Automarket a vizitat uzina Renault F1 de la Enstone

De Mircea Meșter
Publicat Joi, 26.06.2008
Automarket a reusit sa intre in fabrica de secrete a echipei de Formula 1 Renault.

Esential

1992 este anul construirii fabricii Renault F1 de la Enstone.
550 de angajati de 14 nationalitati lucreaza aici. Printre acestia se numara si un roman.
300.000 de subansamble se fabrica in fiecare an la Enstone. Acestea cantaresc in total 30 de tone.
1000 de calculatoare superperformante stau la dispozitia angajatilor.
1 heliport deserveste baza Renault F1 de la Enstone.

Daca va doriti sa vizitati un sit de productie a masinilor de Formula 1 trebuie sa va inarmati cu rabdare si sunteti nevoit sa dati dovada faptului ca aveti fler de detectiv. Atunci cand am fost invitati de catre Renault la uzina pe care echipa franceza de Formula 1 o detine la Enstone, in Marea Britanie, nu am avut in nicio secunda impresia ca aceasta este la fel de greu de gasit precum o casa anume intr-un sat pierdut undeva in padure. Secret total, un sit de productie imens ascuns in padure si acces extrem de strict. Acestea sunt cuvintele de ordine atunci cand descrii o astfel de fabrica.


DRUMUL SPRE ENSTONE

Ca sa ajungi de unul singur la Enstone iti trebuie neaparat GPS. Si, daca nu ai mai fost vreodata in Anglia, ai nevoie de timp pentru a te obisnui cu faptul ca sensurile giratorii se abordeaza in oglinda si ca daca nu faci asta risti sa te urci pe cei care vin din sens invers. Enstone e un sat pierdut aflat la o ora si jumatate de mers cu masina de la Londra. Se trece prin Oxford si se ajunge apoi, via alte localitati care se termina in -stone, in aceasta localitate care la prima vedere nu are mari sanse sa insemne ceva pe harta. Totusi, Enstone are site pe internet. Si, daca ai norocul sa nimeresti aleea care te duce din soseaua principala spre cartierul general Renault, poti sa dai de locul in care s-a nascut masina campioana mondiala in 2005 si 2006.


ANGAJATII RENAULT F1
 

Nu ai voie sa intri decat cu un card personalizat pe care ai obligatia de a-l purta la gat pe toata durata vizitei. Vizita incepe inca din parcarea complexului, acolo unde masinile angajatilor miros de la o posta a putere si editii speciale supersportive. De la Clio SR la Lotus Elise si alte nebunii britanice de acest tip, oamenii care lucreaza in fiecare zi aici - in numar de 550 - iti arata ca stiu ce inseamna viteza si performante chiar inainte de a-i vedea la treaba.

Uzina a fost construita in 1992 iar explicatia faptului ca aceasta se afla in Marea Britanie isi are originile in faptul ca acesta a fost cartierul general de origine al celor de la Benetton. Renault nu se bazeaza, de altfel, doar pe uzina din Enstone, cealalta facilitate de productie - aflata langa Paris, in Viry-Chatillon - fiind acum responsabila exclusiv cu productia motoarelor.

La Enstone se produc astazi 90 de procente dintr-o masina de Formula 1, fiecare dintre cei 550 de angajati care participa efectiv la acest proces fiind, practic, unul dintre cei mai buni in lume in domeniul in care acesta activeaza.

Ghidul nostru la Enstone a fost Guido, un italian care face parte din echipa de comunicare a Renault F1. Stia totul despre masinile de Formula 1, stia totul despre ce se intampla in uzina, el fiind primul indiciu al faptului ca la Enstone nimic nu este lasat intamplator.


TUNELUL AERODINAMIC 

Am inceput vizita la tunelul aerodinamic, acolo unde Renault testeaza modele la scara 1/2 perfect identice proportional cu masinile de Formula 1 pe care Fernando Alonso si Nelson Piquet le arunca la lupta in Marele Circ. Elementele produse si atasate pe modelul la scara redusa sunt fabricate dintr-o rasina speciala in niste masinarii scumpe al caror "agent modelator", fasciculul de laser, taie 24 de ore din 24, sapte zile din sapte. Designerii Renault produc circa 50-100 de versiuni diferite ca forma ale fiecarei parti componente ale masinii, de la carcasa motorului la apendicele marunte care apar - pentru ultimul an in 2008 - pe un monopost de Formula 1. Fiecare dintre acestea sunt testate in tunelul aerodinamic, rezultatul fiind, in foarte multe cazuri, un singur element potrivit unei masini. In total, la constructia efectiva a unei masini, sunt utilizate 13.000 de parti care impodobesc circuitele de fiecare data cand acestea apar in toata splendoarea lor.


INOVATIILE CARE URMEAZA
 

Intregul proces costa insa enorm, astfel ca Renault - la fel ca si celelalte echipe din Formula 1 - cauta alternative. Daca Toyota, de exemplu, si-a construit un tunel aerodinamic la scara 1/1 (in care japonezii investesc de altfel mai mult din cauza faptului ca materialele sunt mai mari si, deci, mai scumpe), Renault a investit enorm intr-o tehnologie denumita CFD - Computational Fluid Dynamics. Este vorba de un sistem complex computerizat care este in masura sa simuleze pana in cele mai mici detalii comportamentul unei masini virtuale de Formula 1 intr-un tunel de vant la fel de virtual. Nu e insa vorba de un soft si atat: pentru a putea dezvolta centrul CFD, Renault a investit 50 de milioane de dolari intr-o constructie atipica, in cadrul aceluiasi cartier general de la Enstone. Cladirea CFD se afla sub pamant, seamana cu un deal cu usi si a fost astfel creata pentru ca toate costurile sa fie reduse la minimum. Iar cand spunem "costuri" ne referim la faptul ca Renault reutilizeaza atat pamantul excavat pentru constructia ansamblului cat si la aspectul electricitate: temperatura este constanta la 1.5 metri sub pamant pe tot parcursul anului, cele 10 grade de temperatura facand inutil apelul la masinarii care sa incalzeasca sau sa raceasca aerul.


FIBRA DE CARBON 

O masina de Formula 1 este construita, in proportie de 80%, din fibra de carbon. Materialul dur, cu textura impletita si asemanator cu plasticul pe care il stim de pe masinile sport este, la origine, o folie care seamana aproape perfect cu celofanul. Straturile de "celofan" suprapuse dau insa atat textura cat si duritatea materialului. In ciuda faptului ca materialul pur se gaseste peste tot in natura, fibra de carbon este un material foarte scump mai ales din cauza faptului ca procesul de fabricatie a acestuia costa enorm.

Primul pas in fabricarea elementelor de caroserie este crearea unor forme produse dintr-o rasina speciala, pe care sunt aplicate straturile de fibra de carbon. Din acest proces rezulta o matrita fina in care vine "turnata" forma finala a piesei necesare. Toate se desfasoara printr-un proces extrem de atent, intr-o atmosfera in care praful este inexistent si in care materialele sunt incalzite la 170 de grade in cuptoare speciale, in vid, pentru a se intari. Cea mai importanta piesa din ansamblul de tip LEGO al unei masini de Formula 1 este sasiul, a carui productie dureaza intre 15 si 20 de zile si la care muncesc 50 de membri ai echipei. Si acesta este produs din fibra de carbon, un element de doua ori mai rezistent si de cinci ori mai usor decat otelul. Normal, ca orice alt material, si fibra de carbon variaza in grosime si tip, utilizarea fiecaruia dintre aceste tipuri bazandu-se pe modul in care este gandita fiecare componenta in parte.


TIMPUL DE DEZVOLTARE

Dezvoltarea si constructia unei masini de Formula 1, de la pagina alba de hartie la modelul de curse, dureaza 18 luni. Altfel spus, masina pe care Renault o va utiliza in sezonul urmator - unul in care schimbarile tehnice vor fi radicale si in care monoposturile vor semana foarte mult intre ele, in stil Formula 3 - a inceput sa fie produsa inca din luna octombrie 2007. Deocamdata, totul se afla in stadiul de dezvoltare si teste aerodinamice, insa Bob Bell, directorul tehnic al echipei, sustine ca masina va fi gata sa se bata pentru titlu atunci cand sezonul 2009 va incepe.

Taguri: F1, Renault

Comentarii (7)

  • Automarket a vizitat uzina Renault F1 de la Enstone
    Schimbati modul de vizulaizare al fotografiilor.
    Voi a-ti incercat sa vizualizati aceste fotogtafii pana la capat?
    Este deranjant si pirdere de timp sa ma tot intorc la pagina unde era ultima fotografie.
    0 0
  • chris_kssy
    asa este sorin ai dreptate
    eu unul nu am stat sa ma uit la toate pentru ca este foarte enervant si este pacat ca sunt fotografii reusite
    0 0
  • Danboss
    Puteti vizualiza fotografiile dand click pe fotografia marita, va aparea urmatoarea. Simplu, nu?
    0 0
  • Ar mai trebui dati afara
    La ce rezultate are In F1 ar trebui sa concedieze 80% din personal sunt praf tare.Acum o sa sara toti daciotii sa zica dar in 2005-2006 cine era cel mai bun sunt exact ca mosii de la bloc"parchez unde vreau ca stau de 30 de ani aici".Pacat de pilot ca este printre cei mai buni
    0 0
  • Flavius
    Inainte era mai bine
    O tampenie cu fotografiile astea.Reveniti va rog la stilul anterior.
    0 0
  • e mai bine asa
    interesant si referitor la poze e cu mult mai k lumea asa si mai simplu k inainte si eu ma bucur pt skibare
    0 0
  • ATENTIE !
    Da . Informatii interesante !
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru