FEATURE: Povestea numelor modelelor Dacia. De la 1100 la Lodgy

De Dragoș Băltățeanu
Publicat Joi, 17.11.2011
Numele unui model. Râdem de el la început, căutăm asocieri haioase, apoi ne obişnuim cu el şi intră în vocabularul zilnic. Dacia a trecut printr-un lung şir de denumiri ale modelelor. De la 1100 la Lodgy, iată povestea lor.

Dacia Lodgy. Este numele celui mai nou model din gama Dacia. Îl vom vedea în premieră abia în martie 2012, la Salonul Auto de la Geneva. Până atunci ne mulţumim cu versiunea de curse, Dacia Lodgy Glace, model ce va participa în Trofeul Andros din Franţa. Cursele pe gheaţă au devenit o tradiţie pentru Dacia în Franţa. Numele Dacia este asociat cu cel al lui Alain Prost, cel care a concurat în ultimele două sezoane pe un model Dacia Duster. 

Dar vrem să vedem ce înseamnă acest nume. Deşi Dacia are proprietari francezi, noul model poartă din nou un nume cu rezonanţe engelzeşti. Şi asta pentru că Dacia a devenit în ultimii ani o marcă internaţională. Se vinde în aproape toate ţările din Europa şi nu numai. Pentru a putea folosi acelaşi nume pe toate pieţele, mărcile auto caută denumiri cât mai universale care să fie uşor de reţinut în orice limbă. În general, toţi constructorii au o bază de denumiri înregistrate pe care le folosesc atunci când lansează un model nou. Treaba celor care se ocupă cu găsirea şi înregistrarea acestor denumiri nu este deloc uşoară pentru că un nume poate foarte uşor să aibă o semnificaţie vulgară sau peiorativă într-o limbă şi să nu însemne nimic în alta. Sunt suficiente modele care au denumiri diferite pentru pieţe diferite.

Dacia 1100

 

Este primul model din istoria Dacia. Lansat pe 20 august 1968, Dacia 1100 a fost primul model produs la uzina Dacia de la Mioveni, Argeş. Bazat pe un Renault 8, Dacia 1100 avea motorul în spate, tracţiune spate şi frâne pe disc pe ambele punţi. Denumirea modelului a venit de la capacitatea cilindrică a motorului. Dacia 1100 era propulsată de un motor cu patru cilindri de 1.108 cmc ce dezvolta 46 CP la 4.600 rpm. Viteza maximă era de 135 km/h iar acceleraţia de la 0 la 100 km/h se făcea în 20 secunde.

Dacia 1300

Pentru cel mai celebru model al mărci din perioada comunistă a României, indicativul a fost în continuare inspirat de cilindreea motorului. Noul model, bazat pe Renault 12, a fost lansat pe 23 august 1969. Motorul cu patru cilindri era amplasat în faţă longitudinal şi transmitea puterea către puntea faţă. Cilindreea motorului era de 1.289 cmc şi dezvolta 54 CP. Denumirea de 1300 avea să rămână în nomenclatorul Dacia pentru mai bine de 20 de ani cu diverse variaţii. Cea mai cunoscută este denumirea 1310 ce a desemnat modelul modificat substanţial şi lansat în 1978 de către Dacia. În 1983, acelaşi model primea alte modificări şi se introduceau motoarele de 1.397 cmc şi 1.185 cmc plus cutia de viteze cu cinci trepte. Dacia 1310 a rămas în producţie până în 2004.

Dacia Liberta

Primul hatchback din istoria mărcii naţionale era bazat pe modelul 1310. A fost lansat în 1985 sub numele oficial de Dacia 1320 CN. Semnificaţia celor două litere a fost intens dezbătută, ele fiind asociate cu numele fostului dictator Nicolae Ceauşescu.

Însă conform celor de la Dacia, intern acest cod semnifica "caroserie nouă". Primul model nu a fost pe placul lui Ceauşescu, însă aşa că modelul a fost scurtat şi relansat sub denumirea Dacia 1325. Neoficial a primit numele de Liberta, această denumire fiind folosită de inginerii care au lucrat la proiect. 

Dacia 2000

Dacia 2000 a fost un model rar dedicat membrilor din Partidul Comunist. Era bazat pe Renault 20 şi a devenit un fel de automobil oficial pentru Nicolae Ceauşescu cu care acesta apărea la defilările oficiale. Au fost fabricate foarte puţine exemplare şi astăzi sunt practic inexistente. Numele este inspirat de cilindereea motorului.

Dacia 500 Lăstun

Cel mai mic model Dacia fabricat vreodată a fost Dacia 500. Popular a rămas în amintirea românilor sub numele Lăstun. Tehnic, Lăstunul nu a fost o Dacie veritabilă pentru că nu s-a fabricat la Mioveni. Cea mai mică Dacie se fabrica la Timişoara, la uzina Tehnometal devenită apoi Automobile Timişoara. Numele Dacia 500 era dat tot de cilindrea motorului, Lăstunul folosind un motor de 499 cmc cu cilindri ce scotea doar 22.5 CP. Viteza maximă era de 106 km/h. 

Dacia Nova

Primul model "modern" fabricat de Dacia este Nova. Modelul hatchback a avut o naştere grea. A fost dezvoltat timp de 10 ani şi a fost lansat abia în 1995. Au existat două variante. R523 a fost prima Nova ce putea fi recunoscută după hayonul cu lunetă bombată. Din cauza problemelor, a fost înlocuită cu varianta R524, ce avea caroseria în două volume şi juătate, siluetă devenită apoi celebră datorită modelului SuperNova. Numele de Nova a fost ales în urma unui concurs organizat de publicația Auto Pro. Au participat peste 2.000 de cititori şi numele Nova a fost propus de peste o sută dintre ei.

Dacia SupeRNova

După ce Dacia a fost preluată de Renault în 1999, primul produs fabricat sub noul patronat este SupeRNova. Practic, Dacia Nova primea un motor şi o cutie de viteze Renault plus câteva îmbunătăţiri şi era lansată sub un nume nou. SupeRNova era un joc de cuvinte dintre numele original şi particula Super iar litera mare R semnifica Renault. O Nova mai bună, pe scurt.

Dacia Solenza

Solenza a fost lansată în 2003 şi se baza tehnic pe modelul SupeRNova. Avea însă o linie de design schimbată fiind prima Dacie construită integral sub patronajul Renault. Numele provine din baza de denumiri a constructorului francez şi nu are o semnificaţie anume. Face referire la soare - "sol" - şi este o denumire uşor de reţinut. S-a dorit la acea vreme un nume cu rezonanţe latine care să facă ruptura faţă de modelele Nova/SupeRNova.

Solenza a inaugurat şi noua siglă Dacia, blazonul pe fond albastru şi câteva elemente de design în partea frontală ce aveau să fie regăsite mai târziu pe modelul Logan.

Dacia Logan

Automobilul de 5.000 de euro a fost lansat în toamna lui 2004. A fost modelul care a pus marca Dacia pe harta Europei. Este cel mai de succes produs al mărcii şi este vândut pe aproape toate pieţele din Europa şi din lume. Numele provine, din nou, din baza de denumiri Renault. Şi pentru că Renault avea planuri mari cu acest model, deoarece alegerea a fost cea a unui nume cu rezonanţe engelzeşti. Logan este un nume propriu des întâlnit peste ocean, este o universitate în Statele Unite, un oraş în statul Utah sau un aeroport în Boston. Deşi a stârnit ironii la început, numele Logan a fost rapid acceptat şi astăzi este un nume la fel de comun ca al oricărui alt model.

Dacia Sandero

Modelul de clasă mică Dacia a venit în 2008 şi din nou specialiştii în marketing Renault şi Dacia au apelat la baza de denumiri comerciale. Sandero este un nume cu rezonanţe ceva mai latine deşi prima parte a denumirii te trimite cu gândul la engelzescul "sand" adică nisip. Alegerea acestei denumiri a fost motivată de faptul că Sandero a fost destinat iniţial pieţei sud-americane, mai precis Brazilia. Dacia avea nevoie de un nume care să sune bine în portugheză şi spaniolă, aşă că Sandero a fost soluţia aleasă.

Dacia Duster

SUV-ul Dacia şi primul model modern cu tracţiune integrală a fost lansat în 2010. Numele este adecvat, are rezonanţe britanice şi te face să te gândeşti la un automobil ce nu are probleme pe drumuri dificile. "Dust" în engleză înseamă praf. Duster a mai fost numele unui model Plymouth din anii '70, un coupe american.

Dacia Lodgy

 

Cel mai nou model din gama Dacia va fi lansat abia anul viitor. Ştim însă că se va numi Lodgy. "În spatele lui Lodgy stă termenul englezesc "lodging", care înseamnă casă şi dă o idee despre potenţialul monovolumului în ceea ce priveşte spaţiul interior", a declarat pentru Automarket Eric Pasquier, directorul gamei entry. Deşi pare un nume ciudat şi cumva atipic, Lodgy este o denumire comercială aleasă pentru piaţa vest-europeană acolo unde modelele monovolum sunt mai populare decât în estul Europei. 

Comentarii (33)

  • @
    Super.
    Un drive test cu Sandero 1.6 16v pe cand ? Ati fi primii care ar face asa ceva.
    10 4
  • Duster
    Numele de Dacia Duster a mai fost purtat si de Aro 10 exportat in anii 80
    30 12
  • DAcia 2000
    nici macar nu am auzit de 2000 pana acum

    sa stiti ca a mai existat si dodge duster, nu doar plymouth... si diferite.
    7 7
  • exact @cri-mih
    am omis chestia asta
    0 5
  • "Lăstunul nu a fost o Dacie veritabilă pentru că s-a fabricat la Mioveni. Cea mai mică Dacie se fabrica la Timişoara "

    say what?! :))
    19 2
  • ****
    monovolumul si inca 3 modele asteapta sa intre in productie
    9 1
  • aaa...
    si astept un model sport sa se numeasca "Joggy" (jogging), adica masina de alergat pe circiut, adica nici chiar asa
    12 0
  • grigore
    F bun articolul
    Ma bucur cand mai faceti si astfel de articole. E foarte util sa ai date ca acestea impreuna.

    Pe cand continuati seria cu Marcile auto necunoscute?.,.,.
    7 1
  • @
    Pai va aparea Monovolumul, una mica de oras (clasa mini), si una sport (coupe).
    PS: Lastunul a iesit din fabricatie datorita fiabilitatii incredibil de proaste. Si dacia 1310 este proasta, deci nu imi pot imagina o masina mai naspa ca 1310 =)).
    Dacia 2000 chiar era interesanta. Am cautat mai demult, si nu gasesc performantele ei, si nici prea mult despre ea. Doar la versiunea Renault 20 gasesc.
    4 17
  • AndreiRN
    Wanabe
    Deci nimica romanesc sau mai bine zis doar munca.
    De fapt reflecta starea romaniei actuale in care tot ce are nume strain se vinde super. Daca aveau modele Delta sau Carpati sau Oltenia atunci era un produs 100% romanesc.
    Dar atunci poate ca nu mergea motorul.
    7 32
  • urasc ignorantii
    @AndreiRN
    Esti pe dinafara ! Vezi ca habar n-ai ce inseamna Automobile Dacia in 2011. In prezent, inginerii Dacia au capacitatea de a imagina, concepe si produce orice vehicul. Un exemplu elocvent e Duster, care a fost conceput in proprotie de 70% la Renault Technologie Roumanie, singurul centru de design din Europa Centrala si de Est. Viitoarele modele vor fi 100% concepute in Romania cu ingineri romani.
    26 7
  • lodgy
    logy, lo-gi, logiiii... incerc sa ma obisnuiesc pronuntia. nu cred ca va fi usor pentru multi romani cu d-ul ala acolo. "- ce-i asta gicule? - aaa, e noua dacia! lo.. lod... lodghi?" ...lodgy, easy
    10 11
  • @urasc ignorantii
    Hai sa fim cinstiti cu 70% conceptie in Romania. De ce Dacia nu a facut ceva asemanator inainte sa vina Renault?
    Nu vreau sa stigmatizez munca de la Renault Technologie Roumanie dar aceasta entitate exista de 4-5 ani si nu cred ca s-a dezvoltat o asa experienta intr-un domeniu unde RENAULT a avut nevoie de zeci de ani.
    8 19
  • urasc ignorantii
    @LSM
    "De ce Dacia nu a facut ceva asemanator inainte sa vina Renault?"

    Esti mult prea rupt de realitate, baiatule... de unde bani de investitii in logistica si pregatire? Renault a investit in Romania peste 1.5 miliarde de euro. Iar procentul de 70% nu-l dau eu, ci directia comunicare Dacia. Si nu trebuie deloc "zeci de ani". Baza de pregatire exista deja in Romania, tocmai de asta au si venit francezii.
    24 6
  • pronuntie
    @robo , ne dam in spectacol?
    Ce-i asa greu de pronuntat?! Lodgy se pronunta LOGI

    Scurt !
    12 0
  • 1C 3C R34 M
    daca avea bani Dacia romaneasca rupea, dar ca si celelalte industrii de la noi a fost special secatuita pana au vandut-o celui care dadea spaga cea mai mare.
    aro - X
    oltcit - daewoo - X - ford, dar care sta pe bara
    dacia-> reno, ca hyundai nu a fost de acord cu spaga. In anii 90 dacia crease un prototip de monovolum prin propriile puteri - prelua elemente de la dacia nova, a.i. sa poate realiza acel produs. Dacia avea gama suficienta de produse automobilistice ieftine si normale (la un moment dat chiar si dacia sport - model coupe). de asemenea in motorsport, dacia folosea nove preparate de tuneri potenti in Germania, cu puteri de 400cp in CNR, fiind cot la cot cu produsele straine din segment.

    de ce nu spuneti de dacia CN 1 si CN2. de asemenea de faptul ca spaga de dupa 89 a facilitat vanzarea proiectelor de CN1 catre lada, care a iesit f frumos cu un produs asemanator.
    6 14
  • @urasc ignorantii
    Ok inteleg ca lucrezi la Renault Technologie Roumanie si te jeneaza ce am spus eu, dar...... Eu am Duster 4x2, am avut o problema (nu grava dar ma jena) m-am dus in service si nu au reusit sa-mi faca ceva. Oamenii au sunat, a venit un baiat din Dacia ? care se ocupa cu reparatiile in garantie (asa am inteles), s-a uitat, s-a enervat si a spus printre dinti" p...tii aia de la RTR (cred ca se referea la Renault Technologie Roumanie). Dupa 10 minute a venit la mine si a spus sa astept o jumatate de ora pentru ca trebuie sa sune in Franta ca sa poata rezolva. O fi fost oare cele 30% pt care RTR nu a lucrat? Dupa 20 minute au rezolvat problema
    Eu sunt client Dacia fidel, si iti garantez ca stiu sa apreciez lucrurile. Cu toata pregatirea care a facut-o RENAULT in Romania si care personal o apreciez foarte mult, dar nu se poate face super minuni in 4-5 ani.
    Eu ma bucur ca exista o astfel de institutie in Romania, dar cred ca francezilor le este greu pentru ca baza primara "Educatia" in Romania este la pamant
    7 16
  • @1C 3C R34 M
    ce hyundai mah?!! hyundai n-a facut nicio propunere...


    @LSM
    Ti-a spus un mecanic de RTR :)) hai ca aberezi deja... vezi ca-ti creste nasul pinocchio... Nu suna nimeni in Franta, garantia o gestioneaza uzina. Oricum trebuie sa fi fost "mecanicul minune" daca fara diploma de inginer, a rezolvat el printr-un simplu telefon "in Franta" dom'le...!! genial! Nu ti-a crapat capul gandindu-te la scenariul asta? Ar trebui sa te faci regizor... poate iei "zmeura de aur"
    17 1
  • @pronuntie
    tu chiar n-ai inteles ce am scris mai sus, asa-i? :)) LOGI al tau, scurt! (sic!) se citeste cu un singur i, ca in crengi. Deci daca e sa ne luam dupa cum ai scris tu accentul cade pe o, PRONUNTIE gresita. Pentru ca in limba romana se pune foarte rar accentul deasupra unei litere (doar in caz explicativ fonetic) trebuie sa mai adaugi un i. Deci la tine ar fi LOGII, nu LOGI. E greu? e [ˈlɒdʒɪ] in alfabet fonetic. nu o fac ca sa ma dau in spectacol dar poate invata si romanii cum se pronunta corect, nu doar englezii.
    2 7
  • @Automarket
    care-i faza?

    n-am voie sa scriu ca "hyundai era rupt in fund in 1999" ?? de ce imi stergeti? cautati in dex
    15 0
  • @io
    nu am spus ca era mecanic, nici nu stiu ce era clar si nici nu ma interesa ce era el. Eram putin nervos pentru ca am fost chemat printr-o scrisoare oficiala Dacia sa schimb o piesa cu posibile probleme, bieleta schimbator viteza ceva de genul acesta, nu-mi aduc aminte clar acum, au schimbat-o si dupa 2 zile masina intra foarte greu in vitez I, Am fost nevoit sa vin a doua oara in service si am fost chemat dupa 2 saptamani in care a trebuit de vreo 3 ori in mijlocul intersectiei sa mestec cu schimbatorul de viteze Nu stau langa mecanici in principiu, dar atunci am vrut am vrut si eu sa inteleg ceva (nu am inteles stai linistit) Singura discutie cu el a durat 2 minute cand a spus ca trebuie sa mai astept ca trebuie sa telefoneze in Franta
    5 10
  • Arata superb monovolumul. Il asteptam!
    13 2
  • Genial nume
    Lodgy este un nume penibil. Mai bine prinde X-MCPY25-0.
    Aici nici nu e nevoie sa cauti asocieri haioase. Deja suna a jucarie.
    Lodge inseamna si ghereta, coliba, casuta, adica ceva mic si nesemnificativ. Asa copywriteri ce are Renault .. :))
    9 11
  • Vasilica
    De ce tot ridicati in slavi WC-urile astea.Numai cand ma gandesc de cate ori reparam la ele si se nimerea mai ales cand era frig afara.Uzina trebuia inchisa imediat dupa 90 la ce nenorociri producea.
    3 17
  • @Vasilica
    mars mah cu volksVaginele tale fumegatoare... te stim bas! nosule!
    12 3
  • ha ha ha
    ha ha ha
    Seful meu are o vorba : daca vreau scula de masina, imi iau Mercedes, dar asta nu inseamna ca imi si doresc sa merg cu ea ...
    Automobil fara probleme nu existat, toate sunt facute sa tina un anumit numar de km, o anumita perioada de timp...
    8 1
  • dacia
    Dacia de acuma ii de 1000 de ori mai buna ca VW, skoda si Bmw. Eu am Logan mcv, logan papuc la firma, sotia are sandero si la socru ii iau un Duster.Noi am muncit in macelarie in Germania 15 ani....si mai nou in firma numa loganuri papuc vezi si de alea inchise utilitare logan. Restul ii varza No asta ii masina adevarata si sunt mandru ca se fac asa ceva in germania..am fost si cu 1100 si cu 1300 dar no lumea a evoluat si la noi chiar in bine. Aici in Germania sunt pline de masini frantuzesti peugeoturi, citronele, renaulturi ....de ce oare? Hai Timisoara
    10 4
  • amintiri...
    Prima mea masina... o Dacia 1100... am dat-o la rabla acum 2 ani... mi-e dor de ea... arata ca cea din fotografie... culoarea gri 83... hmmm... ce amintiri frumoase...
    10 0
  • dacia 2000
    Dacia 2000 avea motor de 1,6.I se spunea 2000 de la Renault 20.
    4 0
  • AndreiRN
    Oameni
    @urasc ignorantii
    Pe tine nu te pot considera ca facand parte din specia umana.
    Din prima to esti o entitate lipsita de caracter si onoare de te ascunzi si iti este rusine cu tine.
    Al doilea tu nu ai fost capabil sa dezbati mesajul meu si ai atacat mesengerul ca atata esti capabil.
    Cand o sa ai neuroni si o sa inveti sa-i folosesti atunci poate o sa ai si nume si o sa devi uman.
    Pana atunci un maidanez latra noaptea pe strazi.
    PS. Varul meu e inginer la dacia din 1978.
    1 0
  • andruta c
    dacia 1300 nu are diferential.
    cine afirma ca dacia 1300 a fost un model nereusit sigur este in afara sportului auto.regina soselelor a motorizat romania si pe altii, un excelent produs de export. hai siktir.
    0 0
  • http://ro.wikipedia.org/wiki/Automobile_Dacia_S.A.

    toate modelele dacia
    0 0
  • Vasilescu Rares
    Aici este o mica greseala primul automobil de la dacia cu tractiune integrala a fost dacia 1304(dacia pik-up, dacia "papuc") cu puntea spate "
    "imprumutata" de la aro 10
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru