Mult praf, 100% spectacol - corespondență de la etapa WRC din Portugalia (2)

De Mircea Meșter
Publicat Vineri, 28.05.2010
Mult praf, dar foarte mult spectacol și imagini unice. Aceasta este rețeta prin care Raliul Portugaliei atrage fanii dornici de aventură. Am petrecut a doua zi pe macadam și vă povestim cum e la WRC.

După o primă zi de competiție în care am asistat live la superspeciala de pe Stadionul Algarve, a venit vremea ca piloții să-și arunce mașinile în mediul lor natural din Portugalia - macadamul. Spectacolul și măreția de pe asfaltul construit artificial pe gazonul stadionului portughez a fost astfel înlocuit de o combinație de praf, sunet și viteză pe drumurile neamenajate din zona rurală a Portugaliei de Sud.

REZULTATELE DE AZI

Dacă Mikko Hirvonen (Ford) reușise ieri să câștige superspeciala și a plecat cu un avantaj minim în fața urmăritorilor, ziua a doua i-a adus în prim-plan pe piloții Citroen care în mod normal se află în plan secund, în spatele multicampionului Sebastien Loeb. Este vorba de Sebastien Ogier (Citroen Junior) și de Dani Sordo (Citroen WRC), cei doi dictând ritmul pe parcursul tuturor celor șase probe speciale care au avut loc astăzi. La finalul zilei, Ogier se află pe prima poziție, francezul fiind urmat de Sordo ( 26.6 secunde), de Loeb ( 44.8) și de Hirvonen ( 46.9).

WRC-UL E PENTRU AVENTURIERI

Dar nu rezultatele fac deliciul publicului la o etapă de WRC. Am asistat live la două din cele 6 probe speciale (a doua și a șasea) și am putut vedea ce înseamnă cu adevărat acest sport pentru fanii săi de pretutindeni. Dacă Formula 1 (și în general sporturile de circuit) se adresează mai ales fanilor cu ștaif, WRC-ul este pentru aventurieri. Pe drumurile secundare care duc înspre punctele destinate spectatorilor, cozile de mașini parcate se întind pe kilometri întregi. Foarte multe dintre acestea sunt însă rulote, iar pe dealurile din jur sunt ușor observabile zeci de corturi ale fanilor care își petrec efectiv weekendul în natură pentru a-i vedea pentru câteva secunde pe preferații lor. Asta pentru că, dacă pe circuit fiecare tur își aduce mașinile în față, la raliuri totul se întâmplă foarte repede.

CE TREBUIE SĂ FACI CA SĂ ÎI VEZI PE HIRVONEN ȘI PE LOEB

Primul pas este să își alegi unul dintre punctele speciale organizate pentru spectatori și listate în programul oficial al Raliului.

Urmează drumul până la locul respectiv, asistat invariabil de GPS. Doar localnicii știu cum să ajungă în zona respetcivă fără a se ajuta de sistemele de navigație. Odată ajuns, trebuie să învingi căldura și mulțimea pentru a te poziționa cât mai bine în virajul respectiv. Sau, dacă ai ales inspirat, în virajele respective, pentru că unele zone sunt ceva mai darnice din punctul de vedere al ariei vizuale.

PRAF. MULT PRAF

Apoi încep mașinile. Cele de asistență. Și aici dai piept cu cel mai palpabil produs al unui raliu de macadam: praful gros care se ridică de sub roțile mașinilor și care te acoperă ca într-un film SF care povestește cum extratereștrii distrug orașele americane. Tocmai de aceea, spectatorii vin pregătiți: măști faciale de tipul celor care au făcut furori la noi pe vremea gripelor de tristă amintire, ochelari de soare care se tranformă pe loc în ochelari de praf și îmrăcăminte care să împiedice praful să se îmbibe în țesături. Unii găsesc și metode creative de a se apăra de norii de praf, cum ar fi ascunderea sub o umbrelă închisă.

SPECTACOL ȘI SPECTATORI

Apoi vin piloții. Unul câte unul, la distanță de 3 minute fiecare de fiecare. Dacă ai fost inspirat să îți alegi un loc cu vedere bună, vezi mașina amestecând praful încă de departe. Dacă nu, principalul indiciu al apropierii este norul de praf care se ridică în depărtare și, evident, sunetul înecat-bariton al mașinilor. Iar fanii reacționează. La Loeb, francezii îmbrăcați în roșu sar și țipă până când alsacianul dispare din raza vizuală a tuturor. La Hirvonen, fanii Ford acoperă sonor atmosfera, ajutându-se de trompete și de alte instrumente care mai de care mai interesante. La Petter Solberg, vechii fani Subaru sar în picioare pentru a-l vedea alunecând pe viraje pe ex-campionul mondial. La Raikkonen, toată lumea se ridică și aplaudă prezența curioasă a fostului campion mondial de Formula 1 în peisaj. Și așa mai departe.

Singurii care aplaudă și se distrează încontinuu sunt portughezii, care vin la WRC să facă mult zgomot și să întrețină atmosfera în cele două ore în care încerci să prinzi cel mai bun cadru cu pilotul pe care l-ai admirat până acum din fața televizorului.

FRUMOȘII NEBUNI AI MACADAMULUI

Peste toate sunt însă piloții și mașinile lor. Se aruncă pe viraje cu o viteză amețitoare, vin de departe alunecând pe drumurile pietruite mai rapid decât o facem noi cu orice mașină de șosea pe autostradă. Spectacolul vine în acele de păr, pregătirea virajului și aruncarea mașinii în drift fiind întâmpinate de sute de aparate foto și de ropote de aplauze. Fiecare pilot are stilul său de atac al virajelor strânse, însă toți luptă făcând spectacol. Vorbim de unul dintre puținele sporturi în care eficiența (nevoia unui timp bun) este strâns legată de spectacol (virajele unui pilot care merge în viteză vor fi invariabil spectaculoase). Gândiți-vă la orice alt sport: echipele sau sportivii care vor strict rezultate nu sunt considerați spectaculoși. Aici e invers.

DĂM ȘEPCI CU AUTOGRAFE PENTRU FANII WRC

Nu venim cu mâna goală din Portugalia. Pentru că am avut ocazia de a vorbi față în față cu Mikko Hirvonen și cu Jari-Matti Latvala, am reușit să le luăm autografe celor doi. Și am făcut-o pe șepci originale BP Ford Abu Dhabi Worl Rally Team. Trei dintre voi, cei mai norocoși dintre cei care vor explica în comentariile acestui articol de ce urmăresc Campionatul Mondial de Raliuri, vor pune mâna pe aceste premii.

LATER EDIT: Am tras la sorţi câştigătorii premiilor. Aceştia pot fi văzuţi AICI

Comentarii (14)

  • WRC Portugalia
    Se pare ca in WRC Portugalia Citroen Armata rosie e pe val (de praf) ,da in WRC fanii pot fi aproape de pilotii si chiar pot comunica cu ei ,alfel e pasiunea si trairea unor etape de Rally
    Ne bucuram ca reusit sa aduceti stiri direct de la fata locului si cu impresi personale :) Credeti ca romania ar putra gazdui in viitor o etapa de WRC? asta ar ajuta mult imaginea Romaniei ,pe siteul unde urmaresc cursele de Formula1 deja prietenii din Europa au auzit de M Marinescu. Transfagarasan cred ca e numai bun pt o etapa de WRC.....
    5 0
  • De ce urmaresc WRC?
    Motivul este unul singur, si se numeste Kimi Raikkonen. Invatam pas cu pas alaturi de el (si odata cu el) ce inseamna raliurile, viteza si spectacolul in sine. De aceea ii urez mult succes si ii tin pumnii stransi pentru rezultate de top!
    7 2
  • Corespondenta
    de la fata locului e extrem de reusita. Felicitarile mele pentru un reportaj excelent structurat si "garnisit" cu impresii personale, care ne apropie foarte mult de tot ceea ce inseamna participarea la un astfel de eveniment! Am simtit aceleasi trairi cand am asistat pentru prima data la un GP de F1 ; nu ar fi cuvinte de ajuns. Si atunci cand ai un favorit in competita respectiva, emotiile si trairile se inmultesc :) Deja am pofta de WRC live.
    5 2
  • ctlnmihai
    Mult praf, 100% spectacol - corespondență de la etapa WRC din Portugalia (2)
    Articolul e reusit dar prea multe laude strica!
    1 0
  • WRC
    M-am convins de faptul ca este un sport extraordinar,in care sunt implicati oameni extraordinari.Sper ca intr-o zi sa pot sa spun ca iubesc WRC-ul asa cum timp de 9 ani am iubit Formula 1.Kimi Raikkonen e cel care ma tine foarte aproape de eveniment si stiu ca datorita lui,raliurile nu vor mai fi o necunoscuta pentru mine.Impreuna vom invata totul pas cu pas si poate,de ce nu,intr-o zi ne vom vedea favoritul campion mondial in WRC :) Kimi e de abia la inceput dar are un viitor inainte daca el va dori asta.Noi vom fi mereu aproape,vom fi mereu o echipa asa cum am fost de 9 ani incoace !
    7 1
  • de ce urmaresc wrc
    WRC, de fapt raliurile in general, m-au fascinat de cand eram mic. Crescusem cu documentare despre faimoasa grupa B dominata de Lancia sau Audi Quattro si m-au tinut la curent reportajele de pe Eurosport cu WRC. Desi vedeam ca Loeb castiga totul mai mult imi placea de Solberg cu al lui Subaru WRX STI sau de Marcus Gronholm.
    Si fiindca nu ma impresiona Loeb atat de mult la inceput, ma relaxam cu jocurile Colin McRae pe calculator :)
    Acum ma uit pentru competitie si pentru ca nu stii niciodata ce o sa se intampla. Mereu se poate ivi ceva neprevazut si poate rasturna toate pariurile. Fata de multe alte motorsporturi unde nu exista atat de multa competitie in cursa propriu zia (F1, de ex), WRC aduce o senzatie diferita.
    In final, bravo Automarket pentru repotajele de la fata locului :)
    4 0
  • De ce urmaresc WRC?
    Principalul motiv e aparitia lui Kimi. L-am apreciat in F1 si am o slabiciune pentru pilotii care participa in diverse competitii din placerea de a conduce: Kimi in WRC si Schumy in F1: niciunul nu cred ca spera sa fie in frunte, dar pentru ei important e sa se simta bine la volan.
    In al doilea rand, fie WRC fie IRC, raliurile sunt mai apropiate de spectator, iar telespectatorul poate spera ca si el isi poate cumpara o masina apropiata.
    Si bineinteles, nu se poate sa nu-ti placa sariturile cu masina sau virajele luate in drift!
    3 0
  • De ce urmarim WRC
    Fiind brasovean am asistat la cateva etape de Rally si am vb cu piloti romani sii iam vazut pe Poiana cum se dadeau si mia placut ,Iar wrc urmeresc din 91 celebrul Paris `Dakar era o mare bucurie sal urmarim si mai ales ca folosesc ca material de concurs modelul caroseriilor de serie al unor compacte populare, Cellica in ani90 sau Lancer sant inca masini preferate de pasionati .Dorim si in Romania o Etapa de WRC!!!!
    2 0
  • De ce urmaresc WRC?
    Pentru ca acestia sunt intradevar cei mai completi piloti. Urmaresc de multi ani WRC, dar nu inceteaza sa ma uimeasca abilitatile acestor oameni. E usor sa fi rapid, dar sa fi rapid in asemenea conditii, nu stiu cati s-ar descurca.
    Pacat (sau poate mai bine ar fi spus din fericire) ca nu se bucura de mai multa atentie din partea presei/spectatorilor precum F1.
    Un motiv in plus ar fi Kimi Raikkonen, a carui venire se pare ca a crescut numarul celor care urmaresc acest sport.

    Recomand sa urmariti emisiunea WRC Craziest Moments:
    http://www.youtube.com/watch?v=oZooziH4ADE
    si
    http://www.youtube.com/watch?v=MYgJVCFi0jU
    (sunt 2 segmente, fiecare avand 5 parti)
    3 0
  • De ce urmarim WRC
    Pentru ca reprezinta din punctul meu de vedere cel mai complex sport cu motor. Afalt,macadam,zapada, probe mixte uneori de asfalt si macadam, drumuri inguste cat pentru o masina, orice iti trece prin cap gasesti in WRC !!! Pentru ca nu poti exersa pe probe, pentru ca pilotul si copilotul isi fac Dumnezeieste recunoasterile ( in cele doar 2 treceri anterioare pe proba) pentru ca sunt niste nebuni care merg cu 200 km/h printre copaci sau pe zapada . Pentru ca un eleron nu poate influenta dramatic evolutia ca in alte sporturi ! Pentru ca avem si "grupa mica" in Romania care se cheama CNR si de 8 ori pe an ne simtim pe margine ca in WRC ! Mi se pare mai realist, mai uman, mai spectaculos decat orice! Felicitari pentru deplasare si va invidiez! :)
    3 0
  • De ce urmarim WRC
    aaa si uitasem ceva important : masina mea este masina campioana mondiala in WRC :)) doar ca putin mai lenesa :))
    2 0
  • Ciurik
    WRC Rules!
    Urmaresc WRC pentru ca sa nu trebuiasca sa fiu eu pilot pe strazile de la mine din oras, sa nu am nevoie sa-mi pun toba extra-loud pe al meu Focus si, cel mai important, pentru ca ma fascineaza cum pot oamenii astia sa conduca acele masini, eu sunt pur si simplu coplesit de fiecare data cand vad imagini de la on-board camera.
    De asemenea urmaresc WRC pentru ca imi place Latvala, am tot respectul din lume pentru Loeb si il consider cel mai bun pilot de WRC ever insa imi place Latvala pentru ca risca foarte mult si o face foarte spectaculos.
    2 0
  • De ce uramaresc WRC
    Imi place sa urmaresc in general tot ce are roti si motor intrecandu-se. WRC-ul e cel mai important campionat din domeniul raliurilor.
    Ma uit la WRC pentru ca este un campionat strans (mai ales anul asta), cine s-ar fi gandit ca Ogier va castiga in Portugalia, poi descoperii o groaza de locuri si peisaje foarte interesante si poti afla lucruri inedite din acele locuri sau din cultura si traditii tarilor unde se desfasoara etapele.
    Spectatorii stau foarte aproape de drum si pot ajuta pilotii aflati in dificultate sau ii pot pune in dificultate (cum se intampla la Monte Carlo cu aruncatul zapezii pe asfalt).
    Atmosfera este mai degajata.
    Desi nu se desfasoara totul intr-un timp scurt si pilotii n sunt roata la roata (cum e in formula 1) ca sa "intri" in eveniment, in cele 3 zile de competitie poti trece de la agonie la extaz alaturi de favoritii tai.
    Cred ca sunt si alte motive care nu imi vin acum.
    2 1
  • Who`s the winner
    Cine a castigat ? :))
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru