REPORTAJ: Muzeul Louwman - Am retrăit 10 frânturi din istoria automobilului

De Sebastian Toma
Publicat Vineri, 12.08.2011
Automarket a făcut o scurtă vizită la Muzeul Louwman din Haga. Aceasta este cea mai veche colecţie privată de automobile deschisă publicului.

Odată cu testul lui Opel Ampera, Automarket a experimentat o altă aventură automobilistică în Haga. Am vizitat Muzeul Louwman, denumit anterior Muzeul Naţional de Automobile din Olanda, în prezent cea mai veche colecţie privată de automobile din lume deschisă publicului. Colecţia include peste 200 de exponate, aici vorbind doar de automobile, dar puteţi vedea şi biciclete de la începutul secolului XX, motociclete, machete şi postere de colecţie şi multe altele.

Colecţia a fost fondată de familia Louwman în 1934, când tatăl lui Evert Louwman a cumpărat un Dodge din 1914. A fost extinsă treptat de-a lungul anilor. Familia Louwman importa modele Dodge şi Chrysler în Haga, de unde şi alegerea primului model din colecţie. În cadrul Muzeului Louwman am găsit 15 modele clasice Spyker şi ultimul Eysink din lume. Totodată, colecţia prezintă şi o versiune nerestaurată a lui Toyota AA, primul autoturism al companiei Toyota dinaintea celui de-al doilea Război Mondial. Muzeul include şi maşina lui Winston Churchill, Aston Martin DB5-ul lui James Bond, un Cadillac al lui Elvis Presley şi o copie a taxiului folosit în filmul original Godfather (Naşul).

 

Iată cele mai interesante zece modele ale colecţiei Louwman:

 

1. "Maşina Lebădă" Brooke 25/30 HP şi Cygnet Baby Swan Car

Modelul din imagini este creaţia excentricului milionar Robert Nicholl Matthewson, care a trăit la începutul secolului XX în Calcutta. El vroia să şocheze elita locală cu această maşină, iar reuşita a fost asigurată cu design-ul său inedit, prima apariţie pe străzi a acestui vehicul necesitând intervenţia poliţiei. Modelul "scuipa" aburi şi putea să verse lapte sau var printr-o fantă specială. Pasagerii care stăteau în spate îi emiteau şoferului comenzi prin intermediul unui dispozitiv inspirat din lumea navigaţiei. Comenzile erau "acasă", "opreşte", "dreapta/stânga", "mai repede", "mai încet", "ţine drept" şi "întoarcere". Maşina are şi un frăţior mai mic, construit la cererea Maharajaului din Nabha, noul proprietar al "Maşinii-Lebădă", pentru a fi folosit pe domeniul său.

 

2. Graham Blue Streak Coupe şi Curtiss Aerocar

Deşi pare ciudat, vehiculul acesta era destinat utilizării zilnice. Sigur, nu era pentru oricine, ci era utilizat de bancherul american Hugh McDonald. La începutul anilor 1930, bancherul se deplasa de la domeniul său din Long Island până în New York cu acest vehicul, comparat la vremea respectivă cu un yacht de uscat. Partea din spate include o toaletă, un frigider şi mobilier pentru un birou complet.

 

3. Lincoln Sedan Delivery DEco Liner şi Harley Davidson Sportster Deco Scoot

Fără să fi văzut denumirea de mai sus, aţi fi putut ghici ce model aveţi în faţă? Aşa ne-am gândit şi noi.

Vorbim de un Lincoln Sedan Delivery Deco Liner din 1939, modificat de Terry Cook. Modelul are un motor Chevrolet "small block" V8 de 5.7 litri şi un şasiu special, cu tracţiune faţă, pentru a permite integrarea unei motociclete Harley Davidson Sportster Deco Scoot în spate. Aceasta are o înălţime de un metru şi a fost integrată cu succes în caroseria din fibră de sticlă a acestui vehicul.

 

 4. Cord 812 Supercharged Beverly Sedan

Cord 810 a fost unul dintre cele mai revoluţionare maşini americane. Proiectată de Gordon Buehrig, aceasta avea denumirea populară de "nas de sicriu" şi era echipată cu blocuri optice retractabile (operate manual, prin cabluri). Elementul revoluţionar la acest model era faptul că avea tracţiune faţă şi suspensie faţă independentă, fiind primul model american care îmbina cele două elemente pe care le considerăm de la sine înţelese astăzi. Echivalentul său european este Citroen Traction Avant. Mai mult decât atât, cutia de viteze a acestui model era controlată electronic. Din păcate, graba în care a fost proiectat a dus la multe probleme mecanice, iar versiunea 812 Supercharged, lansată ulterior, nu a putut salva compania de la faliment şi dispariţia de pe piaţă.

 

5. Mercedes 500K Special Roadster

Atât din punctul de vedere al aspectului, cât şi din punctul de vedere al tehnologiei, modelul de mai jos este una dintre capodoperele celor de la Mercedes-Benz. Au fost fabricate doar 25 de exemplare, iar modelul în cauză este din 1936 şi a stat ascuns într-un hambar din 1956 până în 1986. Modelul a câştigat primul loc la clasa la Pebble Beach în 1994 şi a primit Trofeul Briggs Cunningham la Pebble Beach în 2006. Motorul cu opt cilindri al acestui model avea o cilindree de cinci litri şi dezvolta 100 CP în versiunea standard. Versiunea supraalimentată furniza 160 CP.

 

6.Toyota AA

Primul model Toyota destinat pasagerilor a avut o soartă destul de tristă. Exemplarul din imaginea alăturată este singurul din lume aflat în stare originală, sau cel puţin singurul din lume a cărei existenţă este cunoscută. Restul exponatelor sunt replici, până şi cei de la Toyota fiind nevoiţi să-şi construiască un model. Doar 1.400 de exemplare au fost construite, iar cel din imagini a fost descoperit în Vladivostok în 2008, condus până la Moscova şi apoi adus în Muzeul Louwman cu trailerul.

 

7. Chrysler Town&Country

În imaginea de mai jos avem două modele Chrysler Town&Country. Cel din faţă este un Station Wagon poreclit "Barrel Back", în timp ce vehiculul din spate este versiunea cabrio a lui Town&Country. Cele două modele au portiere cu ornamente din mahon şi sunt originale, iar preţul versiunii cabrio era mai mare decât cel al unui Cadillac standard la vremea respectivă.

Modelul Station Wagon oferea nouă locuri, iar versiunea decapotabilă avea patru locuri şi două parbrize. Producţia a fost oprită din cauza Celui de-al Doilea Răboi Mondial. Denumirea Town&Country a fost dată de un director Chrysler la vederea portierelor acoperite cu lemn.

 

8. Bugatti 43

Exemplarul din imagini reprezintă versiune de competiţie, creată în baza lui Type 35 Grand Prix. Modelul are un motor cu opt cilindri, de 2.3 litri, cu trei supape pe cilindru şi este supraalimentat cu un compresor mecanic. Bugatti Type 43 a fost primul model sport din lume capabil să atingă 160 km/h şi avea atât de mult cuplu motor încât putea să demareze din treapta a patra. Type 35, predecesorul lui Type 43, a fost cel mai de succes model de competiţie al celor de la Bugatti.

 

9. Benz Patentwagen (Replica)

Modelul din imaginea alăturată este Benz Patentwagen. Exponatul reprezintă o versiune reconstruită a celebrului vehicul, primul automobil propulsat cu un motor cu ardere internă fără să fie convertit dintr-o trăsură sau să fie un vehicul experimental. Nu, modelul de mai jos era destinat vânzării. Prima călătorie pe o distanţă lungă cu acest model a fost făcută de soţia lui Karl Benz, în 1888, când aceasta şi-a vizitat părinţii, care locuiau la 120 de kilometri distanţă. Călătoria a fost făcută alături de copiii celor doi şi fără acordul soţului – nemaiauzit la vremea respectivă. Peripeţiile au apărut negreşit, dar doamna Benz le-a rezolvat metodic cu o inventivitate ieşită din comun.

 

10. Volkswagen 166 Schwimmwagen

Modelul din imagini este un vehicul militar, capabil să ruleze şi pe apă. Se numeşte Schwimmwagen şi este bazat pe KdF Wagen (Kraft durch Freude), ambele proiectate de Ferdinand Porsche. Ulterior, Porsche urma să creeze celebrul Volkswagen Beetle în baza acestui model. Echipamentul standard includea şi un set de vâsle, în cazul în care ar fi fost o problemă la nivelul sistemului de angrenare a elicei. Modelul are tracţiune integrală, o cutie manuală cu patru trepte şi reductor. Motorul boxer cu patru cilindri este răcit cu aer, are o cilindree de 1.131 cmc şi dezvoltă 25 CP. Modelul era capabil să atingă o viteză maximă de 80 km/h pe uscat sau 10 km/h pe apă. Peste 14.000 de exemplare au fost construite, dar multe au fost distruse în urma războiului.

Comentarii (4)

  • Un muzeu similar
    se afla la Bruxelles, Belgia.

    http://www.autoworld.be/

    Interesant articolul, felicitari.
    6 0
  • super
    Am ramas placut impresionat. super articolul. putea fi si mai multe poze... poate data viitoare!
    7 0
  • muzeul schlumpf
    alt muzeu care merita vazut de data asta din Franta http://www.collection-schlumpf.com/fr/schlumpf/
    PS: eu l-am vizitat de 4 ori in 6 luni fiind intr-o delegatie prelungita in zona aceea :)
    0 0
  • Jeroen
    Foarte slab articol, cred ca jurnalistul se grabea sa scape cat mai repede de acolo, altfel nu inteleg de ce nu se pomeneste nimic de adevaratele bijuterii automobilistice care sunt expuse acolo:

    - JAGUAR D-TYPE XKD 606
    - DUESENBERG SJ LAGRANDE DUAL-COWL PHÆTON
    - ROLLS-ROYCE 40/50-HP PHANTOM I BARKER TORPEDO TOURER
    - HISPANO-SUIZA H6B MILLION-GUIET DUAL-COWL PHÆTON - un automobil la vremea sa mai prestigios decat orice Rolls Royce

    In schimb autorul ne prezinta drept frantura a istoriei automobilistice "masina lebada", un fel de echivalent al palatelor cu turnulete, comandata de un colonist britanic - un fel de echivalent al lui Gigi Becali la randul sau in acele vremuri. Plus alte ciudatenii fara niciun fel de valoare istorica.

    Am fost acolo si articolul releva doar 1% din ce se poate vedea in acel minunat muzeu. Ii sugerez autorului sa se documenteze inainte de a scrie astfel de articole.
    6 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru