FEATURE: 30 de ani de BMW Seria 3 E30 - Povestea "Ursului"

De Dragoș Băltățeanu
Publicat Joi, 14.06.2012
Cel mai emblematic model BMW împlineşte 30 de ani în 2012. Vorbim despre a doua generaţie a Seriei 3, cunoscută între pasionaţi sub numele de cod E30.

Cel mai iubit model BMW împlineşte 30 de ani de existenţă. Este vorba de a doua generaţie a seriei 3, cunoscută de pasionaţi sub numele codat E30. Lansat în 1982, modelul german înlocuia atunci verchiul E21, fabricat de BMW timp de şapte ani. E30 a devenit repede unul dintre cele mai populare modele fabricate vreodată de BMW. Peste două milioane au ieşit pe porţile uzinei, care a avut o cadenţă de 1.200 unităţi pe zi în 1983, perioada de glorie a Seriei 3 E30.

POVESTEA "URSULUI"

La noi este alintat "Ursuleţ" sau "Urs", dar motivele pentru care fanii au ales acest nume de alint s-au pierdut în istorie. Mulţi spun că acest nume vine de la forma calandrului, care aduce cu un urs. Altă variantă ar veni de la jantele Ronal, ale căror spiţe imitau un ursuleţ de pluş. Iar a treia variantă este sunetul motorelor cu şase cilindri de pe acest model, care aduce cu mârâitul unui urs. Oricare ar fi originea legendei, aceatsa contează mai puţin. "Ursul" E30 este poate cel mai îndrăgit, modificat, diftat, abuzat, îngrijit model de BMW care există pe lume. Există cluburi, întâlniri, festivaluri şi o mulţime de alte evenimente ce gravitează în jurul modelului BMW Seria 3 E30. Toate celebrează un automobil ce a intrat deja în istoria auto universală şi mai ales în istoria contructorului german de automobile BMW. Un impresionant total de 2.339.250 exemplare ale modelului BMW Seria 3 E30 au fost produse între 1982 şi 1994. 

PUŢINĂ ISTORIE

BMW a lansat Seria 3 în 1975. Prima generaţie a purtat indicativul E21. Acest model a fost disponibil doar în variantă coupe şi cabrio. BMW l-a menţinut în fabricaţie până în 1983, dar din 1982 deja lansase a doua generaţie a Seriei 3. BMW-ul E30 a venit în variantă sedan, coupe, cabrio şi apoi break. A fost un succes de proporţii pentru BMW şi a rămas în fabricaţie până în 1991, când a fost înlocuit cu a treia generaţie, E36.

BMW Seria 3 E30 a primit o modificare stilistică în 1985 când modelul 323i a fost înlocuit cu 325i.

În 1987, E30 a trecut printr-un facelift major. Tot din 1987 a fost oferită şi varianta Touring. 

 

La capitolul motorizări, BMW-ul E30 a început cu motoare cu patru cilindri pe modelele 316 şi 318. Motorul de 1.6 litri original folosea un carburator şi dezvolta 90 CP. După facelift a fost înlocuit cu versiunea 316i, tot cu patru clindri, dar cu injecţie de carburant, puterea urcând la 102 CP. Al doilea model cu patru cilindri a fost 318i. În gamă au urmat motorizările cu şase cilindri. Acestea animau modelele 320i, 323i şi 325i.

PRIMUL M3

Cel mai puternic E30 a fost M3, numele care avea să le aducă celor de la BMW satisfacţii enorme în următorii 26 de ani. Bazat pe versiunea cu două portiere a caroseriei E30, a fost lansat în 1986. BMW M3 avea să devină un succes instant în lumea sportului cu motor. În 1987, italianul Roberto Ravaglia câştiga Campionatul Mondial de Turisme la volanul unui M3. M3-ul avea să devină un succes şi ca maşină de stradă. Peste 17.970 de unităţi au fost vândute, inclusiv 600 de modele 2.5 l M3 Sportevolution şi 765 M3-ul decapotabile. 

VERSIUNI SPECIALE

În afară de puternicul M3, au existat şi alte versiuni speciale ale versiunii E30. Pentru Portugalia şi Italia a fost creat BMW-ul 320is. Aceste pieţe taxau excesiv modelele cu motoare mai mari de 2.000 cmc, aşa că BMW a decis să ofere clienţilor de pe aceste pieţe un model sportiv cu o cilindree mai mică. E30-ul 320is a fost vândut atât în variantă sedan cât şi coupe şi a fost echipat cu un motor de 1.990 cmc, o versiune a populsorului S14 de pe modelul M3. Puterea maximă era de 192 CP. Cutia de viteze Getrag era identică cu cea de pe M3 şi avea şi diferenţial autoblocant. Toate modelele 320is produse au avut volanul pe partea stângă şi erau oferite cu ABS ca dotare standard. Modelele coupe erau echipate cu pachetul aerodinamic M-Technic II.

Acest model mai este cunoscut şi sub numele popular M3 Italia. Având în vedere că au fost produse doar 3.748 de exemplare, modelul E30 320is este un automobil de colecţie. 

PRODUCŢIA LUI BMW SERIA 3 E30 DEFALCATĂ PE MODELE

MODEL ANI DE PRODUCŢIE UNITĂŢI PRODUSE
318i 1987-1991 89.637
318is 1989-1991 41.234
320is (coupe) 1988-1990 2.542
320is (sedan) 1987-1990 1.206
325i (coupe) 1985-1991 113.906
325i (sedan) 1985-1991 83.080
325ic 1985-1993 85.246
325ix 1985-1993  29.589
325e (coupe) 1983-1988 114.489
325e (sedan) 1983-1988 74.789
M3 1986-1991 17.184

 

E30 ASTĂZI


Pentru a sărbători cum se cuvine cei 30 de ani de E30, BMW Group şi-a unit eforturile cu BMW 3 Series Club pentru a organiza un eveniment special între 14 şi 19 iunie. Maşinile Clubului de entuziaşti vor fi parcate lângă muzeul BMW de pe Petuelring din Munchen. Participanţi vor putea vizita muzeul BMW plus o colecţie specială BMW Goup Classic, care în mod normal nu este deschisă publicului larg.

30 DE ANI DE BMW E30 ÎN ROMÂNIA


E30-ul se bucură de o mare popularitate şi la noi în ţară. Începând de anul trecut, cele mai frumoase BMW-uri E30 se strâng la E30 Fest, un festival dedicat acestui automobil. Pentru o sută de modele vor fi prezente în acest weekend (15-17 iunie) la Dârste, lângă Braşov. Coloana de BMW-uri va putea fi admirată şi în Poiana Braşov în ziua de sâmbătă. Organizatorii promit concursuri şi premii pentru cele mai originale automobile BMW E30. Se vor premia cea mai frumoasă culoare, cel mai frumos interior, cele mai interesante jante şi multe altele.

Comentarii (27)

  • lipsesc editiile limitate si varianta diesel.
    21 1
  • Mai inainte cautam ursuleti de vanzare, insa din pacate toti sunt ,,tuning" sau cu motoare modificate (pe 316i pus 325i, evident neaprobate), etc.
    10 5
  • *neomologate* scuze.
    9 5
  • chuck norris
    pana nu apare edi80 aici nu se poate discuta:)
    11 17
  • Sincer si eu am incercat sa aflu cum e cu "ursuletul" dar e destul de enigmatic, nici cu "pisicuta" nu m-am lamurit, nu prea seamana:), singura denumire exotica logica este cea a "rechinului".
    In privinta modelului, o legenda, pacat ca sunt din ce in ce mai putine care arata bine la noi, ca-n afara sunt multe renovate si arata excelent iar in toata lumea mai exista incredibil de multe care inca circula, e aproape fara moarte, tot timpul va fi iubita si nu va fi lasata sa dispara.
    14 4
  • cu siguranta cel mai emblematic model din istoria bmw.......
    27 4
  • AndreiRN
    Un model cu o fiabilitate de rahat.
    Cam toate au ajuns la retopit deja si asta spune mult.
    Ca sa nu mai vb ca pretul de revanzare a cazut 80% dupa 5 ani.
    Un design frumos si un motor performant dar de uzura foarte mare.
    12 40
  • BMW 3,din aproape toate generatiile,cu exceptipta ultimelor 2 ca is destul de scumpe,sunt masinile tipice ale cocalarului.

    Care e manelar,are datorii la intretinere si 2 clase mai mult ca tramvaiu isi ia un ursulest,pisicuta..birmaneza.

    Ideea cu masini de genul asta,clasice adica,este sa ti le permiti,nu este o treaba ieftina deloc sa intretii exemplar un ursulet din 1986,nu sa mergi cu ea in 3 roate,fara frane si directie,eventual ii dai un tunning dala facut in ghena de gunoi si gata domne am bemveu..cand nici bani de Tico nu ai.

    Cel mai grav lucru este ca deraiatii astia cu ursuleti si pisicute sunt si complet iresponsabili si fac cele mai mari tampenii,ca motociclistii,daca ar murii numai ei nu ar fi nici cea mai mica problema dar cand te omoara pe tine..

    In fond daca nu aveti 40-50 mii euro de dat pe un Seria 3 nou,mergeti bai fratilor si luati-va Logan nou,poate va mai ramane si de pasta de dinti.
    20 23
  • Deja dupa 30 de ani au ajuns la topit? Mai chinezule, daca nici E30 n-a fost fiabil...mai ramane sa spui ca avea piese chinezesti
    24 10
  • derSNS
    @Rik: ai dreptate in mare parte, dar nu complet: mai sunt si oameni pasionati, care isi cumpara un e30 pentru a il aduce intr-o forma cat mai aproape de optim, si fenomenul asta nu se rezuma doar la e30... ci si la alte masini clasice si alte marci
    @ScorpyonVAG: ai punctat bine la partea cu piata auto din Romania, legat de e30
    13 1
  • AndreiRN
    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1987-BMW-325-NO-RESERVE-/230807440508?pt=US_Cars_Trucks&hash=item35bd320c7c

    http://losangeles.craigslist.org/lac/cto/3077480279.html

    http://losangeles.craigslist.org/sgv/cto/3076781271.html

    http://losangeles.craigslist.org/wst/cto/3076666310.html

    Valoarea lor a coborat sub valoarea metalului de reciclare.
    9 18
  • Lasa-l Dane. El vorbeste din ce a vazut. Si ce a vazut la romanica noastra ? E30 modificate dupa bloc, intretinute prost, si forjate + aduse din colo cu 500euro si recarosate + modificari neomologate, apoi o suprasoliciti, iti bati joc de ea si gata, o masina care arata ,,super".
    CUVANTUL CHEIE: ,,INTRETINERE NECORESPUNZATOARE".
    15 9
  • Si nici 7 ani garantie la sh nu ofereau....pai daca scadeau atat de mult dupa 2 ani f bine, de aia majoritatea le-au pastrat si a ajuns o legenda, iar in anii "80 erau lucrurile diferite fata de astazi, rolul tau este sa identifici piesele chinezesti, lasa valoarea de revanzare
    9 3
  • Nu ma prea omor dupa BMW, dar nu pot sa recunosc ca sunt undeva foarte sus. Iar masina asta... o bijuterie a anilor '80. Cine o are in stare originala sigur e mandru de ea.
    23 5
  • AndreiRN
    Vb ca niste romani crescuti intr-un borcan.
    Daca nici macar in California nu se face ,,INTRETINERE NECORESPUNZATOARE" atunci cu siguranta ca se face in romanica.
    Fiabilitatea se face in comparatie cu alte marci in acelasi mediu de exploatare.
    Honda si Toyota isi pastreaza valoareA de 3 ori mai mult decat BMW si asta numai datorita FIABILITATI.
    7 25
  • Tu vorbesti de prezent dar spui de valoarea de revanzare a lui E30 de acu 28 de ani, ca dupa doar 2 ani scade cu 80%, deci e din prezent sau din anii "80? Astazi un Bmw scade cu atat dupa 2 ani? In California? Exista un echivalent al ITP-ului? Si-n Europa exista si se face pe bune. Acolo poti sa mergi 10 ani cu masina fara sa faci vreo verificare , doar atunci cand o vinzi esti obligat, deci cum e cu verificarile, daca nici in America atunci unde sa mai fie patria masinilor verificate corespunzator
    9 7
  • kumite
    Bah chinezule,te-a pocnit din nou axul cardanic peste mecla?Cutiile de pepsi japoneze,dupa 5 ani sunt pline de greierasi.E recunoscuta de toata lumea devalorificarea masinilor japoneze(nu ma refer la cele premium)dupa numai un an,iar tu vii sa faci teoria chibritului?Vai de capul tau,pacaliciule!
    12 9
  • Ca sa fiu si eu off topic si sa fie "tacamul" complet, devalorizarea marcilor tine si de pietele la care te referi. In Europa marcile japoneze se devalorizeaza in general mai repede, lucru valabil in special acolo unde marcile nemtesti sunt considerate referinta, gen Romania. Nu conteaza prea mult ca e premium au nu, un Lexus sau Infiniti se devalorizeaza mult mai tare decat un BMW sau Mercedes, asa cum o Toyota se devalorizeaz mult mai mult fata de un VW sau Ford.
    In State lucrurile nu stau chiar asa, masinile japoneze sunt ingeneral cautate iar asta mentine sus si pretul sh.
    15 3
  • Cred ca cei care isi iau masina sa mearga din pct.A in pct.B ar trebui sa comenteze prin alte parti. Vorbim aici de o masina de legenda universal recunoscuta, asa ca nu o sa ma convinga nici un " c--ie verzi" pe mine care habar nu are de ex. ce inseamna PME sau PMI, de contrariu. Sunt posesor de E30 si-l iubesc din toata fiinta. Nu am sa-l vand niciodata, indiferent de situatie. Toata stima si pentru ceilalti posesori de masini de legenda care dupa parerea mea ar mai fi: MB W123, Golf 2, Lancia delta HF Integrale, Opel Manta, Opel Ascona B, Ford Capri. La japoneze, nu prea stiu ca ar exista astfel de masini (ma refer la cele de legenda) poate in domeniul off road sa mentionez un Nissan Patrol Y60 sau o Toyota Land Cruiser BJ70.
    14 5
  • Calingura
    Sa spui ca nu ai auzit de masini japoneze de legenda este o dovada de minte ingusta de roman fudul.
    Probabil ca dupa mintea ta nici la motociclete japonezii nu au modele de legenda.

    Ce usor ne luam aere de colectionari si restauratori de automobile cand vorbim de modele ieftine culese de prin gunoaiele Europei. Sa nu fim aroganti si sa recunoastem ca restauram ursuleti sau golfuri sau chiar dacii 1300 80% pentru ca sunt ieftine. Mai interesant ar fi de restaurant un Daimler, un RR sau un Bugatti. Dar nu ni le permitem.

    In plus, cu riscul (tardiv oricum) de a primii sute negative mai trebuie recunoscut ca daca marii restauratori si colectionari de Lancia Integrale si ursuleti am avea bani de masina noua si de casco pentru ea pasiunea pentru intretinerea defectuoasa a modelelor vechi s-ar estompa subit.

    Ne lipseste curajul de a ne vedea lungul nasului. Suntem o natie de impostori si de lenesi. Pacat.
    9 5
  • Devorattor
    Pur si simplu: E30 is the very best of BMW! Putin probabil ca se vor maiproduce vreodata masini atat de ongevive dar si de emblematice totodata. AndreiRN, ca de obicei, probabil ai baut ulei de la cutia de automata viteze a vreunui BMW. Ai vazut ca scrie "LIFETIME" pe ea si ai crezut ca daca bei putin ulei vei trai si tu LIFETIME. Problema este ca ai inceput sa aberezi LIFETIME si ca ar trebui sa-ti faci o asigurare medicala cat mai ai timp!!!
    9 0
  • AndreiRN
    "ulei de la cutia de automata viteze a vreunui BMW."

    Hahahahahahahahaha.......
    Adevarul poate fi dureros.
    Majoritatea cunosc BMW din poze si vb si ei ca sa para cunoscatori.
    Cei care au avut sau pus mana pe scule si lucrat la cate unul stiu cata dreptate am.
    2 15
  • Esti singurul care a pus mana pe scule se pare mai Andrei
    6 1
  • chuck norris
    Bai andreiRN mai lasa-ne cu aberatile tale si veziti de chinezii tai,ciamciucule
    3 2
  • kumite
    @LauCalin,eu nu sunt in state.Sunt in cealalta emisfera.Aici, un Nissan Maxima(VQ engine) second hand este de cel putin de 3 ori mai ieftin decat un BMW second hand,acelasi an de fabricatie.Toyotele sunt bune,dar pt. multi ,sunt si plictisitoare.Calitatea materialelor la japoneze?Sa vedeti cum scartie din cauza ultravioletelor.Cele europene,crede-ma,nu scartie,nu vibreaza,nu le crapa bordul,nu se decoloreaza centurile de siguranta, samd.@dan_grc,prietenul circar este singurul care a pus mana pe scule.Ai vazut cate raspunsuri bune si multe da la sectiunea cealalta?Toata lumea care o problema acolo,este foarte multumita de raspunsurile "californianului"
    6 1
  • Stimate "Calingura", daca tu ai auzit de masini japoneze de legenda, deci de legenda daca intelegi ce vreau sa spun, te rog sa enumeri cateva. Trebuie sa tinem cont, ca masinile de legenda nu au fost fabricate ca fiind astfel de masini ci au devenit datorita noua, oamenilor. Noi le-am facut de legenda. Nu am spus ca japonezii nu fac masini bune si chiar au dominat o perioada piata si chiar motorsport-ul. Nu vorbim de motociclete aici si ca sa continui off-topicul asta, urmareste te rog Moto GP-ul de anul asta si ai sa vezi cum vine BMW din spate. Dar sa revin si am impresia ca tu in afara sa scrii nu prea stii mai nimic. Am impresia ca am ani de conducere mai multi decat ai tu varsta si km cu spatele mai multi decat ai tu cu fata. Cred ca nu stii ce vorbesti cand spui de restaurarea unui un RR sau un Bugati. De ce sume colosale ai nevoie pentru asta. Eu nu ma dau restaurator, doar ca am grija de masina sa functioneze impecabil, sa arate bine si este o mare placere personala sa ies cu ea pe strada. Daca tie nu-ti place masina asta, e treaba ta, dar nu arunca cu noroi in pasiunea si in munca altora, pentru ca eu nu arunc cu noroi in pasiunile tale, daca ai asa ceva. Si ca sa-ti raspund pana la sfarsit, tu confunzi placerea si pasiunea cu banii. Tin sa-ti spun ca mai am doua masini noi, un touring si un 4x4, si cu toate astea, pasiunea pentru e30 nu s-a estompat. Imi vad foarte bine lungul nasului si nu uit niciodata de unde am plecat, iar faptul ca jignesti oamenii aici si-i faci impostori si lenesi poate pentru faptul ca nu au aceleasi impresii ca si tine, ma ingrijoreaza si daca ai avea "coloana vertebrala" si ai fi ceea ce pretinzi ca esti, ti-ai cere public scuze. Nu tin sa te fac sa-ti placa acest model BMW ci doar putin respect pentru cei de langa tine. Iti doresc o minte limpede si o gandire obiectiva!
    PS - pentru cultura ta generala, ieri am fost la Brasov unde a avut loc intalnirea anuala a BMW E30. La ora 14 s-a plecat din Darste spre Poaiana Brasov. La trecerea masinilor prin Brasov, orasul a fost ca si paralizat. Ma refer la toti oamenii de pe strada care se opreau in loc si priveau cu admiratie, ma refer la toti soferii din trafic, care uitau sa mai plece de la semafor cu ochii la e30-urile de langa ei. Sincer, mai gandeste-te.
    9 1
  • Alexe Adrian
    E30 Best Car From BMW !
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru