STUDIU: O treime din carburantul consumat de un motor este risipit prin frecare

De Sebastian Toma
Publicat Luni, 16.01.2012
Automobilele care vor fi lansate în următorii cinci ani vor fi cu până la 18% mai eficiente datorită noilor materiale şi tehnologii menite să reducă frecarea cu până la 80%, anunţă realizatorii unui studiu.

Un studiu efectuat de Centrul VTT de Cercetare din Finlanda şi de Laboratorul National Argonne din Statele Unite ale Americii a relevat faptul că noile tehnologii pot reduce frecările la nivelul unui automobil cu până la 80 de procente, reducând emisiile şi consumul de carburant cu până la 18 procente în următorii zece ani. În termen de 15-25 de ani, consumul de carburant al automobilelor poate fi redus cu până la 61% graţie tehnologiilor la care lucrează inginerii din industria auto.

Din puterea totală dezvoltată de un motor cu ardere internă, 33% este risipită prin căldură, 29% prin răcire şi 38% prin energie mecanică. Din energia mecanică risipită, 33% este consumată prin pierderi de frecare, iar 5% pentru a compensa rezistenţa aerului. Prin comparaţie, un vehicul echipat cu motor electric are doar jumătate din pierderile de frecare ale unui model convenţional. Un autoturism mediu consumă 35% din energia primită din carburant pentru a învinge rezistenţa la rulare a roţilor, 35% pentru frecările din motor, 15% pentru pierderile din transmisie şi 15% prin frânare. Practic, tehnologia actuală a automobilelor utilizează doar 21.5% din energia oferită de carburant pentru a mişca vehiculul.

Există deja soluţii pentru remedierea problemelor cauzate de frecare, iar printre acestea enumerăm acoperirea suprafeţelor metalice cu anumite particule, aditivi pentru lubrifierea motoarelor, anvelope cu frecare redusă umflate la o presiune mai mare decât recomandă constructorul şi multe altele.

Frecările de la interiorul motorului pot fi reduse cu ajutorul nanocompozitelor şi cu microtopografia prin laser a materialelor pentru a trasa fluxul de ulei în vederea reducerii rezistenţei la curgere a uleiului în motor.

Până la debutul noilor tehnologii – unele dintre ele fiind deja oferite pe anumite modele, şoferul poate să reducă dramatic consumul de carburant prin reducerea vitezei cu care circulă. Dacă un şofer reduce viteza de la 110 la 100 km/h, consumul de carburant al automobilului său scade cu 16%. Vitezele mai mici permit utilizarea unor presiuni mai mari în anvelope, creşterea presiunii de la 2 la 2.5 bari fiind recompensată cu reducerea consumului cu 3 procente.

Via | Thegreencarwebsite

Comentarii (5)

  • Norbert
    Interesant articol.
    Bravo. :)
    13 0
  • Alex Radoi
    "creşterea presiunii de la 2 la 2.5 bari fiind recompensată cu reducerea consumului cu 3 procente."

    ...si cu cresterea uzurii articulatiilor 10%... :)))
    19 1
  • se risipeste repede cand alimentezi scump....
    9 1
  • Dan de la CJ
    Procentele nu prea ies la socoteală...
    După câte ştiu eu nu poţi depăşi mai mult de 100%, pentru că atunci ar ieşi un sac fără fund...Deci cum e cu "Un autoturism mediu consumă 35% din energia primită din carburant pentru a învinge rezistenţa la rulare a roţilor, 35% pentru frecările din motor, 15% pentru pierderile din transmisie şi 15% prin frânare. Practic, tehnologia actuală a automobilelor utilizează doar 21.5% din energia oferită de carburant pentru a mişca vehiculul."?

    35+35+15+15=100%, deci de unde aţi scos-o pe aia cu 21,5? Din pălărie?
    0 1
  • Din energia mecanică risipită, 33% este consumată prin pierderi de frecare, iar 5% pentru a compensa rezistenţa aerului ... WTF ????
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru