Feedback

20 de lucruri pe care nu le stiai despre... Citroen

De Sebastian Toma
Publicat Miercuri, 19.08.2009
Editia din aceasta saptamana a rubricii "Stiati ca" ne duce la portile francezilor de la Citroen. Acestia sunt primii producatori de automobile de serie din Europa, desi au debutat cu productia de armament.

1. Compania Citroen a fost infiintata in 1914 de catre Andre Citroen. Initial, compania franceza producea munitii pentru razboi. In anul 1920, compania acestuia a devenit cunoscuta sub numele de Citroen, iar primul lor model celebru este Traction Avant.

2. Citroen este primul producator de automobile de serie din lume care nu este de origine americana.

3. Marca Citroen a fost preluata de compania Michelin in anul 1934 si a devenit parte a concernului PSA in anul 1976. De atunci, cei doi producatori francezi colaboreaza si impart numeroase tehnologii. Acest lucru s-a intamplat la doar cateva saptamani de la introducerea modelului Traction Avant. Modelul Traction Avant a fost o premiera mondiala din numeroase motive, cum ar fi tractiunea fata si sasiul autoportant.

4. Modelul Citroen 2CV era alintat de posesori cu porecla "Rata". Acest model a fost creat din necesitatea unui mijloc de transport ieftin si fiabil. Initial, modelul trebuia sa fie lansat in 1938, dar Cel de-al Doilea Razboi Mondial a intarziat debutul productiei cu 10 ani. Succesul modelului 2CV a fost atat de mare incat productia a continuat timp de peste 40 de ani. In toata aceasta perioada, design-ul modelului a ramas aproape neschimbat.

5. In 1950, Citroen a prezentat modelul 2CV Van la Salonul Auto de la Paris. Aceasta versiune a lui 2CV a avut un succes fulminant, iar cererea a fost atat de mare incat lista de asteptare era de sase ani (in anii 1950). Din februarie 1951 pana in martie 1978, Citroen a produs 1.246.306 unitati 2CV in versiunea Van.

6. Citroen a construit un centru istoric langa Paris, care se intindea pe o suprafata de 6.700 metri patrati. Centrul mostenirii Citroen gazduia circa 300 de automobile de epoca si concepte, dar nu a fost deschis pentru public.

7. Reclama "The Dancer", gandita pentru modelul Citroen C4 a fost premiata in 2005 la Festivalul de Film de la Cannes cu Leul de Bronz.

8. Grupul PSA este lider in materie de inovatie in Franta. In anul 2008, grupul PSA Peugeot-Citroen a facut 961 de cerereri pentru patent, motiv pentru care a fost premiat de Institutul National de Proprietate Industriala din Franta ca primul inventator al tarii. Grupul francez PSA a primit aceasta distinctie pentru cea de-a doua oara consecutiv.

9. Citroen a intrat in Cartea Recordurilor pentru ca a folosit Turnul Eiffel pe post de panou publicitar. Francezii au intrat in istorie ca avand cel mai mare panou publicitar din lume.

10. In 1933, Citroen a introdus primul automobil pentru pasageri disponibil cu un motor diesel.

11. Peugeot detine 90% din actiunile Citroen inca din luna mai a anului 1976. De atunci cele doua companii au creat holding-ul PSA Peugeot Citroen. Acest holding a functionat foarte bine din punct de vedere financiar intre anii 1976 si 1979. In perioada 1980-1985, grupul PSA a inregistrat pierderi anuale destul de ridicate, dupa care Peugeot a decis sa schimbe orientarea marcii Citroen pentru a reduce costurile de productie. Mai apoi, cele doua marci au inceput sa impartaseasca platformele, iar primul model care a fost inclus in acest proiect este BX, lansat in 1982.

12. In anii 1970, Citroen a cochetat cu posibilitatea de a construi elicoptere echipate cu motoare Wankel. Acestea erau contruite de Comotor si au fost testate in zbor, dar nu au fost comercializate sau introduse vreodata in productia de serie.

13. Prima prezenta Citroen in WRC a avut loc in anul 1986, cu un Citroen BX 4TC pregatit pentru Grupa B. Ulterior, constructorul francez a aruncat in lupta o serie de kit-car-uri, iar in 2001 a finantat echipa de fabrica Citroen, care inregistreaza victorii si astazi.

14. Citroen DS a fost produs si in Australia, si este singurul model al constructorului francez care a fost fabricat pe acest continent. Citroen este prezent pe piata din Australia inca din anul 1925, motivat fiind de succesul obtinut in acel colt de lume.

15. Constructorul francez a bifat si un parteneriat de tip joint-venture cu italienii de la Maserati. In aceasta perioada, sistemele hidraulice create de inginerii Citroen au fost folosite pe numeroase modele Maserati, cum ar fi Bora, Merak, Khamsin si pentru prototipul Quattroporte II. Acest prototip era de fapt un Citroen SM.

16. Citroen foloseste un tunel aerodinamic inca din anii 1950, element care i-a ajutat pe francezi sa construiasca modele foarte eficiente din acest punct de vedere.

17. In anii 1960, Citroen a creat o cutie de viteze semi-automata, care era operata hidraulic. Aceasta cutie de viteze se numea Citromatic, iar treptele de viteza si ambreiajul erau operate in mod hidraulic.

18. Suspensia hidro-pneumatica de la Citroen este prima de acest gen din lume si este singura care are posibilitatea de a absorbi neregularitatile drumului fara a deranja ocupantii. Ulterior, alti producatori precum Mercedes-Benz au introdus sisteme de suspensie similare.

19. Doar trei modele Citroen au castigat locul 1 la concursul Masina Anului in Europa, iar toate erau fabricate inainte de 1990. De atunci, inca patru modele Citroen au reusit sa ajunga pe podiumul acestui concurs. Citroen SM a castigat premiul "Masina Anului in Statele Unite ale Americii" in anul 1972, fiind singurul model al constructorului francez care a primit aceasta distinctie peste Ocean. In 1974, comercializarea modelului Citroen SM in SUA a fost interzisa, iar constructorul francez nu a mai revenit de atunci pe aceasta piata.

20. La sfarsitul anilor 1970, Citroen a stabilit o fabrica in Romania, unde a inceput productia modelului Oltcit. Acesta era comercializat in Europa de Vest sub numele de Citroen Axel. Dupa 1990, joint-venture-ul din Romania s-a incheiat, dar productia modelului Oltcit a continuat pana in anul 1995, de data aceasta sub numele de Oltcit Club, iar producatorul se numea Automobile Craiova.

Comentarii (21)

  • LauCalin
    Citroen- Creative technologie
    Este cu siguranta unul dintre cele mai bune reportaje "20 de lucruri despre...". Stiam ca Citroen e un costructor cu o istorie foarte interesanta, insa sunt amanunte importante pe care nu le stiam si nici nu as fi crezut ca ar fi apartinut lui Citroen, gen primul automobil diesel de pasageri sau castigarea unui premiu in SUA.
    Felicitari inca o data, Automarket!
    O intrebare am, daca ma poate ajuta cineva: de ce a fost interzisa comercializarea lui SM in SUA?
    29 0
  • @LauCalin
    Barele de protectie ale lui Citroen SM nu erau conforme cu standardul american. In SUA, barele de protectie trebuie sa ramana intacte in cazul unui impact la ~5km/h( daca nu ma insel, asta este viteza echivalenta).

    Multumim pentru aprecieri.
    14 1
  • Daniel: Probleme Citroen c4 1.6hdi 90cp Raspunde
  • da
    deci ei au bagat "dizal", tractiune fata, si caroserie autoportanta. De diesel nu stiam, dar e inca un motiv in plus pt care nu-mi plac francezii, PSA, Renaul. Au stricat conceptul de automobil. :D
    3 32
  • DADADADA
    Frumos articol ! Interesant ! Multumesc !
    12 0
  • Burady
    Bravo lor !
    Un super brand care au adus si aduc inovatii multe la modelele lor si ale caror masini au intors si intorc inca capul pe strada.
    8 0
  • Oltcit
    "dar productia modelului Oltcit a continuat pana in anul 1995, de data aceasta sub numele de Oltcit Club"
    Nu cumva este vorba de OLTENA ???
    5 2
  • colaborare BMW
    Am auzit ca folosesc sau au folosit ceva motoare de la BMW? Sau au ceva colaborare cu BMW? pe bune...fara gluma...stie cineva?
    3 0
  • @rares
    Grupul PSA are o colaborare cu BMW.
    Unele modele Peugeot folosesc un motor supraalimentat de 1.6 litri care poate fi gasit si pe Mini Cooper S.
    6 1
  • viteza
    conform legilor valabile in SUA pana la sfarsitul anilor 80, masinile nu aveau voie sa sufere daune majore pana la o viteza de 15mph
    2 1
  • motoare 1,6 i - BMW
    master......rectifica te rog : motoare BMW se gasesc pe toate modelele C4 cele de 1,6 i (injectie) - benzina - facelift - an 2008.
    succes !
    3 1
  • prudentul
    Dragă redacţie
    Felicitări. Articolul e o compilaţie reuşită a materialului de pe Wikipedia. Unele expresii sunt identice.
    5 6
  • @prudentul
    Si ce daca e luat de pe wiki? De cate ori ai intrat tu pe wiki sa citesti despre citroen? Apropo jos la pagina de wiki sunt scrise sursele de inspiratie. Daca puteai sa comentezi acolo probabil scriai:asta e o compilatie reusita de pe ^ "The Company". citroen.com. http://www.piecescitroensport.citroen.com/CWW/en-US/ABOUTCITROEN/IDENTITYCARD/THECOMPANY/. sau Julian Marsh. "Citroën at the Paris Motor Show 2008". Citroenet.org.uk. http://www.citroenet.org.uk/phototheques/paris2008/paris2008.html. Prietene si aia de pe wiki au luat la randu lor de altundeva
    9 3
  • Aurel: Buna ziua,ma puteti ajuta cu un consum din fisa tehnica la un Citroen... Raspunde
  • Gigiel
    Inspiratie
    Da, dar Wiki macar zice de unde le-a luat!!!
    4 2
  • Pai uite pretn, decat sa stau pe 10 site'uri si citesc dif lucruri in termeni neintelesi de mine, mai bine vin pe automarket ca stiu ca au ales ce e mai interesant si usor de inteles de pe acele 10 site'uri
    7 1
  • juliana
    BINE CA NU M-AU LASAT FARA VOLAN CEI DE LA CITROEN FOCSANI
    Scuzati-ma domnilor dar cand vine vb de Citroen mai bine imi dati una in cap ;am facut prostia si mi-al luat un Citroen C3 pe motorina ; Am avut o problema in trafic si un taximetrist mi-a avariat masina ,o chestie minora era vb de bandoul din spatele masinii si vopseaua de langa bandou ,m-am dus la firma citroen de unde am luat masina mai exact din Focsani ,si am lasat-o 10 zile ptr revopsire si ptr un alt bandou nou
    SURPRIZA!!! M-am trezit ca firma de asigurari a platit bandoul si vopsitul masinii dar de fapt bandoul nu era schimbat ba din contra a fost dat cu un corector de plastic ceia ce s-a vazut de la o posta ,ca bonus m-am trezit ca nu mai am aceleasi stergatoare din pacate mi le-au schimbat cu altele ptr ca domnul care s-a ocupat cu vopsitul avea masina la fel ca a mea;
    Cand am intrebat de ce mi-au schimbat stergatoarele ,raspunsul a fost ;;;pai sunt uzate -nu le-am schimbat;;; in situatia in care eu am mers doar o singura vara cu masina si multe ploi nu am apucat ;nu mai pun ca nu am facut decat 8 000 km Imaginati-va domnilor ca nu avea cum sa tocesc alele stergatoare la 8 000 km nici daca mergeam numai pe ploaia dapai in conditii de seceta
    Cand am intrebat de bandou de ce nu mi mi l-a schimbat au dat din umeri si mi-au spus ca trebuie sa spal masina ca nu se cunoaste daca este curata
    Sunt din Focsani si credeti-ma ca daca mi-ar da cineva un Citroen de pomana nu m-as uita la el ,ptr ca indiferent de masina ajungi tot la mana unor hoti cum sunt cei din Focsani ,nu mai spun ca , comportamentul fata de client este dezastrus; te priveste de la intrare ca si cum ai veni la furat
    Orice intrebare pusa ti se raspunde cu o aroganta greu de crezut
    ASA CA GANDITI-VA DE 2 ORI INAINTE DE A LUA O MASINA ;LA INCEPUT CAND O CUPTERI SUNT MIERE IAR CAND TE DUCI CU IA LA REVIZIE NU TI-O URCA PE RAMPA PANA NU-I BAGI IN BUZUNAR PTR CA ALTFEL STAI DE-TI VINE RAU SI TE REPROGRAMEAZA DE LA O ZI LA ALTA; CA SUPLIMENT ITI FURA STERGATOARELE ;BINE CA NU M-A LASAT FARA VOLAN
    O ZI FRUMOASA
    7 3
  • @jiuliana
    Imi pare rau sa aud asta, este intr-adevar strigator la cer. Din pacate nu esti singura care a patit asa ceva.
    Si daca te consoleaza cumva, sa sti ca si la Volvo e cam la fel treaba cu service-ul. Unui prieten cu un S40 caruia i s-a ovalizat discul de frana i s-a spus ca s-a ovalizat pentru ca a mers cu viteza prin balti. Nici nu avea rost sa-i dea in judecata, pentru ca iesea in pierdere. A preferat sa isi repare singur masina, la un service micut.
    8 0
  • in rom se pot intampla multe
    acum nu putem arunca cu noroi intr o marca, daca unora le lipsesc "cei 7 ani de acasa"...
    "prost crescuti" gasesti peste tot: trafic, magazin, cinematograf..s.a.m.d.
    Poate o reclamatie la sediul central te ar fi ajutat intr un fel..
    Numai bine!
    3 0
  • juliana
    si care e legatura cu AUTOMOBILUL CITROEN?

    problema ta e una de service, de buna traditie romaneasca care zice ca (viiiirgula) clientul trebuie (intodeauna) scuipat in cap. Dar modul tau de a aborda problema si de a generaliza este tipic....romanesc. Asa ca, cumva,...va potriviti!
    4 2
  • juliana
    CITROEN -FOCSANI
    Roland Scuza-ma dar cand iti cumperi o masina noua sti ca ai platit cu varf si indesat acea masina ;nu mai piu ca sa fi sigura pe ia iti faci casco si nu orice casco -eu mi-am facut casco full si platesc 2 mil pe luna fara asigurarea obligatorie ;
    Si dupa ce dai bani de te saturi ajungi vrei nu vrei la mana unor hori si in loc sa iti faca reparatia masinii pe acel casco ;observi ca nu ti-a facut nimic ba din contra ai aceias problema si pe deasupra iti mai lipseste cate ceva de la masina cum am patit eu
    SI atunci scuza-ma dar nu-ti vine sa-i stangi de gat pe cei de la citroen ? Oare nu toti muncim pe bani?> sau cine este mai hot acela are de castigat.?
    Eu am specificat un aspect -FITI ATENTI LA FIRMA , INTERESATI-VA CE FEL SUNT OAMENII CARE SE OCUPA DE MASINA DUPA CE O CUMPARATI
    VREI NU VREI UN SCHIMB DE ULEI TOT FACI LA FIRMA RESPECTIVA -REVIZIA TOT LA FIRMA O FACI
    NU CUMPARATI MASINI SCUMPE CA LA URMA SA VA TREZITI CUM M-AM TREZIT EU CA CEI DIN FOCSANI MI-AU LUAT CE AU PUTUT DE PE IA
    4 0
  • E BINE CA UNI ISI MAI ADUC AMINTE DE CITROEN,DAR DIN NEFERICIRE CE S-A PREZENTAT AICI ESTE INCOMPLET SI MULTE DATE SUNT ERONATE.ESTE ADEVARAT CA NU SE PUTEA PREZENTA TOATA ISTORIA MARCII DAR MACAR PUTEA FI MAI BINE DOCUMENTATA
    0 0
  • citroen forever
    2 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru