Distribuitorii independenţi de piese auto: "Nu toate piesele care nu sunt originale sunt contrafăcute"

De Sebastian Toma
Publicat Miercuri, 22.06.2011
Distribuitorii de piese auto din România le explică clienţilor diferenţa dintre piesele aftermarket, piesele originale şi piesele contrafăcute.

Asociaţia Distribuitorilor de Piese Auto din România încearcă să facă lumină în privinţa disputei eterne legată de originea şi calitatea pieselor auto vândute în magazine şi service-uri. Problema principală este legată de lipsa de informare a consumatorilor, cărora li s-a spus că piesele care nu sunt originale sunt contrafăcute, spun oficialii ADPAR.

Clienţilor din România li s-a implementat ideea că o piesă originală are însemnele mărcii ştanţate pe ea, în timp ce o piesă contrafăcută poartă orice alt însemn, sau nu are niciun însemn, completează aceştia. Cei 23 de distribuitori de piese auto din România care formează ADPAR în prezent au decis să împărtăşească o parte din miturile pe care le-au întâlnit în relaţiile cu consumatorii români.

 

 

Prejudecăţi comune în rândul consumatorilor de piese auto din România:
 

1. Piesele originale sunt doar cele care poartă însemnele producătorului de automobile
Toţi constructorii de automobile apelează la producătorii independenţi de piese pentru fiecare model pe care îl construiesc. Peste 75% din valoarea unui automobil nou este dată de componentele produse de un fabricant independent, asamblate apoi la uzina producătorului de automobile.

2. Toate piesele care nu sunt originale sunt contrafăcute
Piesele de calitate echivalentă sunt certificate de autorităţile abilitate. Acestea se potrivesc la asamblare, funcţionează la fel ca originalul şi prezintă acelaşi nivel de calitate ca piesele utilizate la asamblarea vehiculului. Singura diferenţă este că nu există niciun contract între producătorii de automobile şi fabricanţii independenţi de piese care produc respectivele repere, denumite piese aftermarket.

3. Piesele originale se găsesc doar la reţelele de dealeri ale producătorilor de maşini
Distribuitorii independenţi de piese comercializează două tipuri de repere: ”piese de origine” şi ”piese de calitate echivalentă”. Primele sunt cunoscute în viaţa de zi cu zi şi sub numele de ”piese originale” şi sunt comercializate atât de reprezentanţele oficiale ale producătorilor de automobile, cât şi de distribuitorii independenţi mai sus menţionaţi. Cea de-a doua categorie de produse îndeplineşte standardele de calitate dictate de organismele abilitate, dar are un preţ mai mic decât produsele din prima categorie, fiind oferite doar de distribuitorii independenţi.

4. Piesele produse de producătorii independenţi sunt nesigure pentru consumator
Legislaţia europeană prevede măsuri în ceea ce priveşste instrumentele care asigură siguranţa pieselor de schimb livrate pe piaţă.

Indiferent de tipul ei, o piesă produsă de un constructor independent trece printr-un proces de omologare specializat. Pe scurt, nu oricine poate să vândă orice piesă şi nu orice piesă primeşte dreptul de comericializare în UE.

5. Există o diferenţă majoră de calitate între piesele originale sau de origine şi piesele fabricate de constructorii independenţi, de unde şi diferenţa de preţ dintre acestea
Distribuitorii independenţi de piese de schimb spun că nu există nicio diferenţă de calitate între piesele originale sau de origine şi piesele aftermarket, fabricate de constructorii independenţi. Distribuitorii fac această afirmaţie în contextul în care comercializează ambele tipuri de piesă, la preţuri diferite.

6. Atelierul la care îmi repar maşina ştie cel mai bine ce piese trebuie să monteze pe maşina mea, ei trebuie să aleagă marca şi eu plătesc factura
Consumatorul are dreptul de liberă alegere a pieselor pe care le montează pe maşina sa, cât timp acestea respectă normele aflate în vigoare în Uniunea Europeană. Consultaţi-vă cu personalul service-ului în privinţa pieselor pe care să le monteze pe automobilul dumneavoastră pentru a face cea mai bună alegere în privinţa pieselor.

7. Falsul se vede cu ochiul liber
În multe cazuri, detectarea unei piese auto false este aproape imposibilă cu ochiul liber, în special dacă cel care examinează piesa nu este un specialist. În schimb, dacă putem compara piesa cu originalul, se pot observa mici diferenţe la nivelul culorilor utilizate şi la fonturile şi dimensiunile siglelor prezente pe produs. În cazul în care aveţi suspiciuni privind autenticitatea unui produs, cereţi documentele de provenienţă ale acestora. Un comerciant cinstit va prezenta avea întotdeauna acte de proveninenţă pentru produsele pe care le vinde.

 

CLASIFICAREA PIESELOR DE SCHIMB

 

A. Piese originale sau de origine - aceste piese se mai numesc şi OEM, adică Original Equipment Manufacture. Respectivele componente sunt cele care echipează un vehicul pe linia de fabricaţie şi sunt produse fie de furnizorii constructorului auto respectiv, fie chiar de contructorul auto (cazurile acestea sunt din ce în ce mai rare).

Tot în acest capitol se încadrează şi piesele care poartă acronimul OES, care înseamnă Original Equipment Supplier. Acestea sunt piesele de schimb produse de producătorii independenţi de piese şi sunt oferite atât în reţeaua de dealeri a mărcilor, cât şi în reţeţele independente de distribuitori de piese auto.

Acestea nu prezintă nicio diferenţă de calitate faţă de piesele OEM, fiind produse şi vândute sub sigla producătorului de piese, nu sub sigla producătorului de automobile.

B. Piese aftermarket, cunoscute şi sub numele de IAM. Independent Aftermarket Manufacturer este denumirea din spatele acronimului pentru acest tip de componentă auto. Respectivele piese sunt produse de producători independenţi, care respectă standardele de calitate pentru respectivele repere, dar nu le-au furnizat niciodată constructorilor spre a fi utilizate pe linia de asamblare sau în reţeaua de dealeri. Oficialii Asociaţiei Distribuitorilor de Piese Auto din România declară că acestea prezintă acelaşi nivel de calitate cu piesele OES sau OEM.

C. Piese contrafăcute reprezintă grupul de piese care copiează produsul, însemnele, codurile, ambalajul şi chiar etichetele pieselor OEM, OES şi IAM. Potrivit oficialilor ADPAR, majoritatea pieselor contrafăcute sunt copii ale pieselor originale, iar ambalajele acestora încearcă să copieze originalul, marja de profit fiind mai mare pentru cei care le produc şi le vând. Acest tip de piesă intră pe piaţă în mod ilegal şi pune în pericol consumatorii şi ceilalţi participanţi la trafic.

 

CUM VOR DISTRIBUITORII DE PIESE SĂ AJUTE CLIENŢII

Primul sfat pe care îl pot da distribuitorii independenţi de piese auto consumatorilor din România este să nu cumpere niciodată piese auto de la comercianţi ambulanţi, magazine ilegitime şi comercianţi suspecţi. Deşi piesele contrafăcute nu reprezintă decât 2% din totalul pieţei de piese auto din România, nimeni nu vă poate garanta că aţi cumpărat o piesă originală dacă nu cumpăraţi de la un comerciant legitim şi autorizat – a se citi comerciant care vă oferă bon fiscal, garanţie (dacă este cazul) şi prezintă piese cu documente de autenticitate.

Distribuitorii independenţi de piese doresc să le reamintească tuturor consumatorilor faptul că produsele contrafăcute tind să încerce să copieze însemnele, codurile, ambalajul şi/sau etichetele pieselor OEM, OES şi IAM, alături de certificatele aferente, deci achiziţia unui produs cu toate echichetele de la un comerciant ilicit nu garantează faptul că aţi cumpărat un produs original.

Comentarii (13)

  • piese
    "Nu toate piesele care nu sunt originale sunt contrafăcute" -- asa este , doar 99% din ele sunt contrafacute, restul sunt "impecabile"...tepari mizerabili....
    18 14
  • problema este ca ai sanse sa cumperi piese cu "acte in regula" chiar de la acesti importatori ... ca baietii de le transporta mai fac si ei un ban "cinstit"

    ... in estul salbatic este foarte greu sa ai incredere in vre-un service (fie el chiar si Audi, BMW sau Mercedes) ... iar piesele... Dumnezeu cu mila.... poate ai noroc si nu se gaseste cineva sa aiba nevoie de ceva de pe masina ta, ca pleci cu ea mai stricata decat era cand ai adus-o
    15 2
  • "originale"
    Cam au dreptate distribuitorii.Faza e ca au si piese de calitate slaba,pt. ca prima intrebare a clientului roman e :Cat costa?.
    Cine se intereseaza putin afla ca acelasi reper poate avea chiar si 4-5 preturi la un singur distribuitor,deci ai de unde alege.Cine are avantajul unor minime cunostinte in domeniu stie ce producatori sunt cat de cat seriosi.
    Apoi vine si reversul,sa nu credeti ca orice "piesa de origine" montata la reprezentanta e si foarte buna sau originala.
    10 1
  • Tot la "oameni" este problema
    Dragilor,

    Problema din reprezentante se numeste "OMUL", mecanicul, etc, care vrea sa mai faca si el un ban in plus, te duci cu masina la el iti ia piesa buna si iti pune una uzata. Si asa te pomenesti ca ti se rupe planetara sau mai stiu eu ce.
    Pentru cei carora le este frica sa cumpere piese din magazinele specializate in acest sens, sfatul meu este sa va interesati pe net care sunt producatorii de astfel de repere si apoi sa plasati comanda.

    Cele bune,
    Mihai
    6 17
  • ****
    hotii sunt cei care pun holograma pe produsele lor sau inscipionate cu numele lor si le ridica pretul cu chiar de 3 ori valoarea produsului fata de cel aftmarket care produce tot pentru ei
    5 1
  • auto media
    @Mihai
    Ba du-te mah... habar n-ai ce vbesti... cum poti sa debitezi asemenea aberatii?! "in reprezentante iti pun piese uzate" hahahha cumpara-ti masina baiatu'
    12 1
  • @auto media
    sau poate omul isi apara afacerea: un garaj de 2 lei unde mai ciuguleste si el masini de pe langa reprezentante...
    10 1
  • @auto media
    Eu sper ca esti doar ironic cu Mihai. Nu de alta dar cunosc prea multe cazuri in care de pe masina venita la revizie au fost luate piese pt alta si inlocuite cu cele uzate sau stricate, doar pt ca prima este in garantie si atunci se schimba gratis.
    3 9
  • @eueu
    Concret ! la ce marca? ca de povesti si manipulari grosolane ne-am saturat
    8 1
  • altul(nu eu eu)
    piesele vietii
    Concret ...
    Citroen - la reprezentanta un prieten a cumparat "piesa"cu 300 de ron adusa de mecanicul din service dupa program. (piesa a intrat pe garantia altui fraier asa ca mecanicul a facut bani din nimic).
    Volkswagen - PBV - am fost sa imi schimbe potentiometrul de la aeroterma masinii (nu mergea decat pe 1 si 4). Puteau sa imi schimbe o rezistenta arsa dar au zis ca imi vor schimba toata piesa. Piesa nu era in portbagaj si am cerut sa imi scoata torpedoul sa vad daca intr-adevar s-a lucrat. Ca sa vezi ... rezistenta era inlocuita "elegant" cu o sarma. Pe factura aparea piesa noua.
    Renault - CELEBRUL Serus - pentru o dioda arsa din spatele cd-player-ului voiau sa inlocuiasca toata partea centrala din bord(cd player si display).. Pretul operatiei ... 4000 ron ... mai mult decat un Pioneer + sistem audio profesional. Persoana respectiva a insistat si s-a inlocuit dioda.

    Atat cunosc eu. Una traita de mine iar la celelalte 2 am fost langa persoana care a patit-o. Nu e teroria conspiratiei! Daca fiecare ar avea rabdare sa scrie un comment... te-ai satura de citit.
    8 7
  • altul(nu eu eu)
    piesele vietii
    *operatiunii ... oboseala e mare
    0 2
  • raduku
    Vesti mai bune :)))
    Sunt si cazuri cand cei din service se cam fraieresc.
    Concret : citind din manualul de service pe care mi l-am luat de pe net, am vazut ca cota minima pentru placutele de frana este de 8mm ( partea activa).
    M-am dus la service sa-mi inlocuiasca placutele si sa-mi schimbe lichidul de frana. Legat de placute au zis ca mai au "carne" si nu a venit vremea lor. Ce sa zic am insistat degeaba sa spun ca au 5mm , dar degeaba.
    Rezultat ... nu va spun , profitand de faptul ca mi-au schimbat lichidul de frana, mi-am schimbat placutele singur.

    Legat de bucsi este alta faza ... si mai nostima. :)))
    La 25000 atentie. .. bucsile nu au nimic !
    0 0
  • Buna ziua, eu m-am convins de calitatea pieselor noi de pe piata noastra !! Nu mai pot sa am incredere in escrocii acestia . Decat sa cumpar piese noi cu holograme si toate cele iar apoi sa patimesc pentru alegerea facuta , mai bine nu .
    De mai bine de un an am apelat la firmele de dezmembrari , si am fost multumit de calitatea pieselor . Singurl mic dezavantaj find ca trebuie sa te agiti mai mult decat in cazul pieselor noi care le iei pe tava la casa de marcat, aici trebuie sa alergi dupa mecanici prin parc sa iti desfaca piesa cum trebuie si multe altele , dar oricum marea majoritate a parcurilor ofera garantie si nu r fi o problema .
    Nici macar cauciucuri nu am mai cumparat noi, pentru ca nu se merita ,cand le gasesti foarte putin uzate si la pret de pret.
    2 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru