat.
    1 0
  • andrei
    1.3
    legal da , motoru de 1.3 apartine 50-50.
    dar tehnologia e intotalitate a fiatului(multijet), GM a venit cu banii pt proiect si cam atat.
    0 0
  • Robert
    Porsche
    Felicitari pt seria de articole. Astept cu nerabdare stirea despre PORSCHE.
    3 0
  • Corecti pana la capat.
    Pana la urma tehnologia Multijet apartine Fiat doar ca nume comercial. Tehnologia care este folosita in aceste motoare pana la urma apartine lui Bosch care a mai vandut-o si la alti producatori de masini dar care o ofera sub alt nume comercial.
    0 0
  • Asta nu scade din meritele lui Fiat despre care e suficient sa citesti cele 20 de puncte ca sa intelegi ca sunt un pilon de baza al istoriei automobilismului.

    Pana la urma si eu care acum nu ii apreciez foarte tare imi aduc aminte ca in anii 70-80 in Romania daca aveai Fiat erai privit cam la fel cum e privit acum un posesor de VW.

    Poate ar fi interesant de facut o lista cu 20 de puncte completate de fiecare importator care sa spuna cum se vede marca lui in cativa ani.
    0 0
  • Andrei.p
    Defapt fiat a vandut si common rail si common rail diesel lui bosch din cauza unor probleme financiare. Multijet in schimb este diferit de alte motoare common rail, documenteaza-te
    0 0
  • amalia
    da...imi place
    conduc un fiat stilo,iar inaintea lui am avut un fiat punto,masina anului in 2008,masina care mi-a ramas la suflet! my FIAT is really fantastic!!!
    0 1
  • snake87
    bravo
    bravo Automarket!!! inca un material de calitate. Chiar nu stiam de existenta pistei de incercare pe acoperisul cladirii.

    Astept cu drag un nou serial, eventual cu Volvo, care, dupa parerea mea, au facut cele mai importante descoperiri pt industria auto (cum ar fi centura de siguranta cu prindere in trei puncte, zonele de impact pentru absortia socurilor, sistemul impotriva coliziunilor din spate care e unic in industria auto si multe altele).
    Bafta
    0 0
  • :)
    "italieni de umplutura. stiam ceva de genu ca ar fi vrut sa cumpere ferrari prin anii 60 daca nu ma insel?"

    giorgionio, o fi vrut Fiat sa cumpere Ferrari in anii '60, da se pare ca ACUM sunt actionari majoritari Ferrari...familia Ferrari mai are un procent mic de actiuni...
    FIAT rules!!!:)))) sa moara fanii bmw de ciuda:)))si aia de la vag:))) care ii cred pe italieni asa doar de umplutura..:)))
    un producator care face masini "varza", jucator de prima mana pe piata auto mondiala...ITALIAN JOB
    2 0
  • cosmincornea
    fratilor....fiecare masina,marca,e ok in felul ei...parerile sunt prosi contra tocmai din aceasta cauza.unii vor confort altii putere....iar cei mai multi isi ia o masina ca sa aiba cu ce sa se dea in spectacol.eu am un fiat punto din 2001.motor de 1240 cmc si sunt multumit de el....consum ok,confort ok,dotari suficiente....eu sunt sofer de camion la o companie internationala,lucrez mult in afara tarii si asi fi putut lua o masina din germania dar nu am facuto pt ca masina e o gramada de fiare si parerea mea e ca nu trebe sa investesti in ele...luati va masini care sa vfie utila...nu costisitoare,iar cand incepeti sa bagati bani in ea....maritati o....o zi buna sa aveti....ceau
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru