BMW xDrive: Evoluţie, Cum Funcţionează şi turneul de prezentare

De Sebastian Toma
Publicat Vineri, 08.04.2011
BMW aniversează 25 de ani de la introducerea primului său model cu tracţiune integrală. De atunci, multe s-au schimbat, iar nemţii au încercat să demonstreze acest lucru într-un turneu de prezentare în forţă - xDrive Live Tour 2011.

În urmă cu câteva zile, cei de la BMW sărbătoreau un sfert de secol de la lansarea primului lor model cu tracţiune integrală – 325 ix. Acum, fiecare al patrulea autombil BMW vândut în lume este echipat cu xDrive, în timp ce în România procentul de automobile echipate cu xDrive urcă la 75% graţie faptului că X5 şi X6 domină piaţa de SUV-uri premium.

În prezent, BMW oferă sistemul xDrive pe 53 de modele din gama sa. În cadrul evenimentului xDrive Live Tour, BMW marchează 25 de ani de tracţiune integrală şi oferă clienţilor interesaţi oportunitatea de a experimenta potenţialul sistemului său de tracţiune integrală în patru discipline. La trei dintre acestea, clienţii vor conduce unul sau mai multe modele BMW cu xDrive, în timp ce la cea de-a patra disciplină aceştia vor fi plimbaţi de pilotul Claudiu David într-o cursă la viteză maximă pe o porţiune de drum închisă circulaţiei.

CUM A ÎNCEPUT


În 1985, BMW 325iX debuta pe piaţă cu un sistem de tracţiune integrală permanentă. La vremea aceea, modelul era oferit doar în compania unui motor M20B25 cu şase cilindri în linie care oferea 171 CP. Distribuţia puterii între punţi era fixă, într-un raport de 37:63, iar diferenţialul spate şi diferenţialul faţă aveau un raport de 3.91. Modelul folosea o transmisie Getrag 260 cu o cutie de transfer ataşată, care transmitea puterea diferenţialului faţă. Modelul avea în standard şi ABS, pentru performanţe optime la frânare în orice condiţii. De remarcat faptul că modelul E30 325 iX, alături de E35 525 ix, au fost primele şi ultimele modele BMW cu litera X înainte de litera care stipula tipul de carburant (i - pentru benzină, d - pentru motorină).

Din 1988, versiunea Touring a lui E30 325i a început să fie oferită şi cu xDrive. Până în 1993, BMW a vândut peste 30.000 de unităţi echipate cu acest sistem.

Generaţia următoare de Seria 3 (E36) a făcut o pauză de la sistemul xDrive, acesta revenind abia pe E46. Pe E90,însă, generaţia actuală de Seria 3, sistemul a înflorit, fiind disponibil cu un număr generos de motorizări.

EVOLUŢIA SISTEMULUI

În 1991, BMW Seria 5 E34 a primit sistemul xDrive într-o variantă nouă. De data aceasta, vorbim de un sistem de tracţiune integrală care dispune de ambreiaje multidisc, care puteau fi controlate automat şi variau în mod continuu distribuţia cuplului între cele două punţi. Respectivul sistem era asistat electronic în baza impulsurilor primite de la sistemul ABS oferit standard pe această versiune. În condiţii ideale, raportul între punţi era de 36:64 între puntea faţă şi cea spate. Puntea spate a folosit iniţial un ambreiaj multidisc controlat hidraulic, care a fost înlocuit ulterior de sistemul de frânare cu control electronic.

Versiunea cu xDrive a lui Seria 5 E34 a fost vândută doar în compania motorului M50B25 de 192 CP şi a fost oferită atât pentru modelul sedan, cât şi pentru modelul Touring. Vânzările au totalizat aproximativ 10.000 de exemplare. Următoarea generaţie de Seria 5 – E39, nu a fost oferită în compania unui sistem de tracţiune integrală. În schimb, la fel ca în cazul lui Seria 3, generaţia E60 a lui Seria 5 a fost oferită din nou cu xDrive, sistemul fiind acum disponibil şi pe modelele cu motoare diesel.

FOTO: Claudiu David la volanul unui BMW 550i F10 cu xDrive


xDrive astăzi


Acensiunea sistemului xDrive a început în 1999. Atunci, BMW a lansat primul Sports Activity Vehicle din lume – X5, iar modelul a atras prin performanţele sale dinamice deosebite, nemaîntâlnite pe un alt SUV până atunci. În cazul lui X5, puterea motorului era distribuită între punţi într-un raport fix de 38:62 prin intermediul unui angrenaj planetar, în timp ce sistemele Dynamic Stability Control, Automatic Differential Brake şi Hill Descent Control echipau modelul X5 atât pentru un stil sportiv de condus, cât şi pentru provocările în regim off-road.

Noua generaţie a sistemului xDrive dispune de un diferenţial central cu ambreiaj multidisc controlat electronic, conectat la sistemul de control al stabilităţii(DSC).

Graţie acestor sisteme, puterea poate fi ajustată continuu în funcţie de necesităţi, iar cei de la BMW se mândresc cu faptul că acest sistem acţionează proactiv. Mai precis, în loc să reacţioneze la roţi care patinează deja, xDrive poate să identifice orice tendinţă de comportament sub-virator sau supra-virator din faţă şi să o contracareze automat şi extrem de rapid.

Sistemul xDrive poate fi comandat, în cazul modelelor X1 şi noua generaţie X3, alături de Performance Control. Împreună, cele două sisteme vor lucra pentru îmbunătăţirea agilităţii automobilului, fiind capabile să distribuie până 100% din puterea motorului punţii spate, în timp ce roţile de la exterior pot primi mai multă putere pentru a îmbunătăţi comportamentul pe viraje.

Am participat şi noi la BMW xDrive Live Tour 2011, unde am avut ocazia să încercăm, rând pe rând, X3, X5, X6, Seria 5 GT, X1 şi Seria 3 echipate cu xDrive. Deşi eram familizaţi cu aceste modele, de data aceasta le-am încercat pe acelaşi traseu, coborând dintr-un model şi urcând în celălalt. Am efectuat, în funcţie de modul, urcări şi coborâri pe rampe, manevra elanului, manevre de frânare sau accelerare puternică şi slalom printre jaloane cu mai multe modele.

Comentarii (2)

  • Bmw
    Bravo BMW !!!
    Felicitări sunteți cei mai buni.
    2 3
  • xDrive
    De cand sistemul xDrive este activ si nu reactiv?
    0 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru